DVDInfo.be >> Bespreking >> DEADLINE 25/5
DEADLINE 25/5
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2014-06-24
Wie films recenseert (zelfs al gaat het maar om hobbyjournalistiek) mag in zijn schrijfsels geen politieke boodschap stoppen. Dat is een vuistregel waar ik me al jaren aan hou, maar bij het bespreken van deze reeks wordt dat toch heel wat moeilijker. Op het scherm verschijnt wel de obligate boodschap dat de verhalen puren fictie zijn en mocht het zijn dat sommige personages op bestaande figuren lijken, dat er dan sprake iss van puur toeval is. Je reinste larie dus, want Deadline 25/5 is gewoon de “clash” tussen Bart De Wever en Kris Peeters in serieformaat. VTM, dat deze reeks maakte, deed er zelfs een schepje bovenop door deze serie simultaan met de echte verkiezingsstrijd uit te zenden, over “toeval” gesproken!

Omdat onze site door heel wat Nederlanders wordt gelezen vertellen we je graag in een notendop het huidig Belgische landschap. Mocht je er niets van begrijpen dan is dat niet erg, zelfs Belgen begrijpen het niet. Allereerst zijn er vier regeringen: in Brussel, Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige Oostkantons. In Vlaanderen wordt de politieke taart altijd verdeeld onder de drie traditionele partijen - de liberale VLD, de socialistische Sp.a en de christendemocratische CD&V, af en toe aangevuld met een kleinere partij, waarmee er afwisselend een centrumlinks en centrumrechts beleid wordt gevoerd. Sinds een paar jaar is er echter een nieuwe speler bijgekomen: de nationalistische N-VA van Bart De Wever, een overblijfsel van de communautaire Volksunie die in de jaren '70 tot '90 aan interne twisten tenonder is gegaan, maar de laatste paar jaren de wind in de zeilen schijnt te hebben. Voornaamste programmapunt van de N-VA is een onafhankelijk Vlaanderen, alhoewel ze de laatste tijd pleiten voor een soort "confederalisme" waarbij het zwaartepunt van het beleid niet meer bij de federale staat België maar bij de diverse deelstaten - de Vlaamse, de Waalse, de Brusselse, en we hebben voorwaar ook nog een kleine Duitstalige gemeenschap ook - zou komen te liggen. De Wever is Vlaanderens meest populaire politicus, die zijn populariteit o.a. te danken heeft aan deelname in diverse tv-spelletjes, maar tegelijkertijd ook de meest controversiële. Kortom iemand met veel vrienden, maar met ook veel vijanden. Kris Peeters (CD&V) is minister-president van Vlaanderen, Bart De Wever (N-VA) burgemeester van Antwerpen.

Soms hoor je wel eens vertellen dat Deadline 25/5 een Vlaamse Borgen is. Veel lof die misschien een tikkeltje overdreven is, toch kan je er niet om heen dat deze politieke thriller één van de beste Vlaamse producties van de afgelopen jaren is.

Op het schoon verdiep van Antwerpen is Bert Coenen (Peter Van den Begin) burgemeester. Hij is tevens voorzitter van een partij die op federaal vlak de Waalse socialisten wil buitenhouden en die confederalisme als enige optie ziet. Vlaanderen moet onafhankelijk worden en dat programma kan alleen maar worden gerealiseerd als zijn partij de verkiezingen met meer dan 30% wint. Zijn tegenstander is de ideale schoonzoon Willem Vermaelen (Koen De Bouw). Zijn partij zal volgens recente peilingen stranden op 19% en heeft daarmee de sleutel voor de coalitievorming in handen. Zal Vermaelen samengaan met de nationalisten of verkiest hij wederom een verbond met de klassieke partijen? En zal die Coenen burgemeester van Antwerpen blijven of zal hij na 25 mei het premierschap opeisen? Neen, beste lezer, je leest niet één of ander politiek artikel in De Morgen of De Standaard, wel de recensie van een fictieve (!) serie.

De race naar de verkiezingen (en nu komen we aan het echt wel fictieve gedeelte) wordt zwaar verstoord als kinderen en een juf in een klas door een CO-vergiftiging omkomen. Het gaat niet om een jammerlijk ongeluk, want er is wellicht met de kachel geknoeid. De eerste resultaten van het onderzoek verdenken wel de juffrouw die een wanhoopsdaad zou hebben gepleegd, maar Marianne Smidt (Charlotte Vandermeersch), een gewezen journaliste van de Gazet Van Antwerpen en moeder van één van de getroffen kinderen, onderzoekt de zaak tot op het bot. Ze stuit op een beerput,  waarbij de politiek niet ongeschonden blijft.

Meer vertellen we je niet. Deadline 25/5 volgt wel grotendeels het patroon van de klassieke Vlaamse series (dus The Bridge of The Killing is het niet), desalniettemin is het niveau torenhoog. Dat heeft vooral met de acteurs te maken en de keuze van de makers om alles zo echt mogelijk te laten lijken (ofschoon dat natuurlijk toevallig is!). De campagneposters van de VDU (de partij van Coenen) lijken als twee druppels water op die van de NV-A. Van de Begin lijkt fysiek wel niet op Bart De Wever, maar zijn manier van spreken en het vinden van rake oneliners zijn dat wel. Trouwens uit een interview met de N-VA-politicus bleek dat sommige dialogen gewoon diens woorden zijn. En tja, men kan zeggen wat men wil maar als je de burgemeester van Antwerpen de 10 Miles laat lopen, hem enkele weken voor de verkiezingen ziek laat worden of hem woorden als "incontournable" laat gebruiken, dan weet je waarop men mikt. Maar neen, wees gerust: Coenen gebruikt geen Latijnse spreuken of blaft geen dj af! De Bouw toont opvallend veel gelijkenissen met Kris Peeters. Vuurwerk dat Deadline 25/5 zo uniek maakt. Dat heeft natuurlijk ook wat nadelen. Zo is deze serie typisch Vlaams, waarmee we bedoelen dat kijkers die niet op de hoogte zijn van de Belgische politiek er waarschijnlijk maar niks aan zullen vinden.

Het acteerspel is van zeer hoog niveau en karakterkop Peter Van den Begin (nota bene zelf een linkse rakker) blijft nog altijd de beste acteur die in Vlaanderen rondloopt. Misschien had de serie best wat meer spanning kunnen gebruiken en hanteren de makers net iets te veel clichés (want tja, het zijn weeral de socialisten die geld verduisteren!), maar los daarvan is Deadline 25/5 een niet te missen reeks.

Misschien was het de keuze van de makers, maar toch viel het me op hoe grijs en vaal het kleurenpalet van deze reeks wel is. Het zijn dan ook de donkere tinten die overheersen. Technisch gesproken zijn er geen storingen, alhoewel de beeldscherpte in de donkere scènes op het randje van het aanvaardbare zweeft. De klank bestaat uit een heldere (maar sobere) Dolby Surround 2.0-geluidsband. Voor wie het Antwerpse dialect niet altijd even goed begrijpt is er Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Er staan geen extra's op deze box.

Vlaamse series moeten niet hoofdzakelijk over amateurvoetballers of chagrijnige detectives gaan. Neen, je kan ook bijv. politiek met misdaad verbinden. Zo'n serie is Deadline 25/5 en het is een aanrader, ofschoon je beter wat afweet van de Vlaamse politiek om de vele doorsteekjes te snappen.

Regie: diverse
Met: Charlotte Vandermeersch, Peter Van den Begin, Koen De Bouw, Bob De Moor

9/10