:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TRUE BLOOD - SEIZOEN 4
TRUE BLOOD - SEIZOEN 4 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2012-07-09
SERIE
Het boerengat Bon Temps is nog steeds een broedplaats voor bovennatuurlijke wezens. Naast vampiers, weerwolven, shapeshifters en weerpanters heeft Sookie Stackhouse (Anna Paquin) ontdekt dat ze haar telepatische gaven te danken heeft aan het feit dat ze een elf is. Omdat elvenbloed hét enige middel is waardoor vampiers in het zonlicht kunnen lopen, zijn de elven een opgejaagde soort en ei zo na uitgestorven. Nadat ze even een glimp van de verborgen wereld van de elfen heeft opgevangen, besluit Sookie dat ze in Bon Temps thuishoort. In de elfenwereld verloopt echter de tijd anders en wanneer Sookie terugkeert is in Bon Temps een dik jaar verlopen; Sookie is er als vermist opgegeven en haar spullen staan te koop. Het huis van de Stackhouses is verkocht aan een schimmig offshore-bedrijf dat eigendom blijkt te zijn van Eric Northman (Alexander Skarsgård). Daardoor heeft Sookie niet meer de mogelijkheid om Eric uit haar huis te zetten, want technisch gesproken is het zijn huis. Sookie staat bovendien op de lijst van begeerlijke vrijgezellen nadat ze haar relatie met Bill (Stephen Moyer) heeft beëindigd. Bill heeft intussen de zetel van koningin Sophie-Anne geërfd en is de nieuwe vampierkoning van Louisiana. Alles lijkt weer in evenwicht.

Maar daar komt verandering in als de oude en niet goed bij haar verstand zijnde heks Marnie (Fiona Shaw, bekend van de Harry Potter-franchise) het wicca-winkeltje Moongoddess Emporum (hét adres voor paddenkwijl en kattendarmen!) begint. Ze houdt 's avonds een hobbyclubje open voor amateur-wiccans en tijdens het hobby-uurtje houdt het gezelschap zich onder meer onledig met necromantie, de kunst van het weer levend laten worden van doden. Het experiment blijft echter niet beperkt tot af en toe reïncarneren van een onschuldige papegaai: Marnie wordt per ongeluk bezeten door de geest van Antonia Gavilán de Logroño (Paola Turbay), een heks die in de 16de eeuw tijdens de overheersing van de Spanjaarden op de brandstapel ter dood is gebracht. Omdat er eertijds zich nogal wat vampiers bevonden in de hogere rangen van de clerus, heeft ze met een toverspreuk alle vampiers in de buurt gedwongen om zich in het zonlicht te begeven, wat voor de soort dodelijk is. Vierhonderd jaar later is Antonia's wraaklust nog steeds niet bekoeld, zeker niet nadat Bill Eric naar het Moongoddess Emporum is gestuurd om de boel te sluiten. Marnie spreekt een toverspreuk over Eric uit waardoor die zijn geheugen kwijtraakt, en één over Pam (Kristin Bauer van Straten), waardoor het vlees van haar huid geleidelijk aan wegrot. En het conflict escaleert, want Antonia probeert al degenen die in Bon Temps door toedoen van vampiers misnoegd zijn te verenigen in een nieuwe kill-the-vampires-club, die van plan is om een berg vampierlijken achter te laten op het grootse Festival der Tolerantie, dat moet dienen om de vertroebelde relatie tussen mensen en vampiers weer op te smukken. Ook Tara (Rutina Wesley), die uit Bon Temps was weggetrokken en met een vriendin elders een nieuw leven is begonnen, heeft zich bij de beweging tegen de vampiers aangesloten, maar wanneer blijkt dat ze daardoor tegenover Sookie komt te staan, wordt ze door Marnie gegijzeld.

Sookies broer Jason (Ryan Kwanten) is intussen hulpsheriff geworden. Hij probeert af en toe de barmhartige samaritaan uit te hangen voor de marginale en van incest doordrongen familie van Crystal Norris (Lindsay Pulsipher), maar hij wordt gevangen genomen en door zowat de hele vrouwelijke tak van de familie verkracht. De familie hoopt dat Jason met zijn vers zaad de familielijn zal voortzetten; de Norrissen blijken een groep weerpanters te zijn en Jason is er dan ook als de dood voor dat hij zelf in een weerpanter zal veranderen. Ondanks zijn beperkte verstandelijke vermogens weet hij de benen te nemen en wordt hij onderweg gered door Hoyt (Jim Parrack) en Jessica (Deborah Ann Woll). Tussen dit gemengd menselijk-vampierkoppel gaat het overigens niet zo heel goed. Omdat Jessica niet anders kan dan toegeven aan haar vampieraard, is ze met spijt in het hart gedwongen Hoyt te verlaten... maar ze valt recht in de armen van Hoyts beste vriend Jason.

En er zijn nog dingen gebeurd tijdens Sookies afwezigheid. Terry (Todd Lowe) en Arlene (Carrie Preston) hebben een kindje waarvan duidelijk is dat seriemoordenaar René de vader is. Wanneer de kleine Mikey satanische trekken begint te vertonen, roepen ze de hulp in van Lafayette (Nelsan Ellis) en zijn vriend Jesus (Kevin Alejandro). Jesus' grootvader is een tovenaar en die stuurt, met Lafayette als medium, een beschermende geest naar het koppel. De geest, de Haïtiaanse Mavis (Nondumiso Tembe), die toen de slavernij nog hoogtij vierde een onwettig kind van een blanke had, schijnt het kind van Terry en Arlene te beschermen, maar eens haar geest bezit neemt van Lafayette en ze ervan overtuigd raakt dat het haar verloren kind is, gaan de poppen aan het dansen.

Gedaanteverwisselaar Sam Merlotte (Sam Trammell) heeft intussen meer dan zijn handen vol om zijn broertje Tommy (Marshall Allman) op het goede pad te houden. Sam heeft intussen een prille relatie met een andere gedaanteverwisselaar, ene Luna (Janina Gavankar), waarmee het bijzonder klikt. Tommy blijkt zich echter niet alleen in dieren te kunnen veranderen, maar ook in andere mensen, en in de gedaante van Sam maakt hij niet alleen de relatie met Luna kapot, hij maakt ook nog amok met Luna's ex, de nogal op een hell's angel lijkende weerwolf Marcus (Dan Buran).

De vaste cast van True Blood breidt zienderogen uit en als alle subplots wat screentijd moeten krijgen, zit een aflevering van de soaphorrorreeks al behoorlijk vol. De aanpak van het vorige seizoen, waarin vanaf het begin de tegenstander duidelijk naar voor wordt geschoven om de reeks geen whodunit te laten worden, werkt echter wel. Grote troef daarbij is de talentrije Fiona Shaw, die met haar fijn acteerspel duidelijk het verschil kan maken tussen de sjofele wereldvreemde Marnie en de bezeten, krankzinnige Antonia. Desondanks is het aan te raden om het hoofd erbij te houden tijdens het kijken. De verschillende recaps en samenvattingen die op de disk staan helpen al heel wat. True Blood blijft een reeks die op zijn zachtst gezegd niet geschikt is voor jeugdige kijkers. Verschillende acteurs en actrices gaan op geregelde tijdstippen volledig uit de kleren en bespringen elkaar als speelde de reeks zich in Sodoma en Gomorra af; er vloeit rijkelijk veel bloed, er worden al eens security guards opgehangen aan hun eigen ingewanden en als klap op de vuurpijl spat er hier en daar al eens een vampier uit elkaar tot een hoop bloedige pulp. Ondanks dit alles blijft de reeks luchtig van toon en zijn de dialogen vaak humoristisch tot op het scherpst van de snede.

BEELD EN GELUID
Als er één ding te zeggen is over de technische presentatie van True Blood, dan is het dat Warner een zekere uniformiteit nastreeft bij deze HBO-release, wat betekent dat dit alweer een release is die prettig om kijken blijft. De afleveringen worden voldoende over (vijf) disks gespreid, zodat er meer dan genoeg ruimte overblijft om de beeld- en geluidskwaliteit te vrijwaren. De transfer is scherp, hier en daar met extreem veel ruis om bijvoorbeeld flashbacks of droomsequenties aan te duiden, maar ook kleurenpaletten die passen bij een Edenachtig elfenrijk, een griezelig bos of een stoffig wicca-winkeltje. De scenario's spelen zich vooral 's nachts af: het zwartcontrast is heel erg goed, de details bijven goed zichtbaar en aan de huidtinten kan je zonder meer zien of je met een vampier of een mens te maken hebt (de visuele test voor weerpanters staat nog niet helemaal op punt). De vele inspanningen van de make-upafdeling om de griezeligste misvormingen en de goorste rijtwonden te fabriceren, zijn niet nutteloos, want geen enkel detail gaat verloren. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track is voor een televisieserie van hoge kwaliteit: of het nu om opverende krokodillen in de dampende moerassen van Louisiana gaat, huilende weerwolven, jammerende geestesverschijningen, voorbijgierende vampiers in turbomodus of pompende nachtclubs waarin de ondoden hun wekelijkse bacchanaal houden, True Blood wordt gepresenteerd in een lossless audio-variëteit die niets aan de verbeelding overlaat en menig actiefilm die stijf staat van de speciale effecten het nakijken geeft.
 
EXTRA'S
Wat extra's betreft wordt True Blood goed voorzien, maar speelt vooral op het vlak van documentaires na vier seizoenen het redundantie-effect wat mee. Voor de geanimeerde menu's wordt nog altijd dezelfde strakke no-nonsensestijl aangehouden als voor de andere drie seizoenen, wat zeker een troef is. Zes van de afleveringen worden voorzien van een audiocommentaar, waarbij de standaardformule erin bestaat om iemand van het productieteam te paren aan één of twee acteurs. Alleen bij de aflevering I Wish I Was the Moon wordt van deze formule afgeweken en krijgen we alleen een koppel producers achter de microfoon. Grootste troef waarmee Warner kan uitpakken is de op alle afleveringen aanwezige Picture-in-picture-track Enhanced Viewing, waarmee je de aflevering kan bekijken met een hoop trivia, commentaren vanuit het standpunt van de verschillende personages, en, niet onhandig, af en toe stukjes flashback uit vorige seizoenen om toch mee te kunnen. Elke aflevering wordt bovendien gevolgd door een korte featurette Inside The Episodes (samen zo'n 56 minuten) waarin nog eens de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje worden gezet. Elke aflevering wordt desgewenst voorafgegaan door een Recap, is voorzien van een Preview, en de hele set bevat ook nog een Season 3 recap (2:03), een samenvatting van de voornaamste verhaallijnen uit het vorige seizoen waarop nu wordt voortgeborduurd. Al deze extra's hebben betrekking op elke episode.

Disk 5 bevat daarnaast nog maar één overkoepelende documentaire en dat is True Blood: The Final Touches (28:25). Daarin worden auteur Alan Ball en enkele leden van zijn postproductieteam voor een rondetafelgesprek bijneengebracht, waarin ze het onder meer hebben over de betekenis van de natuurelementen in de reeks, het gebruik van geluidseffecten en kleuren, de keuze van de songs op de aftiteling én niet te vergeten een handleiding om op een zo efficiënt mogelijke manier vampiers om zeep te helpen.

Om af te sluiten is er nog de interactieve gids True Blood Lines waarin je wegwijs wordt in de vele clans van vampiers, weerwolven, weerpanters, heksen, vormverwisselaars, en ja, zelfs mensen. De schermen navigeren echter niet lekker en de featurette gaat snel vervelen.
 
CONCLUSIE
Sexy en verslavend, griezelig en grappig, dat zijn de sleutelwoorden die nog steeds bij True Blood passen. Met het overaanbod van gothic vampire horror waarmee de media overspoeld worden, is het niet altijd gemakkelijk om er de kwalitatief beste uit te kiezen, maar mede door de goede high definition-presentatie maakt Warner de keuze voor de consument eenvoudiger.



cover



Studio: Warner

Regie: Michael Lehmann, Scott Winant, David Petrarca, Jeremy Podeswa, Michael Ruscio, Romeo Tirone, Lesli Linka Glatter
Met: Anna Paquin, Stephen Moyer, Sam Tramell, Ryan Kwanten, Rutina Wesley, Alexander Skarsgard, Kevin Alejandro, Marshall Allman, Chris Bauer, Kristin Bauer Van Straten, Lauren Bowles, Nelsan Ellis, Janina Gavankar, Todd Lowe, Joe Mangianello, Jim Parrack, Carrie Preston, Fiona Shaw, Jessica Tuck, Deborah Ann Woll

Film:
9/10

Extra's:
7/10

Geluid:
10/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Horror

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2011

Leeftijd:
16

Speelduur:
656 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888077115


Beeldformaat:
1.78:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS 5.1
Spaans DTS 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Portugees, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Engels Cc
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• 6 audiocommentaartracks
• Picture in picture-track Enhanced Viewing
• Recaps
• Previews
• Season 3 recap
• Featurettes "Inside The Episode"
• Documentaire "True Blood: The Final Touches"
• Nota's "True Blood Lines"

Andere recente releases van deze maatschappij