DVDInfo.be >> Bespreking >> INTO THE FOREST
INTO THE FOREST
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2023-07-14
Soms bots je soms op titels waarvan het wel lijkt of iedereen vergeten is dat ze bestaan, als ze ooit al zijn opgemerkt. Into The Forest is daar zo’n voorbeeld van. Een verre van perfecte film, maar wel een met een zeer interessante premisse, want stel je voor hoe de mensheid moet zien te overleven zonder elektriciteit.

Een angstaanjagende gedachte, ook al is het pas sinds 1752 toen Benjamin Franklin met zijn bliksemafleider het onderscheid kon maken tussen positieve en negatieve lading, waardoor de wereld er plotseling anders uitzag. De reden waarom de elektriciteit in dit verhaal voor eeuwig en altijd uitvalt, wordt nooit verduidelijkt, feit is wel dat de mensheid zich door het gebrek aan energie plots als een bende wilde barbaren begint te gedragen. Dit is een verhaal waar een Roland Emmerich zou van likkebaarden, maar in het geval van Patricia Rozema (scenarioschrijfster van Mansfield Park) wordt het eerder een intimistisch portret tussen twee zussen (Ellen Page - nu Elliot - en Evan Rachel Wood).

Geen CGI-effecten dus, maar een alleenstaand landhuis dat zich in een bosrijk gebied bevindt. Het eerste uur van de film kijkt vrij goed weg omdat Patricia Rozema die zelf het script schreef niet vergat om het apocalyptische verhaal ook wat suspense te geven, een element dat in het tweede deel helemaal verloren gaat maar netjes opgevangen wordt door de puike prestaties van Page en Wood.

Het idee van de film kwam van Ellen Page die nadat zij het boek van Jean Hegland las, overtuigd was dat hier een goede film in zat. Ellen en Evan brachten naar verluidt veel tijd samen door om zo hun relatie als twee zussen authentiek te laten lijken. En dat werkte want het is de band tussen de twee die het sterkste aspect van deze vergeten film is.

Deze film verscheen een achttal jaar geleden op Just Entertainment op dvd. De transfer is genietbaar, ook al is dit een hebbeding op Blu-ray (verkrijgbaar bij de Duitsers) omdat zowat het hele verhaal - zoals de titel doet vermoeden - zich in een bos afspeelt. Mankementen zijn er niet, toch vraagt dit om beter. De geluidsband is een goede, maar toch vrij tamme Dolby Digital 5.1. Kortom, meepakken als je hem voor een prikje vindt, maar anders besteed je je centen maar beter aan een import Blu-ray.

Op deze disk vind je geen enkele extra.

Into The Forest is een ondergesneeuwde film waarin de prangende vraag beantwoordt wordt hoe de wereld er zou uitzien mocht er plotseling geen elektriciteit meer zijn. Dit is geen perfecte titel, wel een tip!

DISCLAIMER
We zijn er ons terdege van bewust dat Ellen Page tegenwoordig als Elliot Page door het leven gaat. Toch hebben we na rijp beraad besloten om - en niet alleen bij deze film maar ook bij soortgelijke casussen - de originele vrouwelijke naam te behouden. Niet dat we hiermee een polemiek in het leven willen roepen of iemand willen marginaliseren, maar het is gewoon een feit dat op het moment van het maken van deze film Page nog Ellen heette, en als dusdanig ook op onder meer de aftiteling staat. Als omzeggens Page op 1 januari 2020 een transitie heeft ondergaan, dan zullen we haar Ellen Page blijven noemen bij films tot en met 31 december 2019 en dan zullen we hem Elliot Page noemen vanaf de dag erna. Met dank voor uw begrip.

Studio: Just Entertainment

Regie: Patricia Rozema
Met: Ellen Page, Evan Rachel Wood, Max Minghella, Callum Keith Rennie