:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> CROCODILE IN THE YANGTZE
CROCODILE IN THE YANGTZE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-12-22
DOCUMENTAIRE
In 1995 doet de Chinese onderwijzer Engels, Jack Ma, een eerste poging om Chinese bedrijven voor het internet te interesseren. Hij heeft nl. vastgesteld dat je via Amazon en Ebay ongelooflijk veel spullen kan kopen in Amerika en Europa, maar dat er van China geen sprake is, terwijl het land van de rijzende zon zowat hét exportland van de wereld is geworden. Ma zoekt contact met het Chinese ministerie van informatie in Peking, maar hij stoot op ambtenaren die nauwelijks geïnteresseerd zijn in z’n project. Ontmoedigd, maar niet verslagen, bergt hij het project voor meer dan 7 jaar op. In 2002, als de internetbedrijven op de Nasdaq in New York door het plafond schieten, neemt Jack Ma de draad weer op en kijk, in Peking gaan er nu wél een aantal belletjes rinkelen. Met een team van 16 vrienden gaat hij in z’n appartement aan de slag om een website te bouwen en tussendoor trekt hij ook nog de Amerikaan Porter Erisman aan om het terrein voor z’n project in Silicon Valley te effenen, en een Chinees met een Harvard-diploma en 25 jaar ervaring in het zakenleven om z’n team te leiden. Met de steun van de burgemeester van Hangzhou (ten zuidwesten van Shanghai) slaagt Ma erin om zakenlui en banken voor z’n businessplan te interesseren, want hij voorspelt dat er voor z’n e-commercebedrijf Alibaba een grote toekomst is weggelegd.

 

In september 2014 brengt Jack Ma z’n bedrijf naar de beurs, niet naar die van Peking of Hong Kong, maar naar de Nasdaq in New York. Geschatte waarde: 200 miljard dollar! Dat ging niet zonder slag of stoot, want halfweg het eerste decennium van de nieuwe eeuw was Alibaba in een moordende concurrentieoorlog verwikkeld met Ebay, dat met een investering van 100 miljoen dollar z’n kleine concurrent definitief op een zijspoor probeerde te manoeuvreren. Dat die poging mislukte heeft volgens Ma te maken met het feit dat de Amerikanen de typische karakteristieken van de Chinese markt op zeker moment opofferden aan hun drang tot standaardisering (1 geglobaliseerde markt) waardoor ze de Chinese klanten én leveranciers verloren. Bijgevolg verloor Ebay miljoenen geïnteresseerden en bleef er van de monopoliepositie minder dan 10 procent over. Ebay zou z’n kantoor in China uiteindelijk sluiten en internationaal groot gezichtsverlies lijden. Ondertussen bezit Alibaba ruim 60 procent van de markt in China en registreert het meer internetaankopen dan Ebay en Amazon samen. En e-commerce is nog maar net begonnen in het meest bevolkte land van de wereld, want honderden miljoenen Chinezen hebben nog nooit wat gekocht op het internet…

 

 Jack Ma’s voormalige Amerikaanse medewerker Porter Erisman, de man die bijna een decennium voor hem werkte als marketingspecialist, heeft de documentaire samengesteld uit materiaal dat hij tijdens zijn verblijf in China en in de omgeving van Jack Ma draaide tijdens vergaderingen, bedrijfsfeestjes en toespraken van de grote chef. Hij wilde het allemaal vanaf het prille begin op film vastgelegd hebben, zegt Erisman daar nu over, hij wist gewoon dat Alibaba ooit heel groot zou zijn. Na z’n terugkeer naar de VS besloot Erisman om een cursus montage te volgen in New York en uiteindelijk kon hij z’n montageleraar Guiseppe De Angelis overtuigen om hem bij het Alibaba-project te helpen. Gezien de afkomst van het materiaal beva       t de documentaire geen interview met Jack Ma, noch met enig ander lid van z’n staf, maar dat heeft het materiaal niet nodig, want Erisman had vrij toegang tot het archief van Jack Ma en gecombineerd met zijn commentaar, levert dat een uniek en interessant portret op van één van de snelst groeiende internbedrijven in de voorbije 15 jaar. Meest spectaculair zijn beslist de opnamen van de allereerste ontmoeting van Jack Ma en een aantal van zijn vrienden in zijn appartement op het einde van de jaren 90, waar de oprichting van de internetsite wordt besproken op een moment dat daar in China geen interesse voor is en geen van de participanten over het nodige geld beschikt om de droom te realiseren. Maar die allereerste keer voert Jack Ma het woord en dan voel je dat dit een jonge kerel is met visie, iemand die in de toekomst kan kijken en die ziet wat geen ander ziet.

 

Outsiders vermoeden dat hij een beetje gek is, zegt Porter Erisman in het commentaar, maar z’n medewerkers weten wel beter. Dat Jack Ma een flamboyante persoonlijkheid is zal niemand verbazen, maar als je als CEO van een bedrijf met twintigduizend medewerkers tijdens een grote meeting op het podium verschijnt in de outfit van een hardrocker met een witte pruik terwijl je een Elton John-song ten beste geeft, dan gaan sommigen beslist toch even twijfelen. Doch schijnbaar past het allemaal in de strategie van Jack Ma en als westerlingen vergeten we vaak dat de Chinese mentaliteit wel nooit z’n geheimen prijs zal geven.

 
BEELD EN GELUID
Gezien de vele bronnen waaruit is geput, is de kwaliteit van het beeldmateriaal wisselvallig, maar dat wordt ruim gecompenseerd door het unieke karakter van sommige opnamen en in documentaires speelt dat uiteindelijk een geringe rol. Voor het geluid geldt dezelfde opmerking.

 
EXTRA’S
Geen
 
CONCLUSIE
Alibaba.com is een nieuwe groter speler die vanuit China de wereld verovert. Sinds z’n introductie op de New Yorkse Nasdaq in september 2014 is de waarde van het bedrijf al met ruim 15 procent gestegen en maakt de internetgigant zich klaar voor een introductie op de Indiase markt, jawel, het tweede meest bevolkte land op de planeet. Als u er alles over wilt weten, dan is Crocodile In The Yangtze een uitstekende introductie.




cover




Studio: Source 1 Media

Regie: Porter Erisman
Met: Jack Ma, Porter Erisman

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
AL

Speelduur:
77 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717662569531


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:

Engels / Mandarijn Dolby Digital 5.1



Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
geen

Andere recente releases van deze maatschappij