DVDInfo.be >> Bespreking >> BOOK OF LIFE, THE
BOOK OF LIFE, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-05-08
Zoals iedereen wel weet is het centrum van het universum Mexico. Op de Day of the Dead, bij ons bekend als Allerzielen, vereren de Mexicanen hun doden, want wie nog herinnerd wordt zal nooit echt dood zijn, en blijkbaar vieren die doden in het Land of the Remembered nog duchtig na in iets wat nog het beste op een Spaanse kermis lijkt. Anders is het gesteld bij degenen die allang vergeten zijn; wat er over is van hun schamele botten valt in de snerpende kou van het Land of the Forgotten uit elkaar tot stof.  De heerseres van het Land of the Remembered, La Muerte (Kate del Castillo), en de heerser van het Land of the Forgotten, Xibalba (Ron Perlman), vervelen zich naar goeie gewoonte te pletter. Om de tijd te doden observeren ze drie kinderen: Manolo (Diego Luna), Maria (Zoe Saldana) en Joaquin (Channing Tatum), die al vanaf hun jeugd in een ietwat ongelukkige driehoeksverhouding zitten. La Muerte zet haar geld in op het feit dat Maria uiteindelijk zal kiezen voor de muzikant Manolo, die tegen wil en dank van zijn vader Carlos (Hector Elizondo) de familietraditie van het stierenvechten moet voortzetten; Xibalba wedt daarentegen op Joaquin, die zich aan een toekomst als soldaat en beschermer van weduwen en wezen mag verwachten. Na een apenstreek wordt Maria als kind een tijd naar een kostschool in Spanje gestuurd, en bij haar terugkeer gunnen de twee rivalen, voormalige beste vrienden, elkaar het licht in de ogen niet. Xibalba moest zonodig valsspelen en hij heeft Joaquin een amulet geschonken waardoor hij onoverwinnelijk is. Duidelijk moet Maria als pasmunt dienen opdat Joaquin het dorp zou beschermen tegen de inval van de desperado Chakal (Dan Navarro). Maria blijft echter nog twijfelen, en met alweer een vuil trucje lokt Xibalba Manolo naar de onderwereld, in de veronderstelling dat hij daar de overleden Maria zal terugvinden. Maria is echter nog zo levend als een hoentje, en zodra Manolo in het Land of the Remembered aanbelandt, beseft hij dat hij bij de neus genomen is...

The Book Of Life diende duidelijk om in 2014 de kinderen ter gelegenheid van Halloween rond de herfstvakantie naar de cinema te lokken. In naam is de film geregisseerd door Jorge R. Gutiérrez, maar iedereen met een klein beetje verstand van films herkent in de animatiestijl de hand van de ware meester achter deze film, producent Guillermo Del Toro, net zoals u The Simpsons Movie allicht méér zal associeren met Matt Groening dan met David Silverman. Niet alleen heeft de man zoals in bijvoorbeeld Hellboy eens te meer een beroep gedaan op zijn favoriete fetisjacteur Ron Perlman, de animatiestijl van The Book Of Life ziet eruit als een kindvriendelijke versie van El Laberinto Del Fauno. In plaats van vloeiende personages zoals in mainstreamtekenfilms als Frozen lijken de figuurtjes in The Book Of Life nog het meeste op computergeanimeerde marionetten. Oorspronkelijk zou de film worden uitgebracht door Dreamworks onder de titel Day Of The Dead, maar door de iets té exotische animatiestijl trok Dreamworks, beducht voor alweer een financiële strop, zich op het laatste nippertje terug, en de animatiefilm werd uiteindelijk gerealiseerd door Reel FX, dat het jaar daarvoor zichzelf op de kaart zette met Free Birds. Voor de hele kleine kindjes is de film allicht iets te afschrikwekkend en te weinig hapklaar, ondanks het eerder brave verhaaltje - Bambi is psychologisch gezien shockerender - maar voor de volwassen tekenfilmliefhebber is de film visueel een pareltje. Dit gezegd zijnde zijn de personages, behalve de drie protagonisten, zeer karikaturaal maar wel zeer goed van elkaar te onderscheiden, en vooral in de rijkgedetailleerde achtergronden van het Land of the Remembered hebben de animatoren blijkbaar de toelating gekregen om hun wildste fantasieën de vrije loop te laten. Het bonte spektakel is warm en feestelijk en tilt de film beslist naar een niveau dat boven het gemiddelde uitsteekt. Voor de soundtrack vermengde tweevoudig Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla erg in Mexicaanse traditie gewortelde melodieën met streepjes popsongs van onder meer Elvis Presley, Radiohead en Mumford and Sons, en het geheel wordt vrij goed gebracht door acteur Diego Luna. De ietwat bizarre cast omvat ook de stemtalenten van minder evidente acteurs als Christina Applegate en rapper Ice Cube.

Voor liefhebbers van animatiefilms wordt met The Book Of Life toch nog maar eens aangetoond dat we dankzij de intrede van de computergraphics in een gouden tijdperk schijnen te leven, waarin veel kleinere studio's proberen elkaar de loef af te steken met producties van hoge kwaliteit, de éne weliswaar al een beetje meer geslaagd dan de andere. The Book Of Life overlaten in de handen van Guillermo Del Toro was nochtans op artistiek gebied de juiste zet op het juiste moment. Del Toro is werkelijk van álle markten thuis en kan doorheen verschillende genres, gaande van horror (El Laberinto Del Fauno) over sciencefiction (Pacific Rim) tot grauwe thrillers The Devil's Backbone) zijn typische stempel drukken, en voegt daar bij deze ook tekenfilms bij. Doorheen de jaren is Del Toro wel wat zachter geworden: de goorste horrorhoekjes zijn er afgevijld, en naarmate de jaren vorderen daalt het cijfer op het leeftijdslogo van zijn films. Met The Book Of Life heeft de man een film afgeleverd die naadloos kan aansluiten bij de donkere sprookjes van Tim Burtons The Corpse Bride en Henry Selicks Coraline. Del Toro probeert bovendien als Mexicaan zijn publiek interesse te laten betonen voor de Mexicaanse gewoontes en waarden, zoals het respect voor de overledenen of de onvoorwaardelijke vriendschap. Het verhaal zelf ontleent bovendien ook flink wat elementen uit de Griekse mythologie; Manolo's tocht door de onderwereld vertoont enorm veel parallellen met de mythe van Orpheus. Hier en daar wordt het allemaal een beetje te veel om in één film te stoppen, maar de visuele kwaliteit van de prent is zodanig dat alleen een kniesoor daar nog op let.

Een film waarin zoveel werk gestoken is in het visuele aspect moét u bekijken in een 2.39:1-transfer; minder doet de rijkgevulde wereld an Guitierrez geen eer aan. Het gebruik van menselijke "marionetten" zorgt er evenwel voor dat de textuur van de huid wordt vervangen door die ven houtnerven, wat evenwel een artistieke keuze zal zijn, te meer omdat het kaderpersonage dat het verhaal vertelt - een museumdirectrice (Christina Applegate) - aan een viertal nukkige nablijvers, alsook de goden La Muerte, Xibalba en de Candlemaker (Ice Cube) wél meer nuance vertonen. Vanaf het ogenblik in de film waarop Manolo in het Land of the Remembered belandt, worden echter pas écht de registers opengetrokken en krijgen we een visueel verbluffend stukje film te zien, dat helaas nogal abrupt ophoudt. De geluidstrack is uitgevoerd in DTS-HD MA 7.1 en is misschien iets minder overdonderend dan het beeld - het feit dat er nog acht andere dubbingen op de disk staan was wellicht niet zo'n goede keuze - maar aangezien de film vooral draait om muziek én stierengevechten, kan u zich allicht indenken dat beide aspecten behoorlijk goed ondersteund worden.

Weliswaar vinden we op de disk redelijk wat mooie extra's terug, maar het had wat meer mogen zijn. Het engagerend commentaar van Jorge R. Gutierrez even buiten beschouwing gelaten is de spoeling redelijk dun. The Adventures of Chuy (3:17) vervult de rol van het intussen al traditioneel geworden bonusfilmpje, waarin we het wedervaren zien van het varkentje dat door Maria aan het begin van de film van een toekomst als worst wordt gered. Het elektronische perspakket Closer Look at The Book of Life (10:16) laat de cast aan het woord, maar benadrukt toch al van begin af dat Guillermo Del Toro boven elke discussie verheven de baas is. Persoonlijk vind ik het korte stukje The Music of Life (8:44) waarin Gustavo Santaolalla zijn mengeling van traditionele volksmuziek en pop toelicht zeker het interessantste. Digital Carpenters: Behind The Book of Life at Reel FX (11:03) gunt ons een blik op het werk van de animatoren maar biedt niet dadelijk nieuwe inzichten ten opzichte van soortgelijke documentaires over soortgelijke films. De Music Machine (24:50) is gewoon een reeks bookmarks die u toelaat om alle gezongen stukken uit de film achter elkaar te plakken. Zowat elke film in dit genre leeft bij de gratie van een popsong die dringend gepromoot moet worden; Us The Duo brengt daarom een videoclip van No Matter Where You Are (3:28). Een vijfdelige galerij bevat dan nog vijf kortfilmpjes Meet the Cast (1:03), Visual Development - Production Art (2:38), Visual Development - Color Keys (3:28), Background Poster Paintings (1:23) en The Final Look (2:13), die wellicht beter in de grotere documentaire zouden zijn opgenomen. Tot slot krijgen we nog een trailer (2:24) opgelepeld.

The Book Of Life is weer één van die typische animatiefilms die ofwel niet, ofwel in een vermassacreerde gedubde versie in onze bioscopen belandt, en die u eigenlijk enkel alleen naar waarde kan savoueren op een home cinema-uitgave. The Book Of Life is kwalitatief zéér goed, maar zal allicht minder geschikt zijn voor de kleinsten.

Studio: Fox

Regie: Jorge R. Guittierez
Met: Diego Luna, Zoë Saldana, Channing Tatum, Christina Applegate, Ice Cube, Kate Del Castillo, Ron Perlman, Hector Elizondo