DVDInfo.be >> Bespreking >> SEVENTH SON
SEVENTH SON (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-07-01
Meester Gregory (Jeff Bridges) is een spook, een laatste telg van een oud riddergeslacht dat het opneemt tegen duistere wezens. Helaas, ooit is hij verliefd geworden op een heks, Malkin (Julianne Moore), die zich in een draak kan veranderen. Gregory is weliswaar net op tijd bij zinnen gekomen en heeft haar opgesloten in een kerker in een berg, maar haar doden kon hij niet en Malkin maakt na enkele jaren gebruik van een gunstige maanstand, een blood moon, om uit haar gevangenis uit te breken. Gregory is intussen een notoir drankorgel geworden en zijn laatste pupil, Bradley (Kit Harington), wordt door haar levend geroosterd. Het ontbreekt Gregory aan kracht én aan emotioneel doorzettingsvermogen om haar te doden, vandaar dat hij op zoek gaat naar een nieuwe leerling die de klus voor hem kan klaren. De enige vereiste is dat de kandidaat-spook een zevende zoon van een zevende zoon moet zijn, en dergelijke personen zijn niet dik gezaaid. Toch vindt Gregory een valabele kandidaat: de boerenknecht Tom Ward (Ben Barnes) heeft in het verleden reeds openbarende visioenen gehad over zijn toekomst als drakendoder. Een geschenk van zijn moeder (Olivia Williams), een medaillon dat hem beschermt tegen duistere krachten, moet hem daarbij helpen. Helaas wordt de jongen verliefd op de jonge heks Alice (Alicia Vikander), de nicht van Malkin, die erin slaagt hem het medaillon afhandig te maken. Alice komt echter tot inkeer wanneer ze ziet tot hoe een bloeddorstig wezen haar tante is verworden.

Met de regelmaat van de klok waartegen vandaag de dag fantasyboeken worden verfilmd is het moeilijk om nog origineel uit de hoek te komen. Sergei Bodrovs verfilming van The Spook's Apprentice van Joseph Delaney, wiens werk u in vertaling in de fantasysectie van de boekhandel tegenkomt als De Geestenjager-cyclus, is daar geen uitzondering op. Delaney is een veelschrijver, publiceert elk jaar wel een nieuw deel in zijn never ending story, en elke filmmaatschappij hoopt natuurlijk de volgende Game Of Thrones in huis te halen, maar slechts zelden lukt het om boven de clichés van het genre uit te stijgen (wat overigens niet zal lukken zo lang de rechten van The Wheel Of Time nog muurvast in een impasse zitten). Dit neemt niet weg dat Seventh Son goed gemaakt is en vooral visueel overtuigt. Het scenario zit daarentegen vol gaten en clichés zo groot als een huis - bij momenten lijkt het een live action-verfilming van de Disneyfilm The Black Cauldron. Om écht te kunnen overtuigen als meeslepende fantasy ontbreekt het de film aan een donkerder tintje. Buiten het personage van Alice, die speelbal wordt tussen de loyaliteit aan haar tante en haar liefde voor Tom (u mag kiezen voor wie ze uiteindelijk partij kiest), zijn de personages ééndimensionaal goed of slecht en nuanceloos. Als ik de boekenlezers mag geloven is de boekenreeks genuanceerder en rijker, en hetzelfde Game Of Thrones indachtig denk ik dat de nuance in dergelijke epische vertellingen meestal verloren gaat wanneer het geheel dient gereduceerd te worden tot een speelfilm van minder dan twee uur.

Nochtans zit het met de casting wel snor. Julianne Moore won eerder dit jaar een Oscar voor de hoofdrol in Still Alice en toont in deze film haar veelzijdigheid aan, Ben Barnes (in een vorig leven nog Prince Caspian) dreigt wat getypecast te worden, net als Kit Harington (Game Of Thrones) die na tien minuten al geroosterd de set verlaat. De acteurs spelen echter veelal op automatische piloot; Jeff Bridges voelt zich wel in zijn nopjes nu hij nog eens een excentriekeling mag spelen, en het is niet bepaald een straf om naar Alicia Vikander te moeten kijken. Evenwel is dit een film die u wellicht eerder zal bekijken voor de speciale effecten; vooral het morphen van verschillende personages tot dieren is kunstig gedaan. Bovendien lijkt het alsof de wereld van de spooks nog wel in een groter referentiekader past; na het uitblijven van succes aan de kassa is het evenwel de vraag of een sequel ooit het daglicht gaat zien, en zal het met Seventh Son wellicht dezelfde weg opgaan als Eragon en The Golden Compass.

De hogedefinitietransfer van Seventh Son biedt een mooi gedetailleerde textuur, ondanks het feit dat het grootste deel van de film zich in donkere, grijze, blauwe en zwarte decors afspeelt, en doet een beetje denken aan de visuele stijl van Snow White And The Huntsman. Vooral het morphen van de heksen en tovenaars naar fabeldieren is overtuigend gedaan en daarnaast bieden ook de decors voldoende detail: het gedelapideerde kasteel van Malkin ziet er overtuigend uit als ruïne en is voorzien van alle nodige vormen van ongewenste begroeiing en architecturale onvolkomenheden - om het cru te zeggen, het kot staat op instorten. Een heel klein, fijn laagje grain komt af en toe achter het hoekje piepen. Daarnast bevat de disk geen transferfouten van betekenis. De DTS-HD MA 7.1-track trekt alle registers open en laat u genieten van al wat u van een fantasyspektakel verwacht, van het subtiele werk - het luiden van de kerkklokken is het signaal voor Jeff Bridges om uit te rukken - tot het meer bombaste knokwerk waarin de laatste restanten van bovenvernoemde gebouwen aan stukken worden gereten.

Het alternatief einde (1:16) kent een iets romantischere afloop dan het reguliere einde. Daarnaast bevat de schijf nog 15 verwijderde en alternatieve scènes (26:41) waarvan toch enkele het scenario toch iets beter hadden kunnen aankleden. De driedelige documentaire "The Making of Seventh Son" bestaat uit Defenders of Good (9:06) waarin de helden zoals Jeff Bridges, Ben Barnes en Alicia Vikander uit de reeks, inclusief hun garderobe en hun rekwisieten, onder de loep worden genomen. Resurrecting the Wicked (8:54) doet hetzelfde met de baddies Julianne Moore, Antje Traue en Djimoun Hounsou. Forging a Medieval Realm (7:03) focust zich meer op de visuele stijl van de film en de sets. The Legend and Lore of The Seventh Son (3:33) tracht een basis te bieden voor het centrale gegeven uit de film, namelijk dat een zevende zoon van een zevende zoon behept zou zijn met speciale talenten. Tot slot bevat de film 4 Visual Effects-galerijen, Bradley's Demise (0:32), Pendle Battle (1:01),  Boggart Chase (1:01) en Boldmere Fight (0:55), vier korte vignettes over de speciale effecten in de film.

Onvermijdelijk zijn alleen fantasy-liefhebbers het primaire doelpubliek van deze film, en onvermijdelijk is niet elke film die sinds 2001 het equivalent van Lord Of The Rings. Evenwel wordt elke film die commercieel gezien een flop is tot op het bot afgekraakt en dat is voor Seventh Son toch wel een iets te hard oordeel.

Regie: Sergei Bodrov
Met: Jeff Bridges, Ben Barnes, Alicia Vikander, Kit Harington, Olivia Williams, Antje Traue, Djimon Hounsou, Julianne Moore

7,5/10