:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> KID
KID
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-07-01
FILM
Na Een Ander Zijn Geluk (2005) en Unspoken (2008) treedt de Vlaamse regisseuse Fien Troch aan met Kid waarin ze in de haar inmiddels bekende sobere stijl het verhaal vertelt over een moeder die na het vertrek van haar echtgenoot met twee kleine jongetjes probeert te overleven op een varkensboerderij in de Kempen. Dat wordt een moeilijke klus, want de bank is niet geneigd om nog meer krediet toe te staan en privéschuldeisers hangen voortdurend aan de lijn om een som van 70.000 euro op te eisen. De moeder van Kid en Billy ziet het onweer hangen, maar na een zoveelste zinloze bezoekje aan haar bankdirecteur geeft ze de strijd op: eerst worden de varkens weggehaald en openbaar verkocht, een tijdje later is het de beurt aan de tractor waardoor ze ook haar enige mannelijke medewerker de laan uit moet sturen. De rechtstreekse confrontatie met de schuldeisers loopt uit op een handgemeen en er valt een schot: Kid en Billy zijn nu halve wezen.

 

The comfort of strangers valt hun te beurt: familieleden van hun moeder geven de beide kinderen onderdak. Billy, de oudste, legt zich schijnbaar makkelijk bij de feiten neer, z’n jongere broertje Kid weigert de realiteit te accepteren. Hij revolteert tegen z’n pleegouders, op school en tegen z’n vriendjes. Hij mist z’n moeder en vaak loopt hij door het bos waar ze bij droog weer met z’n drieën op een open plek in de zon zaten. Zullen we hier afspreken indien we elkaar ooit verliezen, mama?, had ie op een keer tegen z’n moeder gezegd en zij had toen gewoon geknikt. Het blijft door Kids hoofd spoken, want zijn ze elkaar niet kwijtgeraakt en is de afspraak van toen dus niet van toepassing?

 

Fien Troch gebruikt weinig middelen om haar verhaal te vertellen. Naast de prachtige gregoriaans aandoende gezangen en het donkere drone-achtige geluid om de spanning te onderstrepen, is er ruimte voor stilte die nauwelijks verstoord wordt door dialogen, want ook die zijn zeldzaam in de dramatische voortgang die de kijker via de beide jongetjes, maar voornamelijk door de ogen van Kid te zien krijgt. Wat er aan de hand is moet blijken uit korte telefoongesprekken, flarden van dialogen die Kid niet altijd begrijpt of maar zeer gedeeltelijk opvangt en uit kleine zakelijke scènes die Troch zonder commentaar samen met sfeermateriaal aan het geheel toevoegt. Het klinkt niet meteen opwindend, maar het doel bereikt ze op die manier wel, want haar manier van werken sluit naadloos aan bij de armoedige sfeer en de zo goed als complete afwezigheid van communicatie in en om de boerderij en later zelfs in het huis van de oom en tante van de beide jongetjes. Kid is met andere woorden een vrij kale film waarin Fien Troch zich tot de onmisbare elementen beperkt, waarmee ze in de voetsporen treedt van de Waalse gebroeders Dardenne, maar waarmee ze qua zeggingskracht veel meer aansluit bij het werk van bijv. Michael Haneke omdat haar thema’s net zoals die van de Oostenrijker verder reiken dan de anekdote of het rariteitenkabinet.

 

Debutante Gabriela Carrizo (over wie we op internet niets wijzer worden, maar is zij misschien de Argentijnse uit het danstheatercollectief Peeping Tom? Anyone?) neemt de rol van de depressieve moeder van Billy en Kid voor haar rekening, een vrouw die in de steek is gelaten met een varkensboerderij én een enorme schuldenlast en die geen uitweg ziet uit een uitzichtloze situatie. Zij vecht uiteindelijk niet (meer) terug en zij communiceert niet over de problemen met de beide betrokkenen voor wie de affaire op een fiasco uit zal draaien, nl. Billy en Kid, wat minstens voor de jongste leidt tot flink wat gedragsstoornissen. De beide jongetjes stelen trouwens de show met Bent Simons (Kid) in poolpositie, want wat dat kereltje vertelt met louter gelaatsexpressies is zonder meer indrukwekkend. Daarbij wordt hij uiteraard geholpen door een afstandelijke en tegelijk lichtjes voyeuristische camera die elk incident genadeloos vastlegt, maar zijn prestatie is dermate naturel en ongedwongen dat je uiteindelijk toch sympathie voor Kid opbrengt en z’n lot je naar de keel grijpt. De ogen droog houden zal niet gemakkelijk zijn, want als Fien Troch echte emotie uit haar mouw schudt, dan zal je dat als toeschouwer geweten hebben. Tegen de kale en uitgeklede achtergrond van scenario en decor komt zo’n fragment trouwens bijzonder hard aan wegens het onverwachte karakter ervan.

 

Decor en aankleding zijn tot een minimum beperkt. In het interview (zie Extra’s) vertelt de regisseur dat ze uit sommige (bestaande) interieurs zo veel mogelijk attributen heeft weggehaald ten voordele van de soberheid die van begin tot einde volgehouden wordt. Dat effect wordt versterkt door een camera die vaak secondenlang onbeweeglijk op hetzelfde tafereel gericht blijft zonder dat er voor de lens meer te zien is dan een leeg boerenerf, de ouderwetse decoratie in een woonhuis of de hoofdfiguren die bewegingloos en verstild voor zich uit staren. Af en toe laat Fien Troch ook een vliegtuig over het scherm passeren, heel hoog in de lucht, als een fijne witte streep in hemelsblauw, of ze kiest voor een groen weiland of een nachtelijke blik in een verlaten en nauwelijks verlichte varkensstal. Dat werkt vervreemding en afstandelijkheid in de hand terwijl de spanning via kleine incidenten voorzichtig opgebouwd wordt. De teugels worden de hele tijd strak gehouden waardoor de minste emotionele toegift voor een dijkbreuk zorgt. Het is een procedé dat Fien Troch in haar eerdere films met succes gebruikte en dat ook in Kid werkt.

 
BEELD EN GELUID
Fien Troch kiest voor een sobere aanpak en dat betekent weinig of zelfs geen extra licht, donkere kleuren met een kleine uitzondering voor de hoeslaken op de bedjes in het huis van de pleegfamilie en tijdens de opname in de speelgoedafdeling en aan de kassa van de Carrefour. Voor de rest veel uitgewassen tinten die de sombere sfeer moeten accentueren. De print is netjes zonder beschadigingen of ongerechtigheden. De muziektrack daarentegen is weelderig en bloedmooi. We hebben op het internet tevergeefs naar info over de zanggroep gezocht, maar Senjan Jansen, die eerder als geluidstechnicus aan verschillende Vlaamse films z’n medewerking verleende, krijgt in Kid de kans om zich te bewijzen en het resultaat is zonder meer spectaculair. De combinatie van wat religieuze gezangen lijken te zijn met Jansens grommende drones is een perfecte combinatie.
 
EXTRA’S
Als bonus is er een Interview met Fien Troch (11 min.) dat eerder op Cobra is uitgezonden en waarin ze vertelt over de zoektocht naar de beide jongetjes, de locaties en de dingen die haar inspireren bij het schrijven van een scenario. Tot slot zijn er een aantal Andere Trailers.

 
CONCLUSIE
Goede films komen bijna spreekwoordelijk altijd uit Wallonië, want wegens de taal liggen die goed in de markt bij onze zuiderburen en dus krijgen ze een ruime exposure die ook gretig aftrek vindt in de Vlaamse kranten en weekbladen. Als een Vlaming een meesterwerk maakt, zoals Fien Troch met Kid - of eerder met Unspoken – dan wordt daar nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven, want haar werk is moeilijk, weinig commercieel en vooral niet geschikt voor het grote pubiek. Dat is Matthias Schoenaerts uiteraard wél, want die laat kranten en weekbladen verkopen, ook al heeft hij nog nooit in een film gestaan die kan tippen aan het werk van Fien Troch, wat ons betreft de grootste Vlaamse regisseur van de laatste tien jaar. Ja, haar werk is gesloten en hermetisch, arthouse van het zuiverste soort, maar zijn films van Michael Haneke dat ook niet?



cover




Studio: Cinéart

Regie: Fien Troch
Met: Gabriela Carrizo, Rit Ghoos, René Jacobs, Stef Lernous, Maarten Meeusen Bent Simons, Sander van Sweevelt

Film:
8,5/10

Extra's:
4/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
12

Speelduur:
90 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5414939397011


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Nederlands Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Frans, Engels
Extra's:
• Interview met Fien Troch
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij