DVDInfo.be >> Bespreking >> TRUE BLOOD - SEIZOEN 7
TRUE BLOOD - SEIZOEN 7 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-12-30
In seizoen 6 zagen we hoe zelfverklaarde vampiervijand nummer één, Sarah Newlin (Anna Camp), een virus, hepatitis-V, verspreidde onder de vampiers, met de bedoeling ze tot de laatste man uit te roeien. Het virus brengt aan de vampierdrager onherstelbare schade toe, totdat hij of zij uiteindelijk in een bloederige pulp uit elkaar spat. Mensen daarentegen kunnen drager zijn, worden zelf niet ziek, maar besmetten elke vampier door wie ze gebeten worden. Sookie Stackhouse (Anna Paquin) heeft een plan uitgedokterd om het vampierenras te laten overleven: ze vraagt aan alle gezonde vampiers om zich aan een mens te binden: de vampier is zo verzekerd van een voedingsbron, en in ruil belooft de vampier bescheming te bieden aan zijn mens tegen aanvallen van de hep V-vampiers. Een mixer in het tot Bellefleur's herdoopte Merlotte's, ingericht door de nieuwe eigenares Arlene (Carrie Preston) draait echter uit op een ramp: een bende hep V-positieve vampiers richt er een slachting aan. Tara (Rutina Wesley) wordt vermoord, en Arlene, Holly (Lauren Bowles) en nog enkele anderen worden ontvoerd. In de kelder van de voormalige nachtclub Fangtasia worden ze gevangen gehouden als voedsel. Andy Bellefleur (Chris Brown) en Jason Stackhouse (Ryan Kwanten) treffen voorbereidingen voor een gewapende interventie, maar hun plannen worden gedwarsboomd door een groep mensen die op eigen houtje de vampiers te lijf willen gaan, en daarvoor een wapenopslagplaats hebben geplunderd. Onder hen bevindt zich Maxine Fortenberry (Dale Raoul), die het treffen niet overleeft. Jasons oude vriend Hoyt Fortenberry (Jim Parrack) keert terug uit Alaska om de begrafenis van zijn moeder te regelen; alhoewel zijn geheugen eertijds werd gewist, komt de driehoeksrelatie tussen hemzelf, Jason en Jessica Hamby (Deborah Ann Woll) opnieuw onder druk te staan. Jason heeft bovendien af te rekenen met zijn nieuwe vriendin Violet (Karolina Wydra) die zich ziekelijk obsessief tegenover hem gedraagt.

Pamela (Kristin Bauer Van Straten) reist intussen de wereld af op zoek naar de doodgewaande Eric Northman (Alexander Skarsgård), die blijkbaar besmet is met het hep V-virus. Eric heeft zich voorgenomen om, áls hij moet gaan, dat niet alleen te doen en diegenen die schuldig zijn aan zijn toestand, met zich mee te sleuren. 'Diegenen die schuldig zijn' blijkt de Japane Yakuza te zijn. Die zijn uit op de voortvluchtige Sarah Newlin, die een antivirus voor hep V in haar eigen bloedbanen heeft geïnjecteerd, en de facto het enige middel tegen de ziekte is. Eric kan overtuigd worden om tijdelijk een bestand te sluiten met de Japanners, die van plan zijn om Sarah Newlins bloed te synthetiseren tot New Blood, een variant die hep V kan bestrijden. De Japanners hebben echter geld geroken en ze willen het bloed zodanig aanpassen dat de genezing maar tijdelijk is, zodat de vampier afhankelijk worden van het product en flink kan afdokken. Eric kan echter het bloed van Sarah in onverdunde vorm drinken en wordt weer de krachtige vampier als vanouds. Ook Bill (Stephen Moyer) is besmet geraakt met hep V door Sookies bloed te drinken - Sookie heeft tijdens de strijd met de hep V-vampiers een klets bloed over zich gekregen - en omwille van haar faerie-ingesteldheid ontwikkelt de ziekte zich bij Bill tegen een abnormaal hoog tempo. Bill weigert echter categoriek om zich te laten genezen, want zo lang hij op de aarde rondloopt blijft Sookie gevaar lopen omwille van hem. Hij heeft een permanente oplossing in gedachten, één die zeker niet op applaus onthaald wordt, en zeker niet door Sookie zelf.

Het verdwijnen van Alan Ball als showrunner van True Blood heeft het einde van de reeks alleszins bespoedigd. Critici uitten hun ergernis omdat in de vorige reeksen er nogal eens wat van de hak op de tak werd gesprongen en er uiteindelijk geen rode draad meer in de scenario's zat. Omdat ook het echtpaar Moyer-Paquin vond dat het welletjes is geweest, ondanks het feit dat auteur Charlaine Harris nog genoeg boeken heeft liggen om nog tien jaar Southern Vampires of Louisiana te spelen, werd besloten om met dit zevende seizoen True Blood in schoonheid te laten eindigen. Alle protagonisten mogen nog eens één voor één hun nummertje komen opvoeren, ook enkele die al lang dood of verloren gewaand waren, en de meeste verhaallijnen kennen een bevredigende conclusie, alhoewel het niet duidelijk is of het einde nu als happy end moet worden beschouwd of niet. Alleszins stond ik met mijn bespreking van seizoen 6 flink op het verkeerde been: mijn all-time favourite Eric is dan toch niet gebarecued op de top van de berg... dood is overigens in True Blood een relatief begrip, want naast het herrijzen als vampier zijn er nog voldoende mogelijkheden om terug te keren in de cast, tot en met als hersenschim in de verbeelding van één van de andere personages (nietwaar Steve Newlin?). Niet alle critici waren echter even overtuigd van het potentieel van het zevende seizoen. Toegegeven, als in de tweede aflevering van dit seizoen Jessica zowat een halve aflevering lang staat te grommen tegen een Hep V-vampier die graag Andy's dochter Adylin zou leegdrinken, komen er onsmakelijke Dragonball Z-déjà-vu's opwellen, en de hele verhaallijn rond Tara wordt afleveringen lang gerokken terwijl op een kwartier alles zou gezegd kunnen zijn wat nodig was. De scenaristen schrijven met een nogal hoog tempo personages af, en in plaats van de gebruikelijke lang gerokken doodsstrijd komt de Ware Dood nogal abrupt: gekeeld door een Hep V-vampier of koudweg neergeschoten.

Maar aan alles komt een einde. Jason Stackhouse vindt zelfs een ánder vast lief dan zijn vampiertroela (zelfs ná een redelijk verwarrende droomsequentie waarin onze überhetero een potje ligt te rollebollen met Eric Northman) en de serie eindigt met naast de dood van één van de voornaamste protagonisten nog met een compleet onwaarschijnlijk huwelijk en een slotbanket dat zó uit een album van Asterix had kunnen komen. Het betere acteerwerk komt in deze serie vooral van de uitgebreide reeks nevenpersonages, zoals de uit het hol van Pluto teruggekeerde Hoyt Fortenberry, Jessica, Pam, Lafayette, Holly en zelfs Sarah Newlin, die uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgt voor haar misdaden en een lot moet ondergaan dat nog tien keer erger is dan sterven. Het laatste rondje True Blood is inhoudelijk wellicht vooral een traktatie voor de fans; de occasionele kijker kan zich wel verheugen op het feit dat de broeierige filmstijl nog steeds naar de keel grijpt zoals in reeks één. Eén welbepaalde scène, waarin Sookie, Jason, Andy, Sam en Alcide een nabijgelegen dorp bezoeken waarvan de bevolking compleet is uitgemoord door de hep V-vampiers is wellicht door de mise-en-scène waarmee het massagraf in beeld wordt gebracht één van de hallucinantste scènes uit de hele reeks. En na zeven seizoenen krijgen we een mooie flashbackaflevering waarin we zien hoe Eric en Pam aan de club Fangtasia zijn geraakt, die alleen al de prijs van het seizoen waard is.

De uitstekende beeld-en geluidspresentatie van de vorige seizoenen wordt gewoon doorgetrokken. Een scherp contrasterend beeld met flink afgelijnde randen, overgesatureerde kleurpaletten met fel primaire kleuren en inktzwart contrast houden er de sfeer in Bon Temps goed in. Fouten zitten er niet in het beeld, alleen in de donkerste scènes gaat er occasioneel een klein detail verloren in de maalstroom onder de fijne laag grain. De DTS-HD MA 5.1-track blijft nog altijd één van de beste voor een televisiereeks. Sookies echo's als ze de gedachten van haar dorpsgenoten leest, de zoefgeluiden telkens de vampiers in de hoogste versnelling schakelen, het gedrum op de Marokkaanse markt waar Pam op zoek is naar een teken van leven van Eric en een dodelijk spelletje Russische roulette speelt... de immersie is enorm, de subwoofer uiterst krachtig en de surrounds krijgen geen minuut rust.

Al wat ooit gezegd moest worden over True Blood is intusen gezegd. De menuschermen hebben nog steeds dezelfde layout als in het eerste seizoen, navigeren zeer makkelijk en overzichtelijk, en bevatten voor elke aflevering recaps en previews, en vóór de eerste aflevering kan u alvast even weer op snelheid komen met een season 6 recap (5:02). De vijf audiocommentaartracks zijn meestal één-tweetjes tussen crewleden en één of twee acteurs; de eer voor de commentaartrack op de laatste aflevering wordt uiteraard overgelaten aan Anna Paquin en Stephen Moyer die als geen ander de reeks een smoel gegeven hebben. De twee grotere documentaires zijn True Blood: A Farewell to Bon Temps (28:12) waarin zowat de hele cast en crew wordt gevraagd om een afsluitende opmerking te maken bij de reeks, en een featurette True death: The final days on the set (14:52) met opnames tijdens de laatste draaimaand. Ook de nota's True Blood Lines zijn een laatste keer geactualiseerd.

Zeven jaar True Blood waren een periode met een bizarre mix van horror, gore, zwarte komedie, fantasy, romantiek én een stevige portie seks. Wellicht valt het doek tijdig over de reeks - volgens sommigen zelfs wat te laat - maar Sookie en haar acolieten hebben ons een flinke run for our money gegeven. En Warner heeft die tot het einde ondersteund met prachtige Blu-raysets.

Regie: Stephen Moyer, Howard Deutch, Lee Rose, Gregg Fienberg, Angela Robinson, Simon Jayes, Jesse Warn, Scott Winant
Met: Anna Paquin, Stephen Moyer, Sam Tramell, Ryan Kwanten, Rutina Wesley, Alexander Skarsgard, Chris Bauer, Kristin Bauer Van Straten, Lauren Bowles, Nelsan Ellis, Joe Mangianello, Michael McMillan, Anna Camp, Carrie Preston, Deborah Ann Woll, Robert Patrick, Amelia Rose Blaire, Rugter Hauer, Jurnee Smollett-Bell, Karolina Wydra, Jim Parrack

8/10

3/10

10/10