DVDInfo.be >> Bespreking >> HECTOR AND THE SEARCH FOR HAPPINESS
HECTOR AND THE SEARCH FOR HAPPINESS
Bespreking door: Michael2 - Geplaatst op: 2015-04-17
Hector (Simon Pegg) heeft het allemaal mooi voor elkaar. Hij is een succesvol psychiater en leidt samen met zijn vriendin Carla (Rosamund Pike) een gecontroleerd leven waarin niets aan het toeval wordt overgelaten en waarin weinig plaats is voor spontaniteit. Bij Hector begint er echter een gevoel van ontevredenheid te knagen tot op het moment dat hij zelf breekt bij een patiënte. Hij is zich er namelijk van bewust geworden, of althans dat vindt hij toch, dat hij zijn patiënten slechts een rad voor de ogen draait. Want uiteindelijk bezorgt hij ze toch alleen maar wat medicijnen die al dan niet werken? Genoeg van dat, Hector wilt mensen oprecht gelukkig maken. Maar om dat te kunnen verwezenlijken, moet hij natuurlijk zelf eerst weten wat gelukkig zijn betekent of wat geluk is, want is hij zelf wel gelukkig? Wat is happiness?

Om erachter te komen wat mensen blij maakt, wil Hector een studiereis om de wereld maken. Hij vertelt Carla dat hij die alleen wilt doen en weet niet hoelang hij weg zal zijn. Ze geeft hem haar zegen, maar weet niet of ze op hem zal blijven wachten. Voor Hector is er echter geen keuze, hij moet dit doen en zodoende begint zijn reis in de naam van de wetenschap, met de hoop om ook te weten te komen wat hem gelukkig maakt. Zijn zoektocht naar geluk zal hem naar China, Afrika en Amerika brengen met uiteraard een hoop problemen en drama, maar ook met plezier en liefde. De mensen die hij tegenkomt, zijn dan ook enorm divers: van een gehaaide zakenman in Shanghai tot een vrijwillige dokter in Afrika, en allemaal hebben ze zo hun eigen idee van gelukkig zijn, wat al even verschillend is als henzelf. Zal dit alles Hector echter helpen om zijn geluk te vinden?

Deze film is gebaseerd op het boek Le Voyage d'Hector Ou La Recherche Du Bonheur van François Lelord
en is een feelgoodmovie van de bovenste plank. Mijn laatste zin van de synopsis is eigenlijk overbodig, want je ziet al van ver aankomen hoe de film zal eindigen. Qua originaliteit is het verhaal dan ook klassiek in dit genre, maar daar komt hij makkelijk mee weg omdat je het niet anders zou willen. De reis die Hector over verschillende continenten brengt, zorgt voor een toffe afwisseling van omgeving, mensen en sfeer. Dat sluit perfect aan bij de afwisselende gevoelens die je beleeft, want dit is een schoolvoorbeeld van een film die je bekijkt met een lach en een traan. Daar heeft voor een groot deel de uitstekende cast veel mee te maken, want iedereen speelt zijn rol perfect. Zelfs de bijrollen zijn niet de minste, met namen zoals Stellan Skarsgard (Nymphomaniac, The Girl With The Dragon Tattoo), Jean Reno (Les Rivières Pourpres, Léon) en Christopher Plummer (Up, Beginners). Dat Rosamund Pike (Jack Reacher, Wrath Of The Titans) een beetje kan acteren, hoef ik u hopelijk sinds het schitterende Gone Girl niet uit te leggen.

En dan is er uiteraard nog Simon Pegg (Shaun Of The Dead, Hot Fuzz) die als Hector kan laten zien dat hij veel in zijn mars heeft. Hector is een bescheiden man die op een emotionele achtbaan terechtkomt door aan zijn reis te beginnen. Met zijn gestructureerd leven is het dan ook grappig om te zien hoe hij vanuit zijn vertrouwde omgeving voor de leeuwen wordt gegooid. De rol lijkt alvast niet simpel omdat er allerlei emoties de vrije loop krijgen bij Hector, maar Simon Pegg kan dat allemaal perfect plaatsen zonder zich te bezondigen aan overacting, waardoor hij dan ook geloofwaardig overkomt. Persoonlijk ken ik  hem vooral van komische films en het is dan ook tof om te zien dat hij ook in een ander genre zijn mannetje kan staan.

Zoals ik eerder heb aangehaald is het verhaal niet wat de film speciaal maakt. Integendeel, want de clichés stijgen er torenhoog bovenuit wat dat betreft. Dat uit zich vooral in het soort mensen dat Hector tegenkomt: harde zakenman, drugsbaron, prostituee, enz. Het soort volk waar een normaal persoon in gans zijn leven nooit mee te maken heeft, die loopt Hector op zijn ene reis allemaal tegen het lijf, waar hij dan ook de mooiste, engste of leukste momenten mee beleeft. Dat zorgt voor een onrealistische, idealistische tint in het geheel waardoor het bijna aanvoelt als een modern kinderverhaal, waar je van moet houden. Het is nog niet zo prominent aanwezig zoals in het fantasierijke Le Fabuleux Destin D’Amélie Poulain, maar u weet wel wat ik bedoel. Waar laatstgenoemde op originele manier het verhaal van een buitenbeentje vertelt, wordt er in Hector And The Search For Happiness dus gekozen voor de klassieke manier. Daardoor komt Hector nooit op het niveau van Amélie, maar heeft hij zeker zijn plaats verdiend onder de betere feelgoodmovies.

Deze film leunt qua beeld enorm veel op de landschappen en de verschillende omgevingen. Deze dvd-uitgave geeft alles mooi weer en laat weinig steken vallen, behalve in de meest donkere scène van de film, waarin er dan wel ruis en detailverlies optreedt. Dit is echter een uitzondering, want de film is kleurrijk en speelt zich grotendeels overdag af waardoor dat dan ook niet als storend ervaren wordt. Vanwege alle diversiteit ben ik echter wel benieuwd hoe dit er allemaal uitziet in high definition. Op die manier zou de troef van prachtige shots en kleuren nog meer tot zijn recht kunnen komen. Op het hoesje van de dvd staat dat de beeldverhouding 1.85:1 is. Dat is een foute vermelding, want het is wel degelijk 2.35:1, wat mij ook de originele beeldverhouding lijkt. Het geluid is een 5.1-track die nergens fouten vertoont en dus zowel dialoog als muziek mooi weergeeft.

Jammer genoeg krijgen we alleen een Trailer (2:18) en een Making-of (6:54) zonder ondertiteling.

Op de achterkant van de dvd-hoes staat: “warmbloedige tragikomedie met het hart op de juiste plaats”. Dat beschrijft de film inderdaad op een correcte, korte manier. Deze film is niet de origineelste, maar wel top in zijn genre vanwege de mooie locaties en de prachtvertolkingen, met een heel mooie rol voor Simon Pegg. De film werkt ontroerend en grappig en daar werd ik toch wel gelukkig van.

Studio: Remain In Light

Regie: Peter Chelsom
Met: Simon Pegg, Roamund Pike, Toni Collette, Stellan Skarsgard, Jean Reno, Christopher Plummer, Ming Zhao