DVDInfo.be >> Bespreking >> FOCUS
FOCUS (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2015-09-02

Vorig jaar wist men in Hollywood niet wat men zag. Een peperdure Will Smith-blockbuster werd niet alleen tot op het bot gekraakt (wat bijna steeds gebeurt), maar er kwam ook geen kat naar After Earth kijken. De beschuldigende vinger ging in de richting van zijn zoon (en tevens ettertje) Jaden. Zou het dan toch kunnen dat het bioscooppubliek het heeft gehad met de voormalige Fresh Prince Of Bel-Air? Het was dan ook bang afwachten (ten minste voor de producers, want Smith kon het naar eigen zeggen geen moer schelen) of Focus zou aanslaan of niet.

Over zijn spaarrekening hoeft Smith zich alsnog geen zorgen te maken, het bioscooppubliek slikte immers zonder morren deze misdaadkomedie die wel hip oogt, maar helaas niets voorstelt. We bibberen als we merken dat er zakenrollers op straat rondlopen, toch blijven deze oplichters op het witte doek geliefde personages. En jawel, Smith is er zo eentje in Focus. Nicky is niet het soort dief dat met de kruimels tevreden is. Hij steelt alles wat hij ziet is en is niet te vertrouwen, toch is deze zwendelaar vooral geïnteresseerd in klusjes die hem binnen enkele minuten een paar miljoen dollars rijker kunnen maken. Hij komt in contact met mannen die zonder aarzelen bereid zijn om hun hele fortuin te vergokken. Natuurlijk weten die pineuten niet dat Nicky altijd wint. Tijdens weddenschappen heeft hij spionnen rondlopen die hem op een ingenieuze manier influisteren welke beslissing hij moet nemen. Door zijn methodes is de dief steeds op de vlucht. Hij leert Jess (Margot Robbie) kennen, die ook alle trucs van het zwendelaarsvak onder de knie heeft, en natuurlijk (hoe kan het anders) vormen ze een duo. Regisseurs Glenn Ficarra en John Requa die je zeker kent van het vehikel Crazy, Stupid, Love, wilden ook voor wat romantiek zorgen en dus wordt Jess tot over haar oren verliefd op Nicky. De grote vraag is natuurlijk of zo’n kerel te vertrouwen is.

Het grote probleem is dat de makers absoluut wilden dat Focus een romantische film werd. Smith en Robbie passen wel zeer goed bij elkaar, maar de bedscènes (die geen moment interessant zijn) nemen alle kracht uit deze film. Focus verveelt wel niet, maar uiteindelijk is het niet meer dan een videoclip met in de hoofdrol zwendelaars.

Laten we eerlijk blijven! Is er ook maar iemand die denkt dat Warner een Will Smith-film met technische mankementen op de markt zou brengen? Mooi niet dus! De geluidsband bestaat uit een DTS-HD Master Audio 7.1 track. Toegegeven, omdat deze misdaadkomedie niet al te veel special effects bevat (vergeet niet dat deze film in feite een basiscursus voor beginnende oplichters is), klinkt het geluid niet altijd even imponerend. De speakers worden wel verwend, maar moeten zich tevreden stellen met hoofdzakelijk ronkende motoren van sportwagens (of had je gedacht dat men Will Smith met een tweedehands Fiatje zou laten rondtoeren?. Het beeld is uitmuntend, met natuurlijke kleuren en haarscherpe details of m.a.w. je kan niets opmerken over deze release!

Veel hangt af van de smaak, maar hoe meer films ik bespreek des te meer ik denk dat de bonusfilmpjes op de releases zo goed als overbodig zijn. We veronderstellen dat de cinefiel (of indien je meer het woord filmfan verkiest) iets wil opsteken over de film, maar vaak moeten we het stellen met promofilmpjes die nauwelijks het vermelden waard zijn. Dat is bij Focus niet anders. Wie interesse heeft in een carrière als tasjesdief moet beslist naar Masters of Misdirection: The Players in a Con kijken, waarin wordt getoond hoe je je medemens kan bestelen. Er zijn twee bonusfilmpjes over de twee protagonisten. In Gentleman Thief wordt er kort wat over het personage van Will Smith verteld, terwijl men het in Stealing Hearts logischerwijze over de dievegge Jess Barett heeft. Er zijn ook nog een achttal minuutjes verwijderde scènes en een alternatief begin. Wij zijn alvast benieuwd wie op al deze promopraatjes zit te wachten!

Focus is zeker geen slechte film, wel een lichtgewicht at niet al te lang in je filmgeheugen zal blijven ronddwalen. Leuk om te zien, maar ook niet meer dan dat.

Regie: Glenn Ficarra, John Requa
Met: Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro