DVDInfo.be >> Bespreking >> PEAKY BLINDERS - SEIZOEN 1
PEAKY BLINDERS - SEIZOEN 1
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-12-11
Birmingham, Engeland, 1919, net na de Groote Oorlog. Veteraan Thomas Shelby is weer thuis en neemt de leiding van de Peaky Blinders over van z’n tante Polly, die meer dan vier jaar lang de familiebelangen heeft behartigd: het kantoor waar illegale weddenschappen op de paardenrennen in Chentenham worden afgesloten en de handel op de zwarte markt. De Peaky Blinders danken hun naam aan hun petten waarin scheermesjes zijn genaaid en die ze af en toe gebruiken om concurrenten een oor af te snijden of aan het oog te verminken. Tijdens een overval op de plaatselijke wapenfabriek gaat de bende van Thomas er niet met de geplande benzinemotoren vandoor, maar met een landing geweren, revolvers en munitie en dat trekt de aandacht van oorlogsminister Winston Churchill in Londen, want die is bang dat de wapens aan het opstandige IRA zullen worden verkocht dat in Ierland in een guerrillaoorlog tegen het Britse leger is verwikkeld. Tegen de zin van tante Polly verstopt Thomas de wapens in een havenloods, maar dat is een riskante onderneming, want Churchill stuurt de steilorige inspecteur Chester Campbell en een lading onkreukbare politiemannen naar Birmingham om het wapentuig te recupereren.

Thomas Shelby is evenwel een opvliegende jongen die het moeilijk heeft met een wereld die niet volgens zijn regels draait. Een discussie over een nieuw renpaard eindigt in een gevecht met de leden van de zigeunerfamilie Lee, die hem achteraf een kogel sturen met z’n naam erop. Op die manier komt Thomas tussen twee vuren terecht, want eerder heeft hij het ook al aan de stok gehad met Billy Kimber, eigenaar van het racecircuit, die hem er terecht van beschuldigt een racewedstrijd in z’n eigen voordeel te hebben gemanipuleerd. En al even gevaarlijk is z’n interesse in de jonge en aantrekkelijke Grace, het nieuwe barmeisje van The Garrison Pub, want zij werkt voor inspecteur Campbell, die door Churchill onder druk wordt gezet om de gestolen wapens op zeer korte termijn in beslag te nemen. Maar de tijd dringt, want Thomas is ondertussen benaderd door twee leden van het IRA en als één van hen wordt vermoord in een achterafstraatje, komt IRA-leider Byrne persoonlijk naar Birmingham om uit te zoeken wat er precies is gebeurd. Hij eist dat Thomas hem de wapens overhandigt…

Peaky Blinders, naar een idee van schrijver en producer Steven Knight, die eerder het scenario van Eastern Promises (2007) van regisseur David Cronenberg schreef, is een spannende 6-delige dramaserie over de Shelby-clan die in de periode na de Eerste Wereldoorlog een gokimperium uitbouwde in het Engelse Birmingham en die eerder toevallig op de radar van oorlogsminister Winston Churchill terechtkwam wegens de diefstal van een lading wapens die de interesse wekte van het Ierse bevrijdingsleger, dat na de mislukte Paasopstand alles in het werk stelde om Ierland los te weken uit de greep van de politieke kaste in Londen. De jonge Thomas Shelby, gehard teruggekeerd uit de oorlog in Vlaanderen, neemt de leiding van Peaky Blinders voor z’n rekening en hij slaat de goede raad van zijn tante Polly in de wind, want zij beseft als geen ander dat de gestolen wapens een mechanisme in beweging zetten dat hun goed lopende handeltje in gevaar brengt. Thomas, goed uitziend en intelligent, wil de invloed en de macht van z’n clan evenwel uitbreiden, want van de afwezigheid van hemzelf en z’n oudere broer Arthur hebben twee concurrenten gebruik gemaakt om hun greep op de onderwereld van Birmingham te versterken. De komst van Chester Campbell bemoeilijkt de zaak, maar daarvoor bedenkt Thomas een vernuftige oplossing.

Vuurwapens zijn eerder zeldzaam in Birmingham anno 1919, maar met messen, dolken en metalen staven kom je natuurlijk al een heel eind en scheermesjes kunnen heel efficiënt zijn in een man-tot-mangevecht. Bijgevolg is er geen gebrek aan afwisseling om het bloed in beken te laten stromen en uiteraard treft ook af en toe een kogel doel en vallen er doden. De makers van de serie gaan op dat vlak heel inventief te werk en leveren een visueel erg aantrekkelijk product af met als verrassende hoogtepunt het production design, want daarvoor is schijnbaar een groot bedrag apart gezet, terwijl de uitvoering bij momenten monumentaal en overweldigend is, want de gigantische staalfabriek lijkt zo geleend uit Metropolis van Fritz Lang, terwijl er ook aan de rijtjeshuizen, de hangars en de opslagplaatsen heel veel zorg is besteed. Wat dat betreft een zo goed als perfecte serie en dat geldt eveneens voor de acteerprestaties, want Cillian Murphy (The Wind That Shakes The Barley, 2006; Batman Begins, 2005) is perfect gecast voor de rol van de stille, maar gewiekste leider van de Peaky Blinders en Helen McCrory (The Queen, 2006) heeft geen enkele moeite om haar neefje bij te houden, want als tante Polly tovert zij een zeer sterke en pientere vrouw te voorschijn die hard kan zijn, maar die ook wijs is en een gevoelig kantje heeft. De Noord-Ierse acteur Sam Neill (The Piano, 1992; Angel, 2007), ondertussen 65+, heeft het hoogtepunt van z’n carrière al een tijdje achter de rug, maar in deze op z’n lijf geschreven rol als inspecteur Chester Campell, schittert hij zoals in z’n beste dagen en in combinatie met z’n bloedmooie tegenspeelster Annabelle Wallis (als barmeisje Grace Burgess), slaagt hij er zelfs in om één van de weinige emotionele hoogtepunten van de serie achter zijn naam te schrijven. Annabelle Wallis herkent u overigens als Jane Seymour uit seizoen 3 van The Tudors (2009), maar u kon haar ook bewonderen in de recentere tv-serie Fleming - The Man Who Would Be Bond (2014).

De beeldkwaliteit van deze serie is zo goed als perfect met een indrukwekkend en zeer gevarieerd kleurenpalet. Het beeld is altijd scherp en van ongerechtigheden is geen sprake. De aanstekelijke begintune blijft wellicht al na een paar keer in uw hoofd hangen en voor de rest is er gebruik gemaakt van folksongs, aangevuld met een zeer aanwezige geluidsband.

Peaky Blinders seizoen 1 is een schot in de roos: spannende scenario’s, een vlotte voortgang, prachtige personages, uitstekende acteurs en een indrukwekkend production design. Op naar seizoen2!

Studio: JustBridge

Regie: Otto Bathurst, Colm McCarthy, Tom Harper