:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ANGELA'S ASHES
ANGELA'S ASHES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2000-12-21
FILM
Angela's Ashes is de verfilming van de autobiografie van Pulitzer-prijswinnaar Frank McCourt, die hierin het verhaal van zijn miserabele jeugd vertelt. De film begint in 1935 als de familie McCourt, na het overlijden van hun pasgeboren vijfde kindje, als een van de weinige remigreert van Amerika naar het oorspronkelijke thuisland Ierland, waar de omstandigheden minstens even miserabel zijn, maar waar ze tenminste nog familie hebben. Dat de McCourts in de wijde omgeving van Limerick bekend zijn, blijkt niet altijd een voordeel, want terwijl moeder Angela (Emily Watson) van oorsprong Iers-katholiek is, is vader Malachy (Robert Carlyle) Noordiers-protestants, waardoor hij bij het zoeken naar werk meerdere malen de voordeur tegen zijn neus krijgt. Angela's familie doet overigens niets anders dan op vader McCourts kap zitten en jammeren over hoe slecht Angela het wel getroffen heeft met haar man.

Vader Malachy houdt ontzettend veel van zijn kinderen, maar is tegelijkertijd een onverbeterlijke dronkelap. De paar centen die hij sporadisch verdient met werken of die hij krijgt toegestopt als uitkering, worden spontaan in de lokale pub in vloeibare vorm omgezet. Jongste zoon Francis moet lijdzaam toekijken hoe zijn broertjes een voor een creperen van de honger en wegens de onhygienische leefomstandigheden: de McCourts leven in het laatste huis in een straat die bergaf gaat (waardoor ze op hun benedenverdieping constant tot aan hun knieen in het water staan) en vlak naast de enige sanitaire voorzieningen van de hele straat.

Op school gaat het Francis niet beter af: als halve Amerikaan, halve protestant en volbloed armoezaaier is hij regelmatig het mikpunt van spot van zijn medeleerlingen. Ook de strenge religieuze omgeving waarin de jongen opgroeit, die hem de bemoedigende boodschap meegeeft dat hij en zijn familie een bende onverbeterlijke filistijnen zijn op weg naar de hel, is een rem op zijn persoonlijke ontwikkeling. Bovendien krijgt hij tijdens zijn plechtige communie een aanval van tyfus, wat hem maanden aan bed kluistert en waardoor hij op school bijna het jaar moet overdoen.

Frank blijft dromen om op een dag terug te keren naar Amerika. Als zijn vader in Engeland gaat werken en van daaruit welgeteld een keer zijn loon opstuurt naar huis, wordt de situatie schrijnender en is Frank verplicht om als oudste een baantje te zoeken bij een kolenhandelaar. Frank is een harde werker, maar door het kolenstof krijgt hij een kanjer van een netvliesontsteking. Moeder Angela is verplicht om met de kinderen in te trekken bij haar neef Laman Griffin, die in ruil voor kost in inwoon de kinderen als zijn slaven behandelt en hun moeder als zijn persoonlijke eigendom. Frank kan de situatie niet meer aan, verlaat het huis en trekt bij zijn oom Pat in. Hij vindt een job bij de posterijen, wordt verliefd op Theresa, een meisje dat aan een terminale vorm van tbc lijdt, en als ze sterft meent hij dat dit een straf is voor zijn onzindelijk gedrag...

Het minste wat je kan zeggen is dat dit een alles behalve opbeurende film is. Het Ierland van de jaren 30 ziet er nog grauwer uit dan in je ergste nachtmerrie, het schuld-en-boetebesef van de Ierse kerk neigt naar fascisme en toch krijgt de film een lichtere ondertoon door de (soms wel erg zwarte) humor van Alan Parker. Net zoals in Parkers andere films speelt ook hier de niet zo evidente muziek een belangrijke rol en de zware toon van de film wordt doorbroken in de streepjes Billie Holiday en in een resem vooroorlogse deuntjes.

BEELD EN GELUID
Het constante gebruik van groezelige kleuren geeft de film een authentiek armoedige sfeer. Het beeld is wel erg scherp, getuige daarvan de verschillende scènes die zich in de regen afspelen, en waarin je omzeggens de druppels kan tellen. De neergutsende regen is overigens een van de opvallendste speciale effecten in de geluidstrack: als je op een koude decemberavond naar de film kijkt, wil je spontaan de thermostaat van de verwarming een paar gradsen hoger draaien. Alhoewel Angela's Ashes voornamelijk een dialoogfilm is, wordt er door het gebruik van de surroundtrack wel vrij spel gegeven aan de meeslepende soundtrack van John Williams.

EXTRA'S
Naast een teaser trailer en een theatrical trailer vind je op deze disk twee documentaires over het ontstaan van de film, een commentaartrack van regisseur van Alan Parker en een commentaartrack van auteur Frank McCourt op wiens jeugdjaren dit boek gebaseerd is. Interessant, maar helaas niet Nederlands ondertiteld. Columbia Tristar heeft recent op verscheidene releases (zoals Gladiator) wel alle extra's Nederlands ondertiteld aangeboden en deze inspanning niet volhouden is dan ook een stap terug.

CONCLUSIE
Al bij al een uitstekende film die de middelmaat overstijgt door een uitgebalanceerd en intens drama met een zekere zweem naar cynisme. McCourt is zeker niet verbitterd over zijn jeugdjaren en de film is dan ook meer een naturalistisch portret geworden, een interessant historisch document over het leven in Ierland in het interbellum.


cover



Studio: Columbia Tristar

Regie: Alan Parker
Met: Emily Watson, Robert Carlyle

Film:
7/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1999

Leeftijd:
12

Speelduur:
140 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712609068580


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1



Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits
Extra's:
• 2 trailers
• Documentaire 'Achter de schermen'
• Interviews met cast en crew
• 2 commentaartracks

Andere recente releases van deze maatschappij