DVDInfo.be >> Bespreking >> FRIENDS - SEIZOEN 10 EP. 9-16
FRIENDS - SEIZOEN 10 EP. 9-16
Bespreking door: Mattias - Geplaatst op: 2004-08-09
Op moment van schrijven ligt inmiddels ook de laatste dvd (met afleveringen 17 en 18) van deze nu al klassieke comedy serie in de winkel. Na het bekijken van deze wederom heel leuke afleveringen op de voorlaatste Friends-dvd kunnen we enkel besluiten dat de makers gestopt zijn op hun hoogtepunt. Van seizoen 1 tot 10 stond Friends garant voor kwaliteit en urenlang kijkplezier, geen enkel seizoen kan als minder goed dan de andere beschouwd worden (dit in tegenstelling tot andere top comedy series als bijvoorbeeld Frasier, waarbij de laatste seizoenen duidelijk minder goed zijn dan de eerste).

Op deze dvd krijgen we de volgende afleveringen voorgeschoteld:

(9) The One With The Birth Mother
Monica en Chandler reizen naar Texas. Daar zullen ze een jonge zwangere vrouw ontmoeten die overweegt haar kind te laten adopteren. Na de geboorte. Intussen knoopt Joey een relatie aan met een vriendin van Phoebe. Deze heeft het echter lastig met Joey’s territoriale eetgewoontes. Ross bezwijkt voor de charmes van een sexy en gedreven verkoopstertje en laat zich een unieke nieuwe garderobe aanpraten.

(10) The One Where Chandler Gets Caught
Wanneer Phoebe en Rachel Chandler tijdens de kantooruren in de wagen van een mooie vrouw zien stappen, zetten ze de achtervolging in. De rit eindigt bij een huis in de buitenwijken. Als ze Monica hiervan op de hoogte brengen, komen ze te weten dat de vrouw een makelaar is! Blijkbaar is het koppel bezig met een stiekeme zoektocht naar een huis en hebben ze de grootste moeite om hun beste vrienden te vertellen dat ze op het punt staan de City te verlaten.

(11) The One Where The Stripper Cries
Joey wordt als bekende gast gevraagd voor het spelprogramma ‘Pyramid’. Wanneer Monica en Rachel een vrijgezellenfeestje willen organiseren voor Phoebe, moeten ze op het laatste nippertje een stripper inhuren. Chandler en Ross gaan naar een schoolreünie, waar ze ontdekken dat een belangrijk pact uit 1987 verbroken werd. Monica en Ross zijn geschokt wanneer ze achter de identiteit van Monica’s Mysterieuze Middernachtkusser komen.

(12) The One With Phoebe’s Wedding
Joey neemt zijn rol als vader van Phoebe wel heel ernstig op en stelt vragen bij Mike’s bedoelingen. Phoebe ontslaat Monica als haar huwelijkesplanner wegens overdreven militaristische neigingen. Op het huwelijk kan slechts één man de bruidegom bijstaan en Rachel moet kiezen tussen Ross en Chandler. Wanneer een sneeuwstorm de city lamlegt, zorgt Monica’s noodplan ervoor dat het huwelijk kan doorgaan.

(13) The One Where Joey Speaks French
Phoebe probeert Joey Frans aan te leren voor een auditie, maar faalt jammerlijk in haar opzet. Gelukkig weet ze het hoofd van de casting ervan te overtuigen dat Joey achterlijk is. Ross wijst Rachel’s uitnodiging voor een potje sympathieseks na de hartaanval van haar vader af. Erica, de draagmoeder van Monica en Chandler’s baby, bezoekt New York City en de aanstaande ouders vernemen dat de natuurlijke vader van het kind misschien wel een veroordeeld moordenaar is.

(14) The One With Princess Consuela
Rachel wordt door Ralph Lauren op straat gezet, nota bene op de dag dat Ross verneemt dat hij vast benoemd wordt. Wanneer Phoebe haar naam – perfect wettelijk – laat veranderen in Princess Consuela Bananahammock, verandert Mike zijn naam om haar een lesje te leren. Joey gaat samen met Chandler en Monica hun nieuwe huis in de buitenwijken bezoeken en kan zijn afkeer nauwelijks verbergen... tot het achtjarige jongetje dat er woont hem wijze raad geeft.

(15) The One Where Estelle Dies
Phoebe probeert Joey te beschermen van het nieuws dat zijn agent Estelle is overleden. Monica en Chandler brengen een bezoek aan het huis naast hun nieuwe huis (voor het geval dat ze dat mooier vinden) en komen erachter dat Janice, de ex van Chandler, ook geïnteresseerd is het te kopen. Ross gebruikt zijn museumcontacten om de baas van Rachel bij Ralph Lauren te overtuigen dat ze haar oude baan terug moet krijgen.

(16) The One With Rachel’s Going Away Party
Ross wordt woedend wanneer Rachel besluit dat Monica’s afscheidsfeest het perfecte moment is om van iedereen apart een privé en teder afscheid te nemen, behalve van Ross! Joey en Chandler vinden een innovatieve manier om te experimenteren met Monica en Chandler’s voorraad verpakkingen. Een mysterieus paar handboeien van bont veroorzaken verdachten toespelingen over de rechtmatige eigenaar en Erica gaat bevallen.

Op deze dvd werden de afleveringen in het originele 1.33.1 formaat gezet. In vergelijking met de eerste seizoenen is de beeldkwaliteit al iets beter maar nog steeds van een eerder matig niveau. Het beeld mist vaak diepgang/scherpte. De 2.0 track zorgt voor goed verstaanbare dialogen. Bij een serie als Friends is dit eigenlijk het belangrijkste. Ruis of andere fouten konden wij niet vinden.

Jammer genoeg blijven we zoals steeds bij de Friends releases in de kou staan op het gebied van extra’s. Voor extra’s kunnen de fans van de serie terecht bij de allerlaatste Friends-dvd (seizoen 10 aflevering 17 en 18).

Friends is één van de weinige series die ook na ontelbare kijkbeurten overeind blijft. Neem daarbij de scherpe prijs waartegen de dvd's (na verloop van tijd) te koop zijn en wij kunnen echt geen enkel argument vinden waarom deze serie niet in iedere dvdcollectie thuishoort.

Regie: diversen
Met: Jennifer Aniston, Courtney Cox Arquette, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry, David Schwimmer

8,5/10