DVDInfo.be >> Bespreking >> ALICE IN WONDERLAND
ALICE IN WONDERLAND
Bespreking door: Joren - Geplaatst op: 2015-03-17
Het bekendste fantasierijke verhaal van Lewis Carroll, Alice in Wonderland, is in de loop der eeuwen vaak geïnterpreteerd, met de animatiefilm van Disney als hoogtepunt. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat, 50 jaar na de uitgave van deze animatiefilm, Disney opnieuw enkele creatievelingen de opdracht gaf om een nieuwe blik te werpen op de wonderlijke avonturen van Alice. Tim Burton (Big Fish, Sleepy Hollow) nam plaats in de regiestoel van wat dit keer een live-actionprent zou worden, Linda Woolverton (The Lion King, Maleficent) zorgde voor het script.

Het verhaal vangt aan met een groot feest in de tuinen van een Brits landhuis, waar Alice Kingsleigh (Mia Wasikowska) tot de aanwezigen behoort. Zonder daarr vooraf over te zijn geïnformeerd, blijkt dit evenement haar verlovingsfeest te zijn. Alice, onder de indruk van deze nieuwe wending, vlucht weg van de festiviteiten om haar gedachten op een rijtje te zetten. Nadat haar plots een groot wit konijn met een zakhorloge opvalt en ze het achtervolgt, valt ze per ongeluk in een konijnenhol.

Ze belandt in Underland, een wonderlijke wereld vol pratende dieren, flora in alle kleuren en maten, en een broedende oorlog tussen twee zussen die de heerschappij over het land claimen: de Red Queen (Helena Bonham Carter) en de White Queen (Anne Hathaway). Ondanks vage herinneringen aan dit "Wonderland", is Alice ervan overtuigd dat dit alles zich afspeelt in een droom en menen de dieren, aangevoerd door de White Rabbit (Michael Sheen), dat ze de "verkeerde Alice" is. Ze hoopten immers het kleine meisje, dat jaren geleden Underland bezocht , terug te brengen om als kampioen voor de White Queen te strijden in een gevecht tegen de Jabberwocky (Christopher Lee), de draak van de Red Queen.

Stilaan worden de herinneringen van Alice levendiger en concreter en met behulp van de Mad Hatter (Johnny Depp), de oude hoedenmaker van de White Queen, vindt ze de kracht in zichzelf om het toch op te nemen tegen de kampioen van de Red Queen.

Alice
In Wonderland balanceert op een slappe koord. Gedurende de volledige speeltijd zoekt Burton het juiste evenwicht tussen fantasie en herkenbaarheid, drama en slapstick, live-action en motion capture. Een vaak terugkerend punt van kritiek over deze film is dat er gebruik wordt gemaakt van een overdreven hoeveelheid CGI. Dat er een overvloed aan digitaal gemanipuleerde beelden aanwezig is, kan niet ontkend worden. Als 15% van wat in beeld komt, inclusief acteurs, onbewerkt is, is dat veel. Alleen Anne Hathaway lijkt de dans te ontspringen en komt er met een stevige laag make-up vanaf, Helena Bonham Carters hoofd werd daarentegen digitaal drie keer vergroot en Johnny Depp is bij momenten onherkenbaar als de Mad Hatter. Er had af en toe wat minder CGI mogen zijn om het allemaal wat minder gepolijst te laten overkomen, maar in de meerderheid van de gevallen draagt het wel bij aan het creëren van een wonderlijke, surrealistische wereld. En daar draait het bij Alice toch om, niet?

Het script hangt losjes aan elkaar en vertrouwt enorm op toevalligheden om alle personages toch maar op de juiste plaats te krijgen. Er wordt echter een totaal nieuwe blik geworpen op het verhaal van Alice, en deze productie is geen herhaling van het al vaak vertelde uitstapje naar Wonderland. Hoewel het merendeel van de scènes om het trio Wasikowska-Depp-Bonham Carter draait, worden de overige personages voldoende uitgewerkt. Crispin Glover schittert als de arrogante, angstaanjagende Knave of Hearts en Hathaway's White Queen heeft een eerder beperkte maar leuke, licht gestoorde rol. De uitstekende stemmencast, met klinkende namen als Alan Rickman, Timothy Spall en Imelda Staunton, had men wat meer  kunnen benutten. Alleen Rickman krijgt als de Caterpillar nog de kans om in de schijnwerpers te staan, de overigen zijn er eerder omdat er iemand de rol voor z'n rekening moest nemen. Timothy Spall komt wat meer aan bod als een jachthond wiens gezin gegijzeld wordt door de Red Queen, maar of dat een onmisbaar subplot is, daarover zal ik me niet uitspreken.

Disney heeft gezorgd voor een aangename, mooi uitgebalanceerde Dolby Digital 5.1-geluidstrack. Op uw beeldscherm komt een foutloos weergegeven kleurrijke wereld te voorschijn. Een onvermijdelijk, maar positief, gevolg van de grote hoeveelheid digitale beelden: over elk detail is nagedacht en dat wordt prima in de verf gezet op deze dvd.

De disk bevat drie korte documentaires. In De Hoedenmaker (05:50) kom je te weten hoe het personage van Mad Hatter (in deze film) tot stand is gekomen en krijg je inzicht in de manier waarop Johnny Depp zijn eigen, unieke invulling heeft gegeven aan het personage. Op zoek naar Alice (06:04) focust op het creëren van een meer volwassen Alice en de ervaringen van nieuwkomer Wasikowsk, en Bijzonder Wonderland (06:38) geeft kort uitleg over het digitale verwerkingsproces na het filmen. Een meer uitgebreide blik op het tot leven brengen van het oude verhaal van Lewis Carroll én het Wonderland met CGI ontbreekt. Een audiocommentaartrack of diepgaande documentaire was hiervoor nuttig geweest, jammer.

Eén miljard dollar in the pocket, een sequel staat gepland voor 2016. Voor Disney zal het niet veel meer hoeven te zijn. Alice in Wonderland is geen hoogtepunt uit het archief van Burton, maar wel een vermakelijke familiefilm met een overvloed aan bijzondere personages, een absolute sterrencast en entertainende actie. De uitgave op deze disk zit prima in elkaar, de bonussectie stelt evenwel lichtjes teleur.

Studio: Disney

Regie: Tim Burton
Met: Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Crispin Glover, Matt Lucas, Mia Wasikowska, Alan Rickman, Stephen Fry, Michael Sheen, Timothy Spall