DVDInfo.be >> Bespreking >> POPE OF GREENWICH VILLAGE, THE
POPE OF GREENWICH VILLAGE, THE
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2014-07-23
Een leuke titel voor onze classics-reeks is de helemaal vergeten The Pope Of Greenwich Village van Stuart Rosenberg uit 1984. Alle aandacht ging uit naar hoofdrolspeler Mickey Rourke, die als het sympathieke boefje Charlie zijn allereerste grote rol na Rumble Fish neerzette. Aan zijn zijde stond Eric Roberts (een schitterende acteur die toen nog niet naar de vergeetkamer van de B-film was gestuurd) als zijn neef Paulie. En natuurlijk is er ook de prachtige Daryl Hannah die in datzelfde jaar als zeemeermin in Splash de hele wereld aan haar voeten (nou ja, vin!) kreeg.

Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Vincent Patrick, die ook het script mocht schrijven. Charlie en Paulie zijn twee klaplopers die het allemaal niet kwaad bedoelen, maar die keer op keer de politie op hun dak krijgen. Ze bestelen hun baas in het restaurant of plegen een kraak waarbij ze ongewild een agent naar de verdoemenis schieten. Ze horen volgens de letter van de wet achter de tralies, maar slecht zijn ze niet. De Italo-Amerikaanse boefjes krijgen niet alleen de flikken achter zich, ook de gestoorde maffiabaas Bed Bug Eddie (een rol die op het lijf van Burt Young is geschreven) zorgt voor het nodige geweld.

Deze film oogt misschien wel wat gedateerd, zo klinken er deuntjes van Frank Sinatra uit de speakers terwijl de cameraman een prachtig shot van de Twin Towers in beeld brengt. Toch blijft deze film een wat vergeten klassieker. Het acteerwerk van Rourke en Roberts is van de bovenste plank, ofschoon je er Rosenberg kan van beschuldigen dat hij niet heeft opgemerkt dat Daryl Hannah meer troeven heeft dan alleen maar een mooie poep. Die Rosenberg was trouwens een vreemde naam in Hollywood. Als gevierd televisieregisseur (van de westernserie Rawhide tot Alfred Hitchcock Presents) maakte hij nadien op het witte doek rasechte klassiekers (Cool Hand Luke, Brubaker), maar ook ondingen zoals My Heroes Have Always Been Cowboys. Deze misdaadthriller behoort tot de eerste categorie waaraan Geraldine Page zelfs een zevende Oscarnominatie overhield, ook al komt ze nauwelijks in beeld.

Zo ver ik weet is deze titel inmiddels uit de catalogus van MGM Video geschrapt en dus gaat het om een vrij oude release. Dat merk je evenwel niet. Uiteraard heb je wat filmgrain, zijn de donkere scènes net iets (tja) te donker of is het geluid een magere monoband met af en toe wat geruis. Toch stoort dia allemaal niet. Wellicht zal MGM deze film ooit op Blu-ray uitbrengen, maar omdat zulke titels meestal alleen maar in Amerika worden uitgegeven, moeten wij het dus met deze release stellen.

Wie goed zoekt zal deze film, die door MGM Video alleen op dvd is uitgebracht, tegen een zacht prijsje op een of andere rommelmarkt kunnen vinden. Meenemen dus!

Studio: MGM

Regie: Stuart Rosenberg