:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DOOR IN THE FLOOR, THE
DOOR IN THE FLOOR, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-04-28
FILM
Hogeschoolstudent Eddie O’Hare heeft de ambitie om schrijver worden en hij is in zijn nopjes als hij tijdens de zomervakantie als assistent van tekenaar en kinderboekenauteur Ted Cole aan de slag kan op een landgoed op Long Island. Aan de kleine haven wordt hij opgewacht door Cole’s aantrekkelijke vrouw Marion, een minzame, stille en een beetje verdrietig uitziende blondine die hem netjes bij haar echtgenoot aflevert. Zelf logeert ze die dag in hun gehuurde flat in het dorp, want Ted heeft Marion diezelfde ochtend laten weten dat ze best een tijdje uit elkaar gaan en de ene dag woont zij dus in het grote buitenhuis waar ook hun dochtertje Ruth woont en hij in de flat en omgekeerd. Niet het beste moment dus voor een 17-jarige om aan een stage te beginnen, want de sfeer is gespannen en tegelijk gelaten: Ted houdt zich onledig met seks en alcohol en Marion maakt vooral lange wandelingen langs het strand of zit in gedachten verzonken in een ligstoel in de tuin. De kleine Ruth wordt aan de zorg van een kindermeisje overgelaten en ze is voor de rest aangewezen op Eddie die ze uitvoerig over de foto’s in de gangen en in de kamers van het woonhuis vertelt. Ruth weet alles over die foto’s, niet alleen wat ze voorstellen, maar ook wat eraan voorafgaat en wat erop volgt. Ze stellen Timothy en Thomas voor, de broertjes die ze nooit gekend heeft en die tijdens de terugrit van het skiën – met een lichtjes beschonken Ted en Marion op de achterbank – door een sneeuwruimer werden gegrepen. Ze waren op slag dood, twee jongens van 15 en 17 in de bloei van hun leven uitgewist.
 

 

De affaire heeft Ted en Marion uit elkaar gedreven en de kleine Ruth heeft het leed niet kunnen verzachten. Ruth had er nooit mogen zijn, zegt Marion als ze op een keer met Eddie langs de foto’s slentert. Ik kan geen goede moeder voor haar zijn na wat er gebeurd is, voegt ze er zachtjes maar beslist aan toe. Eddie kijkt bedrukt en weet zich geen houding te geven, maar dat heeft eerder te maken met het feit dat Marion hem in haar slaapkamer heeft betrapt waar hij stond te masturberen over haar beha en slipje die hij netjes op het bed had gedrapeerd. Een zeer pijnlijke situatie, maar Marion die ooit jongens van zijn leeftijd in huis had, zegt begrip te hebben voor de situatie en de dag nadien drapeert ze zelf het jasje (met een slipje) dat ze tijdens hun ontmoeting in de haven droeg op Eddies bed, want hij heeft haar bekend dat het hem opwindt. Uiteindelijk neemt zij het initiatief, want Eddie is onhandig: hij heeft het nog nooit met een vrouw gedaan. En Ted, die kijkt van op een afstand toe en keurt wat er gebeurt schijnbaar goed, alsof hij Eddie precies daarvoor naar het eiland heeft gehaald…

 

The Door In The Floor is gebaseerd op de roman A Widow For One Year (1998) van de succesvolle Amerikaans schrijver John Irving, van wie eerder ook al The World According To Garp (1984), The Hotel New Hampshire (1984), A Prayer For Owen Meady (als Simon Bent, 1998) en The Cider House Rules (1998) verfilmd zijn. Film en boek zijn evenwel moeilijk te vergelijken, want terwijl Irving een verhaal vertelt dat over een periode van 35 jaar is uitgesmeerd, beperkt regisseur Tod Williams zich tot de zomervakantie van Eddie bij de Cole’s, wat nauwelijks meer is dan de tekst van de eerste 200 van de 600 pagina’s tellende roman. Dat lijkt op een flinke amputatie, maar dat is het niet echt, want Irvings roman bevat drie grote hoofdstukken, elke met een begin, midden en einde, die makkelijk op zichzelf kunnen staan. Tod Williams’ (tweede) scenario was overigens het eerste in een lange rij voorstellen dat Irving meteen beviel. Formidabel hoe hij erin slaagt om dan nog elementen weg te laten en zelf nieuwe ideeën toe te voegen waardoor er sprake is van een zeer sterke tekst, zegt John Irving in de Extra’s over Tod Williams succesvolle poging om zijn A Widow for One Year  naar het witte doek te brengen zonder te raken aan de sfeer, de karakters of de verhaallijnen, die hij aldus Irving heel erg trouw is gebleven.

 

Wie het werk van John Irving een beetje kent, die weet dat het een auteur is met een zeer vlotte pen die in een mum van tijd z’n lezers van een bittere naar een hilarische of zelfs dolkomische scène kan loodsen (en retour) zonder dat de geloofwaardigheid van de verhaallijnen of de personages in het gedrang komt. Regisseurs die z’n werk verfilmen en daarmee geen rekening houden, lopen het risico dat ze eindigen met een loodzwaar scenario of met een film die wel grappig, maar nog nauwelijks interessant is. Regisseur Tod Williams – als fan van John Irvings oeuvre – vermijdt de valkuilen waarin menig Hollywoodregisseur vóór hem terecht is gekomen en legt een uitstekend evenwicht tussen ernst en kolder en het is verrassend hoe ook hij erin slaagt om de overgang tussen beide bliksemsnel te laten verlopen met behoud van de geloofwaardigheid. Daarvoor moet hij soms een lange aanloop nemen, zoals voor de scène waarin Ted Cole met een slagersmes achterna gezeten wordt door een woedende vrouw, maar ondertussen heeft Williams het personage Ted op een dusdanige manier geportretteerd, dat je de scène voor mogelijk houdt en ze dus accepteert. Ze is trouwens ongelofelijk grappig.

 

Kim Basinger (Oscar voor L.A. Confidential, 1997) en Jeff Bridges (Oscar voor Crazy Heart, 2009) zijn niet meteen namen die voor de geest komen in verband met een John Irving-verfilming. Maar toegegeven: ze zijn allebei perfect gecast als de weirdo Ted Cole en de in zichzelf gekeerde Marion. Omdat Bridges ook de komische scènes in de film moet torsen heeft regisseur Tod Williams hem vanaf het begin als een overspelige echtgenoot, maar ook als een zeer bezorgde vaderfiguur gekarakteriseerd waardoor het personage in de gunst van de toeschouwer staat en z’n kapriolen zonder noemenswaardige weerstand geaccepteerd worden. Ted Cole is een geperverteerde seksmaniak, maar de kijker is bereid om hem dat te vergeven omdat de tweederangs schrijver tegelijk in z’n hart laat kijken en wat blijkt? Dat hij heel erg veel van Marion en Ruth houdt. Wat Kim Basinger betreft hielden we even ons hart vast, want ze heeft een imago dat nauwelijks in de buurt komt van het karakter Marion Cole, maar zij bewees ook gevoelige rollen aan te kunnen als Lynn Bracken in L.A. Confidential (1997). Zij geeft de performance van haar leven als een zelfverzekerde vrouw die langzaam ontdooit, schreef collega Dieter naar aanleiding van Basingers optreden in die film. Diezelfde zelf erzekerdheid straalt Basinger ook uit in The Door In The Foor, maar haar Marion Cole ontdooit niet of draait niet bij. Daarvoor is de pijn te diep en te vers en Ted en Ruth herinneren haar voortdurend aan het verleden en aan de jongens die uit haar leven zijn weggerukt. Voor Marion is er maar één oplossing, nl. zich losrukken en Kim Basinger speelt de rol met een innerlijke intensiteit die respect afdwingt en die bij momenten voor koude rillingen zorgt.

 

Samen met cameraman Terry Stacey (Dexter, 2006, Salmon Fishing In The Yemen, 2011) kiest regisseur Tod Williams voor brede en lang aangehouden shots waardoor hij een rustige en een beetje een afstandelijke sfeer creëert. Hij voegt mooie, maar zelden felle tinten toe en kiest eerder voor een portie grauwe mist langs het strand of voor laaghangende wolken in de buurt van het Cole-huis. Voor de rest laat hij het licht van Long Island ruim aan bod komen, waardoor z’n film vaak eerder een Europese dan een Amerikaanse look krijgt. Liefhebbers van Irvings A Widow For One Year zullen overigens tot hun verrassing constateren dat Tod Williams geen halsbrekende toeren heeft uitgehaald om The Door In The Floor op een acceptabele wijze af te ronden. De toon is donkerder dan in de roman, maar dankzij een aantal sterke visuele keuzes slaagt hij erin om van Irvings cliffhanger een dramatisch hoogtepunt te maken.

 
BEELD EN GELUID
Het beeld is altijd scherp en wondermooi qua kleurenkeuze. De dvd wordt niet geplaagd door storende ongerechtigheden of andere fouten en het zwartniveau is in orde. Het geluid staat in 5.1, waarmee vooral de achtergrondgeluiden hun voordeel doen. Voor de rest is er sprake van rustige pianomuziek en af een toe wat strijkers, waarbij componist Marcelo Zervos (The Good Shepherd, 2006) vooral inzet op een intimistische sfeer en af en toe heel gepast op humor.

 
EXTRA’S
Voor wie er niet genoeg van krijgt is er een Audiocommentaar met de Regisseur, gevolgd door de documentaire Behind the Scenes: Frame on the Wall, waarin de makers én de acteurs hun licht laten schijnen op diverse aspecten van de productie. In Novel to Screen: John Irving vertelt de auteur uitgebreid waarom hij voor Tod Williams’ scenario koos en waarom hij onder de indruk is van wat de jonge regisseur van A Widow for One Year heeft gemaakt. Anatomy of a Scene (Sundance Special) is een vrij lange documentaire waarin alle aspecten van de film, vooral ook de technische aangelegenheden, zeer uitgebreid behandeld worden, zij het dat er sprake is van wat overlapping is met de Behind-the-Scenes-documentaire.
 
CONCLUSIE
Wie het boek gelezen heeft vergelijkt wellicht graag met de film, maar in dit geval leidt dat tot verrassende vaststellingen, want regisseur Tod Williams is wel heel origineel te werk gegaan. The Door In The Floor is een uitdaging met prachtige acteerprestaties en ondanks het wat donkere verhaal met toch heel veel humor. Technisch is de dvd in orde en de bonussectie is zelfs ruim voor een dergelijke release.



cover




Studio: Paradiso

Regie: Tod Williams
Met: Elle Fanning, Jeff Bridges, Kim Basinger, Jon Foster, Larry Pine, John Rothman, Harvey Loomis, Bijou Phillips, Mimi Rogers, Mike S. Ryan, Libby Langdon, Louis Arcella, Robert LuPone

Film:
8/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
6

Speelduur:
107 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5410504969317


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Audiocommentaar
• Behind the Scenes: Frame on the Wall
• Novel to Screen: John Irving
Anatomy of a Scene (Sundance Special)

Andere recente releases van deze maatschappij