:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TRIPODS, THE - SEIZOEN 1
TRIPODS, THE - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-03-27

ACHTERGROND
Ik durf wedden dat weinig mensen weten waar en hoe ze deze disk moeten situeren, dus hier is een woordje uitleg op zijn plaats. Toen op de BBC de legendarische succesvolle reeks Doctor Who ten einde liep, zocht men naarstig naar een volwaardig alternatief voor het vrijgekomen en drukbekeken zaterdagavondslot. Er was een gigantisch budget vrij en men besloot om één van de grootste sf-jeugdboeken te verfilmen met voor die tijd nooit eerder geziene speciale effecten - toch voor een BBC-jeugdreeks. Men opteerde voor een verfilming van The Tripods, een bij ons nagenoeg onbekende trilogie van de hier nagenoeg onbekende schrijver John Christopher. De reeks is een pakkende sf-thriller geworden, maar ondanks de opzet toch niet helemaal geschikt voor de allerjongste kijkers. Die drie boeken, The White Mountains, The City Of Gold And Lead, en The Pool Of Fire zouden volgens de oorspronkelijke opzet in drie opeenvolgende jaren verfilmd worden tot drie dertiendelige reeksen. Het publiek - en niet alleen de jongeren - ging uit zijn dak en ook de critici waren lovend! Helaas, tegen het einde van de tweede reeks bleek dat men bij de eerste twee reeksen iets té kwistig met de middelen was omgesprongen en mede door wijzigingen aan de top van de BBC werd de derde reeks afgeschoten, dus wie na de tweede reeks wil weten hoe het verhaal afloopt, zal de pocket moeten kopen.

SERIE
Goed, het eerste seizoen dus is de verfilming van het eerste boek. Alhoewel we ons naar de toekomst begeven, naar 2089 om precies te zijn, lijkt de maatschappij te zijn afgegleden tot op het niveau van de feodale middeleeuwen. De oorzaak daarvoor zijn de zogenaamde Tripods, gigantische machines van buitenaardse origine op drie poten - Christopher heeft zich duidelijk laten beïnvloeden door War Of The Worlds van H.G. Wells - die de mensheid hebben onderworpen. De mensheid vereert overigens de Tripods als goden; ze kunnen moeilijk anders, want op hun veertiende verjaardag worden ze 'gecapped', een overgangsritueel waarbij met enorm veel ceremonieel een driehoekig soort organische chip in de schedel wordt geplant die de onderworpenen onvoorwaardelijk horig maakt aan hun nieuwe meesters. De 'cap' wordt ingeplant op de leeftijd van veertien jaar, omdat de schedel op jongere leeftijd sneller groeit en kan barsten als gevolg van de inplanting, wat men tot z'n schade en schande eerder heeft ondervonden. Het 'cappen' is overigens voor een jongvolwassene ook niet geheel zonder risico, want bij een gebeurlijke mislukking is de hersenpan van het slachtoffer zodanig kortgesloten dat de stakker gedoemd is om de rest van zijn dagen te slijten als dwalende gek, een Vagrant.

In een plattelandsdorpje in Engeland heeft Will Parker (John Shackley) de leeftijd voor capping bereikt, alleen is hij niet zo tuk op dat vooruitzicht. In een kroeg in het dorp maakt hij kennis met de Vagrant Ozymandias. Als Will hem over zijn bedenkingen inzake capping vertelt, laat Ozymandias hem delen in zijn geheim: iedereen denkt dat hij een gek is, maar eigenlijk is zijn cap vals en trekt hij van dorp tot dorp om jongens van Wills leeftijd te vinden die nog niet gecapped zijn. In de White Mountains (de Alpen) leeft er namelijk een volk dat als laatste op aarde de suprematie van de buitenaardsen tracht te bevechten en zwervers als Ozymandias zijn constant op zoek naar nieuw bloed om hun rangen te versterken én jongens en meisjes tegelijkertijd te onttrekken aan de invloed der buitenaardsen. Will ziet wel wat in deze toch niet geheel risicoloze vlucht en hij deelt zijn geheim met zijn neef Henry (Jim Baker). Will en Henry kunnen elkaar feitelijk niet luchten, maar ze zijn geen van beiden zinnens om zich door de buitenaardsen te laten hersenspoelen. Daarom zetten ze hun persoonlijke geschillen opzij en samen proberen ze de White Mountains te bereiken, goed beseffend dat ze kort na hun vlucht een team van magistraten op hun hielen kunnen verwachten om hen desnoods geboeid terug te voeren naar de cappingceremonie.

En zo geschiedt; op een morgen nemen ze daadwerkelijk de benen, terwijl Ozymandias voor een afleidingsmanoeuver zorgt. Ze bereiken redelijk veilig een haven in Engeland. Ze zweren bovendien dat als één van hen om de één of andere reden afziet van de verdere reis, hij de andere niet mag tegenhouden in zijn poging om toch nog de White Mountains te bereiken. In de haven beginnen de problemen pas goed en na een banale caféruzie worden ze door een norse kapitein onder dwang aangemonsterd om naar Frankrijk te varen. Daar worden ze echter onderschept door de locale autoriteiten en gevangen gezet met het oog op een snelle en allesoplossende capping. In de gevangenis worden ze opgezocht door Beanpole (Ceri Seel), een slungelachtige jongen die ook niet gecapped is en die hen wel wil vrijlaten op voorwaarde dat hij met hen mee mag. Na een spectaculaire ontsnapping begint de eigenlijke tocht van het kersvers gevormde drietal richting Zwitserland.

Op zeker ogenblik wordt Will zwaar gewond en zoeken de drie jongeren noodgedwongen hulp op het Franse Château Ricordeau. De dochter van de hertog, Eloise (Charlotte Long), valt voor de charmes van de jonge Will, en plots is voor hem de tocht naar de White Mountains niet meer zo dringend. Terwijl Henry en Beanpole machteloos toezien hoe Wills vastberadenheid om te vechten voor zijn vrijheid ondermijnd wordt door zijn groeiende liefde voor Eloise, nemen ze zich voor om de oude eed gestand te doen en vertrekken, desnoods zonder Will. Wills verscheurende keuze wordt bovendien bemoeilijkt door de mededeling dat Eloise wél gecapped is. Haar meenemen naar Zwitserland is dus geen optie. Zijn verliefdheid wint het echter, maar het noodlot zal weldra toeslaan. Als, mede door zijn toedoen Eloise op de plaatselijke festiviteiten wordt verkozen tot schoonheidskoningin, weet hij niet dat hij haar doem heeft veroorzaakt. De schoonheidskoninginnen worden namelijk door de Tripods meegenomen naar hun stad, al waar ze in een cryogene slaap worden gebracht om de rest van hun leven als levend standbeeld te fungeren- wat door gecappede mensen overigens als een hele eer wordt beschouwd. En vanaf dan is het voor Will, die definitief een kruis mag maken over zijn amoureuze plannen, dodelijke ernst; hij sluit zich aan bij zijn oude vrienden en ze zullen wat hem betreft de stad in de White Mountains bereiken, mét of zonder dodelijke Tripods op hun pad.

The Tripods is niet meer of minder dan een cultklassieker. Er wordt meer dan goed geacteerd, het scenario is mogelijk nog hallucinanter dan de roman die gerust op dezelfde boekenplank mag staan als de werken van Asimov en Tolkien, en vooral de surrealistische uitwerking met enerzijds de middeleeuwse decors en anderzijds het afschuwelijke hypermoderne wapentuig van de buitenaardsen geeft de reeks een ongeziene dimensie. Op deze dubbele disk vind je de eerste reeks, zijnde de eerste dertien afleveringen van elk ongeveer een klein half uur, samen goed voor meer dan vijf uur vuurwerk van de bovenste plank!

BEELD EN GELUID
In 1984 was er - zeker voor een BBC-reeks die voor televisie gemaakt werd - absoluut geen sprake van een 16:9-beeld, dus moet je je tevreden stellen met het gewone klassieke tv-formaat. De transfer naar dvd is overigens vrij goed geslaagd, alleen zijn de kleuren af en toe erg somber, maar dat kan ook aan de stijl van de film liggen. Toch zitten er hier en daar een paar kleine onzuiverheden in het beeld, maar die zijn blijkbaar niet te wijten aan de transfer naar dvd, maar wel aan de gebrekkige kwaliteit van de originele opname. Gezien de ouderdom ervan had waarschijnlijk niemand ooit verwacht dat dit materiaal anno 2001 op dvd zou opduiken en in dat opzicht is het een geslaagd document geworden. Let op, de disk is in het geheel niet voorzien van ondertitels, ook niet van Engelse close captions, maar het feit dat er onberispelijk Engels wordt gesproken (en niet één of ander cockney), gecombineerd met een goede 2.0-geluidsmix, maakt dat iedereen met een beetje basiskennis Engels geen moeite mag hebben om de dialogen te begrijpen. Let ook eens op de spine-chilling muziekscore van Kenneth Freeman en dan vooral op het hallucinante, spooky beginthema.

EXTRA'S
Helaas, niets is voor het nageslacht bewaard (voor na de invasie van de buitenaardsen, weet je wel?).

CONCLUSIE
Voor wie geen problemen heeft met de Engelse taal is dit een klassieker die elke sf-liefhebber in huis moet hebben. Laat je  niet afschrikken door de hoge aanschafprijs, deze stijlvolle en vakkundig gemaakte reeks is zijn geld waard tot de laatste cent. Laat ons hopen dat de BBC de tweede reeks, die mogelijk nog een tikkeltje spectaculairder is en waarin de helden uit het eerste verhaal proberen om de stad van de buitenaardsen binnen te dringen met het oog op het verzamelen van zo veel mogelijk informatie over de vijand, ook nog op dvd uitbrengt.

Een zeer goede pagina, gewijd aan de reeks, is deze website waar jullie gegarandeerd meer info vinden.




cover



Studio: BBC

Regie: Graham Theakston
Met: John Shackley, Jim Baker, Ceri Seel, Charlotte Long

Film:
9/10

Extra's:
0/10

Geluid:
7/10

Beeld:
5/10


Regio:
0

Genre:
Sciencefiction

Versie:
U.K.

Jaar:
1984

Leeftijd:
U

Speelduur:
322 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5028836030157


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 2.0 Mono

Ondertitels:
Geen
Extra's:
• Geen

Andere recente releases van deze maatschappij