DVDInfo.be >> Bespreking >> AVENGING FIST, THE
AVENGING FIST, THE
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2002-10-13
Nova (Lee-Hom Wang), een rebelse en avontuurlijke twintiger, houdt er wel van om gekke dingen uit te halen. Dus besluit hij op een dag om een Iron Surfer (Stephen Fung), een goed vechter uit een gevechtscompetitie, uit te dagen in de ring. Zijn zus Belle (Kristy Yang) en zijn beste vriend Jazz (Kar Lok Chin) zien dat niet direct zitten, maar Nova gaat er toch voor! En uiteindelijk verslaat Nova de vechter Iron Surfer door gebruik van een zéér speciale en krachtige vechtstijl die hem bijgebracht is door zijn vader (Yuen Biao). Zijn vader was ook verantwoordelijk voor de uitvinding van de Power Glove, een speciale handschoen die de ongebruikte delen van de hersenen gebruikt om mensen onmetelijke krachten te geven. Maar waar gevaarlijke neveneffecten zouden aan vastzitten. Na het spectaculaire gevecht in de ring kan Nova echter niet lang van de zoete smaak van overwinning proeven want Wing (Cecilia Yip), Nova’s moeder, komt hem direct berispen. Wing was jaren geleden getuige hoe haar man om het leven gebracht werd door Dark (Sammo Hung) en ze vindt het maar niets dat haar zoon altijd in gevechten verzeild geraakt. Wat Nova ook niet direct beseft, is dat hij door zijn bijzondere gevechtstechniek te gebruiken in de ring de aandacht getrokken heeft van de Red Dragons, een kwade organisatie onder leiding van Combat 21 (Roy Cheung). Bijna onmiddellijk wordt zijn leven, dat van zijn familie en zijn vrienden bedreigd door de Red Dragons. En alsof dat nog niet genoeg is, zit de politie onder leiding van Dark hem ook nog eens op de hielen. Op het einde zit er niets anders op dan de Power Glove op te nemen en tot het uiterste te gaan tegen de Red Dragons...

Over deze Avenging Fist kunnen we bijna een boek schrijven. Dus we zullen gemakshalve maar beginnen bij het begin. Regisseur Andrew Lau, die enkele van de meest succesvolle Hong Kong-films aller tijden op zijn naam mocht schrijven met respectievelijk The Storm Riders en A Man Called Hero, zocht een nieuw project dat de grenzen zou verleggen van Hong Kong-cinema! Samen met co-regisseur Cory Yuen (So Close, Ninja In The Dragon’s Denn) en producer Wong Jing (Naked Killer, The Last Hero In China) besloten ze om het immens populair videospelletje Tekken te verfilmen. Er werd een budget tegenaan gegooid van ongeveer 45 miljoen HK$, om de duizenden CGI-shots (CGI: Computer Generated Images) en de all-star cast te bekostigen. Door het hoge productiebudget werd The Legend Of Tekken (de officiële werktitel) één van de duurste Chinese producties allertijden genoemd. Vanaf toen werd de hype-machine in gang gezet. Want er werd niet alleen een bigbudget verfilming gemaakt van één van de populairste videogames, maar de film was tevens een langverwachte reünie voor ‘filmbroers’ Sammo Hung en Yuen Biao. Tot de problemen zich aandienden die de film bijna de dieperik in lieten gaan. Namco Limited, het steenrijke bedrijf dat de rechten bezit van de Tekken videogamefranchise, kwam op een dag aankloppen bij producer Wong Jing. Deze had namelijk niet de rechten gevraagd om een Tekken-verfilming te maken. Bovendien weigerde Namco daarna steevast om Wong Jing de rechten te verlenen. De productie, die ondertussen al in volle gang was zat, heeft daarna halsbrekende toeren moeten uithalen om lastige rechtszaken te vermijden. Denk maar aan al de titel veranderingen: The Legend Of Tekken, Legend Of The Fist Master, Fight Zone en dan nu The Avenging Fist. Ook is getracht om elke referentie dat naar de videogame kan leiden eruit gelaten. Dit is toch niet zo goed gelukt want sommige karakters lijken verdacht veel op karakters uit de game. Door al het veranderen van de plotlijnen en de vertragingen die opgelopen werden, was er toch wat belangstelling verloren. De film was dan ook niet zo succesvol als The Storm Riders, A Man Called Hero of zelfs The Duel. Ook de critici waren niet echt mals voor The Avenging Fist en sommige kritieken beschreven The Avenging Fist als één van de slechtste films aller tijden. Dus wij waren dan ook zéér benieuwd toen we de schijf in de speler inbrachten. Maar achteraf bleek dat The Avenging Fist gewoon een héél spectaculaire en amusante SF/actiefilm is. Wel moeten we de gevestigde critici bijtreden dat sommige personages niet goed genoeg uitgediept zijn en dat het plot verschillende diepe kuilen bevat zodat de kijker met enkele onbeantwoorde vragen blijft zitten. Maar voor de rest zijn de speciale effecten al in een véél verder stadium dan bij Storm Riders en leveren de castleden bijna allemaal degelijk werk af. De cast bestaat bijna volledig uit jonge maar succesvolle acteurs als Lee-Hom Wang (China Strike Force), Stephen Fung (Gen-X Cops I & II), Roy Cheung (Prison On Fire I & II, The Wicked City), Gigi Leung (Sixty Million Dollar Man, Hitman), Kristy Yang (The Storm Riders, The Duel), Kar Lok Chin (Swordsman II, Drunken Master II), Ekin Cheng (The Storm Riders, A Man Called Hero). Nederlands gevechtssportkampioen Ron Smoorenburg (Who Am I?, Gen-Y Cops) heeft in de film een klein rolletje als eerste tegenstander van Iron Surfer. Maar de hoofdattractie aan de film zijn de twee oude rotten Sammo Hung (Iron Fisted Monk, Eastern Condors) en Yuen Biao (The Prodigal Son, My Lucky Stars), die na zoveel jaar eindelijk nog eens samen in een film zitten. Maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de twee toppers iets té weinig gebruikt zijn. Onze eindconclusie luidt: een zéér amusante en spectaculaire SF/actiefilm waar misschien wel iets meer ingezeten had. Wij vinden dan ook dat de films onterecht zo hard is afgekraakt en zeker een kans verdient. En wie weet kan deze film binnen enkele jaren een tweede leven beginnen als cultklassieker.

Het anamorfische 2.35:1 beeld oogt scherp en heeft een meer dan degelijk schaduwdetail. Ook het contrast en het zwartniveau zijn goed te noemen. De gebruikte kleuren zijn warm en ogen natuurlijk. De filmprint is volledig vrij van storende elementen zoals krasjes en andere printbeschadigingen. We hebben ook geen digitale compressiefouten kunnen opmerken. En over een minimum aan filmgrain gaan we zeker niet struikelen. Een bijna perfecte beeldkwaliteit en we durven zelfs aannemen dat dit één van de beste transfers is die Hong Kong Legends tot nu toe hebben afgeleverd. Ook de geluidskwaliteit is indrukwekkend! Je hebt de keuze tussen de originele Cantonese track of een gedubde Engelse track. Puristen zoals we zijn opteerden we voor de Cantonese Dolby Digital 5.1-track. Deze Cantonese track klinkt verbazingwekkend goed met de nodige portie dynamiek en punch! De track klinkt warm en natuurlijk. De geluidseffecten vliegen je bijna letterlijk om de oren! De dialogen zijn goed te verstaan en we hebben totaal geen ruis en andere oneffenheden kunnen waarnemen. Een zéér goede geluidskwaliteit.

Pittig detail: op het einde valt het regelmatig voor dat er geen ondertiteling aanwezig lijkt te zijn. Dit is echter geen fout. Hong Kong Legends opteerde al vanaf hun eerste DVD-uitgave, om de Nederlandse ondertiteling te laten aansluiten op de Engels gesproken dubbing. Dit kan je goed controleren op de DVD-uitgaven van Magnificent Warriors en deze The Avenging Fist. Eenmaal als er op de Cantonese track gesproken wordt en er is geen ondertiteling dan moet je eens de Engelse track opzetten, je zal het verschil direct opmerken.

De hoofdattractie op deze schijf is een 57 minuten durende documentaire. In deze speciaal door Hong Kong Legends gemaakte feature word een uitgebreide blik op de set geworpen en word bijna de volledige cast en crew aan het woord gelaten. Volgende features zijn de obligate maar daarom niet minder waardevolle bioscooptrailer en de UK promotional trailer voor The Avenging Fist. Vervolgens hebben we de vluchtige featurette Fight Night (5 min.) over de première van The Avenging Fist in Hong Kong en een al even vluchtig interview met actrice Gigi Leung (6 min.). Tenslotte hebben we nog UK promotional trailers voor Ninja In The Dragon’s Denn, Mr. Vampire, Zu: Warriors From The Magic Mountain, Project A, Tai Chi Boxer, The Prodigal Son, The Scorpion King en My Lucky Stars.

The Avenging Fist is een amusante SF/actiefilm met prachtige special effects die zich stilaan kunnen meten met de dure effecten die gebruikt worden in het hedendaagse Hollywood. De film kreeg extreem veel slechte kritieken te slikken, maar dat is volgens ons wat onterecht want er teisteren wel ergere misbaksels onze bioscoop- en TV-schermen. Dus kijken en zelf oordelen is de boodschap. Geflopt of niet, Hong Kong Legends heeft toch weer zijn best gedaan om ons te trakteren op een puike release. Eerst was er een Platinum editie (2 disc) voorzien voor The Avenging Fist, maar wegens tijdsgebrek is het maar een gewone versie geworden. Niet dat dit slecht is, want nu hebben we ook een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en ook de extra features zijn de moeite waard. Een aanrader!

Studio: Hong Kong Legends

Regie: Andrew Lau en Cory Yuen
Met: Lee-Hom Wang, Stephen Fung, Roy Cheung, Gigi Leung, Kristy Yang, Kar Lok Chin, Sammo Hung, Yuen Biao, Cecilia Yip, Ekin Cheng, Ron Smoorenburg