DVDInfo.be >> Bespreking >> FROZEN
FROZEN (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-04-07
Prinses Elsa van Arendelle (Idina Menzel) beschikt over de gave om sneeuw en ijs te genereren. Jammer genoeg is het ook een feit dat hoe meer ze emotioneel van haar melk is, hoe slechter ze haar gave kan controleren. Tijdens haar jeugd heeft ze daardoor ei zo na per ongeluk haar zusje Anna (Kristen Bell) laten verongelukken. Haar ouders hebben daarop de hulp ingeroepen van de trollen, die Anna's geheugen gewist hebben waardoor ze niets meer van de gave van haar zus afweet. Het ouderpaar komt kort daarop om tijdens een zeestorm en in de beslotenheid van het paleis groeien de twee prinsessen op in isolement. De dag waarop Elsa de troon moet bestijgen wordt er voor het eerst in jaren een groot feest georganiseerd waarop alle handelspartners van Arendelle uitgenodigd zijn. Elsa is bloednerveus en hoopt dat ze haar gave onder controle kan houden. Als Anna op het feest de knappe prins Hans (Santino Fontana) ontmoet en hals over kop met hem wil trouwen, ontsteekt Elsa in woede en per ongeluk laat ze haar krachten los. Arendelle wordt bedekt onder een dikke laag sneeuw en Elsa vlucht de bergen in, in de hoop dat ze in isolement kan voortleven zoals ze is, zonder dat iemand haar daarop aanspreekt. De permanente winter waarin Arendelle is ondergedompeld is niet meer of minder dan een nationale ramp. Anna trekt vol goede moed de bergen in, in een poging haar zus tot rede te brengen. Onderwerg krijgt ze de versterking van een moedige knappe jongeman, de trapper Kristoff (Jonathan Groff), vergezeld van zijn trouwe vriend, het rendier Sven, en het tweetal pikt en passant ook nog ergens het sneeuwmannetje Olaf (Josh Gad) op, een fantasiefiguurtje uit de jeugd van de twee prinsessen dat door Elsas magie tot leven is gewekt. Terwijl het tweetal probeert Elsa te bedaren, pleegt Hans een coup en stuurt hij er een leger op uit om Elsa met geweld te knechten...

Dat Frozen de annalen heeft gehaald als meest lucratieve animatiefilm in de geschiedenis heeft veel, zo niet alles te maken met de inflatie van de prijzen van filmtickets. Frozen is een voorbeeldige en keurige film die netjes binnen de lijntjes van het genre kleurt, maar de film is nergens vernieuwend. Disney kiest na The Princess And The Frog en Tangled opnieuw voor een zuivere prinsessenfilm, waarin alle clichés uit het genre rijkelijk aanwezig zijn. Opmerkelijk is ook dat Disney de klok terugdraait wat betreft het gebruik van muziek in de film en de liedjes weer integraal deel mogen uitmaken van de plot, wat in films zoals Bolt niet langer waar was. Het gebruik van liedjes die de plot essentieel ondersteunen in plaats van een platte plug voor de één of andere dringend te promoten muziekgroep liggen echter goed in de markt bij de Academy, en het lag dan ook bij de laatste Oscaruitreiking voor de hand dat actrice Idina Menzel voor haar vertolking van Let It Go met de prijs voor beste song naar huis mocht gaan, daarmee de concurrentie (voornamelijk U2 die een liedje gepleegd hadden op de soundtrack van Mandela: Long Walk To Freedom) het nakijken gaf.

Maar met oude formules hoeft niets mis te zijn en Frozen is dan ook een uiterst aangenaam en geschikt tijdverdrijf voor alle leeftijden. Het scenario bevat geen dode momenten en Olaf zorgt als klassieke komische sidekick voor de nodige grappige momenten - vooral het feit dat hij geobsedeerd lijkt door alles wat warm is, zonder dat iemand het hart heeft om hem te vertellen wat er met sneeuwmannen gebeurt als ze worden opgewarmd, is een bron van constante kolder. De parallellen met Tangled, van twee funny sidekicks tot en met een onbeholpen kandidaat-prins, zijn legio, en ook de tekenstijl is nagenoeg identiek. Wat zeker geen verwijt hoeft te zijn. De prinsessen zijn iets minder stereotiep dan wat we in dergelijke films gewoon zijn en ze staan met beide voeten stevig op de grond: Anna is zeker geen dame in nood en kan haar mannetje staan, en Elsa - een geanimeerd familielid van de X-Men - is zeker geen kwaadaardige schurk, maar een vrouw die in de knoop ligt met haar ongemakkelijke en ongewenste gave. Het hoogste goed dat ze kunnen bereiken is niet langer de juiste prins (of pauper), maar veeleer is hun queeste een zoektocht naar zelfacceptatie geworden, toch een modernere insteek dan wat we van vroeger gewoon zijn. Zelfs de klassieke prinsessenfilms zijn blijkbaar met hun tijd meegegaan, alhoewel uw kinderen - indien het meisjes zijn - die nuance allicht niet zullen maken en meer onder de indruk zullen zijn van de indrukwekkende jurken.

Met Frozen is er alvast een ernstige kandidaat opgedoken voor de eervolle vermelding van beste transfer van 2014. De rijke sprookjesachtige sneeuwlandschappen waren in de bioscoop al indrukwekkend en de hometheatre-transfer heeft die indruk alleen nog maar versterkt. Frozen illustreert perfect hoe de state of the art van computergegenereerde tekenfilms anno vandaag is en hoe ver we gekomen zijn sinds Toy Story. Het rendier Sven heeft een rijkgetextureerde pels, de sneeuwvolkjes zijn delicaat en de oneffenheden op de gezichten van de steentrollen zijn uiterst gedetailleerd. Voeg daarbij een breed palet van mooi gesatureerde kleuren en een compleet gebrek aan fouten en dan weet je dat Frozen een uitstekende print van referentieniveau heeft meegekregen. Het beeldformaat heeft de ongewone verhouding 2.24:1. De DTS-HD MA 7.1-track is een opeenvolging van wervelend surroundgeluid, catchy muziek en dynamisch subwoofergebruik dat tot een evenwichtig geheel is gemixt, waarbij correcties met de volumeknop compleet overbodig zijn.

De extra's vormen een teleurstelling over de hele lijn. Naast de klassieke trein verplicht opgelepelde cross-promotionele trailers probeert Disney om Pixars traditie over te nemen en elke film van een voorfilmpje te voorzien. Bij Wreck-It Ralph leverde dat nog het oneindig mooie Paperman op; de hysterische avonturen van Mickey Mouse in Get A Horse (6:00) bewijzen echter in één trek waarom het animeren van Mickey in 3D géén goed idee is, en laten mijn antipathie voor die teringmuis alleen nog maar toenemen. De prijs van lulligste extra van het jaar gaat echter naar de videoclip "The making of Frozen" (3:18), waarin een stelletje randdebielen een idioot dansje pleegt, waarbij het de clou van de boodschap is dat ze over de making-of van Frozen geen jota en niets zinnigs kunnen zeggen. De song bestaat uit drie minuten gejengel "How did we make, how did we make, how did we make Frozen?" terwijl het antwoord niet volgt. Dit noemt men sollen met de consument en alleen al daarvoor trek ik in mijn beoordeling een punt af. Neh! Uit de documentaire D'Frosted: Disney's Journey From Hans Christian Andersen to Frozen (7:28) leren we vervolgens dat deze film compleet niets met het oeuvre van de spookjesschrijver heeft te maken, wat we al wisten. Walt Disney wilde zijn hele leven iets met dit sprookje doen, maar het is er nooit van gekomen. Het interessantst zijn wellicht de 4 verwijderde scènes (6:51). Daarna volgen vier videoclips voor het nummer Let It Go in het Engels (Demi Lovato, 3:51), Spaans (Martina Stoessel, 3:50), Italiaans (wéér Martina Stoessel, 3:50) en het Maleisisch (Marsha Milan, 4:11). Als afsluiter is er nog een teaser trailer (1:32). Conclusie: Véél te weinig en aartsslecht.

Frozen bewijst dat, ondanks het feit dat de concurrentie moordend is, Disney nog altijd de knepen van het vak niet verleerd is. Frozen is Kwaliteit met een grote K. Inhoudelijk is Frozen een warme ode aan de onbreekbare vriendschap tussen zussen; de technische kwaliteit van de disk is onberispelijk, maar de bonussectie is een sick joke.

Studio: Disney

Regie: Chris Buck & Jennifer Lee
Met: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad, Santino Fontana, Alan Tudyk, Ciarán Hinds