DVDInfo.be >> Bespreking >> GRANDES VACANCES, LES
GRANDES VACANCES, LES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-09-02
Op 31 juli 2014 was het exact 100 jaar geleden dat de flamboyante Franse komiek Louis De Funès werd geboren. Ter gelegenheid van die honderdste verjaardag bracht EIC een boxset uit met 25 van zijn films uit de periode 1962-1981, samen met een documentaire over zijn leven en werk. Alhoewel de box zeker geen compleet werk is - de acteur speelde immers in meer dan 150 films en de rechten daarvan zijn hopeloos versnipperd - bevat de box een behoorlijke staalkaart van 's mans werk. Het gaat hier om diverse releases die eerder reeds beschikbaar waren, maar nu in dit redelijk volumineuze werk gebundeld worden.

Schooldirecteur Charles Bosquier (Louis de Funès) kan op het einde van het jaar pronken met 80 % geslaagden, waaraan zijn dictatoriale manier van het besturen van de school niet vreemd is. Ook is het duidelijk dat de punten van zijn leerlingen stijgen naarmate de ouders een adellijke titel dragen en/of op tijd hun schoolrekeningen betalen. Dé grote schandvlek van de school is echter zijn eigen zoon Philippe (François Leccia), die afstudeert met een catastrofale buis voor Engels. Bosquier is echter niet voor één gat te vangen en hij stuurt de jongen sito presto naar zijn vriend Mac Farrell (Ferdy Mayne), een Schotse whiskymagnaat die ongeveer hetzelfde probleem heeft met zijn dochter Shirley (Martine Kelly) en haar buis voor Frans. Het lijkt logisch dat de twee tijdens de zomer gewoon van familie wisselen; Philippe had echter al plannen om met enkele vrienden te gaan zeilen, en hij weet de ietwat dommige Michonnet (Maurice Risch) te overtuigen om zijn plaats in te nemen. Shirley weet zowat alle studenten van de school die tijdens de zomer verplicht strafstudie volgen om haar vinger te winden, en ook Charles' andere zoon, Gérard (Olivier de Funès), blijkt niet ongevoelig voor de charmes van de Engelse studente. Door de superieure kwaliteit van de Engelse keuken wordt Michonnet echter al snel ziek, en als ook nog eens Gérard, die heeft gemerkt dat zijn broer niét in Frankrijk zit maar in Le Havre, uiteraard tegen betaling zijn mond voorbijpraat, reist Bosquier naar Engeland af; als hij daar merkt dat Michonnet de plaats van Philippe heeft ingenomen, reist hij als een bezetene terug naar Frankrijk om zijn zoon te zoeken. Die is intussen verliefd geworden op Shirley, en het jonge koppeltje probeert op alle mogelijke manieren uit de klauwen van hun kibbelende respectievelijke vaders te blijven. Ze besluiten dat de enige manier om de chaos te stoppen erin bestaat om de vaders voor een voldongen feit te stellen en te trouwen tijdens een festival in het Schotse Gretna Green, historisch bekend als pleisterplaats voor schaakhuwelijken, uitgevoerd door de lokale smid, waarbij geen ouderlijke toestemming vereist is.

Deze in het tweede deel ietwat chaotische film is opnieuw op het lijf van de neuroot De Funès geschreven. Waar de eerste helft van de film voornamelijk focust op het bedrog dat zoon Philippe heeft gepleegd en de misverstanden die voortvloeien uit het feit dat Michonnet zich voor de zoon van de directeur uitgeeft, mist het tweede deel van de film gaandeweg wat structuur. In pré-kanaaltunneltijden blijkt de oversteek van Engeland naar Frankrijk een fluitje van een cent, terwijl een gestrande De Funès wél moet gebruik maken van een Nederlands binnenschip - één van de binnenschippers is overigens duidelijk de Echt Aantwaarps Theater-acteur Ivo Pauwels - en een Franse kolenboer om een paar kilometer verder naar Le Havre te reizen. Met een mengeling van Franse en Engelse acteurs die zich bedienen van een soort Allo Allo-Engels - de rol van Mac Farrell wordt overigens gespeeld door Ferdy Mayne, een Duitse jood - probeert regisseur Girault alvast de lachers op zijn hand te krijgen, maar het was overduidelijk ook een poging om De Funès' bekkentrekkerij te exporteren naar de andere kant van het kanaal, en zelfs naar de Nederlandssprekende gebieden, want de binnenschippers spreken (onduidelijk) NederVlaams. Tevens was deze film net als Fantômas Se Déchaîne, Le Grand Restaurant, Hibernatus, L'Homme Orchestre en Sur Un Arbre Perché een niet dadelijk subtiele poging om Louis' zoon Olivier te lanceren als acteur. De Funès junior hield het overigens na zes films met zijn vader voor bekeken en besloot - terecht - dat acteren niet zijn ding was; de man is nadien lijnpiloot geworden. Net als vele andere films van De Funès leest het scenario van Les Grandes Vacances als een stripverhaal waarvan de tekenaar aan de amfetamines zit.

De Louis de Funès-box bevat films van allerlei pluimage en prints waarvan de herkomst niet altijd even duidelijk is. Deze Les Grandes Vacances is uitgevoerd in het originele 2.35:1-formaat en gelukkig anamorfisch op schijf gezet. Het betreft een oude print vol telecine wobble die erg verbleekt is en sporadisch zeer storende coderingsfouten bevat, maar in de lijn ligt met wat je van een film uit 1967 zou verwachten. De Franse 2.0-track bevat ook stukjes in het Engels en het Nederlands, maar de - ingebakken - ondertiteling is hier meer dan welkom; de sporadische Nederlands gesproken stukjes zijn overigens niet ondertiteld en amper verstaanbaar zonder een flinke ruk naar rechts met de volumeknop; de omstandigheden tijdens de opname zijn hier grotendeels de schuldige, want één van de scènes waarin onze taal gebezigd wordt, speelt zich af tijdens een frisse knokpartij in een bruin café. De disk lijkt identiek aan deze losse uitgave.

Deze disk bevat geen extra's; de boxset zelf bevat wel een uitgebreide documentaire over leven en werk van Louis De Funès.

Les Grandes Vacances mist een klein beetje een vaste regisseurshand, maar biedt de ideale omkadering om De Funès zijn gekke bekken te zien trekken. En de acteur in een te groot schipperskostuum met het opschrift GROOTE LULU op, is alleen al de prijs van de schijf waard.

Studio: EIC

Regie: Jean Girault
Met: Louis de Funès, Ferdy Mayne, Martine Kelly, François Leccia, Olivier De Funès, Claude Gensac, Maurice Risch