DVDInfo.be >> Bespreking >> RANÇON DE LA GLOIRE, LA
RANÇON DE LA GLOIRE, LA
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2015-06-15
Kerstmis 1977. Eddy Ricaart (Benoit Poelvoorde) wordt nog maar eens uit de bajes ontslagen. Aan de poort wacht zijn Algerijnse vriend Osman (Roschdy Zem) hem op. De man weet wel dat hij beter alle banden met Eddy zou breken, maar zijn hart verbiedt het hem. Vooral als hij ziet dat zijn jonge dochtertje Samira (Séli Gmach) goed kan opschieten met Eddy, besluit hij om hem onderdak te geven. Dat is zeer tegen de zin van Osmans vrouw die in het ziekenhuis ligt wegens een heupaandoening. De kerstavond wordt gevierd voor het televisietoestelletje dat Eddy “op de kop heeft kunnen tikken”. De kerstsfeer wordt grondig verstoord door het trieste bericht dat Charles Chaplin is overleden. De omvang van het fortuin dat de komiek achterlaat is gigantisch en dat brengt Eddy meteen op een lumineus idee: het lijk van Charlot kidnappen en de familie losgeld vragen. Volgens Eddy zou Chaplin zoiets zelf goedkeuren, omdat hij door zijn filmimago toch de vriend van de daklozen en de immigranten was. Nieuw is het idee niet, eerder verdween al de as van Maria Callas of probeerde men in datzelfde jaar om het lijk van Elvis Presley uit het mausoleum in Graceland te halen. Het pikken van Charlots dode lichaam is niet meer dan een peulschil, alleen is het pas dan dat de echte problemen beginnen. Iedereen eist de kidnapping op, zelfs Britse nationalisten die willen dat Chaplin in Groot-Brittannië wordt begraven mengen zich in het plan dat in een regelrechte klucht ontaardt.

Regisseur Xavier Beauvois ken je misschien wel van Des Hommes Et Des Dieux, maar met deze film tapt hij toch wel uit een ander vaatje. La Rançon De La Gloire is tegelijkertijd een ode aan de slapstick (Eddy wordt verliefd op een circusdirectrice en wordt zelf clown) en een sociaal drama (hoe kan je in een land als Zwitserland een zieke aan zijn lot overlaten omdat er geen geld is?) Ook het onderwerp was allesbehalve vanzelfsprekend, want de Chaplin-familie stond niet bepaald te springen om deze zwarte bladzijde uit de levensloop van de acteur opnieuw op te vissen. Uiteindelijk gaven ze toe. Zowel zijn zoon Eugène als zijn kleindochter Dolores vertolken zelfs een rolletje, en heel wat scènes zijn in Chaplins landhuis in Genève opgenomen. En hoe zit dat nu met de film, horen we je denken? Beauvois heeft zeker geen feilloos parcours afgelegd. Bepaalde scènes (bijv. het opgraven van de kist) zijn net een tikkeltje te langdradig, alhoewel veel wordt goedgemaakt door de decors die bijna uit een Melville-policier lijken te komen. Niemand zal er nog aan twijfelen dat Benoit Poelvoorde de geschikte persoon is om een gangster te spelen, ook al is het deze keer eentje die het hart van de kijkers steelt. Door het gigantische filmaanbod viel deze sympathieke komedie nauwelijks op, maar fans van Franse films weten alweer welke titel in hun collectie thuishoort.

Xavier Beauvois gebruikt wel mooie kleuren, maar die komen niet altijd even goed tot hun recht. Sommige scènes hebben wat last van een troebel beeld en onzuivere achtergronden. Natuurlijk mag je niet vergeten dat La Rançon De La Gloire geen dure productie is. De geluidsband heeft een degelijk Dolby Digital 5.1-geluidspoor dat grotendeels uit Franse dialogen bestaat. Alleen als een deuntje uit de jaren 70 wordt gebruikt komen de speakers tot leven.

Er staat geen extra materiaal op deze release.

Het lijkt misschien moeilijk om te geloven, maar ooit dacht een Belg dat het stelen van Chaplins lijk hem goud zou opleveren. Wie wil zien hoe dat gebeurde, moet La Rançon De La Gloire in zijn lader stoppen: een aangename komedie met alweer een uitstekende Benoit Poelvoorde.

Regie: Xavier Beauvois
Met: Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem, Séli Gmach

6,5/10