DVDInfo.be >> Bespreking >> MALEFICENT
MALEFICENT (BLU-RAY)
Bespreking door: Michael2 - Geplaatst op: 2015-01-27
Maleficent (Angelina Jolie) groeit als fee op in het land van the Moors en in die periode leert ze een mensenjongetje genaamd Stefan (Sharlto Copley) kennen, nadat hij betrapt is op diefstal in haar land. Voor Maleficent is Stefan de eerste mens die ze ziet, want mensen zijn niet welkom in het vredelievende Moors, zij hebben immers hun zinnen gezet op de waardevolle schatten die het land rijk is. De twee blijven elkaar echter ontmoeten terwijl ze opgroeien en een romance kan niet uitblijven.

Wanneer ze volwassen is, neemt Maleficent de taak als beschermer van het land op zich en Stefan laat zich een hele tijd niet meer zien. Op het moment dat hij haar uiteindelijk nog eens opzoekt, pleegt Stefan verraad zodat hij koning kan worden, met als resultaat dat Maleficent haar vleugels verliest. Ze is uit op wraak en als Stefan vader wordt van zijn eerstgeborene Aurora (Elle Fanning), spreekt ze een vloek uit over de boorling op haar doopfeest: als ze 16 wordt, zal ze zich prikken aan een spinnenwiel en daardoor in een eeuwige slaap vallen. De vloek kan alleen verbroken worden door een kus uit ware liefde. Dus worden alle spinnenwielen op bevel van de koning vernietigd en Aurora wordt naar het bos gebracht waar ze opgevoed wordt door de drie feeën Knotgrass (Imelda Staunton), Flittle (Lesley Manville) en Thistletwit (Juno Temple). Maleficent houdt echter vanop afstand een oogje in het zeil en waakt als een soort beschermengel over Aurora die ze neerbuigend “beastie” noemt. Door de jaren heen krijgt ze echter een band met Aurora, die zich van geen kwaad bewust is, en heeft ze spijt van de uitgesproken vloek die ze dan ook wilt verbreken. Of haar dat lukt is echter nog maar de vraag.

Het originele verhaal van Sleeping Beauty, oftewel Doornroosje, stamt ondertussen al uit 1959 waardoor ook deze klassieker niet kon ontsnappen aan een nieuwe interpretatie zoals pakweg Snow White And The Huntsman of Jack The Giant Slayer. Het probleem dat zich meteen voordoet met reboots of remakes van klassiekers, is dat je altijd twee kampen krijgt, met aan de ene kant de fanatiekelingen die het aanraken van het origineel een regelrechte heiligschennis vinden, of aan de andere kant degenen die best wel open staan voor een frisse kijk op het verhaal. Disney heeft dat slim aangepakt door toch te proberen beide groepen aan te spreken. Want uiteraard zijn de basiselementen in het verhaal behouden zoals de vloek, de prik en de kus, en we zouden het natuurlijk ook niet anders willen. De kusscène zit  er dus in, maar ze is aangepast en verliest in mijn ogen toch wel wat van haar charme.

Dat even buiten beschouwing gelaten, volgt deze film vooral in het eerste deel braaf de klassieke verhaallijn, maar dan door de ogen van Maleficent, waarvan het verrassend is dat men gekozen heeft om van haar de protagonist van de film te maken, wat op zich alleen al voor een nieuwe kijk op het verhaal zorgt. Ongeacht de naam Maleficent, wordt ze niet heel de film lang als completely evil weergegeven, waardoor we op die momenten wel zeer ver verwijderd zijn van de tekenfilm. Dat zal dan ook het grootste struikelblok zijn voor degenen die het origineel een warm hart toedragen, want Maleficent evolueert van onschuldig feetje naar gemene heks, om uiteindelijk te eindigen als ware heldin. We leven echter in een tijd dat we op het scherm onze helden graag niet te perfect zien en dat er aan de slechteriken toch een tikkeltje goed te bespeuren is. Dat hebben ze dus goed begrepen bij Disney met als resultaat dat Maleficent dat allebei is op verschillende momenten in de film en dat is eigenlijk zeer goed uitgewerkt, of het nu haar goede of slechte beslissingen zijn die ze neemt, nergens is het onbegrijpelijk en je leeft dan ook met haar mee.

Het is al geleden sinds The Tourist dat we Angelina Jolie (Salt, Wanted) nog eens op het scherm zagen en het is duidelijk dat ze er zin in heeft, want ze zet een knappe prestatie neer. Vooral in de doopfeestscène brengt ze, met een diabolische blik en de meest gemene glimlach die je je kunt voorstellen, Maleficent van de tekenfilm zo tot leven. Het enige kindje dat in aanmerking kwam voor de kleine Aurora, was Angelina's eigen dochter Vivienne, ze was immers de enige die bij haar in de buurt durfde te komen, wat toch wel iets zegt over Jolie's verschijning en uitstraling.

Geen kwaad woord over de prestatie van Sharlto Copley (Elysium, District 9), maar in dit geval stoorde zijn zwaar Zuid-Afrikaans accent mij wel, ze hadden ook kunnen kiezen voor iemand met een Brits accent, wat beter zou passen bij dat personage. Elle Fanning (We Bought A Zoo, Super 8) als Aurora is dan weer constant aan het giechelen en alhoewel dit wel haar rol is, was ik eigenlijk blij toen ze in slaap viel. Laat deze minpuntjes echter de pret niet drukken want Maleficent is een film die het bekijken meer dan waard is, in de eerste plaats voor Jolie en in de tweede plaats voor het decor en de special effects. Visueel zit de film dan ook sterk in elkaar, wat niet zo verwonderlijk is als je weet dat voorafgaand dit regiedebuut, Robert Stromberg zijn pluimen (lees Oscars) reeds verdiende als art direction en special effects, voor Alice In Wonderland én voor Avatar. Een mooi voorbeeld is het moment waarop Maleficent evolueert naar de legendarische heks, en ook de prachtige groene wereld verandert in een sober donker woud. Doe er nog de kostuums (Oscarnominatie) bij en de knappe CGI-effecten, en je waant je echt in een sprookjeswereld.

Deze dubbelediskeditie bevat zowel de 3D als de 2D versie, voor deze bespreking heb ik de 2D versie bekeken. Disney levert met deze transfer prachtig beeld en geluid. De mooie groene sprookjeswereld komt met overweldigende kleuren, prachtige shots en scherp beeld, perfect tot zijn recht. Als we dan overgaan naar het duistere gedeelte van de film, kunnen we de lijn doortrekken door te concluderen dat het contrast en het zwartniveau van hoog niveau zijn, van ruis is er geen sprake en in de donkere scènes blijven de details duidelijk en scherp. Voeg daar nog de groene kleuren van Maleficents magie aan toe en dan kunnen we spreken van een regelrecht visueel genot.

De muziek van James Newton Howard versterkt het gevoel van de fantasiewereld en zorgt voor een meer epische noot als het nodig is. Het geluid hoeft trouwens niet onder te doen voor al dat visueel spektakel, en het valt op dat in de actiescènes de sub-woofer niet compleet uit z'n bol hoeft te gaan om alles tot een mooi geheel te verweven.

De extra’s zijn samen goed voor ongeveer een halfuurtje kijkplezier, wat een beetje aan de magere kant is. In De schoonheid van Aurora (4:54) krijgen we te zien hoe men heeft geprobeerd om de prinses wat meer diepgang te geven dan in de tekenfilm. Van sprookje tot film (8:13) gaat dan meer over de uitdaging om van Maleficent de protagonist te maken en om het karakter van het origineel personage te behouden.

Een epische creatie (5:48) zorgt dan weer voor een kijkje in de bluescreenafdeling. Het korte Couture (1:34) gaat eventjes in op de kledij van het hoofdpersonage. Maleficent komt tot leven (4:45) is niet meer dan een promofilmpje met zeer korte shots van achter de schermen. En om te eindigen krijgen we nog vijf Verwijderde scènes (6:41).

Maleficent brengt een moderne versie van de klassieker Sleeping Beauty en doet dat op een entertainende manier. Vernieuwing gaat in de filmwereld gepaard met verandering en als je daar geen probleem mee hebt, ga je zeker genieten van deze film, die zowel een jong (misschien niet de allerkleinsten) als volwassen doelpubliek heeft. De knappe prestatie van Angelina Jolie wordt dankzij de visuele effecten nog naar een hoger niveau getild. In afwachting van Disney’s andere remake voor dit jaar, Cinderella, is het dus zeker geen straf om ondertussen in de donkere wereld van Maleficent te vertoeven.

Studio: Disney

Regie: Robert Stromberg
Met: Angelina Jolie, Sharlto Copley, Elle Fanning, Sam Riley, Imelda Staunton, Juno Temple, Lesley Manville