DVDInfo.be >> Bespreking >> CREED
CREED (BLU-RAY)
Bespreking door: Michael2 - Geplaatst op: 2017-02-15
Adonis Johnson (Alex Henderson) bewandelt tijdens zijn jeugdjaren niet de makkelijkste weg. Zijn moeder is overleden en zijn vader heeft hij nooit gekend. Pleeggezinnen houden het nooit lang met hem vol omdat hij conflicten en problemen steeds met zijn vuisten probeert op te lossen, waardoor hij uiteindelijk in een detentiecentrum voor jongeren terechtkomt. Het is op die plek dat hij een bezoekje krijgt van Mary Anne (Phylicia Rashad) die naar hem op zoek is. Zij was de vrouw van niemand minder dan bokslegende Apollo Creed (Carl Weathers) en vertelt hem dat hij diens buitenechtelijke zoon is. Ze neemt Adonis onder haar hoede en voedt hem op alsof hij haar zoon is. We springen vanaf dan vooruit in de tijd en zien hoe een volwassen Adonis (Michael B. Jordan) zich klaarmaakt voor een bokswedstrijd in Mexico en twaalf uur later weer op zijn kantoor in L.A. zit. Het is duidelijk dat hij daar niet gelukkig is en dus neemt hij ondanks een promotie ontslag. Hij brengt een bezoek aan de gym die zijn vader groot gemaakt heeft en vraagt om hem te trainen. Van trainer Tony ‘Little Duke’ Burton (Wood Harris) krijgt hij echter het deksel op de neus.

Mary Anne zit er immers warmpjes bij dankzij de succesvolle carrière van Apollo en volgens Tony mankeert het Adonis daarom aan overlevingsdrang en motivatie om het ver te schoppen, want hij komt immers niet van het ruige straatleven. Adonis probeert hem tevergeefs op zijn manier te overtuigen maar helaas, het mag niet baten. Terug thuis krijgt hij eveneens de wind van voren want Mary Anne wilt in geen geval dat hij in de voetsporen van zijn vader treedt, die ten slotte gestorven is in de boksring. Mocht hij dat toch doen, dan is hij niet meer welkom. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en voor Adonis is de drang om zich in de bokssport te ontplooien te groot. Hij vertrekt naar Philadelphia om daar opnieuw te beginnen. Dat is de thuisstad van Rocky Balboa (Sylvester Stallone) en het duurt dan ook niet lang vooraleer die een bezoek krijgt van Adonis met de vraag om hem te trainen. Rocky weigert maar vraagt zich af hoe het komt dat hij zoveel weet over hem en zijn goede vriend Apollo. Adonis laat weten wie hij echt is, doch Rocky weigert nog steeds om hem te trainen, hij is er simpelweg klaar mee. Adonis begint alvast te trainen en geeft ondertussen de moed niet op. Hij blijft aandringen tot Rocky uiteindelijk toegeeft. Ze spreken af dat ze Adonis' herkomst geheim houden omdat hij geen carrière wilt opbouwen op de naam van zijn vader. Is hij echter genoeg gemotiveerd en goed genoeg om het zelf waar te maken?

Creed is de zevende film waarin we Rocky aan het werk zien. Hij is niet de protagonist maar krijgt de functie van trainer in dit verhaal. Uiteraard heeft hij veel screen time en om maar meteen met de deur in huis te vallen: Sylvester Stallone (Rambo, Rocky) geeft ons een vertolking om u tegen te zeggen, die hem een Oscarnominatie en een Golden Globe heeft opgeleverd. U heeft Rocky dan ook nog nooit zo kwetsbaar gezien, zonder dat hij zijn kenmerkend gevoel voor humor verliest. Het is enorm tof om deze persoon in de loop van zijn carrière te zien evolueren van jonge, ambitieuze knaap tot oude, wijze trainer terwijl hij toch altijd hetzelfde personage is gebleven. Toegegeven, hij is niet het meest ingewikkeld personage en de bekende uitspraak “what you see, is what you get” is zeker van toepassing. Maar daar ligt dan ook de kracht van de hele Rocky-franchise: op zich zijn het rechtlijnige verhalen die op het eerste gezicht alleen tonen hoe twee mannen elkaar tot pulp slaan. Als je de films hebt bekeken weet je echter dat ze vooral over vriendschap, familie, liefde en doorzettingsvermogen gaan. Het boksen is simpelweg een synoniem voor de vele verschillende uitdagingen die het leven aan elk van ons te bieden heeft en de euforie van succes is iets waar iedereen zich wel in kan vinden. Deze keer gaat de uitdaging ook iets dieper dan we gewend zijn. Daar waar Adonis op de klassieke Rocky-manier zijn bokstalent probeert te bewijzen, gaat Rocky een gevecht van een heel andere orde aan. Omdat dit echter wat spoilergevoelig ligt, ga ik er niet dieper op in.

Creed probeert de fakkel over te nemen voor een nieuwe generatie en men heeft het op een slimme manier aangepakt. In de voetsporen van Stallone's legendarisch personage treden, lijkt op voorhand al een verloren zaak. Daarom gaat men voor een opvolger die dichter bij Apollo ligt dan bij Rocky, eveneens een geliefd personage dat de fans al moeten missen sinds Rocky IV. Michael B. Jordan (Fantastic 4, Fruitvale Station) speelt de rol van Adonis op een leuke en boeiende manier. Hij is zachtaardig maar zit vol opgekropte woede en een talent waar hij geen blijf mee weet. Jordan weet een mooie balans te vinden zonder in te boeten qua geloofwaardigheid. Zo vraag je je in het begin af waarom hij eigenlijk wilt boksen aangezien hij alles heeft wat hij zich maar kan wensen. Maar na verloop van tijd wordt het duidelijk dat het een combinatie is van verschillende factoren. Daar worden weinig woorden aan vuil gemaakt, maar Jordans uitdrukkingen laten duidelijk zien dat hij op zoek is naar zichzelf en zijn verleden. Om zijn zachtaardige kant te benadrukken wordt er uiteraard gebruik gemaakt van een love interest. Tessa Thompson (Copper, Westworld) speelt de rol van Bianca, die eigen ambities heeft maar dan in de muziekwereld. Het is leuk dat er gekozen is voor een vrouwelijk personage dat niet enkel het liefje is van de protagonist, maar dat wel degelijk een eigen weg uitstippelt. Dat is wel anders dan Adrian (Talia Shire) in de Rocky-films, die vooral als motivatie diende voor de bokser.

Regisseur Ryan Coogler (Fruitvale Station) heeft de touwtjes strak in handen en het filmwerk is zonder meer een knappe prestatie. De sfeer van het rauwe, grauwe Philadelphia is in de film uitdrukkelijk aanwezig via het verloederd straatbeeld, de ouderwetse gyms, de donkere nightclubs en de steakhouses waar de welbekende cheesesteaks geserveerd worden. Het camerawerk is strak maar geeft nooit een kil gevoel in de emotionele scènes. De choreografie is prachtig om naar te kijken en het camerawerk bereikt een hoogtepunt tijdens het eerste officiële gevecht van Adonis. Dat duurt twee ronden en is opgenomen als één lang shot. De cameraman staat in de ring, dus je zit als kijker letterlijk met je neus op de actie. Het is zo knap en intens gebracht dat het nagelbijtend en meeslepend is. Het is hoe dan ook al een spannende scène omdat je Adonis voor de eerste keer tegen een waardige tegenstander ziet boksen van wie hij nog niet weet wat hij waard is. Zonder twijfel een hoogtepunt in deze solide film.

De kleuren zijn meestal sober zodat de ruige straten van Philadelphia beter tot hun recht komen. De verzadigde kleuren treden vooral op de voorgrond tijdens de grote matchen en in de nachtclubs. Het beeld is mooi scherp, wat ervoor zorgt dat we de zweetdruppels kunnen tellen. Op het vlak van geluid zijn er geen klachten. De muziek zweept je mooi op om in de film te komen, wat typisch is in Rocky-films. De dialogen zijn zuiver.

Know The Past, Own The Future (14:49) laat ons een beetje van alles zien omtrent deze productie. De overgang van oud naar nieuw, de visie van de regisseur en het feit dat er veel atleten meespelen in de film, zijn onderwerpen die kortstondig aan bod komen. Becoming Adonis (05:46) spreekt voor zich en laat het dieet, de training en de choreografietraining zien die Michael B. Jordan heeft moeten doormaken. Afsluiten doen we met een aantal Deleted Scenes (19:36).

Grappig genoeg is Creed tot hiertoe de beste Rocky-film. De nieuwe generatie is verzekerd van een knappe film die me onverwachts een K.O. heeft bezorgd

Regie: Ryan Coogler
Met: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Wood Harris, Phylicia Rashad,Alex Henderson