DVDInfo.be >> Bespreking >> UNBROKEN
UNBROKEN (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2015-05-19
Laten we eerlijk zijn, niemand zal automatisch het woord cineaste prevelen als hij de naam van Angelina Jolie hoort vallen. Nochtans staat de diva ook graag achter de camera. Na In The Land Of Blood Of Honey is Unbroken haar tweede prent. Het moet trouwens worden gezegd dat Jolie niet meteen voor de gemakkelijkste klus koos. Het verhaal van de atleet Louis Zamperini (Jack O’Connell) is daar een prachtvoorbeeld van. Universal kocht meteen de filmrechten van de biografie Devil At My Heels die door de Italiaanse immigrantenzoon was geschreven, maar tot het draaien van een film kwam het niet. Normaliter zou die er in 1956 komen, maar toen Tony Curtis voor Spartacus koos, verdwenen de plannen. Het was pas in 2010, toen Laura Hillenbrand (auteur van het paardenepos Seabiscuit) Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience, and Redemption schreef, dat Hollywood opnieuw interesse kreeg voor het relaas van z'n Amerikaanse held. Er werd aan de broertjes Coen gevraagd om een scenario te schrijven (ook al herken je geen seconde hun stijl) en Angelina bood zich aan als regisseuse. Om maar meteen een antwoord te geven op de clichévraag: ze kan regisseren. Het is zelfs verbazend om te zien hoe de vrouw die door de vele CG-effecten in Tomb Raider de recensenten de gordijnen injoeg, zelf voor een zeer traditionele (bijna ouderwetse) aanpak kiest die ergens tussen Hugh Hudson en Clint Eastwood ligt.

Het keiharde leven van Louis Zamperini beantwoordt aan alle kenmerken van de Amerikaanse droom: nooit opgeven, in jezelf geloven en vooral een grote liefde voor je vaderland hebben. Als kind werd de jonge Italiaan door andere jongens gepest waardoor hij bijna alle zelfrespect verloor. Gelukkig had de jonge Zamperini een gave die andere kinderen niet hadden: hardlopen. De jonge Amerikaan oefende dag in dag uit en stond in 1936 in Berlijn tijdens de Olympische Spelen aan de startlijn voor de 5000 meter hardlopen. Hij behaalde slechts de achtste plaats, maar kreeg wel de bewondering van Hitler die hem na zijn prestatie prompt de hand schudde. Net zoals ontelbare andere Amerikaanse jongens ging Zamperini nadien in het leger om zijn land tegen Japan te verdedigen. Meteen in de openingscène zien we op een bijzondere spectaculaire wijze hoe alles mis loopt. Zijn bommenwerper wordt geraakt en crasht middenin de wijde oceaan. Samen met twee bemanningsleden dobbert de tornado van Torrance (zoals hij vroeger werd genoemd) 45 dagen in een rubberbootje rond, terwijl de haaien zich voorbereiden op een heerlijk hapje mensenvlees. Japanse mariniers redden Zamperini van een verdrinkingsdood, helaas komt hij van de regen in de drop terecht. De gevechtspiloot wordt in een Japans gevangenkamp ondergebracht. Omdat de autoriteiten ervan overtuigd zijn dat hij op de hoogte is van militaire geheimen, wordt de gewezen atleet dag in dag uit gemarteld. Ondanks de vele vernederingen (voor een Japanner is een man die zich overgeeft sowieso het laagste van het laagste) weet Zamperini zich tot het einde van de Tweede Wereldoorlog te redden.

Angelina Jolie was goed bevriend met Zamperini die op 97-jarige leeftijd overleed en jammer genoeg de film zelf nooit heeft gezien. De actrice wordt vaak verweten dat ze gewoon te veel respect voor de man had waardoor de biopic inderdaad soms iets te veel op een melige ode aan een vriend lijkt. Risico’s worden amper genomen en ook al zal dat wel door het onderwerp komen, kan je duidelijk zien dat klassiekers als The Bridge On The River Kwai of Merry Christmas Mr. Lawrence een voorbeeld waren. Een nadeel is dat niet, want het is een inspiratiebron die kan tellen. Alhoewel je de personages op geen enkel vlak met elkaar kan vergelijken, ligt Unbroken in het verlengde van American Sniper: een man waar iedere Amerikaan respect voor zou moeten hebben omdat zijn leven in dienst van de stars and stripes stond. In het geval van Zamperini kwam die erkenning helaas tientallen jaren later, want na zijn vrijlating werd de man vergeten en werd hij zo getormenteerd door zijn demonen dat hij aan de drank geraakte. Een minpunt van deze brave (maar toch knappe) biopic is de soms inspiratieloze vertolking van Jack O’Connell. Dat is vreemd omdat deze Brit de revelatie was in het sublieme gevangenisdrama Starred Up. Maar goed, de echte Zamperini was nu ook niet meteen de evenknie van Brad Pitt.

Waarschijnlijk is Unbroken op technisch vlak de beste Blu-ray die ik dit jaar heb gezien. Het beeld is zo goed als altijd uitmuntend, met zachte kleuren die nooit agressief lijken. Alles ziet er ontzettend echt uit met een ongelooflijke scherpte, alhoewel je nooit vergeet dat je naar een film zit te kijken. Het kleurenpalet dat Jolie gebruikt lijkt zo uit majestueuze Cinemascope-producties als bijv. Ben Hur te komen. De special effects op zee of die tijdens de luchtgevechten zijn van een bijzonder hoog niveau. Dat komt ook door het feit dat Jolie opteerde om zo weinig mogelijk CG-effecten te gebruiken, een mooi voorbeeld daarvan zijn de scènes in het rubberbootje die in open zee zijn opgenomen en niet in een studio. En dan is er natuurlijk het geluid. De Engelse geluidstrack is voorzien van Dolby Atmos (een techniek waarmee bepaalde details zoals bijv. regen tot in de precisie kunnen worden gesimuleerd). De allereerste film die in de Benelux met Dolby Atmos uitkwam was John Wick op A-Film, maar het ziet er dus naar uit dat heel wat titels in de toekomst op deze manier zullen worden uitgebracht. Je moet wel over een aangepaste home cinema beschikken die dat kan afspelen. Indien dat niet het geval is, dan klinkt het als een Dolby True HD 7.1-geluidspoor. De kwaliteit is ook hier overweldigend. De explosies klinken (tja) explosief, zonder dat ze storend werken. De geluidseffecten komen nooit te veel op de voorgrond waardoor je de dialogen niet meer kan volgen. Neen, puur technisch gesproken is quasi alles perfect aan dit schijfje.

De bonussectie is een hele brok en de moeite waard als je iets te weten wil komen over de echte Louis Zamperini. De 30 minuten durende documentaire The Real Louis geeft de kijker een goed beeld door welke hel deze man is gegaan. Ook na de oorlog hield de ellende voor hem niet op. Zamperini raakte aan de drank, werd agressief en was een onmogelijke levenspartner. Toen hij later een evangelist bezocht, begreep Zamperini dat de enige oplossing vergeving was. Hij trok naar Japan, maar zijn beul weigerde hem te ontmoeten. De details over die reis zie je in Louis’ Path to Forgiveness. Natuurlijk verneem je ook heel wat over de film zelf. De voornaamste bonusfilm is Inside Unbroken, waarin we zien hoe Jolie te werk gaat. Ofschoon er heel wat studiowerk bij kwam kijken (natuurlijk!), opteerde de filmster ervoor om alles toch zo echt mogelijk te filmen. We zien welke band Jolie had met Zamperini en uiteraard kijkt de hele cast op naar zijn heldendaden. Voorts zijn er nog een paar korte filmpjes in de bonussectie zoals de weggelaten scènes, Prison Camp Theater: Cinderella (een toneelstuk dat is opgevoerd tijdens de gevangenneming) en Cast and Crew Concert Featuring Miyavi (een miniconcert omdat één van de acteurs, Miyavi dus, in Japan een beroemde popster is).

Unbroken is traditionele cinema pur sang. Jolie profileert zich als een degelijke regisseuse zonder ook maar één risico te nemen. Enerzijds siert het haar, anderzijds is het ook de reden waarom de film geen potten brak bij het jonge publiek. Universal heeft alles uit de kast gehaald om deze Blu-ray er zo spectaculair mogelijk uit te laten zien: een missie waarin de Hollywoodstudio is geslaagd.

Regie: Angelina Jolie
Met: Domhnall Gleeson, Jack O’Connell, Garrett Headlund, Takamasa Ishihara

6,5/10