:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> NEW CENTURIONS, THE
NEW CENTURIONS, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-06-17
FILM
"There are people out there who would rip that badge off your shirt and stick it up your ass just to say they did it." (Kilvinski)

We hebben het al eens eerder verkondigd, maar Richard Fleischer is één van de beste regisseurs die je kan vinden. Een man die niet alleen een rijk oeuvre op tafel kan leggen, maar die wist wat diversiteit in genres betekende. Een kleine greep uit de man zijn aanbod: 20,000 Leagues Under The Sea, The Vikings, The Boston Strangler, Tora! Tora! Tora!, Soylent Green en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Nu hebben we het over The New Centurions, een film die het vooral goed deed in Amerika en een aanklacht is van hoe politiemensen niet meer dan kannonenvlees zijn. Het was dan ook geen wonder dat dit verhaal gebaseerd was op een roman van Joseph Wambaugh, een man die 14 jaar bij de Los Angeles Police Department (LAPD) zat, en later een populaire Amerikaanse schrijver werd van boeken die zich vaak in het politiemilieu van Los Angeles afspeelden. Tijdens zijn werk schreef hij overal waar hij kon (zelfs op een verpakking van een hamburger) de gebeurtenissen neer waarmee hij geconfronteerd werd, verzamelde die in zijn debuutroman The New Centurions.

De titel van dit boek verwijst naar de centurio, die vond je in het legioen van de Romeinen en dat was de hoogste officiersrang die iemand van gewone komaf kon bereiken. Mits wat verbeelding waren ze de voorloper van de politieagenten. Mannen die hun leven riskeerden voor het algemeen welzijn en daar eigenlijk maar weinig respect voor terugkrijgen. En dat disrespect merk je ook in de film. Als iemand op de straat de politie roept en hun in geen tijd de woorden toesnauwt "What are you paid for?" dan weet je dat dit niet een doordeweekse politiefilm is, maar een aanklacht. Een roep naar respect, en dat is wel het minste wat de agenten uit Watts, het gevaarlijkste district uit Los Angeles, kunnen gebruiken.

Het boek van Joseph Wambaugh was al een tijdje een bestseller bij diverse boekenclubs en dat wekte de interesse van producers Robert Chartoff en Irwin Winkler om er een film van te maken. Toen de twee producers van Columbia bij Joseph Wambaugh aanklopten hadden ze een script meegebracht dat was geschreven door Stirling Silliphant. Wambaugh had niet eens door dat het oorspronkelijke ontwerp was neergepend door de bedenker van In The Heat Of The Night, de baanbrekende policier met Sidney Poitier waarin racisme aan de kaak werd gesteld. Uiteindelijk zou een groot deel van dit scenario herschreven worden toen George C. Scott ermee instemde om zich bij de cast te vervoegen. Robert Towne, de beroemde scriptwriter van Chinatown, werd wel niet genoemd in de aftiteling, maar schreef wel de scènes voor George C. Scott omdat Stirling Silliphant geen tijd kon vinden. Dat was een normale zaak, want toen was Scott de ultieme ster door het oorlogsepos Patton. The New Centurions moest de ultieme flikkenfilm worden, en de hele film werd op locatie in Los Angeles gefilmd en de hele cast moest twee weken training volgen in de Police Academy van de LAPD.

De film volgt drie rookies bij de LAPD: Roy Fehler (Stacy Keach), Gus Plebesly (Scott Wilson) en Sergio Duran (Erik Estrada). Drie mensen met drie verschillende achtergronden: Roy is getrouwd en heeft een dochter en is van plan om nadien rechten te studeren. Gus is een vader van drie. Sergio heeft een bende-verleden en had nooit verwacht dat hij ooit zelf in de straten van East LA zou patrouilleren. Elk van hun krijgt een ervaren partner toegewezen. Roys maatje is de zeer ervaren Andy Kilvinski (George C. Scott) die zo zijn eigen stijl van wetshandhaving heeft. Niet volgens het boekje, maar wel effectief en met respect voor beide partijen.

De film ging gevoelige onderwerpen niet uit de weg, en men bleef trouw aan het boek. Er is geen geforceerd happy end en volgens Stacy Keach was de studio er aanvankelijk ook tegen dat hij als blanke verliefd werd op een zwarte vrouw (Isabel Sanford). Grappig is dat een heleboel acteurs uit de cast later de overstap zouden maken naar de televisie en dat zou ook hun verdere carrière bepalen: Stacy Keach werd Mike Hammer, Erik Estrada zou werelberoemd worden als Poncherello in CHiPs, James B. Sikking ging naar Hill Street Blues, Roger E. Mosely belandde in Magnum PI, Isabel Sanford deed iets in The Jeffersons en veel later zouden we Scott Wilson nog zien in The Walking Dead.

The New Centurions is een meer dan geslaagde flikkenfilm die een prachtig tijdsbeeld toont van het LA van toen met een fantastische George C. Scott die bijna de hele film naar zich toe trekt, maar Stacy Keach moet zeker niet onderdoen voor deze grote ster.

BEELD EN GELUID
Deze release is er één van Indicator Powerhouse. Kenners weten hiermee twee dingen. Deze release is niet goedkoop (hoewel je hem geregeld voor zo'n 15 euro kan scoren) en de beeldkwaliteit is top. Het gaat om een piekfijne HD-restauratie waarin de grauwheid van Los Angeles in de jaren 70 behouden werd. Er zijn heel wat nachtscenes in deze film, maar nooit heb je last van filmgrain. Dit noemen ze dan ook niet voor niets een boutique-release. waar voor je geld dus. De geluidsband is LPCM mono en bevat naast een funky score van Quincy Jones ook Engelse ondertitels. Qua effecten zit alles in één laag verwerkt, maar toch gaat het om een zeer verzorgde geluidsband zonder ruis.

EXTRA'S
Behalve een trailer is er de drie kwartier durende documentaire Cop Stories: The Making Of Richard Fleischer's The New Centurions waarin vier mensen allerlei weetjes over de film vertellen. Daar zit hoofdrolspeler Stacy Keach, de technische adviseur Richard E. Kalk (die trouwens Wambaugh's echte LAPD-partner was) en de assistent-cameraman Ronald Vidor bij. Het merendeel wordt aan elkaar gepraat door Joseph Wambaugh die de roman The New Centurions schreef terwijl hij nog steeds bij de politie van Los Angeles zat. Richard Fleischer's verfilming van Wambaughs roman zorgde voor een revolutie in de misdaadfilms en daar gaat men dieper op in. Er staat dus maar één echte extra op deze disk, maar die is meer waard dan de commerciële meuk die wij doorgaans te zien krijgen.

CONCLUSIE
The New Centurions is heerlijk vakmanschap van Richard Fleischer met een topcast die de moeilijkheden aankaart waarmee politie-agenten uit Los Angeles mee te maken hadden/hebben.



cover



Studio: Indicator / Powerhouse

Regie: Richard Fleischer
Met: George C. Scott, Stacy Keach, Jane Alexander, Erik Estrada, Scott Wilson

Film:
9/10

Extra's:
7/10

Geluid:
7/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Misdaad

Versie:
U.K.

Jaar:
1972

Leeftijd:
15

Speelduur:
103 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
5037899069523


Beeldformaat:
2.39:1 HD

Geluid:
Engels LPCM Mono 1.0


Ondertitels:
Engels CC
Extra's:
• Cop Stories: The Making Of Richard Fleischer's The New Centurions
• Trailer


Andere recente releases van deze maatschappij