DVDInfo.be >> Bespreking >> DEATH RACE - INFERNO
DEATH RACE - INFERNO (BLU-RAY)
Bespreking door: Stephan - Geplaatst op: 2014-07-22
Carl Lucas, de originele Frankenstein, is dankzij Death Race immens populair geworden en miljarden dollars zijn gespendeerd aan Frankenstein-merchandising. Dat belet echter niet dat de Weyland Corporation in problemen komt als miljardair Niles York zijn oog op het Death Race-evenement laat vallen. Hij neemt de zaak over en besluit om het fenomeen te internationaliseren en nog groter te maken dan het al is.Lucas heeft hier weinig uitstaans mee aangezien hij al vier races gewonnen heeft en nog maar één overwinning nodig heeft om zijn vrijheid te krijgen. Althans dat is wat hij denkt, want York heeft immers totaal andere plannen. De deal die Lucas met Weyland had wordt geschrapt en York maakt het zeer duidelijk dat “Frankenstein” geen volgende race zal winnen. Immers, zonder Frankenstein zou Death Race een heel stuk aan populariteit inboeten en zouden de inkomsten dramatisch zakken. York stelt daarom een nieuwe deal voor: Lucas wint geen races meer, maar hij en zijn team blijven wel in leven. Frankenstein zou echter Frankenstein niet zijn als hij geen plan in het achterhoofd had om York te dwarsbomen, ook al wordt het volgende Death Race-evenement verhuisd naar Zuid-Afrika waar men in de woestijn moet racen.

Death Race: Inferno
is het derde deel in de Death Race-franchise en als we de originele film uit 1975 meetellen (Death Race 2000 met Sylvester Stallone en David Carradine) reeds nummer vier zelfs. Al te vaak zien we dat in sequels de kwaliteit recht evenredig achteruit gaat terwijl het nummer achter de titel oploopt en dat is jammer genoeg ook het geval inzake Inferno.

Inferno
is qua tijdsperiode gesitueerd tussen deel 2 en deel 1 en heeft op zich wel een verhaal waar wat mee aan te vangen is, maar de makers slagen erin om het compleet te verprutsen. De dialogen slaan nergens op en worden nog nét niet voorgelezen, de actie wordt nog hectischer weergegeven dan in een Michael Bay-film en de aanwezig castleden (Danny Trejo, Vingh Rhames en Luke Goss uitgezonderd) kunnen maar beter een andere job zoeken want hun prestaties zijn ondermaats. We zouden bijna durven zeggen dat wijzelf het er beter vanaf zouden brengen!

En dan hebben we het nog niet gehad over de gaten in het script die een gatenkaas jaloers zouden maken. Zo vragen we ons bijvoorbeeld nog steeds af waarom de ster van Death Race, Carl “Frankenstein” Lucas, apart werd gezet in een hok dat meer lop een vuile waterput leek dan een gevangeniscel. De “coolness factor” van met je voeten in water te staan, ontsnapt ons immers.

Waar Universal ons over de hele lijn teleurstelt met de kwaliteit van de film, is dat niet het geval met de kwaliteit van de transfer. Het beeld is verre van perfect, met wat artefacts hier en daar, alsook wat softere scènes (vooral in de auto’s) en een overall “vuile” look, niet als gevolg van de transfer maar wel de keuzes van de makers. Al bij al is het voor dit soort direct-to-dvd-releases niet echt slecht te noemen. Het geluid aan de andere kant is bijzonder goed. De dialogen komen constant goed naar voren en dat terwijl alle speakers voluit gaan. En met voluit bedoelen we ook effectief VOLUIT. De effecten en de muziek worden je huiskamer ingegooid en het minste dat je kan zeggen is dat de soundtrack intens is. Ook de subwoofer doet lekker mee in het spektakel dus als je je vrienden wil overdonderen kan je Death Race: Inferno zeker eens in je speler steken. Het geluid levert deze release gewoon een punt extra op.

Regisseur Roel Reine start de extra’s met een audiocommentaartrack waarin hij laat weten hoe trots hij is op zijn werk (ook al trekt het op niet veel), waarna je 11 minuten lang kan kijken naar een standaard promotionele Making-of. Leuker is dan de extra omtrent Danny Trejo’s personage Goldberg, ook al duurt het maar 5 minuten. Voorts zijn ook aanwezig: deleted scenes, alternatieve (en betere) openingsscène en een korte behind the scenes-kijk op het maken van de racescènes.

Death Race 2000 was leuke pulp. Death Race met Jason Statham was een fatsoenlijke reboot en Death Race 2 was wat minder maar kon op het einde gelukkig nog net de eer redden. Deze Death Race: Inferno brandt echter sneller op dan een lucifer die aangestoken wordt met een vlammenwerper.

Regie: Roel Reiné
Met: Danny Trejo, Dougray Scott, Luke Goss, Tanit Phoenix, Ving Rhames

3/10