DVDInfo.be >> Bespreking >> DROP THE DEAD DONKEY - SEIZOEN 3
DROP THE DEAD DONKEY - SEIZOEN 3
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-03-11
Het derde seizoen van Drop The Dead Donkey vangt aan met de voornaamste castwissel die de reeks gekend heeft: actrice Hayden Gwynne, Alex, heeft de reeks verlaten, wat in het verhaal wordt opgevangen met de uitleg dat ze een aanbod van de BBC heeft gekregen dat ze niet kon weigeren - zeker als dat aanbod inhoudt dat ze niet langer op een redactie omgeven door randdebielen moet vertoeven. De auteurs hebben van de nood een deugd gemaakt, en in de eerste aflevering van dit derde seizoen maakt actrice Ingrid Lacey haar opwachting als de nieuwe adjunct-hoofdredactrice Helen Cooper. Het is voor de showrunners ineens een goeie gelegenheid om een paar rode draden te trekken. George (Jeff Rawle), die nog altijd erg te lijden heeft onder de scheiding van zijn vrouw Margaret en de terreur van zijn dochter Deborah (Louisa Milwood-Haigh) wordt namelijk halsoverkop verliefd op de nieuwe collega. Een halve reeks lang groeit zijn aanvankelijke bewondering tot een zielig pubergedrag, en als hij dan na zeven afleveringen eindelijk de moed bij elkaar geraapt heeft om Helen mee uit te vragen bekent ze hem dat ze lesbisch is. Desondanks weet mooiprater Dave (Neil Pearson) haar tussen de lakens te lullen, maar dit mondt uit in een beschamende vertoning voor Dave én in het feit dat Helen voor eens en altijd gesterkt is in haar overtuiging dat mannen niets voor haar zijn - wat na één blik op Dave best te begrijpen is.

Een andere rode draad die verschillende afleveringen doorloopt zijn de geldzorgen van Henry (David Swift) en Sally (Victoria Wicks): nadat Helen als één van haar eerste beleidsdaden het nog langer schnabbelen onmogelijk maakt gaat hun boekhouder met de centen lopen richting Panama. Voor Henry betekent dit één jacht minder in zijn patrimonium, maar Sally zit compleet aan de grond en begint zich hoe langer hoe meer bizar te gedragen, alhoewel haar gedrag al uit zichzelf redelijk bizar kan genoemd worden. Verder spelen scenaristen Andy Hamilton en Guy Jenkin het personage van Joy (Susannah Doyle) meer uit op de voorgrond, wat opnieuw een hernieuwde bron van enkele geweldige scenario's is. Uiteraard bevat ruwweg één op de twee afleveringen alweer een controversiële reportage van Damien Day (Stephen Tompkinson), de reporter die meer oorlogen heeft veroorzaakt dan beschreven, en Gus' (Robert Duncan) bizarre yuppietaal schijnt uit te deinen buiten de vier muren van de redactie, want ook in zijn sociale kringen blijkt hij de risée van de journalistiek; de slotaflevering, Awards, waarin hij de hoon moet ondergaan van zowat alle andere nieuwsredacties, laat wat dat betreft weinig ruimte voor verbeelding.

Het derde seizoen is oorspronkelijk verschenen in 1993, met een jaar hiaat sinds het einde van het vorige seizoen. Het jaar sabattical heeft het auteursdio Hamilton/Jenkin alleszins goed gedaan want de reeks oogt nog even fris als de eerste aflevering.

Van Drop The Dead Donkey verschenen zes reeksen. In het Verenigd Koninkrijk zijn die te vinden op zes dvd-sets en in twee handige boxsets met respectievelijk seizoenen 1-3 en seizoenen 4-6. Omdat de seizoenen ook los verschenen zijn, lijkt het me makkelijker om deze reeks seizoen per seizoen te bespreken.

AFLEVERINGEN
Disk 1:
24. In place of Alex
Alex heeft haar ontslag gegeven en Gus en George houden sollicitatiegesprekken voor een nieuwe adjunct-hoofdredacteur. De post wordt intussen tijdelijk ingevuld door Dave, maar het mag al duidelijk zijn dat dit zelfs voor een tijdelijke oplossing al een brug te ver is. Slechts twee kandidaten overleven de eerste ronde: Helen Cooper en - Gus' favoriet - Peregrine (Chris Lang), een yuppie die al even raadselachtig en cryptisch spreekt als Gus zelf. Henry en Dave zien de komst van Peregrine niet zitten en ze planten het valse verhaaltje dat Peregrine de ambitie heeft om Gus uit zijn stoel te lichten om er zelf in te kunnen gaan zitten, waardoor Helen in pole position komt voor de job. Intussen zit er op de boekhouding een nieuwe medewerker die zichzelf Shakespeare noemt en die gespecialiseerd is in het fabriceren van valse onkostennota's, en Helen maakt zich al niet dadelijk populair door dit bedrog - voor het personeel een leuke bijverdienst - aan het licht te brengen. En dan is er nog die rare reportage van Damien, die getuige is geweest van een ramkraak. Waarbij hij TOEVALLIG midden in de nacht op de juiste plaats op het juiste moment was...

25. Sally's accountant
Geldproblemen! Helen zet de schaar in de schnabbels: Henry moet voortaan vrijdag- en zaterdag ook ter beschikking zijn om het nieuws te lezen in plaats van dure gastspreker te gaan spelen op banketten, en ook voor Sally is de tijd van het openen van supermarkten of het aanprijzen van cosmetica voor huisdieren definitief voorbij. Henry moet zodanig veel alimentatie betalen aan zijn roedel exen dat hij zijn boot - flink onder de prijs - moet verkopen. Hij sluit een pact met de duivel - Sally - om geïntroduceerd te geraken bij Jocelyn Webb, Sally's accountant die weliswaar ethisch niet goed te praten investeringen aanbiedt, maar daar schandalig veel winst mee maakt. Als echter op een mooie dag Sally en Henry's rekeningen zijn geplunderd, Webb al zijn hebben en houden heeft verkocht en de man een enkel ticket naar Panama blijkt geboekt te hebben - het sleutelbegrip is hier "geen uitleveringsverdrag" - slaan bij beide nieuwslezers de stoppen door.

26. Henry's lost love
Dave's gokverslaving neemt dramatische proporties aan: hij wedt nu zelfs op hoe lang het duurt vooraleer het water in de waterkoker kookt. Ditmaal beseft hij echter dat hij iets aan zijn verslaving moet doen, en hij besluit nog maximaal één keer per dag te gokken, zij het dat hij dan wel stevig doorgokt. Hij vraagt aan Henry om geld in te zetten op de paardenrennen. Henry krijgt bezoek van Lauren (Shelley Thompson), zijn eerste ex. Lauren gaat hertrouwen en aangezien ze geen naaste familie meer heeft vraagt ze aan Henry om haar weg te geven aan het altaar. Henry is echter nog altijd stapelverliefd op haar en vraagt haar ten huwelijk. Als ze echter nee zegt, belandt Henry in de goot. Met het winnende paardenkoersformulier van Dave ter waarde van 36.000 pond nog in zijn zak!!! Sally kan intussen de belastingcontroleur overtuigen dat ze niets te maken had met het gesjoemel van Jocelyn Webb. De controleur gelooft haar en ze moet niet naar de gevangenis - maar ze moet nog wél een slordige 200.000 pond achterstallige belastingen ophoesten!

27. Helen'll fix it
Damien heeft een werkstukje ingeleverd over prostitutie. In plaats van de gebruikelijke slonzen met visgraatpanty's die gewoonlijk zijn reportages bevolken gaat het ditmaal over een zeer luxueuze prostituée (Christine Kavanagh) die alleen maar clientèle heeft in de hogere sociale kringen. Gus doet alle moeite van de wereld om de reportage van het scherm te weren. Helen en George raken in nauwe schoentjes nadat ze in een reportage enkele IRA-terroristen hebben geïnterviewd. De politie eist dat ze de naam van hun informant vrijgeven, maar ze verschuilen zich achter het bronnengeheim. Gus zet George echter danig onder druk door voortdurend te alluderen op de onprettige levensomstandigheden in de gevangenis waar George naar alle waarschijnlijkheid naartoe zal vliegen. Sally krijgt een cameraploeg van Jim'll Fix It over de vloer, waarin kinderen een wens in vervulling zien gaan. De kleine Imogen (Kate McEnery) die net haar moeder verloren is zou graag een keer samen het nieuws presenteren met Sally. Ze blijkt echter nog een veel grotere bitch te zijn dan Sally zelf.

28. Sally's libel
Een nieuwe sportverslaggever doet zijn intrede op de redactie: Pat Pringle (Paul Clarkson). In een vorig leven was de man keeper bij Machester United en door de bal in de laatste seconde uit zijn vingers te laten slippen is hij de oorzaak dat de club een belangrijke match heeft verloren, wat hem jaren van hoon en spot heeft opgeleverd. Saillant detail is dat de man sindsdien nog nooit de beelden van zijn bewuste flater heeft bekeken. Dat is evenwel zonder Globelink gerekend. Sally heeft intussen een tabloid voor de rechter gedaagd dat heeft geschreven dat ze door al haar collega's wordt uitgespuwd. Met haar geldproblemen zou ze nochtans de 50.000 pond die het blad heeft voorgesteld als minnelijke schikking goed kunnen gebruiken, maar ze heeft besloten om toch een proces te voeren en 300.000 pond te vragen. De keerzijde van de medaille is echter dat alle redactieleden voor de rechter moeten komen getuigen hoe'n toffe collega Sally wel niet is. Vooral Henry heeft het daar moeilijk mee - vooral omdat hij de bron was bij het roddelblad - maar Gus dreigt dat, als Henry níet ten gunste van Sally getuigt, Sir Roysten er hoogstpersoonlijk voor zal zorgen dat Henry de hypotheek op zijn weekeindhuisje door de neus geboord zal zien.

29. Lady Merchant
Net op het ogenblik dat Helen een campagne begint tegen ongewenste seksuele intimiteiten op het werk - er zijn 34 klachten binnengekomen waarvan 32 voor rekening van Henry - krijgt het kantoor het bezoek van Lady Caroline Merchant (Eleanor David), de vrouw van grote baas Sir Roysten. Die is een roman aan het schrijven die zich afspeelt op een nieuwsredactie, maar feitelijk is ze alleen geïnteresseerd in het geflikfloor en het gehoer van de redactieleden. Ze slaagt er zelfs in om Gus in haar bed te lokken, en de man ziet dat niet zitten! Damien is op het spoor gekomen van Jaan Sepp (John Boswall), een vermeende Estste oorlogsmisdadiger. Hij heeft zo zijn technieken om de familie Sepp te terroriseren opdat Sepp zijn verleden als Gestapo-officier zou onthullen.

Disk 2:
30. The new newsreader
Er is een nieuwe nieuwslezeres op de redactie. Haar naam is Jill (Jaye Griffiths) en ze is een stuk jonger dan Henry en Sally. Aanvankelijk proberen zowel Henry als Dave haar het hof te maken, maar wanneer eerst Sally en dan Henry steeds vaker van het schema geflikkerd worden omdat Jill het nieuws in hun plaats mag lezen, gaan de twee een onwaarschijnlijk partnerschap aan om haar buiten te laten gooien. Dave laat zich door Damien verleiden tot een weekeindje speleologie. De twee geraken echter vast te zitten in een grot die langzaam maar zeker vol met water loopt. En na zeven afleveringen weifelen schraapt George eindelijk zijn moed bij elkaar om Helen mee uit te vragen. Hij krijgt echter de koude douche van zijn leven: Helen is een lesbiënne.

31. Joy
Joy is nóg onhebbelijker dan anders. Helen vindt het tijd dat zij en George haar eens op het matje roepen. Ze blijkt een affaire te hebben met een getrouwde man die al zes maanden lang belooft dat hij zijn vrouw gaat verlaten voor haar, maar hij houdt Joy aan het lijntje. Wanneer de situatie nog steeds niet verbetert, praat George - die nog altijd in koude oorlog zit met Helen - opnieuw met haar, haar aanradend dat ze de situatie moet uitklaren, "goedschiks of kwaadschiks". 's Anderendaags staat de politie op de redactie: iemand heeft de minnaar van Joy neergestoken. De aanwezigheid van de politie werkt zowel Dave als Damien op de zenuwen: Dave heeft een hoop illegale bootlegvideo's van de nieuwe film van Madonna, en Damien een zak oorlogswapens uit Joegoslavië voor zijn privéverzameling. En over Joegoslavië gesproken: Henry en Sally zitten in een dispuut verwikkeld waarbij ze elkaar elke vierkante centimeter van hun gemeenschappelijk bureaumeubel betwisten. Zelfs een ingewikkeld verdelingsplan, compleet met demarcatielijnen en neutrale bufferzones biedt geen soelaas.

32. Paintball
Het moraal op de redactie van Globelink is onder nul gezakt, vooral met George valt er sinds zijn afwijzing door Helen geen land meer te bezeilen. Gus heeft echter een plannetje: iedereen gaat verplicht mee op survivalweekeinde en de redactie wordt in twee ploegen ingedeeld die elkaar moeten bekampen met een potje paintball. Vooral George verliest al zijn remmingen en ontpopt zich tot de grootste agressieveling van allemaal; alleen weet hij er 's maandags kennelijk niets meer van. Hij denkt dat hij definitief over zijn problemen met Helen is, totdat blijkt dat Helen het in het hotelletje met Dave gedaan heeft...

33. George and his daughter
Georges dochter Deborah is bij een bende krakers verzeild geraakt die electronica pikken. De man is vastberaden om zijn slijkmosselimago voor eens en altijd achter zich te laten en zijn dochter terug naar huis te brengen. Joy is in een bijzonder opgewekte stemming nadat ze met een paar vriendinnen naar een optreden van de Chippendales is geweest. Tot afgrijzen van de heren op kantoor hangt ze een kalender met mannelijke botergeile modellen op; de heren halen als weerwraak hun vettigste Pirelli-kalenders boven. Niet zo'n goed idee, als je bedenkt dat Gus, die net de wind van voren krijgt omdat de nieuwsuitzendingen op moreel vlak aan het afglijden zijn in het moeras, een bende oude puriteinse kwezels een rondleiding moet geven op de redactie. Damien is intussen in Zuid-Amerika waar hij hoopt een exclusief interview met de beruchte generaal-dictator Valdez (Stephen Greif) te scoren. Zodra Valdez echter hoort dat hij volgens Damien door enkele tegenstanders wordt beschuldigd van het schenden van de mensenrechten dreigt Valdez hem aan zijn krokodillen te voeren.

34. Awards
De uitreiking van de jaarlijkse journalistiekprijzen draait uit op een complete ramp. Joy en Sally arriveren in exact dezelfde jurk. Damien is in de running voor een award voor een reportage over de hongersnood in Somalië, maar hij is genomineerd in dezelfde categorie als zijn aartsnemesis Lynn Yeats (Elizabeth Downes). Henry krijgt een lifetime achievement award voor zijn hele carrière, maar hij vindt dat hij die veel te laat heeft gekregen en dan nog alleen omdat al zijn rechtstreekse concurrenten intussen dood zijn, dus bestelt hij een megagrote fles whisky. Dave heeft zich voorgenomen om Helen ten huwelijk te vragen, maar die wordt er met de dag meer van overtuigd dat ze lesbisch is, zeker met zijn avances. En Gus is bloednerveus omdat het gerucht de ronde doet dat Sir Roysten Globelink gaat verkopen en zijn job op de helling staat.

Van een reeks van meer dan 20 jaar oud moet u uiteraard geen wonderen verwachten, maar Drop The Dead Donkey is op dvd nog altijd méér dan goed bekijkbaar. Op wat occasionele kleine compressieprobleempjes na en enkele artefacts die inherent zijn aan de filmtechniek van weleer ziet het beeld er behoorlijk uit. Voor de derde reeks werd er ook een andere openingscredit geschoten omwille van de gewijzigde cast, en daar kan je netjes het verschil met de vorige seizoenen uit afleiden. Het contrast zou wat hoger gemogen hebben, maar het gros van de actie speelt zich toch op een goed verlichte redactie af, dus het probleem speelt minder mee. De Dolby Surround 2.0-track is méér dan voldoende om de spitse dialogen te kunnen volgen, en de Engelse CC-ondertiteling maakt hiervan een fluitje van een cent.

Naar goede gewoonte opent de eerste disk met een inleiding door Andy Hamilton en Guy Jenkin (2:02) die het vooral hebben over de introductie van Helen in de reeks. Een zestal interviews (22:51) met de cast bevat onder meer bijdragen over de komst van Ingrid Lacey, de awards die de show heeft gewonnen (echte dan, niet de phoneys uit de laatste afleveringen), gastrollen van policiti als Neil Kinnock en Ken Livingstone die beide zichzelf spelen in de reeks, het format waarbij de afleveringen de dag voor uitzending opgenomen worden en enkele leuke anekdotes.

De vrolijke chaos op de redactie van Globelink is ook in dit derde seizoen het neusje van de zalm op gebied van Britse comedy. De reeks is al een tijdje uit het oog, maar nog lang niet uit het hart.

Studio: 2 Entertain Video

Regie: Liddy Oldroyd