:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BROTHER BEAR
BROTHER BEAR (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-07-10
FILM
Met deze inmiddels derde laatste traditioneel geanimeerde Disneyfilm verplaatsen we ons naar het einde van de laatste ijstijd, naar een stam van erg op Inuït lijkende mammoetjagers. De jonge Kenai (Joaquin Phoenix) heeft net zijn totem toegewezen gekregen en tot grote hilariteit van zijn broer Denahi (Jason Raize) is het de Beer der Liefde geworden, terwijl hij toch op iets stoerders had gehoopt om mee uit te kunnen pakken. Beren zijn volgens Kenai hersenloze en liefdeloze wezens, en dat idee wordt nog versterkt nadat zijn broer Sitka (D.B. Sweeney) verongelukt door van een gletsjer te glijden, terwijl Kenai op diezelfde gletsjer op een beer jaagde. Zijn obsessie om die welbepaalde beer te doden als wraak voor zijn dode broer, neemt schrikwekkende vormen aan, maar uiteindelijk slaagt hij in zijn doel. De Grote Geesten hebben echter wat anders voor hem in petto. Als straf veranderen ze hem in een beer, en terwijl hij op de loop moet voor Denahi, die meent dat de beer niet één maar twee van zijn broers gedood heeft, neemt beer Kenai met een lichte tegenzin het berenjong Koda (Jeremy Suarez) onder de arm, euh, poot, die zijn moeder kwijt schijnt te zijn geraakt op weg naar de Zalmenvallei. Aanvankelijk neemt hij de beschermeling alleen maar op sleeptouw uit eigenbelang, want het jong kent blijkbaar de plaats "waar de hemel de aarde raakt", volgens sjamaanvrouw Tanana (Joan Copeland) de enige plek waar Kenai van de betovering verlost kan worden. Gaandeweg beseft Kenai dat hij Koda evenzeer nodig heeft als omgekeerd...

 


Alle klassieke Disney-ingrediënten die we in zo vele van de andere animatiefilms terugvinden, passeren ook weer in deze film de revue: een held (Kenai) die een verre tocht moet ondernemen vooraleer hij zijn ware bestemming te weten komt, een streetwise kid (Koda) waarmee de jonkies zich mee zouden kunnen/moeten/willen identificeren, een paar funny sidekicks, ditmaal in de vorm van twee elanden Rutt (Rick Moranis) en Tuke (Dave Thomas), en vooral een dikke, dikke laag stroop. Er stonden nog een paar vaten die op moesten, waarschijnlijk omdat de traditionele animatieafdeling van Disney na Home On The Range de deuren ging sluiten - misschien om zich in de toekomst ook te kunnen buigen over crapquels zoals Peter Pan 8: Return To Neverland ... Again en Snow White V: The Dwarfs Go On A PicknickThe Princess And The Frog was echter nog een nawee, want Disney heeft blijkbaar helemaal voor computeranimatie gekozen tegenwoordig. De boodschap wordt er in deze film wel érg dik opgesmeerd, waarbij het toch altijd weer opvalt dat, om binnen de politiek correcte lijntjes te kleuren, het de stoute jagende mensen zijn die de brave beren de das omdoen, terwijl diezelfde beren even later lustig en al zingend de zalmpopulatie decimeren. Finding Nemo anyone? Waar is de tijd van The Fox And The Hound waarin de beer nog de rol van het bloeddorstige monster kreeg? Dat een bepaald soort dier (bijvoorbeeld katten) de ene keer de goede rol krijgt toebedeeld (The Aristocats) en de andere keer de slechte (Lady And The Tramp) zal uw kinderen worst wezen, maar dat de Boodschap erin geramd moet worden dat de mens altijd de boeman is ten opzichte van de natuur, begint nu toch wel een beetje té doorzichtig te worden.

Waarom geven we deze film dan desondanks toch een 8/10? Ondanks alle tekortkomingen barsten de studio's nog steeds van energie en talent, wat ook weer op deze Brother Bear in overvloed blijkt, én ze blijven innoveren en het nog goed doen ook! Met de introductie van nieuwe animatietechnieken zoals het deep canvas-procedé in Tarzan en mengelingen van 2D- en 3D-animatie zoals in Treasure Planet hebben de animatoren de sleutel in handen om ons élke vergane of bij elkaar gefantaseerde wereld tot in de kleinste details te tonen. Ook hier, in de manier waarop bijvoorbeeld een gletsjer instort in een bepaalde scène, toont Disney zijn meesterschap. Door uitgebreide voorstudies heeft men voor deze film de bewoners uit de eerste nederzettingen gemodelleerd naar de Inuït, eerder dan naar de klassieke Amerikaanse Indianen, hun gebruiken geanalyseerd en in de film verwerkt, en vooral een visueel adembenemende wereld geschapen waarin de nieuwbakken helden hun avonturen beleven.

 


Nieuwbakken helden, nog zoiets; als er iets bij Disney moet worden afgestoten, dan zijn het wel de Europese studio's die oneindige, spuuglelijke en smakeloze vervolgen breien op zowat elke denkbare échte Disney-classic. Maar met nieuwe animatiefilms slaagt men er toch telkens weer in om een sympathieke cast bij elkaar te schrapen waarmee je je onmiddellijk kan identificeren en waarmee je kan empathiseren. En ook dat is deze keer aardig gelukt; er zitten niet echt karikaturaal goede en slechte personages in de film, zoals bijvoorbeeld Cruella De Vil in 101 Dalmatians dat overduidelijk wél was, maar mensen. Mensen die fouten maken, spijt hebben, wraak willen nemen, hun schuld willen bekennen, de verantwoordelijkheden voor hun daden onder ogen moeten zien... Misschien is die nuance tot nog toe wel de grootste verwezenlijking als je ziet van waar de Disney-studio's komen.

Een groot deel van die "vermenselijking" heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat men sinds een vijftiental jaar voor de hoofdrolbezetting van topproducten ook topacteurs en -actrices aantrekt in plaats van simpele studiomedewerkers. Na een schier oneindige reeks vertolkers waaronder Leonard Nimoy, Michael J. Fox, Robin Williams, Mel Gibson, Glenn Close, Rosie O'Donnell, Minnie Driver, John Goodman, Eartha Kitt, Emma Thompson, Tia Carrere, Kevin Kline, Tom Hulce, Demi Moore, Jeremy Irons, Matthew Broderick, Rowan Atkinson, en ga zo maar door, werd voor de rol van Kenai voor deze film gekozen voor één van de meest gewaardeerde acteurs van het moment, nl. Joaquin Phoenix (Gladiator, Signs, Buffalo Soldiers). Toch is het te merken dat dergelijke professionele acteurs zich voor een dergelijk éénmalig project vaak evenzeer inspannen als voor om het even welk ander "gewoon" filmproject en het soms zelfs als één van de voornaamste items op hun CV aanstrepen. We vinden in de rolbezetting hier ook nog wijlen Michael Clarke Duncan (The Green Mile, Daredevil) terug in de korte, maar een zeer diepe indruk makende rol van Tug, de leider van de beren aan de Zalmsprong.

 


Ook Phil Collins, die Tarzan met zijn composities tot een hoger niveau heeft getild, mocht samen met componist Mark Mancina in deze film zijn ding weer doen, wat resulteert in een vijftal nieuwe liedjes, waarvan I'm On My Way ongetwijfeld het meeste hitpotentieel heeft. Ook hiervan zijn de teksten aan de redelijk melige kant, maar Collins is zeer nauw betrokken bij het filmproces en heeft eigenlijk opnieuw de juiste toon gevonden. En als je dan denkt dat je alles hebt gezien, sleurt hij er een Bulgaars vrouwenkoor bij dat één van zijn nummers vertaalde en daardoor in de film één van de meest aangrijpende scènes tot stand helpt te brengen. De cirkel is rond, alle puzzelstukken passen in elkaar en Disney levert alweer een goede film af; na enkele inhoudelijke rampen zoals Oliver And Co. en interessante mislukkingen zoals The Black Cauldron heeft - laten we zeggen - sinds The Little Mermaid de studio feitelijk geen enkel ondermaats product meer afgeleverd en dat is ook al eens het vermelden waard.

De humor blijft natuurlijk altijd wat cartoonesk en erg op een Amerikaans publiek gericht, maar er wordt soms toch echt wel danig om de hete brij gedraaid om toch maar niemand voor het hoofd te stoten, en ze geraken er bij Disney nog mee weg ook! Sinds andere spelers zoals 20th Century Fox, Pixar en Dreamworks ook op de markt van de avondvullende animatiefilm aanwezig zijn, merk je wel erg goed de kruisbestuiving tussen de verschillende maatschappijen. Zo eindigt deze Brother Bear tijdens de aftiteling met een reeks losse fragmenten die het midden houden tussen bloopers en epilogen, en vinden we bij de extra's ook nog een extra rol met bloopers terug. Dit soort geinigheidjes zijn natuurlijk het handelsmerk van Pixar, en dus is het duidelijk waar ze bij Disney de mosterd gehaald hebben.

 


Maar het is net dit soort kruisbestuiving die het tot voor een paar decennia doodgewaande animatiegenre nieuw leven heeft ingeblazen en we beleven misschien wat dat betreft de interessantste tijden uit de filmgeschiedenis. De éne technische verbetering volgt de andere op, en als Disney nu een deel van z'n eigen wortels doorzaagt door af te zien van de traditionele animatie en definitief te kiezen voor CGI-films, gaat er een speler in het eeuwige pingpongspel der diversifiëring verloren. In plaats van te diversifiëren gaan de studio's segmenteren naar wat ze het beste kunnen, en dat is in Disney's geval niét het afstoten van de traditionele animatie. Ik vrees dan ook een beetje voor een scenario waarbij de klassieke animatie langzaam - of misschien wel heel snel - zal worden verdrongen door de niet altijd van even heldere motieven gespeende Japanse spelers op de markt, voor wie tekenfilms voornamelijk een bijproduct is om hun speelgoed te slijten.

En dan komen we terug bij het uitgangspunt: de Disneyfilm zit vol clichés en de stereotiepe personages, het verhaaltje is inwisselbaar met zoveel andere eerdere Disneyfilms. Maar die vonden we ook allemaal goed, dus is dat in feite een nadeel of een voordeel? Ik ben eerder geneigd het laatste te geloven.

BEELD EN GELUID
U kent natuurlijk het verhaaltje achter de beeldformaten van Brother Bear. Zoniet hier de casus in een notendop: ergens halverwege de film, als Kenai in een beer verandert, verandert ook het beeldformaat van 1.66:1 (alhoewel het op deze Blu-ray eerder 1.75:1 benadert, met zwarte balken aan de vier zijkanten) naar 2.35:1. Op de Benelux-dvd is echter pan&scan toegepast en wordt de hele film in 1.66:1 vertoond. U had de optie om uit te wijken naar de Franse versie, waarop het beeldformaat wél juist is en er bovendien een begeleidende nota aan de film is toegevoegd waarin duidelijk gesteld wordt dat er niets mis was met uw afspeelapparatuur, maar dat het beeldformaat intentioneel verandert. In tijden van high definition verwachten we dat tenminste voor de Blu-rayrelease de zaak van de eerste keer in orde is en gelukkig is dat effectief ook zo. Daarnaast is het beeld ook van hoge kwaliteit: de eerste 24 minuten zien er intentioneel redelijk onderdrukt en somber uit en niet toevallig is het eerste wat Kenai ziet als hij in een beer is veranderd, een kleurrijk natuurtafereel dat zich op de netvliezen brandt. De kleuren zijn smaakvol en fris, de animatie bevat geen oneffenheden van betekenis en de aflijning is erg duidelijk. We hadden dan wel op de Franse versie het probleem dat de Engelse DTS-track is moeten wijken voor een Frans exemplaar, maar uiteraard is dat op deze Blu-ray weer gecorrigeerd en kan u genieten van de film met een originele DTS-HD MA 5.1-track. De surroundspeakers worden stevig aangedreven en vooral de muziek van Phil Collins spint er garen bij, maar jammer genoeg gaat één en ander soms ten koste van de iets te stil gemixte dialogen.




EXTRA'S
We hebben hier voorwaar te maken met een disk waarop méér extra's staan dan op de diverse dvd's, omdat ook al het bonusmateriaal van de Amerikaanse special edition hier terug te vinden is. De opvallendste feature is Rutt & Tuke's commentaartrack, waarin het concept van de commentaartrack een beetje geparodieerd wordt door de track in te laten spreken door de twee elanden. Rick Moranis en Dave Thomas hebben zich daarbij allicht rot geamuseerd. Niet op enige dvd terug te vinden is de uitstekende documentaire "Paths of Discovery: The making of Brother Bear" (44:43). Deze is samengesteld uit een myriade aan kleinere bijdragen die middels een play all-functie aan elkaar worden genaaid. Traditioneel vindt u hierin onder meer bijdragen over productie, design, interviews en veel meer. De disk bevat nog drie verwijderde scènes (11:13). Vaak zijn ze nog in storyboard- of niet ingekleurde gedaante en telkens zijn ze voorzien van een inleiding door de animatoren. Bovendien is het geheel voorzien van een play all-functie. Neat! Koda's Outtakes (2:45) bevat een reeks bloopers, uiteraard voor de film speciaal gemaakt, met echter iets te veel goedkope grappen over winderigheid. In het verwijderd lied "Fishing Song" (3:45) trakteert Phil Collins ons op het concept van een song die uiteindelijk in de film is vervangen door een andere - betere, naar eigen zeggen - song. In de Transformation Song (2:24) zien we opnames met het Bulgaarse vrouwenorkest dat in de transformatie-scène de Engelse lyrics van Phil Collins heeft vervangen. Nog muziek in de videoclip "Look Through My Eyes" (4:05), een nette videoclip van Phil Collins, voorzien van enkele filmfragmentjes. In Bear Legends (Native American Tales) (2:56) worden we getrakteerd op enkele simpele legenden uit de Indiaanse volksoverlevering met betrekking tot beren. De verhalen worden geïllustreerd met bewegende rotstekeningen. In Making Noise: The Art Of Foley (3:16) bezoeken we samen met acteur Jeremy Suarez de Foley-studio waar de geluidseffecten worden gemaakt. Ten slotte in de Art Review (9:58) leiden animatoren Robh Ruppel en Byron Howard ons door een galerij van conceptuele schetsen en voorstudies van het ontwerp van de personages, de dieren, de landschappen en aurora borealis. Artistiek gezien misschien nog de interessantste featurette. En een Disney-prent kan onmogelijk zonder een dosis cross-promotionele trailers.

CONCLUSIE
De Blu-rayeditie van Brother Bear maakt de keuze tussen de Benelux- en de Franse dvd overbodig, want de best of both worlds is op deze disk verenigd. De bonussectie is bovendien gevoelig uitgebreid. Vervangen is dan ook de boodschap.



cover



Studio: Disney

Regie: Aaron Blaise & Robert Walker
Met: Joaquin Phoenix, Jeremy Suarez, Jason Raize, Rick Moranis, Dave Thomas, D.B. Sweeney, Joan Copeland, Michael Clarke Duncan

Film:
8/10

Extra's:
7/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
B

Genre:
Animatie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2003

Leeftijd:
6

Speelduur:
85 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717418389758


Beeldformaat:
1.75:1 en 2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Vlaams Dolby Digital 5.1
Nederlands DTS 5.1
Frans DTS-HD HR 5.1
Duits DTS-HD HR 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits Engels CC
Extra's:
• Rutt & Tuke's commentaartrack
• Documentaire "Paths of Discovery: The making of Brother Bear"
• 3 verwijderde scènes
• Koda's Outtakes
• Verwijderd lied "Fishing Song"
• Lied "Transformation" met lyrics van Phil Collins
• Videoclip "Look Through My Eyes"
• Documentaire "Bear Legends (Native American Tales)"
• Documentaire "Making Noise: The Art Of Foley"
• Documentaire "Art Review"
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij