:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> 100, THE - SEIZOEN 1
100, THE - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-08-04
SERIE
Ergens aan het begin van de 22ste eeuw is de aarde één groot nucleair kerkhof geworden. Het laatste restant van de mensheid leeft in een met speeksel en elastiekjes aan elkaar hangend amalgaam van ruimtestations dat The Ark wordt genoemd, hetgeen nog een thuishaven biedt voor de laatste pakweg 5.000 overlevenden. De leefregels op The Ark zijn erg strikt: op overtredingen, zoals de strenge éénkindpolitiek en het verspillen van de schaarse hulpmiddelen, maar ook op elke vorm van insubordinatie, staat maar één straf en dat is de doodstraf; zij het dat die alleen wordt uitgevoerd op meerderjarigen. Minderjarigen moeten op de uitvoering van de executie in een cel wachten tot hun achttiende.

Na 97 jaar besluit de uitvoerende macht van The Ark dat het tijd is om op aarde poolshoogte te gaan nemen en te kijken of de omstandigheden opnieuw leven toelaten. Op bevel van kanselier Thelonious Jaha (Isaiah Washington) worden honderd jeugdige delinquenten in een drop ship naar de aarde gestuurd, waaronder Jaha's eigen zoon Wells (Eli Goree), die vrijwillig een vergrijp heeft gepleegd om niet gescheiden te geraken van zijn jeugdvriendin Clarke Griffin (Eliza Taylor). Clarke's vader Jake (Chris Browning) was monteur op The Ark, en is erachter gekomen dat de life support van het schip kaduuk is, en het maar een kwestie van tijd is vooraleer iedereen op The Ark zal stikken. Hij heeft zijn ontdekking echter in zijn graf meegenomen; Clarke's moeder Abigail (Paige Turco) pleegt hoogverraad door die gevoelige informatie openbaar te maken; ze wordt evenwel niet geëxecuteerd omdat ze als medicus van vitaal belang is voor de overlevenden. Clarke knoopt een relatie aan met de knappe Finn (Thomas McDonnell), maar de relatie wordt een stuk complexer zodra Finns vriendin Raven (Lindsey Morgan) in een zelf in elkaar getimmerde capsule op aarde arriveert, op zoek naar haar vriendje. Het is belangrijk om Raven te vriend te houden, want ze is de enige die een schijntje van technische kennis bezit.

 


De ex-wacht Bellamy Blake (Bob Morley) dringt binnen in het landingsschip van The 100 om zijn zuster Octavia (Marie Avgeropoulos) te beschermen. Haar enige misdaad is dat ze überhaupt geboren is, wat lijnrecht indruist tegen de geboortebeperkingswetten. Octavia heeft zich jarenlang kunnen verstoppen onder de vloer van hun leefruimte, maar door een onachtzaamheid van Bellamy is haar bestaan geopenbaard aan de autoriteiten, wat haar een enkeltje richting aarde heeft opgeleverd. Bellamy's gevoelens voor zijn zuster zijn op zijn zachtst gezegd dubbelzinnig: enerzijds verklaart hij met passie dat zijn leven is geëindigd op de dag waarop zij geboren werd, anderzijds kruipt het bloed waar het niet gaan kan en beschermt hij zijn zuster met vuur. Bellamy werpt zich met zijn militaire kennis op als de natuurlijke leider van The 100, maar hij krijgt tegenstand van Murphy (Richard Harmon), die wraak op hem gezworen heeft nadat hij ei zo na door de woedende menigte gelyncht werd.

En natuurlijk loopt het verblijf op aarde niet van een leien dakje. Alhoewel de planten eetbaar en het water drinkbaar lijken, lopen er even goed herten met twee koppen rond; erger is evenwel dat de overlevenden voortdurend geconfronteerd worden met een volk dat zich de Grounders noemt. Onder leiding van een wilde krijgster, Anya (Dichen Lachman), leggen ze de bewoners van het schip behoorlijk het vuur aan de schenen en beschouwen ze hen als indringers, waarbij de kinderen regelmatig een pijl te incasseren krijgen. Helemaal ongelijk hebben de Grounders echter niet, want bij de 100 staan er genoeg van testosteron druipende kleine criminelen klaar om de bruggen met de Grounders zowel letterlijk als figuurlijk op te blazen. Clarke onderneemt nog een poging om met Anya te onderhandelen over een modus vivendi, maar de vrede is van korte duur en vooral de haviken onder de Grounders, zoals de oorlogszuchtige Tristan (Joseph Gatt), zijn van plan om de ruimtebewoners tot de laatste man uit te roeien. Eén Grounder-krijger, Lincoln (Ricky Whittle), die tot over zijn oren verliefd is geworden op Octavia, meent echter dat de agressieve houding van zijn volk uiteindelijk tot de ondergang van iedereen zal leiden, en hij probeert de situatie te ontmijnen, alhoewel de 100 en vooral Bellamy hem niet dadelijk met bloemen ontvangen. In de holen onder de grond leven echter nóg grotere vijanden, de Reapers, die tot kannibalisme zijn vervallen. Bellamy meent dat ze best de twee strijdende partijen tegen elkaar zouden uitspelen.

 


Op The Ark is intussen een bittere machtsstrijd uitgebroken. Waar eerst raadslid Marcus Kane (Henry Ian Cusick) nog de omstreden beslissing moet nemen dat een deel van de bewoners zich moet opofferen om de overlevingskansen van de rest te optimaliseren, blijkt dat dit niet voldoende is; de Exodus-schepen, die dienen om het restant van de bevolking op The Ark naar de aarde te evacueren, hebben compleet onvoldoende capaciteit om iedereen op tijd uit het stervende schip te halen. Een ex-raadslid, Diana Sydney (Kate Vernon), neemt manu militari de macht over om met haar vertrouwelingen het Exodus-schip te kapen. Hierdoor veroorzaakt ze zoveel schade aan The Ark dat de nog resterende levensverwachting voor de overige bewoners daalt van een kwestie van weken naar een kwestie van uren. Kane en Thelonius bedenken een gewaagd noodplan, maar het is al vanaf het begin duidelijk dat enkelen zich zullen moeten opofferen.

Het eerste seizoen van The 100 lijkt op een kruisbestuiving tussen een sciencefictionvariant van Lord Of The Flies en Beverly Hills 90210. Nogal wat schoon jong volk, dat blijkbaar zoveel tijd op overschot heeft dat het zijn aandacht kan verdelen tussen een overlevingskamp en hun hormonen de vrije loop laten, probeert de aandacht van dat segment van de kijker te capteren dat in de bioscoop steevast zal kiezen voor The Hunger Games en Divergent. Toen ik op een avond al zappend langs de Britse commerciële zender Channel 4 zapte, werd mijn aandacht getrokken door deze visueel vrij goed afgelijnde reeks. De Amerikaanse zender CW heeft bovendien, naast een hoop jong volk, enkele acteurs als Henry Ian Cusick (Lost) en Kate Vernon (Battlestar Galactica) in de vergelijking gegooid om het traditionele Comic Con-publiek aan te trekken. Dit neemt echter niet weg dat de reeks nogal geplaagd wordt door een overdaad aan clichés uit het genre en enkele zéér ongeloofwaardige premissen, zoals het feit dat minderjarige kinderen zonder enige vorm van medische scholing erin slagen om pijlwonden te cauterizeren, kogels uit longen te halen, zelf buskruit kunnen brouwen, een kapotte radio om te bouwen tot een handvol werkende walkie-talkies én de stuwmotor van een raket te doen ontbranden. De ingenieurs van het ruimteschip The Ark slagen er daarentegen niét in om hun vliegende doodskist in de lucht te houden én hebben er blijkbaar geen ogenblik aan gedacht om hun vehikel uit te rusten met voldoende reddingssloepen, een feit dat bovendien alleen maar bekend schijnt te zijn bij de bij elkaar geïmproviseerde ersatz-regering.

 


Gemaakt met een relatief beschamend budget weten de showrunners echter elke dollar in twee te bijten; afgaande op de credits zou je gaan denken dat de reeks gebaseerd is op de boekenreeks van auteur Kass Morgan, maar ook dit is een beetje een wanhopige poging om de reeks meer luister bij te zetten dan ze eigenlijk verdient, want behalve de novelization van wat bedenker Jason Rothenberg uit zijn koker heeft gehaald, heeft mevrouw Morgan niet dadelijk literair werk van betekenis op haar palmares staan; stellen dat ze de nieuwe Collins of Roth is, is dus fel overdreven. The 100 kleurt iets te nadrukkelijk binnen de lijntjes van het genre, inclusief het nodige melodrama en de obligate cliffhangers op het einde van elke aflevering, en is niet donker en ruw genoeg om als postapocalyptisch drama overtuigend over te komen - er gelooft immers geen hond dat de wereld gaat gered worden door honderd posterboys en -girls die je gewoonlijk in de Joepie aantreft. Wel zijn young adult-reeksen als deze mooie kweekvijvers om debuterend talent een kans te geven om door te groeien, alhoewel de ervaring ons leert dat de spoeling bij dergelijke reeksen meestal aan de dunne kant is, en er vooralsnog niemand positief of negatief uitsteekt, alhoewel de naam van Marie Avgeropoulos (als u ze niet uit elkaar weet te houden: Octavia) tegenwoordig al eens opduikt in het B-filmcircuit, wat méér is dan de anderen kunnen zeggen. Voor liefhebbers van dystopische toekomstwerelden pakt The 100 echter wel nog net genoeg uit met een eigen smoel om niet in de grote grijze massa te verdrinken. Als er volgend seizoen echter eens een paar castleden op grafisch explicietere wijze om zeep worden geholpen, schieten de kijkers misschien wakker.

BEELD EN GELUID
Warner krijgt de laatste tijd nogal eens kritiek dat het de Blu-raypoot van zijn televisiereeksen aan het verwaarlozen is. Dat is met The 100 opnieuw pijnlijk duidelijk. De reeks is al een tijdje op Blu-ray te krijgen in het buitenland, en waar het normaal zou volstaan om er een ander ondertitelingsspoor op te zetten, blijkt dit te kunnen voor de Denen, de Finnen, de Noren en de Zweden, maar niét voor de Nederlands sprekende gemeenschap. De beeldkwaliteit is goed maar niet uitmuntend, daarvoor zit er iets te veel smearing in het beeld, is de aflijning niet strak genoeg en ontbreekt het aan kleurdiepte. Dat sommige scènes overduidelijk computergegenereerd zijn, ligt eerder aan het beperkte budget van de reeks, en vooral de shots van The Ark weten niet te overtuigen. Buitenlandse recensies van de Blu-rayversie wijzen echter op dezelfde euvels, dus wellicht is Warner zelf niet de grote schuldige wat de ietwat achterop hinkende beeldkwaliteit betreft. De Engelse Dolby Digital 5.1-track is vooral gebaseerd op dialogen; de momenten waarop onder meer The Ark progressief in stukken uit elkaar begint te vallen weten wel voldoende indruk te maken. Alleen jammer van de PAL-speedup.



EN DAN NOG DIT
Net als bij
Revolution seizoen 2 trek ik de rode kaart wat betreft de onaanvaardbare kwaliteit van de Nederlandse ondertitels. Niet alleen staat het ondertitelspoor vol storende tikfouten en blatant verkeerde vertalingen, het vertaalbureau in kwestie is blijkbaar gevestigd in het goedkoopst denkbare ontwikkelingsland, want waar je van een doorsnee professionele vertaler zou mogen verwachten dat die tenminste de dt-regel beheerst, blijkt het hele ondertitelingsspoor één grote aaneenschakeling van fouten, fouten en nog eens fouten. De gemiddelde vertalingen op illegale downloadsites zijn kwalitatief beter. Bericht aan Warner: verbreek onmiddellijk het contract met deze vertalers! Ik trek hier gewoon qua inhoud een punt voor af.
 
EXTRA'S
De grootste afnemers van een reeks als deze vind je op een bijeenkomst als Comic-Con in San Diego, en het mag dan niet verwonderlijk zijn dat de eerste documentaire "2013 Comic-Con Panel" (13:29) toont hoe de cast en crew door de fans het vuur aan de schenen wordt gelegd. Naast twee verwijderde scènes (2:07) en een audiocommentaartrack, ingesproken door producent Jason Rothenberg en regisseur Dean White bij de finaleaflevering We Are Grounders Part 2, worden we vergast op vier korte featurettes "Creating the world of The 100": In the beginning (6:55), The Ark (6:20), A new Earth (6:30), Grounders, reapers and mountain men (7:33) waarin vooral de grondpremissen en de elkaar op aarde bekampende rivaliserende groepen uit de doeken worden gedaan.

 

CONCLUSIE

The 100 heeft potentieel maar wordt tekortgedaan door een gebrek aan middelen tijdens de productie. Ongeveer hetzelfde kan gezegd worden over deze dvd-release. De ondertitelkwaliteit is niet aanvaardbaar.



cover




Studio: Warner

Regie: Bharat Nalluri, Dean White, P.J. Pesce, Milan Cheylov, Wayne Rose, John Showalter, Matt Barber, John Behring, Omar Madha, Mairzee Almas
Met: Eliza Taylor, Paige Turco, Thomas McDonell, Marie Avgeropoulos, Bob Morley, Christopher Larkin, Devon Bostick, Henry Ian Cusick, Lindsey Morgan, Ricky Whittle, Isaiah Washington, Eve Harlow, Sachin Sahel

Film:
6,5/10

Extra's:
3/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2014

Leeftijd:
12

Speelduur:
523 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888215128


Beeldformaat:
1.78:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Surround 2.0
Frans Dolby Surround 2.0
Italiaans Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels CC, Duits CC, Italiaans CC
Extra's:
• Documentaire "2013 Comic-Con Panel"
• 2 verwijderde scènes
• 4 documentaires "Creating the world of The 100":
- In the beginning
- The Ark
- A new Earth
- Grounders, reapers and mountain men
• Audiocommentaartrack

Andere recente releases van deze maatschappij