DVDInfo.be >> Bespreking >> 100, THE - SEIZOEN 3
100, THE - SEIZOEN 3
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2016-11-23
Wanheda. Commander of Death. Deze niet zo flatterende bijnaam heeft Clarke Griffin (Eliza Taylor) gekregen nadat ze de bezetters van Mount Weather in het tweede seizoen zonder scrupules heeft uitgemoord. Onder meer de vriendin van Jasper Jordan (Devon Bostick) is daarbij omgekomen; Jasper zelf is verworden tot een waggelende zuipschuit. Clarke heeft haar conclusies getrokken, en heeft besloten de rest van haar dagen in de bossen te slijten als kluizenaar. De Skaikru, de overlevenden van het neergestorte Ark-ruimtestation, hebben een wankel bestand gesloten met de twaalf stammen Grounders, die, onder leiding van Lexa (Alycia Debnam-Carey), een wapenstilstand in acht nemen. Eén van de condities van de wapenstilstand is dat de Skaikru zich niet in de ruïnes van Mount Weather mogen ophouden, omdat daar té veel Grounders zijn doodgemarteld en de stammen respect voor hun doden eisen. De Skaikru houden zich daarom bezig met het zoeken naar meer overlevenden van het neergestorte ruimtestation.

Zo'n overlevende is Charles Pike (Michael Beach), de vroegere leerkracht overlevingstechnieken op de Ark. Hij heeft de crash overleefd, en heeft zich met enkele getrouwen uitgerekend verschanst in Mount Weather. Bij de Grounders is er intussen onrust ontstaan over het leiderschap van Lexa: ze wordt namelijk uitgedaagd door koningin Nia (Brenda Strong) van de Azgeda, de IJsnatie, maar ze wordt door Lexa in een duel op leven en dood verslagen, en haar zoon Roan (Zach McGowan) volgt haar op. Evenwel heeft de IJsnatie een bomaanslag gepleegd op Mount Weather, waarbij het gros van Pikes volgelingen is omgekomen. Pike is de halfzachte aanpak van kanselier Kane (Henry Ian Cusick) meer dan beu, en de aanslag is koren op zijn molen bij de nakende kanseliersverkiezingen, waarin hij Kane afzet. Net op het moment dat er cruciale onderhandelingen op til zijn, waarbij Clarke Lexa tracht te overtuigen de wapens neer te leggen, slacht Pike een contingent wachtsoldaten van de Grounders af, en is een open oorlog een feit.

Zoals het echter vaker gebeurt, zouden de vechtende partijen nochtans beter hun krachten bundelen tegen de échte dreiging. De vorige kanselier, Thelonious Jaha (Isaiah Washington), is in de ban geraakt van Alie (Erica Cerra), een artificiële intelligentie die tracht om mensen te overtuigen bij haar aan te sluiten. Wie een microchip inslikt met haar teken op, kan in gedachten binnentreden in een stad die de City of Light heet, een virtuele omgeving waar pijn en smartelijke herinneringen niet langer bestaan. De prijs die haar volgelingen betalen, is dat ze hun vrije wil verliezen, en aansluiten bij een leger met sektaire trekjes dat hoe langer hoe groter wordt, en de mensen niet langer de vrije keuze laat of ze willen aansluiten of niet. Alie, de artificiële intelligentie, is echter net diegene die, om de mensheid te 'beschermen' tegen overbevolking, de nucleaire holocaust op de aarde heeft ontketend. De AI heeft zich gemodelleerd naar Becca Pramheda, haar uitvindster, die na de slachtpartij die haar creatie heeft ontketend, in een ruimtestation een tweede, meer empathische AI heeft ontwikkeld die in staat is om de eerste te vernietigen, en honderd jaar geleden op aarde is geland om de ramp die ze veroorzaakt heeft, in te dammen. Haar voorgeschiedenis is blijkbaar diep verstrengeld met de cultus waarbij de Grounders een leider kiezen, en wanneer Lexa wordt gedood, is het voor het laatste restant van wat eens de 100 waren, van primordiaal belang om een nieuwe leider te zoeken die Alie kan vernietigen...

Maar hiervoor moeten de overlevenden hun oude vetes opzij zetten. Bellamy Blake (Bob Morley) heeft deelgenomen aan de slachtpartij van Pike, en moet leven met de honderden spoken die zijn nachtmerries bevolken. Zijn zus Octavia (Marie Avgeropoulos) koestert een wrok tegen Pike, omdat die iemand heeft afgeslacht die haar zeer nauw aan het hart lag. Monty (Christopher Larkin) heeft twijfels over waar zijn loyaliteit ligt, omdat zijn moeder Hannah (Donna Yamamoto) de kant van Pike heeft gekozen in het conflict. Raven (Lindsey Morgan) is in de ban van Alie geraakt, in de overtuiging dat ze door de chip kan genezen van haar opspelende beenwonde. En Murphy (Richard Harmon) heeft zich opgeworpen als beschermeling annex toyboy van Ontari (Rhiannon Fish), de zus van Roan, en een usurpatrice die zich onrechtmatig de troon van Lexa heeft toegeëigend.

Met de tweede seizoensrelease binnen hetzelfde kalenderjaar is Warner met The 100 aan een inhaalbeweging bezig. Het eerste seizoen van The 100 vond ik een beetje melig, en omschreef ik in mijn originele bespreking nog als Battlestar Galactica meets Beverly Hills 90210, en ik beklaagde me over het feit dat de de serie te gelikt was en er te weinig gore te zien was. In mijn bespreking van het tweede seizoen werd ik dan op mijn wenken bediend, want de afgerukte ledematen en gapende wonden waren talrijker bezaaid. Het gaat in The 100 niet alleen inhoudelijk kwalitatief in stijgende lijn, in dit derde seizoen wordt de gevoelige kijker niets bespaard. Het heeft een tijdje geduurd, maar de personages hebben een stuk meer diepgang gekregen; het verloop van de cast is tegelijkertijd wel groter geworden, want op gebied van grafisch expliciet geweld wordt dit seizoen een versnelling hoger geschakeld. Naast een hoop gruwelijke wonden met als hoogtepunt een zeer gedetailleerd in beeld gebrachte open hartoperatie, wordt er ook een personage in detail gekruisigd, zodanig expliciet dat Mel Gibson alvast zou beginnen saliveren van genoegen. De religieuze ondertoon zit er overigens in dit seizoen sterk in, want je kan niet om het feit heen dat de manier waarop de volgelingen van de kwaadaardige artificiële intelligentie de hypnotiserende chip tot zich nemen, lijkt op het ritueel van een communie. In dit derde seizoen trekken de makers duidelijk de zuivere sci-fikaart, met een tegenstander en een finale die beide zo uit The Matrix lijken weggelopen te zijn. Ook vertoont de AI in kwestie duidelijk trekjes van Number Six uit Battlestar Galactica: het opvallende rode kleed dat ze draagt, kan bezwaarlijk toeval genoemd worden.

De lesbische scène tussen Lexa en Clarke in het tweede seizoen smaakte overigens blijkbaar naar meer, want Clarke legt het in deze serie niet met één, maar met twee andere vrouwen aan. Ook twee nevenpersonages die eerder in de tweede helft van het seizoen een belangrijkere rol krijgen, leven duidelijk samen in een homoseksueel partnerschap, en het siert de scenaristen dat ze deze partnerschappen op volwassen manier, zonder overdreven franje, maar ook niets verbloemend, in beeld brengen, zonder enige vorm van schroom of frustratie. Zoals het eigenlijk altijd zou horen. Vooral Eliza Taylor krijgt hierdoor een vrij grimmige, maar complexe en intense rol toebedeeld die haar credibiliteit als actrice alleen maar versterkt. Mijn favoriet is echter nog steeds Richard Harmon, die als tweezak John Murphy vaker van kamp verandert dan een normale mens van onderbroek.

Inhoudelijk is het vooral verheugend vast te stellen dat we eindelijk ook wat antwoorden krijgen, en de cliffhanger van het einde van seizoen 2 niet alleen naar wens afgewikkeld wordt, maar we tegelijkertijd ook iets leren over de manier waarop de mensheid zichzelf ei zo na heeft uitgeroeid. Het idee om overbevolking te beteugelen was deze zomer ook het centrale uitgangspunt van Inferno, het derde deel in Ron Howards Robert Langdon-trilogie, en alhoewel bepaalde uitgangspunten vergelijkbaar zijn (zoals het uitwieden van een deel van de mensheid om de rest een kans op overleven te bieden), heeft The 100 een eigen smoel.

Ook dit derde seizoen van The 100 moet het, in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave in de Warner Archive-collectie, zonder Blu-ray stellen, wat een beetje spijtig is, omdat de visuals seizoen na seizoen meer uitdagend worden. Desondanks is de beeldkwaliteit van deze dvd bovengemiddeld; de modderspatten en de bloedplassen van de Grounder-wereld zijn gruwelijk gedetailleerd, en steken in hun ruwheid schril af tegen het overdreve gepolijste beeld van de City of Light, de illusoire wereld die alleen bestaat in de gedachten van de volgelingen van Alie. De kleuren zijn veeleer sip en onderdrukt, wat perfect in het verlengde ligt van het alsmaar grimmiger wordend spektakel. Wie afknapt op grain, zal zich wellicht wat ergeren.  Elk volgend seizoen van The 100 wordt een stuk donkerder, niet alleen qua inhoud maar ook qua uitzicht. De Engelse Dolby Digital 5.1-track scoort goede punten met een keure aan explosies, vechtpartijen, nachtelijke dollemansritten over een gammele weg en claustrofobische settings. Warner zou echter eens dringend moeten investeren in ondertitelaars die meer hebben gevolgd dan een cursus Nederlands via afstandsonderwijs, die onder meer de dt-regel beheersen en überhaupt de dialoog begrijpen, iets waarvan ik nauwelijks kan geloven dat het nu het geval is, aangezien er op bepaalde momenten gewoon het tegengestelde wordt ondertiteld van wat er wordt gezegd.

Het pakketje bonusmateriaal is vergelijkbaar met dat van de vorige seizoenen, maar lijdt eens te meer onder de versplinterde aanpak. Naast vijf verwijderde scènes (5:36), verspreid over de afleveringen waar ze bij horen, vinden we op de vierde schijf acht documentaires terug. In Arkadia: From wreckage to salvation (4:31) krijgen we het design te zien van de nieuwe hoofdstad van de ex-bewoners van de Ark, de sky crew, wat dus verbasterd skaikru oplevert. Naast showrunner Jason Rothenberg komen enkele castleden aan de beurt. Ice Nation: Brutal and fierce (3:15) toont ons een blik op één van de voornaamste stammen van het Grounder-verbond, dat toch niet zo'n homogeen blok blijkt als dat we uit de eerste seizoenen hadden gedacht. Naast Eliza Taylor en Adina Porter krijgen we ook enkele mensen van de kostuums en de make-up te zien. Wanheda: Clarke's journey (3:24) gaat over de niuwe realiteit waar Eliza Taylors karakter mee te maken krijgt, terwijl Adina Porter een opposante stem biedt. Polis: Grounder capital (5:19) biedt ons een blik op de stadsruïne met de verwoeste citadel, die Polis, de hoofdstad van de Grounders, moet voorstellen. Pre-viz stunts: Season 3 (7:55) toont enkele repetities voor actiesequenties, en in A short lived victory: Unlocking the season 3 finale (6:12) krijgen we enkele bedenkingen bij het spectaculaire einde van deze reeks, en uiteraard krijgen we in The 100 season 3 blooper reel (4:30) de nodige ongein op de set te verwerken. Tot slot is er de jaarlijkse afspraak met de fans in San Diego in The 100: 2015 Comic-con panel (29:53) met Jason Rothenberg, Eliza Taylor, Bob Morley, Marie Avgeropoulos, Isaiah Washington, Lindsey Morgan en Ricky Whittle, die gretig vragen uit het publiek beantwoorden.

The 100 wordt seizoen na seizoen beter, maar ook een stuk grimmiger. Het is jammer dat Warner geen Blu-ray aanbiedt, maar de kwaliteit van deze dvd is meer dan aanvaardbaar.

Regie: Dean White, Mairzee Almas, Antonio Negret, Ed Fraiman, Tim Scanlan, John F. Showalter, Uta Briesewitz, Matt Barber, P.J. Pesce
Met: Eliza Taylor, Paige Turco, Bob Morley, Devon Bostick, Henry Ian Cusick, Christopher Larkin, Marie Avgeropoulos, Isaiah Washington, Ricky Whittle, Lindsey Morgan, Richard Harmon, Adina Porter,Alycia Debnam-Carey,Michael Beach,Erica Cerra,Alessandro Juliani

8/10

4/10

8,5/10