DVDInfo.be >> Bespreking >> YVES SAINT LAURENT
YVES SAINT LAURENT (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2014-08-22
Ofschoon de meeste biopics (van Grace Kelly tot Mandela) in de bioscoop voor geen meter lopen, blijven filmmakers toch maar uit het verleden van iconen puren. Na Coco Avant Chanel is er nu het relaas over Yves Saint Laurent. En indien u er niet genoeg van kan krijgen, niet getreurd want volgend jaar verschijnt er alweer een andere biopic over de Franse modegod van regisseur Bertrand Bonello in de bioscoop die als werktitel Saint Laurent kreeg. Maar eerst houden we ons zoet met de versie van Jalil Respert, de regisseur-acteur die doorbrak met Le Petit Lieutenant.

Respert kiest de klassieke weg. Uit iedere periode van zijn flamboyante, vaak destructieve levensweg kiest Respert wel iets waardoor je als kijker (en vooral als leek) een aparte kijk krijgt op het leven van de couturier. De ijdeltuit begon op extreem jonge leeftijd als leerling bij Dior en kreeg na diens overlijden zelfs de leiding over het befaamde modehuis. Yves Saint Laurent (Pierre Niney) wilde evenwel een eigen modehuis. Gemakkelijk was dat niet. Er was niet alleen het geld dat ontbrak, iets wat hij van zijn vriend (en latere partner) Pierre Bergé (Guillaume Gallienne) kreeg, ook kreeg hij de Franse staat op zijn dak wegens het weigeren van de dienstplicht (op dat moment was het land in een bloedige strijd in Algerije verwikkeld). Net zoals Serge Gainsbourg was ook de modeontwerper een graag geziene gast in het nachtleven van de Franse grootstad, met de bekende excessen.

Yves Saint Laurent is een onderhoudende biopic voor iedereen. Dat is wel belangrijk, want waarschijnlijk staat niet iedereen klaar om in het leven van een couturier te stappen. Op het einde boet de prent wel wat aan kracht in, toch is Respert erin geslaagd om een aangrijpend portret van de modekoning te schetsen. De grote verdienste gaat daarbij naar vertolker Pierre Niney.

Vreemd genoeg is er een verschil tussen de opnames in de jaren 60 en 70 qua beeldkwaliteit. In de sixties oogt alles als een parel, maar eens de jaren 70 hun intrede doen wordt alles wazig. Het geluid is standaard met een prachtige soundtrack met onder meer Patrick Watson, maar eens de aftiteling nadert gebeuren er technisch rare dingen. Het gekraak zal zeker niet als bonus bedoeld zijn!

Er staan geen extra's op deze release.

Een knap (klassiek) werkje dus dat vooral het eerste uur sterk is.

Studio: E1 Entertainment Benelux