:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TERMINATOR - THE SARAH CONNOR CHRONICLES - SEIZOEN 2
TERMINATOR - THE SARAH CONNOR CHRONICLES - SEIZOEN 2 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-02-28
SERIE
Op de vlucht voor Skynet, het artificieel intelligentiesysteem dat op Judgment Day de wereld naar de filistijnen zal helpen, heeft Sarah Connor (Lena Headey) geprobeerd om de Turk te vernietigen, een artificieel intelligente schaakcomputer die als eerste machine een soort van onafhankelijk denken heeft ontwikkeld. De Armeense maffia heeft het ding gestolen van zijn ontwerper, Andy Goode, en Sarah heeft hen daarvoor de rekening gepresenteerd, maar de bendeleden nemen wraak en hebben haar wagen voorzien van explosieven. Op het einde van seizoen 1 zagen we hoe Cameron (Summer Glau), de Terminatrix die uit de toekomst werd gestuurd om Sarahs zoon John (Thomas Dekker) te beschermen, door de explosie beschadigd werd. Cameron slaat op hol, en haar herprogrammering faalt: ze is opnieuw verworden tot een moordmachine die John wil doden. John kan haar op tijd repareren, maar de schrik dat de gevaarlijke kant van haar programmatie weer de bovenhand neemt, zit er dik in, en Sarah vertrouwt haar niet langer. Ook de Terminator bekend als Cromartie (Garret Dillahunt) is nog steeds op pad, en heeft het arrestatieteam van agent Ellison (Richard T. Jones) afgeslacht.




Ellison, die gedesillusioneerd het korps heeft verlaten, krijgt echter een lucratief aanbod van Catherine Weaver (Shirley Manson), het hoofd van ZeiraCorp, een organisatie die onderzoek doet naar artificiële intelligentie. Omdat zij zowat de enige schijnt te zijn die Ellisons verhaal over killer-robots uit de toekomst schijnt te geloven, krijgt hij de opdracht om een onafhankelijk onderzoek te voeren naar de aanwezigheid van cyborgs. De waarheid blijkt echter iets ingewikkelder te zijn dan dat, want Catherine is zélf een Terminatrix, maar dan van de vloeibare metaalsoort (zoals Robert Patrick in Terminator 2: Judgment Day), en het schijnt bovendien niet helemaal te boteren tussen de verschillende facties van de Terminators, waarbij sommigen wél en andere dan weer niet vrede willen sluiten met de mensheid. Wanneer agent Ellison de hand weet te leggen op de gesaboteerde Cromartie-Terminator, heeft Catherine de niet zo briljante ingeving om hem aan te sluiten op de Turk, die zij in handen heeft gekregen. Ze noemt haar creatie John Henry, en ze is meer geïnteresseerd in het welzijn van haar nieuwste speelgoedje dan in haar eigen dochter Savannah (Mackenzie Smith).




John en Sarah proberen zich intussen in hun nieuwe buurt zo goed mogelijk aan te passen aan het alledaagse leven, terwijl ze voortdurend op de uitkijk zijn om sabotage-acties te plegen die het onstaan van Skynet moeten tegenwerken. John laat zich bovendien de aandacht welgevallen van Riley (Leven Rambin), een meisje op school dat in een pleeggezin woont, maar toch niet helemaal eerlijk is over haar afkomst. Vreemd genoeg reageert Cameron zodanig gepikeerd op haar aanwezigheid, dat je zou denken dat ze jaloers op haar is. Maar dat kan niet, want Cameron is geen gewoon meisje maar een Terminatrix. Of niet soms? Ook Derek Reese (Brian Austin Green) krijgt de nodige amoureuze aandacht, namelijk van een zekere Jesse Flores (Stephanie Jacobsen), die in de toekomst samen met hem in het verzet zat, maar op eigen houtje naar het verleden is gereisd om aan de hel van het slagveld te ontsnappen. Maar Jesse's beweegredenen zijn mogelijk nog wat duisterder dan die van Riley...




Het eerste seizoen van Terminator: The Sarah Connor Chronicles kende een start met hindernissen. Door de fameuze scenaristenstaking van 2007 werd het seizoen van 13 afleveringen ingekort tot 9, en waren enkele van de verhaallijnen nog hangende, wat evenwel de duidelijkheid niet altijd ten goede kwam; het einde van seizoen 1 voelde afgeraffeld aan. "Wat maakte de tweede Terminator-film zo bijzonder?" moeten de makers gedacht hebben? Uiteraard was de blikvanger de vloeibare T-1000-Terminator, en met dat in het achterhoofd werd volgens mij besloten om het tweede seizoen ook te voorzien van een soortgelijke dreiging. Opmerkelijk was evenwel de casting: de rol van de nieuwe, dodelijke T-1001 wordt vertolkt door Shirley Manson, in het dagelijks leven de zangeres van de grungerockband Garbage. Manson kan voor geen meter acteren, maar is vreemd genoeg prima gecast als onderkoelde Terminatrix die niet in staat is om welke emotie dan ook te tonen, een eigenschap die ze gemeen schijnt te hebben met Kristanna Loken uit Terminator 3.




Echter, zoals het veel series over tijdrijzen vergaat, geraken de scenaristen gaandeweg verstrikt in hun eigen plot. Plots is er meer dan één alternatieve toekomst-tijdlijn, omdat een actie van één van de tijdreizigers in het heden één welbepaalde uitkomst onmogelijk maakt, wat dan weer onvermijdelijk leidt tot wat we voor het gemak maar Back To The Future-toestanden zullen noemen. Alhoewel enkele van de afleveringen over zéér scherpe scenario's beschikken en de acteerprestaties van de cast buiten kijf staan, haakten de kijkers massaal af, en toen het doek viel en bleek dat er géén derde seizoen zou komen - ondanks de spraakmakende cliffhanger - zijn de scenario's van de pakweg laatste drie, vier afleveringen een rommeltje. Is het omdat er op zo'n korte tijd nog zoveel verteld moest worden, of kon het de schrijvers allemaal niet veel meer schelen? Te pas en te onpas wordt er nóg maar eens een Terminator of Terminatrix het podium opgejaagd (bij zes of zeven ben ik de tel kwijt geraakt), die geen van allen indruk kunnen maken, behalve dan uiteraard Shirley Manson.




De franchise, die pretendeerde een alternatief vervolg te zijn dat losstond van Terminator (n) met n groter dan of gelijk aan drie, eindigt in een opperste staat van verwarring, en heeft met geen van de sequels ook maar enige vorm van aanknopingspunt. Nochtans baden de afleveringen in een zalig noir-sfeertje, en wordt de Terminator-franchine méér eer gedaan dan met sommige van de meest recente sequels. Dat bij elke ingreep van de protagonisten Judgment Day niet wordt voorkomen, maar hoogstens uitgesteld, en de tijdlijn daardoor gereset wordt, is een gegeven dat in de films uiteraard ook vaak werd gebruikt, al was het maar omdat Judgment Day intussen door de realiteit was ingehaald. Het niet verlengen van de reeks voor een derde seizoen doet nochtans de franchise oneer aan: het met referenties doorspekte Terminator: The Sarah Connor Chronicles verbreedde het universum van James Cameron zonder de herkenbaarheid uit het oog te verliezen, voor een televisiereeks met een eerder bescheiden budget werden de speciale effecten maximaal uitgesmeerd, en het feit dat de laatste cliffhanger nooit opgelost zal worden, smaakt zuur.

AFLEVERINGEN
Disk 1:
10. Samson & Delilah
Een bomaanslag heeft Cameron beschadigd: ze staat in een modus waarin ze John moet vermoorden. Het lukt de Connors om haar tijdelijk uit te schakelen, maar dat leidt tot een moeilijke keuze: moeten ze haar vernietigen, zoals Sarah wil, of haar proberen te repareren, zoals John wil? Agent Ellison houdt intussen informatie achter over de slachtpartij die Cromartie heeft aangericht, en wil tijdens zijn verplicht ziekteverlof zelf op onderzoek uit.

11. Automatic For The People

Een soldaat uit de toekomst waarschuwt dat er binnen twee dagen bij de heropstart van een kerncentrale een incident zal gebeuren, maar vooraleer hij verdere details kan geven, sterft hij. Cameron en Sarah laten zich als interimarissen aannemen, en Sarah probeert aan te pappen met Carl Greenway (Paul Schulze), het hoofd van de veiligheid, die de centrale wil laten stilleggen omwille van een veiligheidsrisico, dik tegen de zin van zijn baas Nelson (Dean Norris). Eenzaat John maakt op school voor de eerste keer contact met een meisje, Riley (Leven Rambin), waar het mee schijnt te klikken.

12. The Mousetrap

Wanneer Charley Dixon (Dean Winters) op het punt staat samen met zijn vrouw Michelle (Sonya Walger) definitief te verhuizen, wordt die laatste door Cromartie ontvoerd. De cyborg hoopt dat Charley hem naar John zal leiden. Sarah en Derek schieten hem te hulp, maar uiteraard is dit een bijzonder uitgebreide valstrik. John probeert een dagje onder de scherpe controle van Cameron te ontsnappen en er samen met Riley van onderuit te muizen, maar hij weet niet dat Cromartie er aankomt. Agent Ellison krijgt intussen een aanbieding van zakenvrouw Catherine Weaver om zijn job bij de politie te verlaten en voor haar te komen werken. Ze schijnt namelijk iets te weten over de robots van de toekomst...

13. Allison From Palmdale

Cameron wordt opnieuw getroffen door een fout in haar programmatuur: ze krijgt menselijke herinneringen uit een tijd waarin ze een soldaat voor het Verzet was en Allison Young heette. In het heden wordt ze door de politie opgepakt nadat ze stennis heeft geschopt in een supermarkt, en in een vluchthuis voor jonge deliquenten trekt 'Allison' op met een straatdiefje dat Jody (Leah Pipes) heet. Sarah voert intussen haar hoogzwangere buurvrouw Kacy (Busy Philipps) naar de spoedarts omdat ze is beginnen bloeden, en ontmoet daar de vader van haar kind, Trevor (Jon Huertas), een agent in het korps van Los Angeles.




Disk 2:
14. Goodbye To All That
Een pas uit de toekomst gearriveerde T-888 (Patrick Kilpatrick) is bezig systematisch alle Martin Bedells te vermoorden, omdat Bedell één van de belangrijkste luitenants van John Connor zal worden. Waarschijnlijk is de juiste Martin Bedell (Will Rothhaar) een kadet op een militaire school voor jongens. Derek schrijft John in de school in voor drie weken, met de bedoeling Bedell te beschermen als de Terminator voor hem komt, en aangezien de school net met personeelsgebrek kampt, neemt hij tegelijk een baan aan als drilinstructeur. Sarah en Cameron doen intussen een poging een andere Martin Bedell (William Brent) te redden van een moordpoging door de T-888. Alleen is het een jongetje van een jaar of tien, en uiteraard denken de ouders dat Sarah hem ontvoerd heeft. Agent Ellison doet op verzoek van Catherine Weaver een onderzoek naar het incident in de kerncentrale, en vindt daar een vage foto waar Sarah op staat.

15. The Tower Is Tall But The Fall Is Short

Een bloedige boodschap op een muur doet Sarah vermoeden dat Skynet het op kinderpsycholoog dr. Boyd Sherman (Dorian Harewood) gemunt heeft, en daarom laat ze haar twee kinderen er een behandeling volgen. John worstelt echter écht met een paar minder fraaie zaken die hij gedaan heeft, en Cameron wordt - uiteraard - gediagnosticeerd met Asperger. De dokter behandelt echter ook Savannah, de dochter van Catherine Weaver, die als de dood blijkt te zijn voor haar moeder. Catherine interesseert zich echter vooral voor Sherman, omdat hij de 'nukken' van de Turk in goede banen kan leiden. Cameron is echter net op tijd, want Skynet heeft een Terminatrix gestuurd die Sherman van kant moet komen maken. Derek Reese ontmoet intussen Jesse, een geliefde van hem uit de toekomst, die de technologie van de tijdmachine heeft misbruikt om te kunnen deserteren.

16. Brothers Of Nablus

Na een inbraak zijn de Connors hun diamanten en valse paspoorten kwijt. Naar de politie stappen is geen optie, dus schuimen ze de diamantwijk af, op zoek naar een partij onverklaarbaar aangeboden diamanten. Camerons aanwezigheid in het jongerenvluchthuis heeft intussen Cromartie weer op het spoor van de Connors gezet. Een andere Terminator is duidelijk van plan de plek van Ellison in te nemen, maar Cromartie vermoordt hem omdat hij hoopt dat de agent hem nog altijd naar de Connors kan leiden. Ellisons dubbelganger heeft intussen wel een moord gepleegd, waar Ellison zelf voor kan opdraaien.

17. Mr. Ferguson Is Ill Today

John is het beu dat zijn moeder hem verbiedt om Riley te zien, en het tweetal vertrekt in het geniep op vakantie naar Mexico. Door Camerons verwarde gedrag in het weeshuis is Cromartie echter de Connors op het spoor gekomen, en hij gijzelt Sarah met de bedoeling John te lokken. Ook Ellison krijgt eindelijk de confrontatie met Sarah waar hij op te wachten zat, en is er getuige van hoe Cromartie zich als robot openbaart.

18. Complications

Sarah wordt geplaagd door nachtmerries waarin ze Cromartie ziet. Ze draagt John en Cameron op om in Mexico zijn endoskelet op te graven, maar het lichaam is verdwenen. Jesse heeft intussen een man gegijzeld van wie ze vermoedt dat het Charlie Fischer (Richard Schiff) is, een ingenieur die in de toekomst heeft samengewerkt met Skynet om de Terminators te onderwijzen in de zwakheden van de mens. De man ontkent echter in alle toonaarden; vandaar dat Jesse de oudere versie van de man waarvan ze vermoedt dat het Fischer is, confronteert met zijn jongere versie (Adam Busch).




Disk 3:
19. Strange Things Happen At The One Two Point
Door een bloedspoor op de muur komt Sarah op het spoor van Dakara Systems, waar onderzoek naar artificiële intelligentie wordt verricht. Tegenover bedrijfsleider Alex Akagi (Eric Steinberg) geeft ze zich uit als potentiële investeerder. Alex' zoon Xander (Eddie Shin) wil zijn computersysteem uitbreiden met een AI-chip die verkocht wordt door het bedrijf dat de schaakwedstrijd tegen de Turk heeft gewonnen. Sarah schraapt al haar geld bij elkaar om de chip te kopen, maar ze blijkt bedrogen te zijn door de Japanse maffia. Riley probeert terug aan te pappen met John, maar ze doet dat niet geheel op vrije wil. Bij ZeiraCorp is doctor Sherman overleden door een fout in het koelsysteem. Ellison vraagt zich af of de AI bewust Sherman om zeep heeft geholpen.

20. Self Made Man

Bij haar nachtelijke bezoekjes aan de bibliotheek, waar ze een gehandicapte bibliothecaris, Eric (Will Chandler), gezelschap houdt, vindt ze bewijzen dat er in 1920 een Terminator, Myron Stark (Todd Stashwick), op oudejaarsavond verantwoordelijk was voor een brand tijdens een feestje. Kennelijk was de Terminator per ongeluk naar het verkeerde tijdstip gestuurd, maar hij bevindt zich nog ergens, klaar om geactiveerd te worden en zijn uiteindelijke missie uit te voeren: een gouverneur van Californië vermoorden! John slaat op een feestje een jongen in elkaar die met Riley flirt.

21. Alpine Fields

Sarah en Cameron proberen een vader, David Fields (Carlos Jacott), een moeder, Anne Fields (Rebecca Creskoff) en een dochter, Lauren Fields (Samantha Krutzfeldt), te beschermen tegen een T-888 die het op één van de drie gemunt heeft. Wat de zaak bemoeilijkt, is dat ze niet weten wie van de drie er precies wordt geviseerd. Dat, en het feit dat de familie Fields geen geloof hecht aan Sarahs doemverhaaltje, natuurlijk.

22. Earthlings Welcome Here

De drie stippen die voortdurend in Sarahs nachtmerries een belangrijke rol spelen, drijven haar naar een bijeenkomst voor UFO-fanaten. Daar verneemt Sarah dat een UFO-blogger die zichzelf Abraham noemt, kennelijk in het bezit is van een stuk metaal, afkomstig van de legering waar doorgaans Terminators uit gemaakt worden. Sarah probeert het vertrouwen te winnen van een vrouw op de meetings, Eileen (Dinah Lenney), die haar naar Abraham kan leiden. Eileen draagt echter eens schrikbarend geheim met zich mee. De waarheid over Rileys afkomst en de manier waarop ze nu al maanden tracht in Johns nabijheid te komen, begint intussen eindelijk op te klaren.

23. The Good Wound

In het airconditioningfabriek van Charm Acres, in de woestijn waar Eileen haar naartoe had gestuurd, heeft iemand Sarah in het been geschoten. Op de parking van een ziekenhuis gijzelt ze een vrouwelijke arts, Felicia Burnett (Laura Regan), maar aangezien ze, om de kogel te laten verwijderen, onder narcose moet, is het een kwestie om in te schatten in hoeverre ze de dokter kan vertrouwen. John Henry vertelt aan Catherine Weaver dat hij kan zien dat zij ook een robot is, en hij verklapt terloops dat hij een telefoongesprek heeft afgetapt waaruit blijkt dat in het fabriek aan cyborgs wordt gewerkt. Catherine moordt zonder verpinken het hele personeelsbestand uit.




Disk 4:
24. Desert Cantos
In de nasleep van de moordpartij in het fabriek van Charm Acres houden familie en nabestaanden een wake. Sarah veinst dat ze er ooit als koffiedame aan de slag was om op de uitvaart de rouwenden goed in ogenschouw te nemen. Blijkbaar weet niemand wat er in de instelling feitelijk gemaakt werd. Sarah probeert aan te pappen met Diana Winston (Cyd Strittmatter), de weduwe van Ed Winston (Ned Bellamy), de man die op haar geschoten heeft. Diana durft als enige luidop vragen te stellen over de faciliteit; Derek achtervolgt een zekere Walsh (Max Perlich) die beweert dat hij de schade komt onderzoeken, maar feitelijk komt spioneren voor Catherine, en John probeert een praatje te slaan met een meisje, Zoe McCarthy (Alanna Masterson), van wie alles erop wijst dat haar vader de slachtpartij heeft overleefd.

25. Some Must Watch While Some Must Sleep

Sarah laat zich opnemen in een kliniek wegens slaapdeprivatie omdat ze nachtmerries blijft hebben over Winston. In haar dromen is hij haar aan het martelen. Er is echter in de kliniek iets niet pluis: de dokter, Hobson (Julie Ann Emery), jaagt haar de stuipen op het lijf, en haar kamergenote, Dana (Michelle Arthur), geraakt zwaarverbrand na een ongeluk met een sigaret. Het wordt voor Sarah hoe langer hoe moeilijker om de fictie van de realiteit te kunnen scheiden.

26. Ourselves Alone
Camerons hand weigert opnieuw dienst, en Riley ziet hoe ze die zelf probeert te repareren; hierdoor komt ze te weten dat Cameron een Terminatrix is. Rileys zelfmoordpoging en haar aberrant gedrag bij haar pleegfamilie heeft er alvast toe geleid dat er iemand van het jeugdwelzijn komt aankloppen bij de Connors. Sarah meent echter dat John zijn mond tegen haar voorbij gepraat heeft, want Riley kan niet langer verbergen dat ze ook uit de toekomst komt. Derek probeert intussen de advocaat te pakken te krijgen die de faciliteit in het fabriek heeft opgezet, en Cameron maakt een bom met afstandsbediening die ze in de nabijheid van haar eigen chip monteert, zodat John haar kan uitschakelen in geval ze nog eens dol zou worden.

27. & 28. Today Is The Day part 1 & 2

De Connors moeten voor de zoveelste keer verhuizen. Alles lijkt erop dat Cameron Riley uit de weg heeft geruimd, maar de situatie is in scène gezet door Jesse, die een wrok tegen Cameron koestert en ten allen prijze een wig wil drijven tussen haar en John. De oorzaak ligt in Jesse's verleden - de toekomst - toen ze in opdracht van een door John geherprogrammeerde Terminator, Queeg (Chad L. Coleman) tijdens een missie met een onderzeeër een zeer gevaarlijk pakket moest ophalen. Terwijl Ellison wanhopig probeert het computerprogramma John Henry moraal bij te brengen, brengt die het leven van Savannah in gevaar.




Disk 5:
29. To The Lighthouse
Sarah reist met John naar het nieuwe vluchthuis: een vuurtoren, ingericht door Charley Dixon. Ze hoopt dat Charley Johns zwartgallige gedachten kan verdrijven. Intussen probeert ze ook van Cameron en Derek af te geraken, want ze vertrouwt hen niet meer. De agenten van Kaliba zijn hen echter nog steeds op het spoor. Sarah voelt een knobbeltje in haar borst, en denkt dat de kanker eindelijk heeft toegeslagen; er zit echter een ander vreemd voorwerp in haar lichaam, dat daar niet thuishoort. Bij ZeiraCorp is er iemand geslaagd om het AI-programma van John Henry te hacken.

30. Adam Raised A Cain

Op een telefoon van één van hun aanvallers herkent John een foto van Savannah Weaver, die hij ontmoet heeft in de wachtkamer van dr. Sherman. Samen met Derek, Sarah en Cameron begeeft hij zich naar de zwaar bewaakte Weaver-villa, waar ze net getuige zijn hoe een nieuwe, hen onbekende terminator (Jeffrey Pierce) probeert Savannah te vermoorden. Ze nemen het meisje mee om haar te beschermen tegen de moordmachine, maar één van hen verlaat het huis niet levend... bovendien krijgen ze de verzamelde politie op hun dak, want die denken dat Sarah Connor, die herkend is op de bewakingscamera, Savannah heeft ontvoerd.

31. Born To Run

Cameron onderneemt een wanhoopspoging om Sarah uit de gevangenis te bevrijden, ondanks Sarahs uitdrukkelijke wens dat zij en John zouden vluchten. Agent Ellison probeert Sarahs vertrouwen terug te winnen door te stellen dat hij niets met haar arrestatie te maken had. Terwijl Cameron probeert John Henry te vernietigen, wil Sarah koste wat het kost een ontmoeting met Catherine Weaver. Die onthult tegenover de strijders tegen Skynet haar ware aard, en de enige optie die overblijft, is een vlucht in de toekomst...

... en daar eindigt de reeks ook, met meer vragen onbeantwoord dan beantwoord. De stekker werd uit de reeks getrokken, en wie wil weten hoe het met de overlevers afloopt, zal zijn fantasie moeten gebruiken!




BEELD EN GELUID
De Blu-ray van het tweede seizoen bevat, in tegenstelling tot die van het eerste, wél Nederlandse ondertiteling, wat je doet afvragen what the hell ze daar op de dienst marketing van Warner zitten te roken. De Denen en de Finnen hebben bovendien blijkbaar iets wat de Noren en de Zweden niet hebben; het feit dat de vier Scandinavische talen voor deze release uit elkaar getrokken worden, is redelijk uniek. Deze Amerikaanse uitgave is overigens identiek aan de Nederlandse. De beeldkwaliteit heeft voordeel bij de HD-uitvoering, zij het dat de detaillering soms laag wordt gehouden en de kaart van de noir-sfeer volop wordt getrokken. De scènes in de toekomst zien er angstaanjagend uit, en de afdeling make-up heeft overuren geklopt om de verwondingen breed uit te smeren. Ook onder meer de binnenkant van de Mexicaanse gevangenis ziet er niet appetijtelijk uit. In tegenstelling tot het eerste seizoen worden er nu vier of vijf afleveringen op één schijf gepropt, wat de compressie niet ten goede komt. Een afknapper is evenwel de gecomprimeerde Dolby Digital 5.1-track, die niet dadelijk getuigt van veel dynamiek, wat in een reeks waarin in één scène een alien drone zich door de voorruit boort, een gemis is. Niet dat de surrounds helemaal niét worden gebruikt, maar het geluid mist een zekere diepte en verfijning. De mooie soundtrack van Bear McCreary doet evenwel zijn ding.

EXTRA'S

Het pakket bonusmateriaal is iets uitgebreider dan die voor het eerste seizoen, wat voor een reeks met 22 afleveringen wel mag. Een menustructuur ontbreekt echter grotendeels: de afleveringen beginnen zonder aankondiging te spelen, en de ondertitels instellen moet je on the fly doen. De eerste en vijfde disk bevatten telkens twee audiocommentaren, met bijdragen van crew en cast, waaronder de drie hoofdrolspelers, alsook de vreemde eend in de bijt, Shirley Manson. Drie van de vier audiocommentaren betreft overigens afleveringen die een titel dragen die gelijk is aan een nummer van Bruce Springsteen. Vooral de laatste audiocommentaartrack klinkt een beetje zuur, als je beseft dat de makers nog vol plannen voor een derde seizoen zaten. Over de disk verspreid zijn er ook 12 verwijderde "terminated" scènes (10:18) opgenomen. De eerste schijf bevat een korte bijdrage The storyboard process: Cameron goed bad (2:54) waarin we een storyboard-studie te zien krijgen van de scène waarin Cameron plots moordlustig wordt. Schijf twee bevat Behind the story: Cameron vs. Rosie: fight rehearsal (5:26), een voorstudie van de vechtchoreografie van een scène waarin Cameron het opneemt tegen een andere Terminatrix.

Het gros van de extra's vinden we terug op de laatste schijf. De interactieve featurette Collision with the future: Deconstructing the Hunter Killer Attack toont één van de meest opwindende scènes uit de seizoens- en tevens reeksfinale, waarin je kan kiezen om de productie, de regie, de speciale effecten en visuele effecten naast elkaar te zien. De achtdelige reeks documentaires The Continuing Chronicles: Terminator bevatten een hoop fijne randinformatie bij het schieten van de reeks, onder meer over het scenario, het production design van de nieuwe batterij Terminators en de vechtchoreografie, maar zouden beter als één geheel gepresenteerd zijn. Nu krijgen we Write the Future (12:38), Conceptualization (8:17), Blood and Metal (7:38), Designing the Destruction (7:31), Choreographing Chaos (7:20), War Stories (9:13), Setting the Tempo (13:15) en Motivations (9:51) als acht aparte bijdragen. Als afsluiter krijg je nog een gag reel (6:04).

CONCLUSIE

Normaal volgt hier nog een lamme I'll Be Back-mop, maar aangezien de stekker uit de productie werd getrokken, is die misschien wat misplaatst. De reeks weet net als het eerste seizoen te overtuigen, maar ik trek een punt af omwille van het abrupte einde. Ook het lakse beleid van Warner, waarbij van een zelfde reeks één seizoen wel, en een ander niet wordt uitgebracht op Blu-ray, verdient een tik op de vingers. 


cover



Studio: Warner

Regie: David Nutter,Jeffrey G.Hunt,Bill Eagles,Charles Beeson,Bryan Spicer,Tawnia McKiernan,Milan Cheylov,Michael Nankin,Steven DePaul,Scott Peters,Holly Dale,Félix Enríquez Alcalá,Jeff Woolnough,J. Miller Tobin,Scott Lautanen,Guy Norman Bee,Guy Ferland
Met: Lena Headey, Thomas Dekker, Summer Glau, Richard T. Jones, Shirley Manson, Brian Austin Green, Garret Dillahunt, Leven Rambin

Film:
7,5/10

Extra's:
6/10

Geluid:
7/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
X

Genre:
Sciencefiction

Versie:
U.S.A.

Jaar:
2008-2009

Leeftijd:
NR

Speelduur:
964 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
883929077588


Beeldformaat:
1.78:1 HD

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Duits, Deens, Fins, Engels CC
Extra's:
• 4 audiocommentaartracks
• Documentaire "The storyboard process: Cameron goed bad"
• Documentaire "Behind the story: Cameron vs. Rosie: fight rehearsal"
• Interactieve featurette "Collision with the future: Deconstructing the Hunter Killer Attack"
• 12 terminated scenes
• Gag reel
• 8 documentaires "The Continuing Chronicles: Terminator"
- Write the Future
- Conceptualization
- Blood and Metal
- Designing the Destruction
- Choreographing Chaos
- War Stories
- Setting the Tempo
- Motivations

Andere recente releases van deze maatschappij