DVDInfo.be >> Bespreking >> CHAPPIE
CHAPPIE (BLU-RAY)
Bespreking door: Michael2 - Geplaatst op: 2016-06-03
Zeggen dat Johannesburg niet bepaald de veiligste stad is in Afrika, kan best wel als een understatement beschouwd worden. In de nabije toekomst escaleert het zelfs tot maar liefst driehonderd moorden per dag, waardoor bij de politiemacht de moed in de schoenen zakt. Deon Wilson (Dev Patel) werkt voor Tetravaal en zorgt ervoor dat het bedrijf een oplossing kan bieden aan de overheid. Hij heeft robotten ontwikkeld met een artificiële intelligentie die perfect geschikt zijn om de taken van politieagenten over te nemen. De instantie hapt toe en dankzij deze nieuwe technologie keert het tij en het criminaliteitscijfer zakt dan ook enorm. Bij een interventie van een drugsdeal wordt unit 22 zwaar beschadigd, zijn batterij is vast gesmolten aan zijn chassis waardoor deze niet meer vervangen kan worden, en hij wordt dan ook gemarkeerd voor recyclage.

Ninja (Ninja), Yo-landi (Yo-landi Vi$$er) en Amerika (Jose Pablo Cantillo) waren betrokken bij diezelfde drugsdeal, die al mislukt was en zijn daardoor een smak geld verschuldigd aan Hippo (Brandon Auret), een lokale drugsbaron die hen zeven dagen de tijd geeft om het bedrag terug te betalen. Om dit voor elkaar te krijgen plant het trio een overval op een gepantserd geldtransport, maar ze komen snel tot het besef dat een diefstal van dat kaliber met de huidige politiemacht onmogelijk is. Yo-Landi maakt de opmerking dat er toch iemand moet zijn die de robotten controleert en na wat opzoekwerk richtten ze hun pijlen op Deon. Die heeft ondertussen een heleboel andere dingen aan zijn hoofd. Zo voelt hij de nijd en jaloezie van zijn collega Vincent Moore (Hugh Jackman), die maar niet begrijpt waarom de overheid kiest voor de technologie van Deon en niet voor zijn project, wat eigenlijk een puur oorlogsmachine is op afstandsbediening, en verdacht veel op een ED-209 lijkt uit Robocop.

Deon is ondertussen al aan een nieuw project bezig en wanneer hij na een lange nacht eindelijk zijn doorbraak heeft, kan hij niet wachten om dit nieuws te brengen bij de CEO van Tetravaal, Michelle Bradley (Sigourney Weaver). Hij heeft het voor elkaar gekregen om een artificiële intelligentie een “bewustzijn” te geven en hij vraagt dan ook toestemming om dit nieuw programma te uploaden naar een robot. Michelle maakt duidelijk dat Tetravaal een beveiligingsbedrijf is en dat men dus geen nood heeft aan emotionele robotten. Deon trekt echter zijn stoute schoenen aan en kan nog net op tijd unit 22 terug opvorderen die al half gedemonteerd is. Hij vertrekt naar huis om daar zijn experiment uit te voeren maar wordt onderweg ontvoerd door Ninja en zijn twee handlangers. Eenmaal aangekomen in hun schuilplaats, vinden ze de robot in Deons wagen en willen ze dat hij hem programmeert om voor hen te vechten. Dat gaat echter zomaar niet en de enige manier om hem in beweging te krijgen is om het nieuwe programma te uploaden, maar dan zal hij in het begin zijn zoals een kind die alles nog moet aanleren. Zo gezegd, zo gedaan, en niet veel later wordt unit 22 Chappie (Sharlto Copley), de eerste robot die voor zichzelf denkt en een bewustzijn heeft. Vanaf dan is het een strijd tussen Ninja die hem tot een vechtmachine wilt opleiden en Deon die hem terug mee wilt nemen. Hij blijft echter bij de gangsters en Yo-Landi ontfermt zich over Chappie. Deon geeft echter niet op en komt geregeld terug om Chappie nieuwe dingen aan te leren. Chappie is enorm leergierig en probeert zijn plek in de wereld te vinden. Dit zou echter wel van korte duur kunnen zijn, want die batterij blijft onvervangbaar en heeft nog maar voor vijf dagen energie.

Neil Blomkamp (District 9, Elysium) is met Chappie nog maar aan zijn derde film toe, maar heeft al wel zijn stempel weten te drukken op het sci-fi genre. Met District 9 verbaasde hij vriend en vijand en gaf hij een nieuwe impuls aan een genre dat het op dat moment wel kon gebruiken. Dat succes zorgde ervoor dat zijn tweede film Elysium een veel groter budget kreeg, wat vooral werd gespendeerd aan grotere namen op de affiche en nog betere special effects. Die film blinkt dan ook uit in het laatste, maar op de inhoud kwam wat meer kritiek. Het verhaal was inderdaad wat magerder dan zijn debuutfilm maar dat neemt niet weg dat dit eveneens een prima actie sci-fi is. En dan zijn we nu dus aanbelandt bij Chappie die zowel visueel als thematisch perfect aansluit bij zijn voorgangers. Uiteraard komen we nu ook in Zuid-Afrika terecht wat al meteen voor een contrast zorgt met de meeste donkere science fiction films. In Blomkamp zijn films krijgen we bijna uitsluitend dagscènes in een zonnige omgeving met expressieve personages voorgeschoteld waardoor de kleuren geregeld naar voren komen. Daardoor zou je haast gaan concluderen dat je naar een optimistische film kijkt, maar vergis je niet, Blomkamp zijn wereld is hard en grauw met vervallen grijze gebouwen, veel bloederig geweld en thema’s die zo actueel zijn waardoor het moeilijk wordt om hoopvol te blijven.

Die thema’s maken dan ook steeds overduidelijk een vergelijking met problemen in onze huidige maatschappij. Waar in District 9 de problematiek van illegale immigranten en racisme naar voren geschoven werd, was het in Elysium tijd om het klassenverschil tussen arm en rijk nog eens onder de loep te nemen. Ook in Chappie wordt deze traditie verdergezet, Chappie is uniek en anders, wat vroeg of laat leidt tot discriminerende en gevaarlijke situaties, zoals jammer genoeg, bij de meeste buitenbeentjes. Het grote verschil met de voorgaande films is dat deze keer een individu geviseerd wordt in plaats van een hele gemeenschap, en omdat Chappie een ontwapenend effect oproept bij de kijker, kun je niet anders dan meeleven met hem. Vooral in de scène waar hij aan zijn lot wordt overgelaten in de achterbuurt van Johannesburg zal je bij de keel grijpen. Naïef, grappig, nieuwsgierig, kwetsbaar en lief zijn maar enkele woorden om onze nieuwe vriend te omschrijven, wat hem meteen het meest menselijke personage van de film maakt. De andere personages worden knap vertolkt maar zijn meestal eerder eenzijdig en herleidt tot een clichématige invulling, wat hard opvalt als we ze vergelijken met de evolutie die Chappie meemaakt. Zo hebben we de brave wetenschapper, de sympathieke boefjes, de typische bad guy en een op macht beluste bendeleider. Nee, laat het duidelijk zijn, we kijken in de eerste plaats naar Chappie voor Chappie, en het is zeker een lust voor het oog. Net zoals we in Dawn Of The Planet Of The Apes kijken naar echte chimpansees en niet meer beseffen dat het CGI is, zien we nu naar een robot met een ziel die meteen je hart verovert.

Chappie
is een film geworden die wel een mix lijkt tussen Robocop en E.T., wat ongelooflijk raar klinkt en waar waarschijnlijk alleen Blomkamp mee kan wegkomen. District 9 was zijn debuutfilm en blijkbaar wist hij toen al heel goed welke richting hij uit wou, want telkens wanneer je naar een film van hem kijkt, is het door zijn unieke visuele stijl overduidelijk dat hij het genre een warm hart toedraagt.

Hoe het er op de set aan toeging was iets minder hartverwarmend. Ninja en Yo-landi die samen deel uitmaken van de veelbesproken Zuid-Afrikaanse muziekgroep Die Antwoord, en in de film een alternatieve versie van zichzelf spelen, hadden wat last van misplaatste sterallures waarmee vooral Ninja de kroon spande. Zo weigerde het duo om samen met andere crewleden aan tafel te gaan zitten vanwege een superioriteitsgevoel, werden er een aantal dames seksueel geïntimideerd door Ninja en ging hij even zeggen hoe andere mensen hun job moesten doen. Raar gedrag voor iemand die beweert een groot fan te zijn van Blomkamp, die op zijn beurt al heeft laten weten om nooit meer met hen samen te werken. Het was zelfs zo erg dat een scène met Hugh Jackman (The Wolverine, Prisoners) werd geannuleerd omdat die niet meer wou samenwerken met de arrogante Ninja. Gelukkig laten al deze problemen zich niet tonen in de film, maar het blijft toch wel surrealistisch en jammer om te horen hoe sommige mensen naast hun schoenen kunnen lopen.

Ook op dit gebied worden we helemaal niet teleurgesteld. De visuele effecten zijn, zoals ik al eerder vermeldde verbluffend. Kleuren spatten van het scherm en details zijn steeds haarscherp. Net zoals bij de andere films van Blomkamp worden we dus goed verwend. Hetzelfde verhaal gaat op met de DTS-HD Master Audio 7.1-track want beter kunnen we haast niet verwachten. De actie knalt lekker weg, de dialogen zijn zuiver, de surround geluiden worden mooi ingezet en de muziek van Die Antwoord hoort perfect bij de sfeer van de film. Alles is perfect uitgebalanceerd waardoor je het volume nooit moet bijregelen omdat de dialoog te stil is of de actie te luid. Over zoveel goeds valt eigenlijk weinig op aan te merken. De film is simpelweg een lust voor het oog en het oor.

De enkele disc die we krijgen met deze uitgave staat hoogstwaarschijnlijk propvol want er zijn wel wat extra’s aanwezig. Als we het ontbreken van een audiocommentaartrack even buiten beschouwing laten, krijgen we een mooi onderhoudend aanbod aan extra’s waardoor we een goed idee krijgen over de inhoud van deze knappe productie. Ook is alles netjes voorzien van Nederlandse ondertiteling wat jammer genoeg niet altijd evident is.

Met Alternate Ending (5:16) krijgen we een heel ander einde te zien dat niet enkel de toon van de film wijzigt maar in bepaalde mate zelfs het karakter van Chappie zelf. Het was zeker interessant om deze visie eens te bekijken maar het was wel de goede keuze om niet die weg in te slaan voor de definitieve versie. In Extended Scene: Very Bad Man (1:30) krijgen we een verlengde scène te zien van het moment waar Chappie zich volledig laat gaan op Hugh Jackmans personage Vincent. Wat uiteindelijk neerkomt op meer pijn en leed voor dat personage. Vervolgens worden we verwend met een boel Featurettes. From Tetra Vaal to Chappie (7:30) is eigenlijk een oud kort demofilmpje waar het idee van Chappie bij Blomkamp, die trouwens begonnen is als computer animator, reeds naar boven kwam drijven. Jozi: Real City and a Sci-Fi setting (15:03) geeft ons voornamelijk een inkijk bij de gebruikte locaties. Zo is Blomkamps ouderlijk huis gebruikt in de film nadat ze de krakers hebben uitgezet. Verder zien we hoe de schuilplaats van Ninja tot leven is gekomen door de eigenzinnige artistieke stijl van Die Antwoord zelf, waardoor je het gevoel krijgt dat je in een alternatieve realiteit bent terechtgekomen. Er is ook gefilmd in Ponte City, een groots gebouw waar vooral criminelen vertoeven. Het mag duidelijk zijn dat daar filmen niet steeds een pretje was. Ook wordt in deze featurette duidelijk dat Sharlto en Neill al zeer lang bevriend zijn.

Over Sharlto gesproken: in Chappie: The Streetwise Professor (9:31) wordt zijn prestatie en meerwaarde in de schijnwerpers gezet, waarmee het duidelijk wordt dat je toch heel de tijd naar een acteur kijkt in plaats van enkel naar een CGI gecreëerd personage. Vervolgens worden de personages die in de film bij Tetravaal werken even toegelicht in We Are Tetravaal (5:53). Op hun beurt worden de gangsters van de film meer in detail bekeken in Keep It Gangster (7:07). In Rogue Robot: Deconstructing the Stunts and Special Effects (14:21) krijgen we uiteraard te zien hoe de stunts en speciale effecten tot stand zijn gekomen van vooral de laatste actiescène. De titel Arms Race: The Weapons and Robots (06:25) is meteen vrij duidelijk over wat het te vertellen heeft en in Bringing Chappie to Life: The Visual Effects (8:01) krijgen we dan weer de kopzorgen van het visual effects team te zien waar vooral de interactie tussen Chappie en water en vuur voor een uitdaging zorgde. Met The Reality of Robotics (5:34) komen we te weten of een wereld zoals die in Chappie verre toekomstmuziek is of niet. Uiteindelijk eindigen we de extra’s met de fotogalerij The Art of Chappie Gallery en enkele Previews (2:14).

Of Blomkamp zichzelf overtroffen heeft zal van ieders smaak afhangen. Over de stijl die hij hanteert, is met deze derde film echter geen twijfel mogelijk en daar ben je fan van of niet. Was je dat al met District 9 en Elysium dan ga je Chappie ook zeker waarderen. De diepere boodschap zorgt er echter ook voor dat de film toegankelijk is voor de niet sci-fi geeks onder ons. En ooit moest het er eens van komen, maar met uitmuntend beeld en geluid en een mooi gevulde disc met extra’s ben ik blij dat Chappie de eerste film is die van mij de top bluray stempel krijgt. Hopelijk is er ondanks al de bling bling op zijn chassis daar nog een plekje vrij voor.

Regie: Neill Blomkamp
Met: Sharlto Copley, Dev Patel, Sigourney Weaver, Hugh Jackman, Ninja, Yo-Landi Visser, Brandon Auret, Jose Pablo Cantillo

8,5/10