:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TULSE LUPER SUITCASES, THE - THE MOAB STORY
TULSE LUPER SUITCASES, THE - THE MOAB STORY
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-08-20
FILM
The Tulse Luper Suitcases: The Moab Story
is destijds door regisseur Peter Greenaway aangekondigd als onderdeel van een ruim opgezet multimediaproject van minsten vier bioscoopfilms, flash movies, interactieve multimediawebsites, dvd’s, boeken, blogs en computersoftware. Zo ver is het uiteindelijk niet gekomen, maar ook een regisseur mag dromen en plannen maken. The Tulse Luper Suitcases is wellicht z’n meest ambitieuze en tegelijk meest persoonlijke project waarin hij persoonlijke ervaringen combineert met personages en situaties die eerder in z’n werk aan bod kwamen. Maar terwijl hij in z’n beste films voor een duidelijke en zinvolle verhaallijn koos en voor personages waarmee de kijker zich nog min of meer kon vereenzelvigen, gooit hij het in dit project over een andere boeg en wordt de film een indrukkend visuele productie waarin niet alleen fragmenten uit eerder films zijn verwerkt, maar waarin ook wordt geëxperimenteerd met een veelheid van filmische technieken. Zo is er een lange waslijst van vertellers die in postzegelformaat en gefilmd vanuit twee of drie standpunten over het filmmateriaal worden geprojecteerd, zijn de opeenvolgende fragmenten voorzien van een volgnummer en tekstcommentaar, zorgen regelmatige herhalingen en acteurs in steeds andere rollen, waarin ze vaak tegengestelde meningen verkondigen, voor verrassende en bevreemdende effecten en is er de eigenzinnige muziekkeuze van bekende volkse, populaire en klassieke deuntjes die de soms drukkende sfeer de ene keer verlichten en andere keren dat effect alleen maar versterken. The Tulse Luper Suitcases is een visuele en auditieve achtbaan waarin niets is wat het lijkt en waarin zin en onzin elkaar in evenwicht houden.

 

Het atoomgetal 92 staat centraal in de film, vandaar dat hij ook wel eens The History of Uranium wordt genoemd, en hoofdpersonage Tulse Luper is erdoor gefascineerd, want hij heeft in z’n leven niet alleen in 92 verschillende gevangenissen gezeten, hij heeft ook 92 koffers waarin hij memorabilia van z’n vele reizen en avonturen verzamelt. Voorts is er sprake van 92 objecten die symbool staan voor de wereld en zijn er 92 verschillende personages of als u wilt karakters, waar aandacht aan wordt besteed. Omdat allemaal in 131 minuten te proppen moet je van goeden huize zijn of een hels tempo aanhouden en Greenaway kiest voor dat laatste,, met als gevolg dat je als kijker geen seconde mag missen of je bent eraan voor de moeite. Alhoewel, de dialogen zijn vaak zo nonsensicaal en ongerijmd, dat het moeilijk is om bij de les blijven, maar dat is wellicht ook niet altijd de bedoeling, want even vaak speelt de regisseur met sfeer en stemming en gebruikt hij humor om de ernst of het gelijk van z’n personages te relativeren.

 

Hoofdpersonage Tulse Luper wordt als 10-jarige een eerste keer opgesloten in een bezemhok als hij met z’n vriendjes een aanvalsscène uit de Eerste Wereldoorlog naspeelt en daarbij een aantal tuinschuttingen vernielt. Dat de oorlog inmiddels is afgelopen, is voor de jonge kereltjes uiteraard geen punt. Het gaat om de spanning en het avontuur. Tulse vult in het bezemhok z’n eerste koffer. Vervolgens spoelt het verhaal vooruit en zien we hem als jonge journalist in de Moabwoestijn in Utah waar hij op zoek gaat naar verlaten Mormonendorpjes in de buurt van Salt Lake City. Met z’n witte paard en laarzen houden sommige Mormonen hem voor de opvolger van hun stichter Joseph Smith, maar een familie van Duits-Amerikaanse oorsprong met nogal wat fascistische sympathieën denkt daar anders over: misschien is de jonge Brit op zoek naar het plaatselijke goud? Naar uranium? Z’n verhaaltje over verlaten Mormonendorpjes geloven ze niet en dus wordt Tulse gevangengenomen en aan een soort totempaal gebonden met z’n broek ver beneden z’n knieën en honing aan z’n piemel om gevaarlijke insecten aan te trekken. Hoe het afloopt komen we niet te weten, maar ze laten hem uiteindelijk wel gaan.

 

Vervolgens duikt hij voor de rest van de film op in Antwerpen in 1938, waar hij infiltreert in een nazi-gezind milieu (ja, toch?) en weer in nieuwe avonturen en situaties terechtkomt. Het ziet er allemaal goed uit als gevolg van de technische foefjes die Greenaway gebruikt om een haast onbegrijpelijk en nauwelijks interessant verhaal toch visueel aantrekkelijk te houden, maar hij vergeet daarbij dat film in de allereerste plaats de kijker moet aanspreken, boeien, emotioneren of amuseren, en daarvan is er in deze pretentieuze intellectualistische prent nauwelijks sprake. Greenaway doet z’n ding en heeft er duidelijk zin in, als kijker blijf je onbevredigd en zelfs geïrriteerd achter, tenzij je op tijd de afstandbediening gebruikt om flink wat door te spoelen of gewoon op de eject-knop hebt gedrukt. Het is jammer, want Greenaway is een groot en origineel regisseur, maar films maak je uiteindelijk voor toeschouwers, niet voor musea.

 

The Tulse Luper Suitcases is m.a.w. geen film voor een luie vrijdagavond na een drukke kantoordag. Tot en met de scènes in de Moabwoestijn in Utah kan het er nog allemaal mee door, nadien wordt het verhaal onoverzichtelijk en moet het hoofdpersonage te veel en te vaak de scènes delen met steeds nieuwe personages, waarvan alleen Deborah Harry (zangeres Blondie) de aandacht weet vast te houden. JJ Feild neemt de hoofdrol voor z’n rekening, maar zijn personage Tulse Luper wordt eigenlijk nooit een man van vlees en bloed en beklijven doet z’ prestatie al evenmin. Hij is een acteur die meestal alleen voor tv-films en –series wordt gerekruteerd. Hij was o.a. te zien in The Ruby In The Smoke (2006) en Centurion (2010). De andere acteurs uit de cast krijgen niet de gelegenheid om te scoren. Hun personages zijn niet meer dan karikaturen die nauwelijks tot de verbeelding spreken.

 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is goed. Soms zijn scènes iets te onscherp, te soft of overbelicht, maar dat is wellicht de bedoeling van de regisseur, want we hebben A-Film nog maar zelden op inferieure dvd’s kunnen betrappen. De vele trucages, de tekstprojecties en de rest van de technische foefjes camoufleren mogelijk wat ongerechtigheden. Gezien de diverse locaties is de film veelzijdig qua opnamen en kleurkeuze en de muziek van de hand van de ons totaal onbekende componisten Eduardo Polonio en Boruts Krzisnik is zeer aanwezig en effectief.
 
EXTRA’S
Een aantal Andere Trailers.
 
 
CONCLUSIE
Bevelen we u deze dvd aan? Niet als u van strakke verhaallijnen houdt en grondig uitgediepte karakters of van onderhoudende komedies met redelijk wat grappige momenten. The Tulse Luper Suitcases is vooral technisch een indrukwekkende productie en daarvoor moeten inhoud en dramatische voortgang wijken.



cover




Studio: A-Film

Regie: Peter Greenaway
Met: JJ Feild, Raymond J. Barry, Michèle Bernier, Valentina Cervi, Caroline Dhavernas, Anna Galiena, Deborah Harry, Steven Mackintosh

Film:
6,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
7/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Avontuur

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2003

Leeftijd:
16

Speelduur:
127 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777043264


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
Originele Bioscoooptrailer

Andere recente releases van deze maatschappij