DVDInfo.be >> Bespreking >> TURIST
TURIST (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2015-08-07
Reizen impliceert vreugde, helaas kan het ook de aanzet zijn tot een bikkelhard familiedrama. Vraag het maar aan Tomas (Johannes Bah Kuhnke)! Samen met zijn vrouw Ebba (Lisa Loven Kongsli) trekt hij naar een luxueus hotel in de Alpen. Het uitstapje moet het Zweedse gezin de dagelijkse zorgen laten vergeten. Dat gebeurt ook op de eerste dag, maar 24 uur later gebeurt er iets verschrikkelijks, waardoor het imago van Tomas als liefhebbende vader als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wat er precies gebeurt? Nou, dat zeggen we lekker niet omdat we de pret niet willen bederven, maar Tomas is niet langer meer de beschermende vader die voor zijn kroost in de bres springt. Hij is eerder een lafaard en dat zal hij de komende twee uur weten. Ebba heeft geen zin meer om haar leven met zo’n man te delen en de reis wordt een ware hel.

Regisseur Ruben Östlund is vooral bekend als grootmeester van skifilms (dat bestaat dus) en dus zijn de besneeuwde bergtoppen van Chamonix voor hem het ideale decor. We hebben al veel films gezien in ons leven (waarschijnlijk zelfs te veel), maar het is voor het eerst dat een wit scherm akelig wordt. Angstaanjagende beelden die worden afgewisseld met een vlijmscherpe ruzie tussen man en vrouw die tijdens een reis de donkere kantjes van elkaar (eindelijk) leren kennen. Östlund vond bijna al zijn inspiratie in ordinaire YouTube-filmpjes. Want tja, Hollywoodscenaristen vinden soms de meest ingewikkelde verhalen uit, maar de meest bizarre, ophefmakende verhalen vind je toch nog altijd op straat. Ook in Turist. En dan is er nog die slotscène! De Zweedse regisseur heeft blijkbaar ook iets met autocars. Net zoals in zijn bejubelde collagefilm De Ofrivilliga, krijgen we een scène die je twee keer zal doen nadenken alvorens je een reisje met een autobus boekt.

Door een simpel gegeven, maar met spitse dialogen en een verbluffende fotografie, voert Ruben Östlund je twee uur lang door het onderbewustzijn van een zogezegd gelukkig gezin. Is het een satire? Een drama? Horror uit het dagelijkse leven? De Fatal Attraction uit het arthousecircuit? Wie zal het zeggen, feit is dat je na het zien van Turist zal nadenken. Hoe reageert iemand als zijn leven wordt bedreigd? Wordt hij geleid door z'n overlevingsinstinct of denkt hij in de eerste plaats aan het in veiligheid brengen van zijn geliefden? Het is misschien een zinloze vraag, maar wees er zeker van dat je erover zal nadenken tijdens Turist. De vertolkingen zijn naar Scandinavische normen weeral uitmuntend, met Johannes Bah Kuhnke uit Real Humans als bekendste gezicht.

Zelden zag wit er zo betoverend uit als op deze transfer. Een groot deel van de film speelt zich in een spierwit landschap af, terwijl de protagonisten niet meer dan onbeduidende insecten lijken. Als de camera naar binnen trekt (in het hotel dus) krijgen we een levendig, realistisch kleurenpalet. Technisch is deze transfer van een zeer hoogstaand niveau en het is jammer dat Lumière niet meer Blu-rays uitbrengt, gewoonweg omdat ze altijd zo goed als perfect zijn. De geluidsband is een DTS-HD MA 5.1-track met zeer veel lelijke Zweedse woorden.

Je vindt geen extra's op dit schijfje.

Turist is een film waarin iedereen zich zal herkennen, en eentje waarover je achteraf nog lang zal nadenken. Must!

Regie: Ruben Östlund