DVDInfo.be >> Bespreking >> HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2
HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-11-23
Enkele jaren zijn verstreken sinds in How To Train Your Dragon de jonge Hiccup (Jay Baruchel), zoon van de hoofdman Stoick (Gerard Butler), vrede bewerkstelligde tussen de draken en de vikings. Ongeschonden is de jongen echter niet uit zijn avontuur gekomen: hij is een voet kwijt. Zijn zelfgemaakte prothese stelt hem echter in staat om des te beter zijn favoriete draak, de night fury Toothless, te berijden, een draak waar hij ook nog eens een fysieke band mee heeft omdat die een deel van zijn vleugel mist en Hiccup een bijzonder talent heeft voor het in elkaar vijzen voor prothesen die netjes in elkaar klikken. De toekomst lacht de jongen toe: zijn vader is hem aan het klaarstomen voor de troon, Hiccup kan rekenen op de onvoorwaardelijke liefde van zijn vriendin Astrid (America Ferrera), en toch... zou Hiccup liever, nu de vikings beschikken over draken, zo ver mogelijk reizen en de gekende wereld in kaart brengen. Tijdens één van zijn tochten valt hij in handen van de ietwat snoevende Eret, zoon van Eret (Kit Harington), die in opdracht van een zekere Drago Bloodfist (Djimon Hounsou) zo veel mogelijk draken moet vangen om diens leger te versterken. Gelukkig is Eret niet bepaald de slimste thuis en Hiccup kan er zonder al te veel kleerscheuren vandoor gaan.

De reactie van zijn vader Stoick bij het horen van de naam Drago Bloodfist is echter op zijn zachtst gezegd één van paniek en afschuw: de vikinghoofdman kondigt dadelijk de staat van beleg af en verbiedt iedereen om nog zonder toestemming Berk te verlaten, want de laatste ontmoeting die Stoick met Drago had is niet bepaald rimpelloos verlopen. De naïeve Hiccup meent echter dat er met Drago Bloodfist wel te praten zal vallen en hij laat zich vrijwillig gevangen nemen door Eret. Vooraleer het konvooi Drago Bloodfist bereikt wordt het echter overvallen door een gemaskerde drakenrijder die schijnt te vechten voor de vrijheid van de draken. De rijdster (want het is een vrouw) maakt zich tegenover Hiccup bekend als Valka (Cate Blanchett), en het blijkt zijn lang verloren gewaande moeder te zijn. Valka commandeert een alfa, een huizenhoge draak aan wie de andere draken gehoorzaamheid verschuldigd zijn, en probeert het hoofd te bieden aan de nakende dreiging van Drago. Als Hiccup zijn moeder in contact brengt met zijn vader lijkt héél even de wereld stil te staan en Hiccups gebroken gezin lijkt weer gelijmd. Het geluk is echter van korte duur: Drago, die beschikt over een nóg grotere alfa, zet de frontale aanval in op het fort van Valka, en wil vervolgens doorstoten naar Berk om het just for the fun of it te veranderen in een hoop rokende as. Het wordt tijd dat Hiccup zich in de nakende strijd zal bewijzen, zelfs al moet hij hiervoor een zéér groot offer brengen...

Dreamworks is al jaren het opgeleukte broertje van Pixar. Waar de laatste studio steevast de kaart trekt van evenwichtige verhalen voor jong en oud, niet zelden voorzien van een knoert van een zedenles, kan het bij Dreamworks niet gek genoeg zijn. Of het nu over het oneerbiedige Shrek, de Area 51-pastiche Monsters Vs. Aliens of de dierentuinleut van Madagascar met alle sequels en spinoffs er tegenaan geplakt, ernst is blijkbaar een woord dat niet in het Dreamworks-woordenboek staat, alhoewel de studio in de goeie oude tijd van de klassieke animatie met The Prince Of Egypt een meer dan verdienstelijke poging in die richting had gedaan. Hun vorige film, The Croods, tapte uit hetzelfde vaatje vrolijke ongein, en aangezien de volgende film een Madagascar-spinoff wordt met in de hoofdrol de vier psychotische pinguïns kan ik alvast raden welke toon er in die film zal gezet worden - het wordt géén Shakespeariaans drama. Er is echter één notoire uitzondering in hun repertoire, en dat is deze How To Train Your Dragon-franchise, zeer losjes gebaseerd op de boekenreeks van Cressida Cowell. Alhoewel er nog steeds een behoorlijke gehalte aan slapstick in de films zit, zoals de drakenrace in het begin van de film die het midden houdt tussen Quidditch en een herdershondenwedstrijd, schakelt de film al na een paar minuten in een serieuze versnelling richting uitdieping. Tegenover de eerste film zijn de personages een vijftal jaar ouder geworden en in plaats van onbezonnen jongeman is Hiccup een puberende jongvolwassene die enorm veel moeite heeft met zijn plaats op de wereld te vinden. Dat Hiccup in de eerste film door zijn onbezonnenheid zijn voet verloren is heeft hem getekend en hij voelt zich alleszins niet geschikt om zijn vader op te volgen: hij is en blijft een buitenbeentje dat volledig in de knoop ligt met zichzelf en lijdt onder de gebroken gezinssituatie. Als u in de eerste film het verlies van Hiccups voet al een dramatische plotwending vond, dan kan u zich in deze film wat dat betreft aan een verrassing verwachten. De bad guy van dienst, vertolkt door Djimoun Hounsou, is een complexe schurk die zijn angst die hij heeft opgelopen nadat een draak zijn arm er heeft afgescheurd heeft omgezet in een virulente haat tegenover draken, maar tegelijkertijd diezelfde draken gebruikt als wapen om de wereld te onderwerpen, en bewust doof en blind wil blijven voor de boodschap die Hiccup uitdraagt, namelijk dat draken sociale wezens zijn waar je alles van gedaan krijgt als je ze met het nodige respect behandelt.

In How To Train Your Dragon 2 neemt regisseur/scenarist Dean DeBlois de kijker enorm serieus. Onder het idyllische laagje vernis van een vikingdorp waar alles peis en vree is - zij het dat er af en toe eens een door een draak aangestoken brandje moet worden geblust - kolkt een maalstroom van onverwerkt verleden en onzekerheid voor de toekomst. Hoofdman Stoick koestert blijkbaar een vaderlijke affectie voor Astrid, van wie hij hoopt dat ze de vrouw is die zijn zoon eindelijk wat volwassen attitudes kan bijbrengen, maar blijft twijfelen over de leiderscapaciteiten van Hiccup, een dagdromer die hopeloos naïef blijft en niet weet wat er in de wereld te koop is. Hiccups hernieuwde confrontatie met zijn doodgewaande moeder doet dat zelfbeeld uiteindelijk meer kwaad dan goed, want het kortstondige geluk van het hernieuwde gezinnetje dat een nieuwe start kan nemen wordt brutaal aan diggelen geslagen. DeBlois kent de fantasywereld door en door en onder meer in de manier waarop Valka als hoedster van de draken wordt voorgesteld weerklinken echo's van James Camerons Avatar. De uiteindelijke afwikkeling van de film, waarbij Hiccup dankzij een geniale ingeving uiteindelijk toch de meubelen kan redden, is redelijk formulaïsch, maar de emotionele diepgang waar dit mee gepaard gaat hapt toch opnieuw een stukje uit Hiccups wezen - ditmaal geen voet, maar is hij toch een stukje van zijn ziel verloren. Deze sequel is zeker geen gauw-gauw hervertelling van het eerste deel met een andere schurk of een andere setting, maar overstijgt het origineel en geeft het verhaal een danige uitdieping. Of How To Train Your Dragon 2 in mijn persoonlijke pronostiek de beste film van het jaar wordt valt nog te bekijken, maar op gebied van animatiefilms liggen Disney en Pixar met respectievelijk een film die nog moet komen (Big Hero 6) en géén film dit jaar uitgeteld in de touwen. Het wachten tot 2017, waarin het sluitstuk van de How To Train Your Dragon­­­-trilogie op de kijker zal worden losgelaten, zal des te pijnlijker zijn.

How To Train Your Dragon 2 had in mijn persoonlijke thuisbioscoop de eer om de eerste film te zijn die ik op mijn nieuw 60 inch-scherm heb bekeken. Net zoals de vorige film is dit een visueel huzarenstukje, maar in tegenstelling tot vele sequels waarin uit hetzelfde vaatje wordt getapt wordt een versnelling hoger geschakeld - hiervoor werd gebruik gemaakt van een gloednieuwe rendering-technologie. De confrontatie tussen de twee drakenlegers waarbij twee gargantueske draken het tegen elkaar opnemen is een hallucinant spektakel dat nog dagen nazindert. En om de vergelijking met Avatar rond te maken: ook de vrijplaats voor draken die Valka heeft gecreëerd is een visuele lust voor het oog die gerust naast Camerons verwezenlijkingen mag staan zonder schaamte. Maar ook in de fijne details weet How To Train Your Dragon 2 te overtuigen: het opspattende water is oh zo fijn en details zoals de sproeten op Hiccups gezicht maken het geheel een stuk minder cartoonesk dan je op het eerste zicht zou verwachten. De kleuren zijn erg genuanceerd en diep, en er wordt gebruik gemaakt van een zeer breed spectrum aan nuances. Uiteraard blijft deze computeranimatiefilm volledig gevrijwaard van technische mankementen. De DTS-HD MA 7.1-track is al even indrukwekkend: naast de veldslag tussen de drakenlegers, die het absolute hoogtepunt vormt van deze film, horen we de wind rond de oren gieren als Hiccup op de rug van Toothless het luchtruim verkent. De dialogen zijn uiterst goed verstaanbaar en de muziekscore van John Powell die voortborduurt op de thema's uit de eerste film biedt een zoveelste meerwaarde.

Het teleurstellende aan deze release is de bonussectie. Ten opzichte van de Amerikaanse release ontbreken namelijk een goed gestoffeerde documentaire en een audiocommentaartrack; de spoeling van wat overblijft is te dun om te overtuigen. De aanzet is nochtans magnifiek: we krijgen een gloednieuwe kortfilm "Dawn of the Dragon Racers" (26:37) te zien, die wat in het verlengde ligt van de televisieserie Dragons: Riders Of Berk. In het filmpje zien we hoe Hiccup, die tijdelijk het gezag over het dorp moet overnemen van zijn vader, diens oogappel, de jaarlijkse en oh zo saaie regatta, vervangt door de eerste drakenrace. De disk bevat drie interactieve featurettes. In Fishlegs' Dragon stats krijg je de voornaamste kenmerken van de verschillende soorten draken, in Drago's War machine een lijstje van de wapens die Drago in zijn strijd tegen de vikings van Berk inzet, en Hiccup's inventions in flight bevat enkele uitvindingen van Hiccup die hem het (vlieg)leven makkelijker maken, zoals zijn beenprothese. In de korte film Berk's Dragon world (4:19) geeft Hiccup zijn moeder een rondleiding in Berk. Geen van deze featurettes is eigenlijk de moeite waard. Wel zijn er nog 5 verwijderde scènes (12:00), een galerij en een trailer (2:25), aangevuld met drie redelijk interessante cross-promotionele trailers en de niet zo interessante World of Dreamworks animation interactieve jukebox met altijd weer dezelfde muziekfragmenten. Waar is het ernstige bonusmateriaal naartoe???

How To Train Your Dragon 2 is een zeer ambitieuze film die het niveau van de eerste film dat al niet laag was om mee te beginnen nog wat omhoog tilt. Dit alles krijgt u afgeserveerd op een buitengewoon mooie Blu-ray. De bonussectie is echter, op de bonusfilm na, afschuwelijk slecht.

Studio: Fox

Regie: Dean DeBlois
Met: Jay Baruchel, Cate Blanchett, Gerard Butler, Craig Ferguson, America Ferrera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, T.J. Miller, Kristen Wiig, Djimoun Hounsou, Kit Harington, Philip McGrade, Kieron Elliott

10/10

3/10

10/10