DVDInfo.be >> Bespreking >> TERMINATOR - THE SARAH CONNOR CHRONICLES - SEIZOEN 1
TERMINATOR - THE SARAH CONNOR CHRONICLES - SEIZOEN 1 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-02-20
Sarah Connor (Lena Headey) is ontsnapt uit een instelling voor geestesgestoorden, waar ze zat opgesloten omdat ze lijdt aan extreme paranoia. Ze heeft gezien hoe er uit de toekomst robots werden gestuurd om haar en haar zoon John (Thomas Dekker) te vermoorden, omdat John op een dag de leider zal worden van het verzet tegen Skynet, een wereldoverkoepelend artificieel neuraal netwerk dat op Judgment Day, de dag van de Apocalyps, niet zo heel ver in de toekomst, intelligenter zal worden dan zijn scheppers, en de mensheid zal trachten uit te roeien in een totale nucleaire oorlog. Sarah Connor wordt als extreem gevaarlijk bestempeld, en ze moet voortdurend onderduiken en van identiteit veranderen om uit de handen van de politie te blijven; agent Ellison (Richard T. Jones) heeft haar dossier nog steeds niet afgesloten.

En de machines zitten niet stil: opnieuw sturen ze een machine naar het heden, met de opdracht John Connor om te leggen. Connor heeft in de toekomst ook weer een beschermengel naar zichzelf gezonden, ditmaal in de vorm van de vrouwelijke Terminatrix Cameron (Summer Glau). Die helpt Sarah en John acht jaar in de toekomst vooruit te vluchten, weg van de politie én de killer-robots die achter hun veren zitten, maar ook dichter bij Judgment Day. De tijd begint te dringen om de wereld te redden, want tenzij Sarah, John en Cameron het onstaan van Skynet kunnen verhinderen, zal de apocalyps vier jaar verder in te toekomst plaatsvinden. Sarah komt achter het bestaan van de Turk, een supercomputer die ontworpen is om schaak te spelen op een zodanige manier dat de machine uit zijn eigen fouten leert, en als dusdanig de eerste artificiële intelligentie is die menselijke trekken vertoont. De ontwerper van de Turk, Andrew Goode (Brendan Hines), hoopt met de computer een wedstrijd te winnen waaraan als hoofdprijs een militair contract vasthangt. Dit zou echter het begin van het einde betekenen... Het verzet uit de toekomst heeft overigens verschillende soldaten gestuurd om de Turk uit te schakelen. Onder hen bevindt zich Derek Reese (Brian Austin Green), de broer van Johns vader.

Terminator: The Sarah Connor Chronicles is bedoeld als een reboot van de succesvolle cultfilmfranchise die door regisseur John Cameron en producent Mario Kassar op de filmkaart is geplaatst. Essentieel zich afspelend ná Terminator 2: Judgment Day, en de films Terminator 3: Rise Of The MachinesTerminator 4: Salvation en Terminator 5: Genisys beschouwend als een apocrief evangelie, is dit een film waarin de makers trachten tegemoet te komen aan de meest in het oog springende kritieken die los waren gebarsten na de derde bioscoopfilm. Judgment Day staat nog op het punt los te breken, Sarah Connor is in tegenstelling tot de derde film in de toekomst niet overleden aan kanker (alhoewel die plotlijn wel even opnieuw boven komt drijven, net als vele andere knipogen). De moraliserende parabel die stelt dat de technologische ontwikkeling op een dag de mens op fatale wijze zal passeren, is echter gebleven. Deze reeks is er, laten we er geen doekjes om winden, vooral gekomen om de fans van de franchise te plezieren, en om er natuurlijk een leuk zakcentje mee bij te verdienen. Er keren erg veel motieven uit de film terug - Sarah die de gewonde Terminator weer in elkaar naait, de Terminator die de hele nacht de wacht houdt, archiefbeelden van Sarah in de Pescadero-instelling, de ontbrekende hand van een Terminator die in verkeerde handen valt, enzovoort.

Toch slagen de scenaristen erin om de iconische personages uit de films meer uit te diepen, en méér af te leveren dan de come with me if you want to live-achtige oneliners die de reeks zo typeren. En gelukkig zijn ze niet in de val getrapt om elke week de Connors te confronteren met de Terminator-van-de-week; het scenario is goed, de plotlijnen gevarieerd en onderhoudend, en hebben de verdienste nergens slordig opgesteld te zijn. Met de boze blikken van horden fans in hun nek is in de voetsporen van de originele Terminator treden een loodzware verantwoordelijkheid, zeker wanneer de acteur die onlosmakelijk met de franchise verbonden is, Arnold Schwarzenegger, in geen velden of wegen te bespeuren is. De subplots - een meisje op Johns school dat zelfmoord pleegt, de dubieuze handel van een straatschoftje in valse identiteiten, de schaakwedstrijd - vloeien moeiteloos in elkaar over. Alleen het einde van de reeks is snel afgeraffeld, wat ongetwijfeld te maken heeft met de inmiddels beruchte Hollywood-schrijversstaking die er in 2008 ook voor zorgde dat deze reeks maar negen in plaats van de geplande dertien afleveringen telde.

Wat vooral meevalt is dat de nieuwe acteurs hun rollen goed weten te dragen. Thomas Dekker is als John Connor op het randje van de meerderjarigheid natuurlijk opnieuw een onbeschreven blad - zijn drugverslaving is uit de reeks gelicht, zijn capaciteiten als hacker niet, alhoewel het toch wat ongeloofwaardig is dat hij de knepen van de informatica blijft beheersen wanneer hij acht jaar in de toekomst wordt geslingerd, in informaticataal een eeuwigheid - en de moeder-zoonrelatie tussen de overbeschermende Sarah en de dwarse tiener John, een belangrijk weerkerend thema, waarbij duidelijk een vaderrol ontbreekt die gedeeltelijk door de moeder wordt ingevuld, wordt op smaak gehouden door zijn pittige, eigentijdse invulling van een moderne jongere met moderne tienerproblemen. Maar Lena Headey, voor wie de reeks een opstapje was naar haar iconische rol van koningin Cersei in Game Of Thrones, heeft evenzeer de kracht om een fysiek uitdagende rol als die van Sarah Connor overtuigend aan te kunnen. We krijgen bovendien erg veel inzicht in haar soms verwarde emotionele leven omdat de hele reeks vanuit haar standpunt verteld wordt; hierdoor kan ze zowel de overgang van Linda Hamilton naar zichzelf geloofwaardig maken, als eigen invulling geven aan haar complexe personage. En ik zou natuurlijk een heel epistel kunnen schrijven over één van mijn favoriete actrices van het moment, Summer Glau (Firefly, Serenity, The 4400) die in deze serie schittert als de Terminatrix Cameron (zo genoemd als eerbetoon aan de regisseur van de eerste twee films), die een erg schizofrene persoonlijkheid neerzet die een mengeling moet zijn van hetzelfde soort naïeve buitenstaandertje dat ze was in Firefly en een kick-assvechtmachine die zonder verpinken tegenstanders te lijf gaat die anderhalve keer zo groot zijn als zijzelf. Ze is Schwarzenegger natuurlijk niet, maar ik wist de gestalte die ze geeft aan haar versie van de rol van beschermende Terminatrix wel te appreciëren. In bijrollen zien we onder meer Catherine Dent (uit The Shield), Bruce Davison (uit X-Men), Richard T. Jones (uit Judging Amy) en Garrett Dillahunt (uit Raising Hope) als de vijandige Terminator.

Samenvattend slaagt Terminator: The Sarah Chronicles erin om met een verhoudingsgewijs bescheiden budget ons verrassend erg mee te laten voelen met de emotionele besognes van de niet altijd ethisch even zuiver handelende hoofdpersonages. Derek Reese is niet te beroerd om een klein meisje te gebruiken als pasmunt in een gijzelingssituatie, Sarah Connor laat meer dan eens haar spierballen rollen en de munitierekening oplopen, en Cameron moordt zonder een krimp te geven. De interactie tussen de verschillende hoofdrolspelers is een stuk minder rechtlijnig dan in de films uit de franchise, en de resultante is verrassend meeslepend en genuanceerd voor een reeks met amper 9 afleveringen: de totale optelsom is méér dan de som van de samenstellende delen. Omdat ik toch besloten heb om eindelijk dat tweede (en laatste) seizoen niet langer stof te laten vergaren op mijn schap, heb ik daarom nog eens de Blu-ray in de speler geduwd, die weliswaar geen Nederlandse ondertiteling heeft, maar wel een betere beeldkwaliteit, maar daarover verder meer.

AFLEVERINGEN

Disk 1:
1. Pilot
Eindelijk schijnen Sarah Connor en haar zoon John tot rust te kunnen komen, twee jaar nadat ze in Terminator 2 de computers van Skynet hebben opgeblazen. Maar het onheil is nog niet voorbij: eens te meer heeft hun ingrijpen er niet voor kunnen zorgen dat Judgment Day van de kalender is geschrapt; in de plaats daarvan is het einde van de wereld slechts met enkele jaren uitgesteld. De robots van Skynet hebben de cyborg Cromartie (Owain Yeoman) gestuurd om het werk af te maken en John te doden. Het verzet heeft een Terminatrix, die luistert naar de naam Cameron, achterna gestuurd om mee te vechten aan de zijde van Sarah en John. Op de vlucht voor Cromartie duikt het drietal een bankgebouw binnen; in de kluizen liggen reeds eerder door uitgestuurde tijdreizigers vervaardigde onderdelen om een tijdmachine te bouwen; het is immers bekend dat materiële zaken niet door de tijd kunnen reizen. Cameron stelt voor om van 1999 naar het jaar 2007 te reizen, vier jaar vooraleer Skynet actief wordt. Hun aankomst in de toekomst blijft echter allerminst onopgemerkt.

2. Gnothi Seauton

Gearriveerd in 2007 heeft Sarah drie nieuwe identiteitskaarten nodig. Ze bezoekt Enrique Salceda (Tony Amendola), een oude medestander van uit de tijd dat ze in Zuid-Amerika zich aan het scholen was in guerilla-technieken. Enrique heeft echter zijn crimineel leven vaarwel gezegd en zijn illegale handeltje in valse papieren aan zijn neef overgelaten. De tijden zijn echter veranderd; na 9/11 is de kostprijs voor een vals paspoort gevoelig gestegen, en tenzij Sarah 20.000 dollar kan neertellen, zal ze een andere manier moeten vinden om aan een nieuwe identiteit te geraken. Een arbeider vindt intussen het hoofd van Cromartie...

3. The Turk
Op zoek naar de wortels van wat ooit Skynet zal worden, zoekt Sarah door de papieren van wijlen Skynet-bedenker Miles Dixon, en komt zo op de hoogte van het bestaan van een stagair van Dixon, Andy Goode (Brendan Hines), die tegenwoordig aan de kost komt als GSM-verkoper. Sarah veinst dat ze met hem een avondje uit wil, maar ze wil meer te weten komen over hoeveel hij weet. 's Avonds laat hij haar zijn grote geheim zien: een bijna onoverwinnelijke schaakcomputer, de Turk, die op punt staat om menselijk gedrag te vertonen, want het ding reageert niet altijd hetzelfde op essentieel dezelfde schaakpatronen. John en Cameron schrijven zich intussen als broer en zus in op een lokale school, en zijn getuige hoe één van hun medeleerlingen zelfmoord pleegt. Cromartie bezoekt een geleerde die op het punt staat synthetische huid te kweken.

Disk 2:
4. Heavy Metal
Cameron vindt op het internet een bericht dat er een grote lading coltan ontscheept wordt, een metaal dat onmisbaar is bij de productie van Terminators. Sarah is er vast van overtuigd dat de T-888 het metaal gaat stelen, en voelt er veel voor om de rol van opgejaagde en jager eens om te draaien. John neemt echter onverantwoorde risico's in zijn speurtocht naar het magazijn waar het metaal gestockeerd wordt tot na Judgment Day. De T-888 heeft intussen een behandeling ondergaan waardoor hij er weer menselijk uitziet; hij heeft er zelfs een plastisch chirurg voor vermoord.

5. Queen's Gambit

Sarah heeft de Turk vernield, maar het concept zit nog steeds in het hoofd van Andy. Die presenteert op een beurs een Turk 2.0, die meedoet aan een schaakwedstrijd voor computers. De winnaar van het toernooi wint echter een militair contract, wat betekent dat als Sarah Andy niet vermoordt, Cameron het wel zal doen. Ze worden echter beiden in snelheid gepakt door een moordenaar die nog onder de ogen van Sarah wegvlucht nadat hij Andy heeft vermoord. Bovendien zijn er aanwijzingen dat de dader een verzetsstrijder uit de toekomst is. John, Sarah en Cameron ondernemen een poging om hem uit de gevangenis te laten uitbreken. Helaas zit de T-888 hem op de hielen, en volgt er een zware confrontatie.

6. Dungeons And Dragons

Derek Reese (Brian Austin Green) is zwaar gewond en de politie zit hem op de hielen. John heeft er niets beters op gevonden dan het oud lief van Sarah, Charlie Dixon (Dean Winters) te halen om te helpen de kogels te verwijderen, wat betekent dat Sarah opnieuw zijn vertrouwen moet zien te winnen. Reese heeft echter een afkeer van Cameron, na iets wat hij in de toekomst heeft meegemaakt; Cameron beweert echter dat ze intussen gereprogrammeerd is en zich niets over het verleden herinnert. Toch houdt ze bij de vernietiging van het lijk van de T-888 een chip achter. Tijdens zijn koortsaanvallen droomt Derek van zijn verleden (of de toekomst, als u wil), waarin hij met drie kompanen besluit om terug te reizen in de tijd om Sarah en John te beschermen, én uit te vissen wat er met Dereks broer Kyle is gebeurd.

Disk 3:
7. The Demon Hand
Sarah probeert om de biomechanische hand terug te krijgen die agent Ellison in beslag heeft genomen. Ellison begint het verhaal van Sarah te geloven, en hij zoekt de inmiddels als een kluizenaar levende dokter Silberman (Bruce Davison) op, die al even fanatiek in de theorie van de Apocalyps aan het geloven is. Cameron gaat op zoek naar de Turk, en schrijft zich in in de balletschool waar Maria (Angela Gots), de zus van Dimitri (Mark Ivanir) lesgeeft. Dimitri bekent dat hij de Turk opzettelijk de partij schaak heeft doen verliezen.

8. Vick's Chip

Cameron heeft de chip uit het geheugen van de T-888 achtergehouden, in de hoop er vitale informatie uit te kunnen halen. John kan de chip decoderen en komt te weten hoe diep de robot geïnfiltreerd was in het dagelijkse leven: hij deed zich voor als Vick Chamberlain (Matt McColm), de man van Barbara Chamberlain (Karina Logue), een raadslid dat een ambitieus plan heeft ontworpen om alle verkeerslichten van Los Angeles centraal te besturen. Aangezien het netwerk een vitaal onderdeel zal worden van het communicatienetwerk van Skynet, wil John het met een computervirus in de war sturen. Cromartie  zoekt intussen alle scholen af op zoek naar John Connor.

9. What He Beheld

De Turk is in handen gevallen van de Armeense maffialeider Margos Sarkissian (Craig Fairbrass). Aanvankelijk vraagt hij er 500.000 dollar voor, maar wanneer hij van wijlen Enrique's neefje verneemt dat Sarah gezocht wordt door de politie, verviervoudigt hij de prijs. Johns verjaardag passeert ongemerkt, alleen Derek heeft aan hem gedacht en biedt hem een onverwachte blik op de toekomst. Agent Ellison begint stilaan te geloven in de theorie dat robots van de toekomst zijn geïnfiltreerd, en is ervan overtuigd dat zijn collega Kester - in werkelijkheid Cromartie - zo'n cyborg is. Hij stelt een team samen om hem te arresteren, maar al wat hij bereikt is dat hij zijn troepen de dood injaagt...

In het Verenigd Koninkrijk is deze serie ook verschenen op Blu-ray, die evenwel niet voorzien is van Nederlandse ondertitels. De videokwaliteit is in hogedefinitie een stuk beter dan de dvd, met vooral nadrukkelijkere details in het design van de Terminators en het typisch computerbeeldscherm dat hun blikveld moet voorstellen, en een rijkere kleurschakering. Jammer genoeg is de geluidstrack in gecomprimeerd Dolby Digital 5.1 uitgevoerd, wat voor een dvd-release volstaat maar voor een Blu-rayrelease niet. Het gebruik van de surrounds is bij momenten nochtans goed gedaan, zoals in een scène waarin Sarah droomt dat ze omsingeld wordt door Terminators, maar qua krachtigheid laat de track het wat afweten.

Het bonusmateriaal is identiek aan dat van de dvd's, zij het dat er geen menustructuur voorzien is en, tenzij je iets anders aangeeft, er gewoon een play all-functie begint te lopen. Over de disks verspreid zijn drie afleveringen voorzien van een audiocommentaar: de pilootaflevering door Summer Glau, producent/scenarist Josh Friedman, uitvoerend producent James Middleton en regisseur David Nutter, The Turk door Lena Heady en Thomas Dekker samen met Josh Friedman scenarist/uitvoerend producent John Wirth, en de finale, What We Beheld  door Summer Glau, Brian Austin Green, Josh Friedman en scenarist Ian Goldberg. De tracks zijn een beetje te dicht bevolkt, maar er wordt mooi afgewisseld tussen cast en crew. De eerste disk bevat nog een driedelige featurette "Creating the Chronicles", bestaande uit Reboot (16:44), een inleidende documentaire waarin de makers vertellen hoe ze het verschil met de films trachten te maken, Future War (10:26) over de aflevering Dungeons & Dragons, waarin we in een flashback/flashforward (het is een reeks over tijdreizen, u mag zelf kiezen) zien hoe Johns broer tracht te overleven na de aanval van Skynet, en een documentaire over The Demon Hand (11:57), waarin naar een belangrijk motief wordt teruggegrepen uit de films, namelijk of een overblijvende hand voldoende is om de ontwikkeling van Skynet alsnog door te laten gaan. Negen verwijderde scènes (20:04) zijn over de drie disks verspreid, telkens bij de respectievelijke afleveringen geplaatst, en van de aflevering The Demon Hand is er zelfs een director's cut (51:47) te vinden die omwille van de te halen deadline voor uitzending werd ingekort, waarbij de montage en de effecten nog niet helemaal op punt staan. De eerste disk bevat nog een gag reel (3:35), en de tweede een reeks audities (11:18) van Richard T. Jones, Thomas Dekker en Lena Heady. Van Summer Glau, die oorspronkelijk geschoold is als ballerina, vinden we een op amateurvideo geschoten dansrepetitie (1:40) terug. Tenslotte bevat disk 2 nog een geanimeerde storyboard  van de scène uit de eerste aflevering waarin Terminator Cromartie om zich heen begint te schieten in de school (3:25).

Dat ik naast mijn dvd-versie ook deze Blu-ray van het eerste seizoen heb aangeschaft, is waarschijnlijk te wijten aan mijn obsessie met deze franchise; als opmaatje voor het wél van Nederlandse ondertiteling voorziene tweede seizoen was dit alvast een leuk opwarmertje. Het blijft alleen jammer dat Warner van veel van zijn uitgebrachte releases, zowel op het vlak van film als televisieseries, een potje maakt, want het heeft ongeveer hetzelfde gedaan met het eerste seizoen van Boardwalk Empire, en zoiets stoot potentiële kopers af.

Regie: David Nutter, Paul A. Edwards, Sergio Mimica-Gezzan, Matt Earl Beesley, Jeffrey Hunt, Charles Beeson, J. Miller Tobin, Mike Rohl
Met: Lena Headey, Thomas Dekker, Summer Glau, Richard T. Jones, Brian Austin Green

8,5/10