DVDInfo.be >> Bespreking >> PIONIERE IN INGOLSTADT
PIONIERE IN INGOLSTADT
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-01-27
In Ingolstadt komt een groep jonge soldaten een nieuwe brug bouwen, wat voor beroering zorgt onder de verveelde jonge meisjes. De aantrekkelijke dienstmeid Berta wordt verliefd op de narcistische Karl (van wie achteraf zal blijken dat hij vader is van een pasgeboren baby), haar Lana Turner-achtig vriendinnetje Alma (groot, slank en onverschrokken) gelooft als 20-jarige niet meer in de liefde en slentert ’s nachts door het park op zoek naar gemakkelijke prooi die ze laat betalen voor haar diensten, waarvan vooral pionier Max uitvoerig gebruik maakt. Fabian, de onhandige zoon van Berta’s werkgever, is van mening dat het vrouwelijk huispersoneel geheel tot zijn beschikking staat, maar gezien Berta niet geneigd is om op z’n avances in te gaan en z’n dreigementen ernstig te nemen, vangt hij bot. Hij probeert haar nog op andere gedachten te brengen door haar mee te nemen in de nieuwe auto die zijn vader met dat doel voor hem heeft gekocht, maar als ook dat plannetje tegenvalt bewerkt hij op zeer onhandige manier de feldwebel (chef) van de pioniersgroep om ze op korte termijn uit de stad te werken: als de soldaat hem dynamiet levert, zal hij de nieuwe brug tot ontploffing brengen, een absurd plan waarop de feldwebel uiteraard niet ingaat, ook niet als Fabian ermee dreigt hem bij de autorteiten aan te geven als zijn medeplichtige. Uiteindelijk zullen de pioniers gewoon vertrekken en we proberen ons misschien beter niet voor te stellen wat er van de jonge meisjes moet geworden van wie er minstens eentje met een gebroken hart achterblijft.

Pioniere In Ingolstadt is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de Duitse schrijfster Marieluise Fleisser dat in 1929 in Berlijn in première ging. De opvoering groeide uit tot een schandaal wegens de gewaagde seksscènes, wat tot een breuk leidde met Bertold Brecht, want die had Fleisser tot het schrijven van het stuk aangemoedigd. Nog datzelfde jaar paste Fleisser de tekst aan, maar tijdens het naziregime was het verboden om het toneelstuk op te voeren. In 1968 bewerkte ze de tekst opnieuw en trok de aandacht van regisseur Rainer Werner Fassbinder, die Zum Beispiel Ingolstadt kort nadien met z’n Action-Theater München op de bühne bracht, waarna de idee groeide om ook een film te maken. Fassbinder schreef het draaiboek en de Duitse zender ZDF stelde een budget van 550.000 DM ter beschikking. De opnamen werd gemaakt in de zomer van 1970 in Landsberg am Lech en in München en de tv-film kwam op het kleine scherm in mei 1971.

De plot van Pioniere In Ingolstadt is naar Fassbinder-gewoonten vrij eenvoudig, met aan de ene kant een groepje jonge vrouwen op zoek naar verstrooiing en aan de andere kant een groep jonge, veelal dronken soldaten die na het eentonige werk aan de bouw van een houten brug maar al te graag van bil wil gaan, met tussen beide groepen een gefrustreerde feldwebel die de ontgoocheling over z’n eigen onbeduidende leventje uitwerkt op de rekruten. Maar in de handen van Rainer Werner Fassbinder wordt Pioniere in Ingolstadt geen stomende tienerfilm met veel seks en oplaaiende emoties, maar veel meer de koele observatie van de onmogelijkheid of misschien eerder de onwaarschijnlijkheid tot enige vorm van liefde. De pioniers zijn niet gekomen om de liefde van hun leven te vinden. Ze voeren bevelen uit en vertrekken vervolgens voor een volgende klus. Hun genegenheid gaat niet verder dan de bevrediging van een fysieke behoefte. Voor de meisjes van Ingolstadt zijn ze evenwel hét evenement i hun jonge leven en onervaren als ze zijn, interpreteren ze de toenadering van de jonge rekruten als een vorm van genegenheid, althans dat geldt voor Berta, terwijl zij net degene is die de jongen uit haar dromen niet tot enige mate van intimiteit kan verleiden, of toch wel, doch van enige genegenheid is in dat geval geen sprake. Is dat alles?, vraagt ze zich verbouwereerd af terwijl hij z’n broek dichtritst en z ’n uniformjasje vanonder haar hoofd weghaalt.

De onmogelijkheid tot enige vorm van liefde of gemeende genegenheid is wel vaker het onderwerp in Fassbinders films, maar meestal situeert hij z’n productie dan in weelderige en barokke decors waarin spiegels, licht en reflectie een grote rol spelen. In Pioniere In Ingolstadt gaat hij niet verder dan opvallend camerawerk: een beweging van 360 graden in een leeg en sfeerloos cafeetje met dronken pioniers op de grond of ineengedoken op de tafeltjes en mannen die vrouwen betasten en zich opdringen, of een camera die ontelbare keren heen en weer beweegt tussen Fabian en zijn vader terwijl ze een lusteloos gesprek voeren aan een tafel met daarboven een afzichtelijk landschapsschilderijtje. En dan zijn er de uitvergrotingen, vooral van de soldaten, als alternatief voor karakteruitdieping, want Fassbinder is nauwelijks in de mannelijke personages geïnteresseerd. Alleen Berta en Alma genieten dat voorrecht, waarbij Alma in alle opzichten als pendant wordt vooruitgeschoven, want inzake liefde is zij realistischer en vooral cynischer dan haar vriendinnetje en dus slaat ze er een slagje uit, ook al levert dat alleen maar minachting op vanwege Frieda en Marie, twee andere meisjes die niet op de aandacht van de jonge rekruten mogen rekenen.

In de hoofdrol ziet u een schitterende Hanna Schygulla (Berlin Alexanderplatz, 1980; Die Ehe Der Maria Braun, 1979), ongedwongen en naturel in een rol die haar op het lijf geschreven lijkt, en Irm Hermann (Mutter Küsters’ Fahrt Zum Himmel, 1975; Der Amerikanische Soldat, 1970), al even cynisch en bijtend als het hulpje Marlène, een rol waarmee ze schitterde in Die Bitteren Tränen der Petra von Kant. Harry Baer (Warnung Vor Der Heiligen Nutte, 1971) neemt de rol van de onwillige minnaar Karl voor z’n rekening, Rudolf Waldemar Brem (Angst Essen Seele Auf, 1974) kruipt in de huid van de paljasachtige Fabian, Klaus Löwitsch (Der Händler Der Vier Jahreszeiten, 1971; Welt Am Draht, 1973) speelt de gefrustreerde feldwebel en Günther Kaufmann, zoon van een Duitse vrouw en een Amerikaanse soldaat, brengt de zwarte pionier Max tot leven. Voorwaar een indrukwekkende bezetting voor een tv-film.

Deze film is inmiddels meer dan 40 jaar oud en is bovendien voor televisie en niet voor het grote scherm gemaakt. De technische kwaliteit is goed, maar niet overdonderend. Af en toe is er sprake van een lichte verkleuring en scherp zoals we dat vandaag gewend zijn, is de productie evenmin. Van ongerechtigheden is evenwel geen sprake, want de Fassbinder Stichting heeft erop toegekeken dat het materiaal grondig werd gerestaureerd. Het geluid staat in stereo, maar de kwaliteit van het geluid is nooit Fassbinders grote zorg geweest. Bijgevolg zijn sommige fragmenten niet helemaal goed verstaanbaar en door het ontbreken van ondertitels (zelfs geen Duitse) is het voor niet-Duitstaligen geen makkelijke opgave om alles wat gezegd wordt te begrijpen, te meer omdat er ook flink wat Beiers gesproken wordt.

Een Boekje met Achtergrondinformatie & Biografieën van de belangrijkste acteurs uit de film en heel veel kleurenfoto’s.

Pioniere in Ingolstadt is vooral een film voor bewonderaars van Rainer Werner Fassbinder, want deze negende film uit het oeuvre van de Duitse regisseur heeft niet de impact van latere barokke en succesvolle films zoals Die Bitteren Tränen Der Petra von Kant (1972) of Lili Marleen (1981), maar houdt het eerder bij een intimistisch portret van eenzame en verveelde jonge vrouwen.

Studio: Filmverlag Filmjuwelen

Regie: Rainer Werner Fassbinder
Met: Hanna Schygulla, Harry Baer, Irm Hermann, Rudolf Waldemar Brem, Walter Sedlmayr, Klaus Löwitsch, Carla Egerer, Günther Kaufmann, Burghard Schlicht, Elga Sorbas, Gunter Krää