DVDInfo.be >> Bespreking >> BIG HERO 6
BIG HERO 6 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-08-27
We begeven ons naar de nabije toekomst, naar de stad San Fransokyo, een imaginaire metropolis waar Amerikaanse en Japanse invloeden hand in hand gaan. Hiro Hamada (Ryan Potter) is ondanks zijn voor zijn leeftijd bovengemiddelde intelligentie een outcast die zich liever onledig houdt met illegale robotgevechten dan met zijn studies. Zijn oudere broer Tadashi (Daniel Henney), die de rol van vader heeft overgenomen sinds de beide ouders van de Hamada's zijn omgekomen, probeert zijn broertje warm te maken voor een carrière aan de onderzoeksfaculteit van zijn mentor, professor Robert Callaghan (James Cromwell). Al wat Hiro moet doen is een in het oog springende uitvinding presenteren, en als de wind gunstig waait zit er een studiebeurs in. Hiro's microbots, kleine, gedachtengestuurde metalen plaatjes die als een soort bouwblokjes elke gewenste vorm kunnen aannemen die men zich maar kan indenken, lijken de jongen te verzekeren van zijn beurs. Ondanks het feit dat de rijke industrieel Alistair Krei (Alan Tudyk) Hiro's uitvinding wil kopen voor een onzedelijk bedrag, meent Hiro dat de tijd niet rijp is om zijn uitvinding te commercializeren. Het noodlot slaat echter toe en professor Callaghan en Tadashi komen diezelfde avond nog om bij een brand.

De lusteloosheid slaat nu helemaal toe bij Hiro, ondanks de verwoede pogingen van zijn tante Cass (Maya Rudolph) en Tadashi's ex-medestudenten Fred (T.J. Miller), Go Go (Jamie Chung), Wasabi (Damon Wayans jr.) en Honey Lemon (Genesis Rodriguez) om hem toch maar iets te laten studeren. Op een dag activeert Hiro per ongeluk Baymax (Scott Adsit), een verzorgingsrobot en tevens de laatste uitvinding van Tadashi. Als Baymax plots opmerkt dat het laatste overgebleven robotje van Hiro nog steeds actief is, ondernemen de twee een speurtocht en worden ze geconfronteerd met een maniak in een kabuki-masker die begonnen is met massaal microbots te produceren. De politie gelooft uiteraard niets van het warrige verhaal van Hiro, en die richt dan maar bij gebrek aan beter samen met de vier labgenoten van zijn broer én Baymax de Big Hero 6 op, een team van anonieme superhelden, die het als hun eerste taak op zich hebben genomen om de geestesgestoorde met het kabuki-masker tegen te houden.

Als u een beetje filmliefhebber bent, weet u dat Disney naast Star Wars ook de rechten heeft verworven op het gros van de Marvel-franchise, een paar brokjes zoals X-Men en Spiderman, waarvoor de rechten respectievelijk bij Fox en Sony liggen, uitgezonderd. Dat ze voor hun volgende tekenfilm ná het waanzinnig populaire Frozen hebben gekozen voor de verfilming van een bijzonder obscure Marvel-comic die compleet niet aansluit bij het Marvel Cinematic Universe, komt niet helemaal als een complete verrassing. Alle aandacht op Marvel toespitsen lijkt me echter strategisch gezien niet de beste zet, want met alle Avengers, Ant-Mannen en agenten van S.H.I.E.L.D. die elkaar de laatste tijd over de voeten vallen, lijkt het genre compleet, maar dan ook compleet oververzadigd. Big Hero 6 heeft het hart op de juiste plaats en is technisch zeer voldragen, maar is in zekere zin méér van hetzelfde en zal waarschijnlijk de tand des tijds niet doorstaan zoals de sprookjes van Andersen dat blijkbaar wel kunnen. De film won op de recentste Oscaruitreiking de prijs voor beste animatiefilm, die niet naar Pixar ging omdat ze uitzonderlijk geen film hadden ingediend (met Inside Out is de competitie dit jaar eigenlijk al beslecht vooraleer ze begonnen is) en ook niet naar het vele malen superieure How To Train Your Dragon 2, omdat Dreamworks in animatieland nog steeds niet voor "vol" aangezien wordt. Wie twintig jaar geleden overigens had beweerd dat Stan Lee nog eens een cameo als zichzelf zou maken in een Disneyfilm, zou waarschijnlijk in een dwangbuis in de strengst bewaakte psychiatrische instelling zijn opgesloten.

De personages uit de film leunen dan ook iets te nauw aan bij de meeste gangbare nerd-cliché's. Dat Harry Potters Hiro's wereldbeeld vertekend is door het voortijdig overlijden van zijn ouders, is een zodanig grote open deur intrappen, dat naast de voet ook de rest van het lichaam door de deuropening gezogen wordt; en dat Hagrid Baymax daar dan als surrogaat-oppasser het gat opvult ook. Ook de nevenkarakters, in dit geval de andere leden van de Avengers Big Hero 6 zijn redelijk inwisselbare karakters. De interessantste wending in het verhaal is evenwel [spoiler]dat de kijker op het verkeerde been wordt gezet en niet Callaghan de goeie en Krei de slechterik van dienst is, maar dat het uiteindelijk net omgekeerd blijkt te zijn[/spoiler]. Mocht Big Hero 6 een origineverhaal van een langlopende reeks geweest zijn, dan was het een zeer gedegen werkstuk dat de fans een groot plezier zou doen; het probleem is alleen dat geen hond de obscure Marvel-comic in kwestie nog zal kennen. De manier waarop de robot Baymax er blijkbaar wel in slaagt om de cocon te doorbreken waarin Hiro na het overlijden van zijn broer zit opgesloten, is oprecht, maar de vriendschap tussen mensen en artificiële intelligenties is ook al zo'n paard dat al uitvoerig dood is geslagen. De vormgeving van het cultureel hybride San Fransokyo en het oeverloos mooi gedetailleerde universum dat een mooie kruisbestuiving is van de Pixar- en Ghibli-studio's, maken van de film alleszins wel een visueel pareltje. De actiescènes zijn perfect gedoseerd en de plot rondom de identiteit van de gemaskerde is niet zo bijzonder ver gezocht.

De hogedefinitietransfer brengt al dit animatiegeweld met maximale effectiviteit naar het scherm. De kleuren zijn spetterend, maar smaakvol en geordend; het beeld ziet er nergens uit als een op hol geslagen robot die een verfwinkel in de vernieling heeft gereden. Kleine details zoals beschadigingen aan het harnas van Baymax en de opschriften op de voorbijrijdende trams zijn prachtig vormgegeven, en ook het ensemble van microbots vormt een haast organisch, tastbaar geheel. De zwarttinten zijn diep, maar laten onder meer het koolstofachtige oppervlak van de microbots in zijn waarde. Ook de DTS-HD MA 7.1-track is subliem: de track bevat voldoende actie en atmosfeer, maar bezondigt zich nooit aan extremiteiten. Onder meer het verkeer van San Fransokyo waarin Baymax zich zonder nadenken stort, klinkt overvloedig. De dialogen zijn zeer helder en goed gericht, en de soundtrack van Henry Jackman - de film bevat in tegenstelling tot Frozen geen gezongen stukken - biedt bescheiden ondersteuning, alleen het nummer Immortals van Fall Out Boy springt eruit.

Naast de gebruikelijke reeks cross-promotionele trailers aapt Disney dochterbedrijf Pixar na door aan elke film een kortfilmpje toe te voegen aan de bioscooprelease. In Feast (6:13) maken we kennis met een hongerig hondje dat door een vrijgezel in huis wordt genomen en zich in de loop der tijd specialiseert in het wegwerken van de kliekjes. De documentaire The Origin of Big Hero 6: Hiro's Journey (15:10) is een vluchtig overzicht van het productieproces, gepresenteerd door Jamie Chung (Go Go), waarin de personages, de animatietechnieken en het Marvel-bronmaterial er tegen een waanzinnig tempo worden doorgejaagd. Een tweede documentaire, Big Animator 6: The Characters Behind the Characters (6:39) brengt enkele van de makers samen tijdens een rondetafelgesprek, waarin ze hun bijdrage aan de film toelichten. Regisseurs Don Hall en Chris Williams introduceren nog vier verwijderde scènes (13:10) met toelichting. Er is nog een trailer (1:41) aanwezig, alsook een cartoon "Mickey Mouse in Tokyo Go" (3:47) met een Japans thema.

Disney probeert met Big Hero 6 een beetje met zijn tijd mee te gaan en vooral de aangekochte auteursrechten van Marvel maximaal te verzilveren. Dit levert een solide, maar niet bijster originele film op. Op technisch gebied is deze disk een voltreffer, de extra's vallen tegen, zeker voor een firma die tot voor kort ons rond de oren sloeg met de woorden Diamond en Platinum. Koolstoflegeringen zijn blijkbaar geen edelmetalen.

Studio: Disney

Regie: Don Hall & Chris Williams
Met: Scott Adsit, Ryan Potter, Daniel Henney, T.J. Miller, Jamie Chung, Damon Wayans jr., Genesis Rodriguez, James Cromwell, Alan Tudyk, Maya Rudolph, Abraham Benrubi, Katie Lowes