:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> JONI MITCHELL - REFUGE OF THE ROADS
JONI MITCHELL - REFUGE OF THE ROADS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-02-10
CONCERTFILM
Tussen 1968 en 1976 maakte de Canadees-Amerikaanse singer-songwriter Joni Mitchell acht meesterlijke albums waarop ze van folk naar elektrische folk en vervolgens naar rock evolueerde, bijna in sync met Bob Dylan die een gelijksoortig parcours aflegde en daar op dezelfde manier door z’n publiek werd uitgespuwd, want folkfans stonden niet meteen de trappelen om hun speeltje op te geven. Vrije liefde, wierook en geestverruimde drugs gedijen nu eenmaal beter op een partituur van nostalgie en eenvoud dan op de tonen van snerpende gitaren en bonkende drums. Halfweg de jaren 70 brak de punkmuziek massaal door en was de Flower Power-generatie plots ouderwets en voorbijgestreefd. Het bijtende sarcasme van bands zoals The Dead Kennedy’s liet er geen twijfel over bestaan dat de tijden definitief veranderd waren en in Engeland hadden de Sex Pistols al eerder de aanval ingezet op het establishment als gevolg van de weinig sociale politiek van de conservatieve regeringen van Edward Heath en z’n opvolgster Margaret Thatcher. Joni Mitchell, eens de zgn. engel van de Amerikaanse folkscène, werd plots in de gerelateerde pers een huisvrouw uit Bevery Hills genoemd, waarmee het duidelijk werd dat melodiciteit en introspectie plaats hadden gemaakt voor een ruwe vorm van rockmuziek en politieke propaganda. Bob Dylan zocht z’n heil in spiritualiteit, Joan Baez en Judy Collins namen een jarenlange sabbatical in de hoop dat de bui zou overwaaien, Neil Young hing z’n akoestische gitaar aan de wilgen en ging met Crazy Horse op stap, Joni Mitchell zette een logische stap in haar carrière en zocht heil in wereldmuziek (The Hissing of Summer Lawns, 1975; Don Juan’s Reckless Daughter, 1977) en jazz (Mingus, 1979), om pas drie jaar later – toen de punkkoorts over z’n hoogtepunt heen was – met een nieuw rockalbum voor de pinnen te komen.

 

Ondertussen had haar reputatie grote schade opgelopen, want The Hissing of Summer Lawns werd in de rockpers afgedaan als pretentieus en oppervlakkig, Don Juan’s Reckless Daughter als onevenwichtig en diffuus en Mingus – op muziek van jazzicoon Charles Mingus – kreeg weliswaar sporadisch goede kritieken, maar het album werd door de meerderheid van de rockjournalisten gewoon genegeerd. Mitchells platenmaatschappij vond Mingus een interessante experiment ondanks het feit dat er voor het eerst minder dan 500.000 exemplaren van een album van haar hand over de toonbank gingen. In het versnipperde Amerikaanse radiolandschap was het nl. moeilijk om het perfecte promotiekanaal voor het album te vinden en de jazzradiostations waren al helemaal niet happig op de blanke nieuwkomer. Maar met de punk achter de rug was het weer tijd om tot de orde van de dag over te gaan en dus werd Joni Mitchell aangeraden om een normaal album te maken indien ze nog een carrière ambieerde in de rock- en popmuziek. Het resultaat was Wild Things Run Fast (1982), waarmee opnieuw aangeknoopt werd bij haar melodieuzer en toegankelijker werk uit de jaren 70. Dat ze ondertussen opnieuw verliefd was en met bassist Larry datzelfde jaar in het huwelijk trad – de relatie zou een onwaarschijnlijke 14 jaar standhouden – gaf haar een fysieke en creatieve boost waardoor een uitgebreide VS-tournee langs auditoria met een minimumcapaciteit van 5000 zitplaatsen voor het eerst in lange tijd weer tot de mogelijkheden behoorde.

 

Ter promotie van het Wild Things Run Fast-album ging Joni Mitchell met echtgenoot Larry Klein en de bevriende muzikanten Michael Landau (gitaar), Vinnie Colaluta (drums) en Russell Ferrante (piano en elektronische klavierinstrumenten) in 1983 uitgebreid op tournee door Amerika en West-Europa en van die concerten krijgt u een indruk op deze dvd. De helft van het materiaal komt uiteraard uit Wild Things Run Fast en krijgt op het podium een iets ruigere behandeling dan op het album, voor de rest grasduint de artieste in eerdere albums, maar er is duidelijk gekozen voor uptempomateriaal waarin de gitaren een zeer prominente rol spelen, kwestie van een zeer duidelijke boodschap op het publiek af te vuren: het jazz-uitstapje is definitief voorbij en Joni Mitchell is weer op het oude vertrouwde spoor. Bovendien is de artieste duidelijk in haar nopjes met de goede ontvangst van de concerten, want ze ziet niet alleen uitstekend uit, ze heeft er ook duidelijk zin in, wat in het verleden niet altijd het geval was, want liveacts behoorden nooit echt tot haar favoriete bezigheden tenzij het om zeer kleine optredens ging in de folkclubs aan de oostkust van de VS.

 
 

Op de dvd Refuge of the Roads staan 12 songs die opgenomen zijn tijdens een drietal concerten in Californië op het einde van de tournee en één studio-opname: Woodstock, waarop ze zichzelf begeleid op elektrische gitaar. Het is een eenvoudige maar hartverscheurende versie als ultieme eerbetoon aan vervlogen tijden. Naar goede gewoonte heeft Joni Mitchell het materiaal op de dvd zelf geselecteerd én gemonteerd, waarbij ze uitgebreid gebruik maakt van eigen homevideo’s (tourbeelden en opnames die bij de songs passen - wilde paarden voor Wild Things Run Fast, voorbijflitsende stadsgezichten voor Refuge of the Roads, meeuwen in volle vlucht voor Sweet Bird of Youth, straatlantaarns voor Underneath the Streetlights, etc.) gecombineerd met fragmenten uit Koyaanisqatsi (1982) van Godfrey Reggio en uit de legendarische Woodstock – 3 Days of Peace & Music (1970) van Michael Wadleigh.  Als u wil weten wie Joni Mitchell is en waar ze voor staat, dan zijn de muziek én de inserts uw gids, want als muzikante én beeldend kunstenares vormen geluid en beeld de kern en de essentie van haar artistiek bezig zijn.

 
TRACKLIST
Wild Things Run Fast
Raised on Robbery (uit Court & Spark)
Refuge of the Roads (uit Hejira)
Sweet Bird of Youth (uit The Hissing of Summer Lawns)
Banquet (uit For the Roses)
You’re so Square (Baby I Don’t Care)
Solid Love
God Must Be a Boogie Man (uit Mingus)
For Free (uit Ladies of the Canyon)
You dream Flat Tires
Chinese Café
Underneath the Streetlight
Woodstock (uit Ladies of the Canyon)
 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van de fragmenten uit de live-concerten zijn verbazend goed gezien de leeftijd van het materiaal. De homevideo’s zijn soms goed van kwaliteit, andere keren zijn ze niet meer dan acceptabele amateuropnames met de bekende gebreken. De filmfragmenten hebben eveneens beperkingen, maar de scènes uit Koyaanisqatsi zijn zo goed als perfect. Het geluid kan u beluisteren in stereo én in 5.1. Het verschil is klein, maar in het 5.1 klinkt het rockgeluid net iets voller in de surrounds.
 
EXTRA’S
Een korte Tour Photo Gallery.
 
CONCLUSIE
Liefhebbers hoef ik niet te overtuigen van het belang van deze dvd-release, want beeldmateriaal over en met Joni Mitchell is zeldzaam in vergelijking met wat over andere artiesten van haar niveau (o.a. Bob Dylan) in de handel wordt aangeboden.



cover




Studio: Warner

Regie: Joni Mitchell
Met: Joni Mitchell, Larry Klein, Michael Landau, Vinnie Colaluta, Russell Ferrante

Film:
8/10

Extra's:
1/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7,5/10


Regio:
0

Genre:
Muziek

Versie:
U.S.A.

Jaar:
1984

Leeftijd:
AL

Speelduur:
59 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
5050467634527


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
-
Extra's:
Tour Photo Gallery

Andere recente releases van deze maatschappij