:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BEAUTY
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2000-12-20
FILM
Vijfvoudig Oscarwinnaar American Beauty is een gitzwarte satire op de Amerikaanse samenleving. Aan de oppervlakte: een doordeweeks gezin? Look closer! Onder de oppervlakte borrelt een ketel van pedofilie, drugmisbruik, ongeoorloofd wapengebruik, chantage, overspel en meer van dat fraais. En het blijft nog onweerstaanbaar grappig ook! Deze film heeft het gewoon allemaal! De puriteinse Britten bij de BBFC zijn natuurlijk weer bewusteloos gevallen, al was het alleen al maar bij de twee masturbatiescènes en ze hebben de film tot een +18-label veroordeeld. Wat leert ons dat? Eén: aan de andere kant van het Kanaal hebben ze geen oog voor kwaliteitsfilms en twee: wie daar niet tegen kan, kan maar beter Pinokkio kopen.

De film beschrijft het laatste jaar in het leven van Lester Burnham (Kevin Spacey), een typische lower-upper-middle class-burger die voor het oog van de buitenwereld alles heeft bereikt wat een mens in het leven nodig heeft, maar tegelijkertijd vervuld is van de innerlijke leegte der materiele dingen (wat is het nut van een bankstel overtrokken met Italiaanse zijde als je er geen bier op mag morsen?) en die op zoek is naar schoonheid en authenticiteit, naar het vlammetje dat zijn leven weer zin zou kunnen geven. Lester zit vast in een uitzichtloze baan voor een reclamebureau en zijn voornaamste taak bestaat erin om dagelijks redenen te verzinnen waarom de bedrijfsrevisor hem niet buiten zou gooien nu hij duidelijk over de top van zijn carrière heen is. Lesters hoogtepunt van de dag is 's morgens onder de douche het Wonder der Bevruchting bij zichzelf verrichten, waarna het alleen nog maar bergaf gaat. Zijn vrouw Carolyn (Annette Bening) is een zelfstandige immobiliënmakelaarster die constant moet opboksen tegen de grote concurrent Buddy Kane (Peter Gallagher), de 'real estate king'. Ze is een onverbeterlijke workaholic die haar leven zin tracht te geven middels een fijne selectie aan self support-cassettebandjes en elevatormuziek. Hun dochter, Jane (Thora Birch), heeft een diepe minachting voor het kleinburgerlijke leven waarin haar ouders zijn vastgeroest en ze haalt haar neus voor hen op omdat ze haar geen aandacht schenken. Tegelijkertijd staat ze onder de zware emotionele druk van het tiener-zijn in de Generation X en is haar ultieme levensdoel een borstvergroting.

Lester belandt in een midlifecrisis wanneer hij stapelverliefd wordt op de uitdagende cheerleader en stoeipoes Angela (Mena Suvari), een medestudente van zijn dochter die constant jaagt op mannen om tegenover iedereen te kunnen pochen met haar seksuele uitspattingen. Lester besluit zijn leven radicaal om te gooien en alleen nog maar de dag te plukken zoals hij komt. Vooraleer zijn bazen de kans hebben om hem te ontslaan, geeft hij er zelf de brui aan en chanteert zijn oversten voor een flink bedrag omdat hij ervan op de hoogte is dat de grote baas op kosten van de firma naar de hoeren gaat. Wanneer naast de deur nieuwe buren komen wonen en Lester er op een feestje achter komt dat de zoon des huizes, Ricky Fitts (Wes Bentley) als lucratieve bijverdienste marihuana dealt, koopt hij prompt een kilootje, richt zijn garage in als oefenruimte, koopt de auto waar hij altijd van gedroomd heeft en financiert al zijn dromen met het geld dat hij net van zijn bazen heeft afgetroggeld. Ricky's vader, een voormalig marinier-kolonel (Chris Cooper), is een gevaarlijke rechts-extremist die vindt dat Amerika naar de progressieve afgrond glijdt, die een diepe minachting koestert voor alles wat linkser is dan hijzelf (praktisch alles dus) en intussen een blinde adoratie heeft voor nazi-Duitsland. Hij slaat geregeld met plezier zijn zoon verrot omdat hij hem geen discipline bij kan brengen en hij heeft hem zelfs twee jaar in een instelling laten opsluiten omdat zoonlief drugs dealt. Sindsdien neemt hij hem geregeld urinestalen af om te zien of hij wel clean is. Moeder Fitts (Allison Chaney) is intussen onder de mentale druk bezweken en zo goed als rijp voor een gekkenhuis.

Ricky heeft een ziekelijke neiging om alles te filmen wat hem interessant lijkt en een van zijn laatste interessante 'projecten' is Lesters dochter Jane. Die is aanvankelijk niet geïnteresseerd in Rickys avances, maar ze raakt toch geïntrigeerd door zijn onafhankelijke persoonlijkheid. Samen fantaseren ze erop los hoe ze Jane's vader, die zich meer en meer als een geile puber begint te gedragen in de nabijheid van Angela, definitief uit zijn lijden kunnen helpen. De seksueel gefrustreerde carrièrevrouw Carolyn begint intussen een seksuele maar inhoudsloze affaire met haar concurrent Buddy Kane. Lester, die in zijn zoektocht naar een baantje met zo min mogelijk verantwoordelijkheden als gerant in een fastfoodrestaurant aan de slag gaat, betrapt de twee tortelduifjes op heterdaad; hij neemt zich vervolgens voor om zijn huwelijk compleet links te laten liggen en zich te concentreren op zijn dagdromen waarin hij Angela voortdurend in zijn verbeelding uitkleedt. Wanneer Angela en hij eindelijk hun liefde voor elkaar openlijk durven bekennen, neemt het verhaal een onverwachte en dramatische wending.

De film staat vol spitse dialogen die als een hogesnelheidstrein voorbij razen. Enerzijds is dit een bijtend portret van de Amerikaanse consumptiemaatschappij die uiteindelijk toch niemand gelukkig schijnt te maken, anderzijds een diepzinnige ode aan de schoonheid die men vaak kan vinden op plaatsen waar je ze niet verwacht, met de positieve boodschap dat het leven toch waard is om te worden geleefd. Regisseur Sam Mendes, eigenlijk theaterregisseur, houdt de teugels van de regie zeer strak in de hand en is erin geslaagd om het beste uit de acteurs te halen, mede geholpen door de voortreffelijke dialogen van Alan Ball die dit stuk, oorspronkelijk bedoeld als toneelvoorstelling, bewerkte tot een parelende mix van perverse humor, erotiek, freudiaanse psychoanalyse met een substantiële diepgang. Kevin Spacey en Annette Bening schitteren als ruziënd en met borden gooiend koppel, Thora Birch is zeer herkenbaar als gefrustreerde tiener en Mena Suvari straalt het aura uit van een zelfzekere Lolita die toch achteraf een onzekere en breekbare kant van haar karakter ontdekt waarvan ze het bestaan niet vermoedde. Er zit bovendien een wonderlijke coherentie in het scenario, waardoor er geen enkel los eindje in de verhaallijn te bespeuren valt.

BEELD EN GELUID
Terecht heeft deze film onder meer de Millenniumoscar voor de beste cinematografie weggekaapt. Er wordt uitvoerig gebruik gemaakt van heldere, contrasterende kleuren die de gemoedstoestand van de personages weergeven. Zo zijn enerzijds alle scènes bij de familie Fitts als op een begrafenis gefilmd, mt aan de ander kant de geniale vondst van de rozenblaadjes die in Lesters natte dromen een prominente rol spelen. Ook aan het geluid en de muziek is veel aandacht besteed. Zo hoor je in de scènes op de speelplaats van de school de vogeltjes in de bomen tsjirpen.

EXTRA'S
De 'Achter de schermen'-documentaire is best interessant, maar de één uur durende presentatie van enkele storyboards uit de film (o.a. de scène waar Thora Birch naakt voor het raam poseert voor Ricky's filmpjes) is een beetje te langdradig en van het goede te veel. Er is voorts een commentaartrack met regisseur Mendes en scenarist Ball en 2 bioscooptrailers. De menu's zijn in verschillende talen beschikbaar, o.a. Nederlands, maar de extra's zijn dan weer uitsluitend ondertiteld in het Engels. Bovendien is zoals bij de andere Dreamworks-releases de introductie ergerlijk lang en duurt het minimaal twee minuten vooraleer je je door de obligate copyrightboodschappen en dito leeftijdscategorie-aanduidingen hebt geworsteld.

CONCLUSIE
Dit is een film die niet mag ontbreken in de collectie van elke zichzelf respecterende dvd-verzamelaar. De thematiek is zo universeel en tegelijkertijd eigentijds dat hij film niemand onberoerd zou mogen laten.


cover




Studio: DreamWorks

Regie: Sam Mendes
Met: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Allison Janney, Peter Gallagher, Mena Suvari, Wes Bentley, Chris Cooper

Film:
10/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1999

Leeftijd:
16

Speelduur:
117 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
0678149096026


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Zweeds, Noors, Deens, Fins
Extra's:
• Behind the scenes featurette
• Audiocommentaar door regisseur en screenwriter
• Storyboard Presentation (62 min.)
• 2 Bioscooptrailers

Andere recente releases van deze maatschappij