DVDInfo.be >> Bespreking >> INFERNO
INFERNO (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-03-22
De excentrieke multimiljardair Bertrand Zobrist (Ben Foster) is geobsedeerd door het overbevolkingsvraagstuk: de wereldbevolking groeit exponentieel en het is maar de vraag hoe lang de planeet nog over voldoende natuurlijke rijkdommen beschikt om iedereen te voeden en te huisvesten. Hij heeft dan ook een zéér radicale oplossing bedacht: ergens in de wereld heeft hij een genetisch gemodificeerde versie van het pestvirus verstopt, klaar om met één druk op de knop los te barsten en de wereldbevolking te decimeren. De politie zit hem echter op de hielen, en op een toren naast een plein in Firenze verkiest hij nog liever zelfmoord te plegen dan de locatie van het dodelijke biowapen te onthullen. Hij heeft wel voor zijn 'opvolgers' een reeks raadseltjes geconcipieerd die de locatie moeten onthullen...

... en dat is precies waarom professor in de semiotiek Robert Langdon (Tom Hanks) zich in Firenze bevindt. Alleen: hij ligt in een ziekenhuis met wat een schotwonde aan het hoofd lijkt, en van de gebeurtenissen van de afgelopen 48 uur herinnert hij zich niets. Wanneer een huurmoordenares (Ana Ularu) zich schietend toegang verschaft tot het ziekenhuis, gaat hij samen met de daar aanwezige dokter Sienna Brooks (Felicity Jones) op de loop. Verschillende partijen zijn blijkbaar geïnteresseerd in de koker die Robert bij zich draagt, waarop de hel van Dante te zien is, met daarin - u raadt het al - enkele verborgen letters die leiden naar de eerste in een lange reeks puzzeltjes die voor Langdon gefundenes Fressen zijn. Verschillende partijen zitten hem echter op de hielen: de Wereldgezondheidsorganisatie, onder leiding van Langdons voormalige vriendin Elizabeth Sinskey (Sidse Babett Knudsen), een voor zichzelf werkende agent, Christoph Bouchard (Omar Sky), Harry Sims (Irrfan Khan), de leider van een consortium dat door Zobrist royaal betaald werd om zijn geheimen van de radar te houden, en waarschijnlijk ook nog een onbekend aantal Zobrist-fans. Terwijl Robert en Sienna reizen van Firenze over Venetië tot in Istanboel, moet de professor naast de gebruikelijke in kunstgeschiedenis gedoopte puzzeltjes zich ook het hoofd breken over wie hij kan vertrouwen en wie niet. Want naast het feit dat de volgelingen van Zobrist nog steeds het virus op de mensheid willen loslaten, zijn ook enkele terroristische organisaties zeer geïnteresseerd.

Na The Da Vinci Code en Angels And Demons regisseert Ron Howard voor de derde keer Tom Hanks als Dan Browns lichtjes wereldvreemde, aan claustrofobie lijdende kunstprofessor Robert Langdon, die zich in zijn vrije tijd onledig houdt met onder meer het Vaticaan te jennen. Langdon is in dit derde deel van de trilogie ouder en wijzer geworden, door zijn voormalige romance met Elizabeth Sinskey is de queeste ditmaal een stuk persoonlijker, alhoewel een behoorlijke portie rennen en vluchten voor de politie nog steeds integraal deel uitmaakt van de plot. De twee eerstgenoemde films werden alleszins niet in de volgorde verfilmd waarin Dan Brown de boeken geschreven heeft, wat een paar inhoudelijke kunstgrepen met zich meebracht, en het is een beetje vreemd dat het derde boek uit de reeks, The Lost Symbol, nochtans óók een boek waarin Langdons persoonlijke betrokkenheid bij de mysteries die de wereld bedreigen centraal staat, werd overgeslagen. Na twee films dreigt Inferno af en toe een klein beetje te verzanden in voorspelbaarheid, en lijkt de plot voornamelijk ingegeven door de kunststeden die bij wijze van city marketing moeten worden vermeld. Vorig jaar was ik in Firenze kort nadat de opnames van de openingsscène op de Via del Proconsolo waren afgerond, en de Italianen verheugden zich op het feit dat ze alweer een toeristische trekpleister méér hadden, namelijk de plek waarop Bertrand Zobrist te pletter stort - voor een cultuurstad als Firenze die beslist méér te bieden heeft dan dat een beetje een rare eer.

Howard houdt de regietouwtjes echter strak in handen, en met in de cast onder meer Felicity Jones - wereldberoemd bij de geeks sinds Star Wars: Rogue One - en Sidse Babett Knudsen - wereldberoemd bij scandinavofielen sinds Borgen - probeert Howard een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Zelfs al ken je alle trucjes al waarvan Robert Langdon zich keer op keer bedient, waarbij inbraak in een museum tot het standaard takenpakket behoort, toch blijft Inferno ongemeen boeiend, met als meerwaarde dat het overpopulatievraagstuk inderdaad zinnig is. Zij het dat Zobrist wellicht een betere kunstkenner dan wiskundige is, want door de wereldbevolking te halveren kan hij het probleem in kwestie hoogstens enkele jaren uitstellen. Inferno is zonder discussie de donkerste van de Robert Langdon-films, omdat de inzet deze keer niet het al dan niet fictieve nageslacht van Jezus en Maria Magdalena of de intrige rondom de nieuwe pausverkiezing is, maar het voortbestaan van de mensheid zelf aan een zijden draadje hangt. Maar als Tom Hanks nog tijd over heeft om in een videoclip van Carly Rae Jepsen de vrolijke Frans uit te hangen, kan dít voor hem alleen maar een koud kunstje zijn...

Aangezien Inferno vooral als alibi moet dienen om de kunstschatten van Firenze in de kijker te zetten, kon Sony het zich niet permitteren om een slechte beeldtransfer af te leveren. De details van de museumkelders waarin Langdon ronddwaalt, zijn rijk en genuanceerd. Zelfs de ontknoping, die zich in een slecht verlicht onderaards gewelf afspeelt, lijdt niet onder een tekort aan belichting of door elkaar lopende vlakken zwart. De kleuren zijn perfect gesatureerd, en het niveau grain zit precies op de goede hoogte. In vergelijking met zijn UHD-broertje moet deze Blu-rayrelease het stellen zonder Dolby Atmos-track, maar de Engelse DTS-HD MA 5.1-track volstaat ruimschoots om het geluidslandschap bij de hectische achtervolgingen door de straten van Firenze en Venetië én op de trein tussen de twee steden, maximaal te spreiden. Voor de muziek heeft Hans Zimmer nogmaals zijn meesterschap getoond, en zijn inspanningen werden beloond met een voortreffelijk gebalanceerde geluidstrack.

Naast een potige zeven verwijderde en verlengde scènes (27:19) is de disk voorzien van de nodige korte achtergronddocumentaires. In Ron Howard, A Director’s Journal (10:02) vertelt de regisseur onder meer over het creëren van bepaalde scènes, maar ook over zijn relatie met de sociale media. A Look at Langdon (6:21) toont ons hoe Tom Hanks' personage doorheen de drie films is geëvolueerd, waarna The Billionaire Villain: Bertrand Zobrist (5:13) en This Is Sienna Brooks (5:48) hetzelfde doen met Langdons tegenstrever, die, oh ironie, in de eerste scène al het loodje legt, en de mysterieuze vrouw, een steeds weerkerend element in Dan Browns romans. Inferno Around the World (13:34) benadrukt de internationale component van de productie, met naast uiteraard een flinke portie opnames in Italië en Turkije onder meer ook de internationale cast met Deense en Franse acteurs als respectievelijk Sidse Babett Knudsen en Omar Sy. In Visions of Hell (5:35) geven cast en crew samen met regisseur Dan Brown toelichting bij de duistere thematiek van de film, waar de visie van Dante als een rode draad doorloopt; de schijf start - natuurlijk - ook met cross-promotionele trailers, of wat dacht u?

De meer kapitaalkrachtigen onder u kunnen ook opteren voor de exclusieve steelbook, verkrijgbaar bij een winkelketen die beweert dat haar klanten niet gek zijn. Daarop twee extra featurettes: The Overpopulation Debate (10:26) gaat over het wetenschappelijk thema dat tegen de achtergrond van Langdons strapatsen speelt, na de vermenselijking van Jezus in The Da Vinci Code en het moeilijke huwelijk tussen wetenschap en religie in Angels And Demons. Through Hell and Back: Dante's Enduring Influence (10:39) bevat een detailstudie van Dante's schilderij en een korte schets van 's mans levensloop. De featurettes spelen gewoon achter elkaar af, zonder enige vorm van menu. De redelijk lelijke cover in het Project Pop Art moet u er voor lief bij nemen.

Inferno is absoluut het donkerste deel van de Robert Langdon-trilogie, een formule waaro blijkbaar geen sleet op zit zo lang het Dan Brown belieft om zijn hoofdpersonage van hot naar her te laten rennen. Zeer goed afgewerkte Blu-ray, maar was het niet voor de bonusdisk, staat de steelbook echt niet mooi naast de vorige twee delen.

Regie: Ron Howard
Met: Tom Hanks, Felicity Jones, Omar Sy, Irrfan Khan, Sidse Babett Knudsen, Ben Foster, Ana Ularu, Ida Darvish, Paolo Antonio Simioni

8,5/10