DVDInfo.be >> Bespreking >> HELL ON WHEELS - SEIZOEN 3
HELL ON WHEELS - SEIZOEN 3 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-12-22
Op het einde van seizoen 2 werd Hell On Wheels compleet tot op de grond afgebrand. Thomas Durant (Colm Meaney) zit in de gevangenis omdat hij een considerabele hap uit het budget van de Union Pacific op zijn eigen rekening heeft overgeschreven, en in de besneeuwde ruïnes van de stad waart Cullen Bohannon (Anson Mount) rond als een spook, levend van de catch of the day. Bohannon kan zijn eigen miserie niet langer aanzien en hij reist naar Omaha waar Elam Ferguson (Common) zich heeft teruggetrokken met Eva Toole en de baby. Elam ontfermt zich over het kind alsof het van hem was, alhoewel het meisje duidelijk blank is en het méér dan waarschijnlijk is dat wijlen Gregory Toole de vader was. Bohannon biedt zich aan bij Credit Mobilier als nieuwe hoofdingenieur, een positie die net vergeven blijkt te zijn aan de schoonzoon van de invloedrijke senator Metcalf (Wayne Duvall). Bohannon kan echter de raad overtuigen om hém aan te stellen als de meest geschikte kandidaat. Met Elam als nieuw hoofd van de politie kan hij de touwtjes in Hell On Wheels opnieuw in handen nemen. Hij stoot daarbij al dadelijk op problemen: om baan te maken voor de spoorweg moet het terrein van een Mormoons gezin worden onteigend. Het komt tot een handgemeen waarbij Bohannons vorige hoofd van de politie het leven laat, en onze stoere cowboy kan niets anders doen dan het recht te laten zegevieren en de zoon des huizes laten opknopen. In wat echter een redelijk controversiële story arc in het derde seizoen zal worden echter deze twist: onze onkreukbare cowboy heeft blijkbaar tijdens de onderhandelingen met de Mormonen toch nog de kans gezien om de oudste dochter des huizes, Moira (Siobhan Williams), in de stal een flinke beurt te geven.

En er zijn nog wel meer dubieuze beslissingen die op Bohannons conto kunnen bijgeschreven worden. Thomas Durant verlaat de gevangenis wegens gebrek aan bewijzen en hij zweert om er alles voor te doen om Bohannon, die zijn plaats heeft ingepikt, op zijn beurt te grazen te nemen. Bohannon heeft onder meer behoefte aan vee en water om zijn arbeiders te kunnen voeden en wassen, en laat nu net Durant alle voorraden hebben opgekocht - evenwel wil de man wel mits een woekerprijs spullen aan hem doorverkopen. Als de nood echter het hoogst is, is de redding nabij: de stevig uit de kluiten gewassen hereboerin Maggie Palmer (Chelah Horsdal) wil Bohannon wel depanneren, maar uiteraard wil ze daar zelf ook beter van worden. Op termijn ziet ze een kanjer van een winstopportuniteit voor haar landerijen in Cheyenne, waar ze hoopt dat het knooppunt van de nieuwe, aan te leggen spoorweg zal komen. Ze is er echter ook niet vies van om af en toe zaken te doen met Durant als dat haar beter uitkomt. Tussen Durant en Bohannon komt het uiteindelijk tot een gewapende vrede.

Minder goed vergaat het Elam. De broer van Gregory Toole, Declan (Damian O'Hare) staat op een dag in Hell On Wheels, met de bedoeling Eva mee te nemen naar New York om zo aan de verplichtingen te voldoen die zijn broer om de evidente reden niet meer kan vervullen. Uiteraard is Elam maar wát graag bereid om de opdringerige hufter een kogel door zijn kop te jagen. Hoofd van de politie of niet, Elam is maar een neger - een huwelijk met de blanke Eva is bijvoorbeeld een brug te ver - en als hij tot de daad zou overgaan tekent hij ongetwijfeld zijn eigen doodvonnis. Maar als er in Hell On Wheels een cholera-epidemie losbreekt overweegt uit vrije wil haar dochter mee te geven met Declan. Ten huize Ferguson het kot te klein. Elam grijpt naar de (goedkope en niet volgens de regels van de kunst gestookte) whisky en wordt in de kortste keren een wrak.

En dan klapt de val dicht. Cullen Bohannon moet zich verantwoorden voor de talloze moorden die hij heeft gepleegd, en alhoewel de strop hem voorlopig gespaard wordt komt zijn positie aan het hoofd van de spoorbouwers ter discussie. De Mormonen willen zijn huid, want de nacht waarin hij heeft liggen rampetampen met de Mormoonse schone Moira kent een ietwat voorspelbare maar des te naardere afloop - laten we het erop houden dat Bohannon binnenkort hoe dan ook papa wordt en dat de Mormonen niet goed weten of ze hem aan hun hooivork moeten rijgen of hem samen met Moira voor het altaar slepen. Het uiteindelijke oordeel zal worden uitgesproken door de pas gearriveerde oudere Joseph Dutson. Spijtig genoeg voor Bohannon ligt de échte Dutson intussen te rotten in een meertje met een mes in zijn pens, en heeft een oude bekende van hem zijn plaats ingenomen...

In tegenstelling tot de vorige seizoenen is de verhaallijn een stuk minder lineair. Waar het tweede seizoen duidelijk de rekening van Durant werd gemaakt en dit in drama moest eindigen, wisselt de inzet hier voortdurend: nu eens is het Bohannon die de spoorwegbazen de levieten kan lezen, dan weer blijkt Durant zich opnieuw aan de oppervlakte geworsteld te hebben en op het einde van de rit de buit binnen te halen. Jammer genoeg levert dit ook een paar non sequiturs op. De rol van Louise Ellison (Jennifer Ferrin), de reportster die een verslag maakt over het leven van de spoorweg is duidelijk bedoeld om het gemis te compenseren dat Dominique McElligott heeft achtergelaten, maar waar haar loyaliteit ligt blijft een vraagteken. Ook Victor Slezak wordt als generaal Ulysses Grant niet genoeg naar voor geschoven en het blijft in de hele reeks een vraagteken waar de politiek nu met de spoorweg heen wil, of wie er nog belang bij heeft. Rapper Common steelt echter nog steeds de show als de zwarte die stekeblind blijft voor het feit dat zijn dochter zo wit als een engeltje ziet en niet wil toegeven dat het kind niet van hem is. De onwaarschijnlijke combinatie met Cullen Bohannon - een voormalige zuiderling die zwarten als slaaf had op zijn plantage en zijn zwarte rechterhand die hij genoeg vertrouwt om er het hoofd van de politie van te maken - zorgt elke keer weer voor verbaal vuurwerk. Ook de rol van de vrouwelijke predikante Ruth (Kasha Kropinski) geeft de reeks een surrealistisch trekje. Het is in dit derde seizoen in elk geval meer opletten geblazen en veel makkelijker om de rode draad kwijt te raken, voor zover die er al is.

E1 Entertainment levert een gedegen transfer af met soms een wat gritty uitzicht, maar alle smerigheid van de pioniersdorpjes wordt in volle glorie getoond. De high definition-transfer biedt alleszins een meerwaarde: de details en vooral de somptueuze buitenopnames zijn geweldig om zien; de regisseurs maken dan ook gretig gebruik van speciale invalshoeken, bijvoorbeeld in een scène waarin iemand onder water vermoord wordt. Ook de close-ups zijn overtuigend, niet in het minst de karakterkop van Anson Mount. De DTS-HD MA 5.1-track is van bijzonder goeie kwaliteit, met vibrante geluiden van stoomlocomotieven, penibele weersomstandigheden, schietpartijen en een spooky score van Bear McCreary. Een hit zoals Annabel van The Duhks zoals vorig seizoen zit er niet in, wel krijgen we een mooie instrumental in het begin van de voorlaatste aflevering, waarin Bohannon uiteindelijk het machtswoord spreekt voor de laatste etappe naar Cheyenne.

De opbouw van het bonusmateriaal is grotendeels analoog aan dat van de vorige seizoenen. We krijgen 12 episode-featurettes Behind the scenes (53:33) die bij elk van de afleveringen apart toelichting verschaft, en bij twee afleveringen zelfs tweemaal. A look at season 3 (4:24) geeft ons een overzicht van de verhalen in dit derde seizoen, en voor wie het al een tijd geleden is dat hij of zij seizoen 2 nog gezien heeft is er Where we left off (4:56). Tot slot is er de documentaire I'm building me a home featurette with Common and Dohn Norwood (5:49) over de scène waarin Psalms en Elam uiteindelijk het laatste stukje spoorweg voltooien. En uiteraard begint disk 1 met enkel cross-promotionele trailers van series die u ook al heeft of zou moeten hebben zoals Da Vinci's Demons. Maar beste E1, gaan de zaken zo slecht dat een simpele Nederlandse ondertiteling een te grote hap uit het budget neemt? Op internet wemelt het van de vertalergroepjes die dit gratis en voor niks willen doen, of misschien voor een gehandtekende foto van Cullen Bohannon en een fles uit de geheimstokerij van Elam Ferguson.

Alhoewel de teneur in dit derde seizoen een beetje meer verwarrend is, blijft Hell On Wheels een fantastische westernserie zoals er niet veel meer gemaakt worden, inclusief goedkope hoerententen, doodgravers, corrupte sheriffs... waar is Lucky Luke als je'm nodig hebt?

Studio: E1 Entertainment Benelux

Regie: David Von Ancken, Adam Davidson, Dennie Gordon, Neil LaBute, Deran Sarafian, David Straiton, Rosemary Rodriguez, Billy Gierhart
Met: Anson Mount, Colm Meaney, Common, Jennifer Ferrin, Ben Esler, Phil Burke, Christopher Heyerdahl, Robin McLeavy, Kasha Kropinski, Dohn Norwood, Chelah Horsdal, Siobhan Williams