:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HOSTEL
HOSTEL
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2018-12-19
FILM 
2005. Amper iets meer dan tien jaar geleden. Het waren tijden waarin iedereen het in de filmwereld had over ene Eli Roth. De beschermeling van Quentin Tarantino had inderdaad alles in zijn mars om de nieuwe horrorkoning te worden. Dat zag er na zijn geslaagd debuut Cabin Fever uit 2002 inderdaad ook zo naar uit, en ook deze Hostel droeg daar zijn steentje aan bij. Vooral omdat het horrorgenre door de vele remakes hopeloos in het slop zat. Het waren ook tijden waarin James Wan ons kennis liet maken met de gruweltechnieken uit de hopeloos uitgemolken Saw-franchise. Even leek het of het horrorgenre herboren was...

Vandaag heeft eigenlijk niemand het nog over Roth. Geen mens ook die verwacht had dat hij met Bruce Willis de Charles Bronson-klassieker Death Wish zou gaan herwerken, laat staan dat hij met The House With A Clock In Its Walls Spielberg achterna zou willen gaan. Maar goed, Hostel is en blijft een heerlijke horrorfilm, ook al lijkt hij dertien jaar na datum toch iets minder akelig dan hij destijds leek. Het vrouwonvriendelijke, laat staan licht racistische (alle Oostblokkers zijn gangsters, weet je wel) scenario laten we maar beter in het midden.

De film vangt aan in Amsterdam. De twee Amerikanen Paxton (Jay Hernadez) en Josh (Derek Richardson amuseren zich in de Nederlandse pretstad te pletter aan de wiet en de betaalde liefde. Ze leren er de grappige IJslander Oli (Eythor Gudjonsson) kennen en samen laten de drie zich overhalen om hun reis verder naar Slowakije te zetten. Naar verluidt zijn de vrouwen daar zeer gewillig en is er door de vele oorlogslachtoffers nood aan een bedgenoot. We zegden het al, een scenario dat op en top seksistisch is.

Eenmaal aangekomen in het beloofde land , liggen de drie binnen de kortste keren met één of andere Oost-Europese schone in bed te flikflooien. Het eerste halfuur van Hostel lijkt dan ook wat op een kruising tussen American Pie en Porky's, tot op het moment dat de drie er zich bewust van zijn dat ze in de val gelopen zijn van van een elitair clubje sadisten die tegen hoge betaling alles mogen uitvreten met hun weerloze slachtoffers. De rest van de film is ontsproten aan een brein dat wellicht iets met dat van Josef Mengele gemeen heeft. Oogballen worden uit de oogkassen gesneden of hielen worden met een zaagmachine bewerkt. Alles waar een horrorfan wild van wordt, en ondanks zijn Hollywood-connectie mag Hostel gerust wedijveren met het meest lugubere van de Giallo's. Geen wonder dus dat Tarantino met plezier de rol van producent op zich wilde nemen voor deze slasher.

Wie over een maag  beschikt die sterk genoeg is om al het nepbloed aan te kunnen zal aan Hostel een flinke kluif hebben. De clichégrapjes nemen we er met de liefde bij, vooral ook omdat er in deze film behoorlijk geacteerd wordt en dat is, laten we maar eerlijk wezen, niet zo vanzelfsprekend in het horrorgenre.  Van zowat de hele crew hebben we achteraf weinig of niets meer gehoord. Roth himself waagde zich in 2007 nog aan een veel mindere sequel en in 2011 werd de trilogie door Scott Spiegel beëindigd met een derde Hostel die uiteindelijk alleen maar in de dvd-theek belandde.

BEELD EN GELUID
Deze horrorklassieker (want dat is hij uiteindelijk wel) is ook op Blu-ray beschikbaar, maar wij bekeken de dvd voor je. Hostel is één van de weinige horrorfilms die zich niet wegsteekt achter de duisternis. De meeste scènes zijn dan ook zo goed als kristalhelder gefilmd en je kan je ook aan de doorsneekwaliteit van een Sony-dvd verwachten. Heldere kleuren en geslaagde buitenopnames. Het geluid is standaard, met een goede balans tussen de dialogen en de gillen van de slachtoffers. De belachelijke soundtrack vol Oost-Europese housedisco krijg je er gratis bij. 

EXTRA'S
Eli Roth is een degelijke regisseur, ten minste als hij zich aan zijn vertrouwd horrorgenre vasthoudt, maar ook een man die weinig of niets interessants te vertellen heeft. We krijgen in de bonusafdeling een making of die opgedeeld is in drie delen. Het enige wat we na afloop vernamen is dat Praag een vreemde stad is en hoe je met nepbloed de kijker de stuipen op het lijf kan jagen. Voor de sadomasochisten (daarvoor is het dan ook een horrorfilm) is er ook nog een documentaire over een scène waarin een auto tot moes wordt geslagen en je kan deze scène vanuit drie verschillende (jawel!) camerahoeken beleven. Ideaal dus voor wie niks weet te doen met zijn tijd...

CONCLUSIE
Hostel is een degelijke horrorfilm, die bij de liefhebber van het genre terecht vaak als klassieker wordt aangeduid. Een film die nadien tot vervelens toe werd uitgemolken, maar deze verdient beslist nog je aandacht.



cover




Studio: Sony Pictures HE

Regie: Eli Roth
Met: Jay Hernandez, Derek Richardson, Eythor Gudjonsson

Film:
6,5/10

Extra's:
4/10

Geluid:
6,5/10

Beeld:
6,5/10


Regio:
2

Genre:
Horror

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2005

Leeftijd:
16

Speelduur:
89 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8712609688603


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Latijns-Amerikaans Spaans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Spaans, Latijns-Amerikaans Spaans, Hindi, Portugees
Extra's:
• Audiocommentaar van Eli Roth en uitvoerende producenten Quentin Tarantino, Boaz Yakin en Scott Spiegel 
• The Making Of
• Multi-angle documentaire "Kill The car!"


Andere recente releases van deze maatschappij