DVDInfo.be >> Bespreking >> NIGHT SWIM
NIGHT SWIM (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-04-23
Aan horrorfilms die voor een paar weken de affiche van de bioscopen kunnen halen is er de laatste tijd anders geen gebrek. Onder hen, Night Swim, het regiedebuut van Bryce McGuire dat gebaseerd is op diens gelijknamige kortfilm uit 2014. In normale omstandigheden zou deze release onder de mat geveegd worden bij de ontelbare straight-to-stream (of straight-to-dvd, wat toch iets toffer klinkt) releases, maar doordat de namen van Jason Blum en James Wan als producenten aan deze titel zijn verbonden, werd het goed voor een wereldwijde release. De critici waren - terecht - niet mals voor dit vehikel, toch bracht de film wereldwijd zo'n 54 miljoen dollar op, waarmee de missie geslaagd is.

Of dat ook voor de kwaliteit van de film geldt, is een ander paar mouwen. Deels niet beter of slechter dan de doorsnee horrormeuk, maar of je nu hier 90 minuten (laat staan je geld) in moet investeren, is een andere zaak. Het verhaal begint in 1992, wanneer een jong meisje op een avond in het zwembad verdrinkt omdat ze het speelgoedbootje van haar terminaal zieke broer Tommy wil pakken. Jaren later koopt het gezinnetje van Ray Waller (Wyatt Russell, die een kleinere rol had in Overlord en The Falcon And The Winter Soldier) de riante villa over, niet wetende dat er een vloek rust op het zwembad. Reeds vanaf de eerste momenten gedraagt het zwembad zich als een geduchte vijand, maar Ray houdt vol, omdat dit volgens hem een uiterst goede methode is om te herstellen van zijn zware blessures die hij opliep als professionele honkbalspeler.

Een uitstekende premisse voor een horrorfilm, maar op een paar brave scènes na gedraagt Night Swim zich vooral als een bovennatuurlijke thriller waarin je zowel het gemis aan geld of acteertalent merkt. Van jump scares is weinig of geen sprake, de special effects zijn te flauw (een soort zwarte vloeistof die de slachtoffers naar beneden trekt), maar het is vooral de waarheid achter het mysterie die deze film totaal nekt. De bioscoopcijfers zetten onze woorden in twijfel, maar Night Swim is gewoon de zoveelste Blumhouse-titel waar je als horrorliefhebber best met een boog omheen loopt.

Night Swim mag dan visueel wel lelijk ogen, toch kun je over de technische aspecten van deze Universal-titel maar weinig verkeerds zeggen. Alles blijft helder met voldoende detaillering. Er zijn weinig donkere opnames, maar wel heel wat scènes die zich onderwater afspelen en die zijn quasi perfect. De geluidsband is een geslaagde DTS-HD MA 7.1 waarin vooral (ook al zijn het er niet veel) de geluidseffecten tot uiting komen.

In de bonussectie vinden we een audiocommentaar met regisseur en co-scenarist Bryce Mc Guire. Voor de rest zijn het korte promofilmpjes. In Masters Of Fear horen we waarom Jason Blum en James Wan voor dit project kozen, wat hen in dit verhaal aantrok en waarom regisseur Bryce McGuire de perfecte man voor deze klus was. Daarnaast is er ook Demons From The Depth, waarin we kennis maken met de special effects en zie je hoe de wezens zijn gemaakt om de beproevingen van het filmen onder water te doorstaan. In Into The Deep horen we de cast en crew praten over het fysieke en technische werk dat kwam kijken bij het maken van een film met zoveel onderwaterscènes. Tenslotte doet regisseur Bryce McGuire in Marco Polo nog zijn zegje.

Night Swim is een flauwe thriller (het woord horror gebruiken we niet) waarin de matigheid van Blumhouse alweer uitblinkt.

Regie: Bryce McGuire
Met: Kerry Condon, Wyatt Russell, Jodi Long, Amélie Hoeferle, Gavin Warren, Eddie Martinez