DVDInfo.be >> Bespreking >> BREATHLESS
BREATHLESS (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2014-02-13

Godard-fans mogen gerust zijn, want ondanks de titel is deze productie niet opnieuw een onnodige remake van A Bout De Souffle. Integendeel, deze film van Jesse Baget, die ook het domme script schreef, druist regelrecht in tegen alle regels van goede filmkunst. Achteraf vraag je je alleen maar af wie er baat heeft bij dit soort ongein. Deze misdaadkomedie probeert wel grappig te zijn, maar slaagt daar geen moment in. Met hun belabberde acteerprestaties zouden de vertolkers met moeite een auditie voor amateurtoneel overleven, en dan hebben we het nog niet eens over het vrij debiele verhaal gehad. Maar goed, omdat onze lezers daar nu eenmaal recht op hebben zullen we het scenario in een notendop samenvatten.

Dale (een moddervette en zoals altijd slechte Val Kilmer) wordt aan het begin van de film door vrouwlief Lorna (Gina Gershon) met een steelpan bijna de schedel ingeslagen. De vrouw is zo door het dolle heen dat ze een paar ogenblikken later haar gewonde echtgenoot per abuis een kogel door het hoofd schiet. Haar vriendin Tiny (Kelli Giddish) die getuige is van deze slachtpartij, kan Lornas woede best begrijpen. Haar echtgenoot heeft een lokale bank overvallen zonder haar daarvan op de hoogte te brengen. Lorna vermoedt dat Dale gewoon met de buit naar Mexico wilde vluchten. Wie niet wil delen, moet het dus maar met de dood bekopen, aldus Lorna. De rest van de film kun je in twee zinnen samenvatten. Waar is de poen en hoe moeten de twee vrouwen van het dode lichaam afgeraken?

Jesse Baget probeert krampachtig de laatste druppel uit het Tarantino-concept (grappig geweld) te halen, maar struikelt al van bij het begin over zijn gebrek aan inspiratie. Een ledemaat door de keukenrobot jagen was ooit leuk, alleen hebben we dit soort sadistische fratsen ondertussen al genoeg gezien. Ook Ray Liotta loopt als sheriff doelloos in deze prent rond. Jammer, want na Killing Them Softly en The Iceman bewijst deze karakterkop opnieuw dat hij er maar niet in slaagt om de goede rollen eruit te pikken.

Het is weliswaar een zeer magere troost, maar gelukkig valt er over de beeld- en geluidskwaliteit niet veel te klagen. De regisseur springt wel uiterst zuinig met zijn kleurenpalet om, en deze transfer is wel tot in de puntjes verzorgd. Nu goed, van veel visueel genot is er nu ook weer geen sprake omdat deze film zich bijna volledig in een stacaravan afspeelt.

Er staat geen bonusmateriaal op deze disk, ofschoon geen mens daar zal over klagen.

Het leven van een Ray Liotta-fan kan verdomd hard zijn, want deze acteur slaat geregeld de bal volledig mis. Breathless is wederom zo één van die films die maar beter niet waren gemaakt. Een debiel scenario, verschrikkelijke vertolkingen en een inspiratieloze regie zorgen ervoor dat je halfweg de prent al bent vergeten.

Regie: Jesse Baget
Met: Val Kilmer, Ray Liotta, Gina Gershon

3/10