DVDInfo.be >> Bespreking >> 100, THE - SEIZOEN 4
100, THE - SEIZOEN 4
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-11-18
Clarke Griffin (Eliza Taylor) is er weliswaar in geslaagd om de artificiële intelligentie ALIE te verslaan, net wanneer deze de controle over de bevolking wilde overnemen, maar met de nieuwe problemen die aan de horizon opdoemen, was het misschien beter geweest dat de laatste overlevenden op aarde in blissfull ignorance waren gebleven. De vierentwintig nucleaire centrales die na de kernoorlog zijn blijven doorwerken omdat ze bestand waren tegen nagenoeg elke calamiteit inclusief een kernoorlog, hebben het einde van hun levenscyclus bereikt, en binnen een tijdsspanne van zes maanden zal de wereld overspoeld worden door een golf van radioactieve straling waar geen ontsnappen aan is. Nu de IJsnatie, Azgeda, het voor het zeggen heeft, doet Clark een beroep op het mededogen van koning Roan (Zach McGowan) om de bewoners van het ruimtestation, de Skaikru, als dertiende clan van de aarde te accepteren, want hun technologische kennis is wellicht de enige uitweg voor de nucleaire apocalyps. Koning Roan is echter verzwakt uit de strijd om het leiderschap gekomen, en verschillende partijen zijn uit op zijn val, waardoor de weg naar geweld tegen de Skaikru open ligt. Iedereen herbergen in het wrak van de Ark is onbegonnen werk, om maar te zwijgen met welke middelen er voor vijf jaar lang in de claustrofobische omgeving voor voedsel en water kan worden gezorgd.

Met man en macht wordt er daarom gewerkt om Arkadia stralingsvrij te maken. Er zit echter een addertje onder het gras: er is maar plaats voor 100 (daar is dat cijfer weer!) uitverkorenen, en Clarke moet eens te meer een lijst opstellen van wie er de nucleaire holocaust zal overleven en wie niet. Er wordt intussen echter ook nog gewerkt aan andere pistes: Thelonious Jaha (Isaiah Washington) meent van het bestaan van een religieuze sekte af te weten, de Four Horsemen, die een gigantische schuilkelder zou gebouwd hebben. Abby (Paige Turco) en Raven (Lindsey Morgan) onderzoeken dan weer het schuilhol van ALIE-ontwerpster Becca, in de hoop daar een middel te vinden om het nachtbloed te kunnen synthetiseren, aangezien dat blijkbaar een geneesmiddel kan vormen tegen de stralingsziekte. Een jongeman, Ilian (Chai Hansen), die onder invloed van ALIE zijn eigen familie heeft uitgemoord, is echter op persoonlijke kruistocht getrokken tegen al wat ook maar een beetje naar technologie ruikt, en hij vernietigt Arkadia.

De reddingsplannen worden dus met de minuut schaarser, en meer en meer van de Grounders eisen het recht op om, net als de Skaikru, felbegeerde ticketjes te veroveren voor de schamele reddingspogingen die er nog resten. Sommigen laten helemaal het hoofd hangen: Jasper (Devon Bostick) krijgt suïcidale neigingen, en is bereid om iedereen die dat wil mee te trekken in de diepste hellekrochten van zijn ziel. Zijn enige bekommernis is om een nog zo groots mogelijk opgezet bacchanaal op te zetten vooraleer iedereen crepeert, terwijl hij beter mee zou zoeken naar een oplossing. De radioactieve regenwolken trekken intussen over de velden en zaaien dood en vernieling...

From the ashes we will rise.

Het vierde seizoen van The 100 zet de trend van grotere gruwel door. Het theoretische vraagstuk wat je zou doen als je met het doden van één onschuldige de redding van de mensheid zou kunnen betekenen, wordt in dit seizoen letterlijk gesteld, en in een wereld waarin de laatste overlevenden vallen als vliegen is er op een dergelijke vraag natuurlijk geen enkel 'goed' antwoord, alleen 'minder slechte' antwoorden. Op wetenschappelijk gebied is The 100 natuurlijk van A tot Z je reinste nonsens, want radioactieve straling afwassen met gewoon drinkwater, een compleet rijklare wagen op zonne-energie die zomaar tussen het schroot staat, het hercombineren van DNA met omzeggens een kurkentrekker en een boor of een schuiloord dat 100 jaar kernoorlogen heeft overleefd en zó een plaatje uit een designinterieur-magazine lijkt, stellen dat dit allemaal onwaarschijnlijk is, is hetzelfde als te stellen dat de aarde rond is. Ook zijn de scenaristen behoorlijk gefixeerd door het getal 100, wat in het eerste seizoen het aantal delinquente jongeren was dat als voorpost naar de aarde werd gestuurd om de leefbaarheid ervan te testen, en nu opnieuw - alsof de duivel ermee gemoeid is - als het aantal toegangstickets voor de overlevenden wordt gepresenteerd, als was het maar om de kijker er af en toe aan te herinneren waar de reeks haar naam vandaan haalt.

Naarmate de seizoenen vorderen, struikelt The 100 echter af en toe over de eigen logica. Waar de eerste radioactieve golf blijkbaar de aarde een eeuw lang onleefbaar heeft gemaakt, zou de tweede in vijf jaar uitgewerkt moeten zijn... iemand had beter een basiscursus kernfysica tussen de papieren van de scenaristen weggemoffeld. De reeks blijft echter overeind door de onvermoeibare inzet van een jonge cast die niet bang is om de handen en andere lichaamsdelen vuil te maken met hun vertolkingen. Vooral Devon Bostick als Jasper zet in dit seizoen een enorm grimmige vertolking neer die haaks staat op zijn onbaatzuchtige heldenrol uit de eerste drie seizoenen. Marie Avgeropoulos' transformatie tot harde strijdster die, nu haar partner voor haar ogen is geëxecuteerd, een dédain vertoont tegenover de dood, is hard en genadeloos, en in handen van haar mentor Indra (Adina Porter), die Octavia beschouwt als substituut voor haar vervreemde dochter, verandert ze in een moordmachine die in niets meer lijkt op het bange meisje dat zich altijd moest verstoppen uit het eerste seizoen. Richard Harmon blijkt als de creepy bad guy John Murphy daarentegen toch wel een menselijk kantje te hebben, en Zach McGowan (Black Sails) wordt vanop de reservebank gepromoveerd tot season regular. In een reeks waarin de overlevenden vallen als vliegen, moet je soms wat...

Het blijft een raadsel waarom Warner The 100 niet op Blu-ray uitbrengt. In de Verenigde Staten komt de reeks uit in de Warner Archive-collectie, en net zoals bij het derde seizoen van The Leftovers was het een kleine moeite geweest om de reeks naar onze contreien over te dragen. Het CW-netwerk waarop de reeks wordt uitgezonden, heeft de reeks echter doen inkrimpen tot een seizoen van 13 afleveringen, waardoor ditmaal drie schijfjes behoren te volstaan. De beeldtransfer is weliswaar goed, maar in onder meer de afwerking van het wrak van Arcadia, de witheid van het interieur in het laboratorium van Becca of de donkere dollemansritten doorheen de radioactieve regenbuien mis je dat klein beetje nuance dat het verschil had kunnen maken. Vooral het jachtige camerawerk en de grainy omgeving lijden onder het ontbreken van een HD-transfer. Toch blijft het beeld gevrijwaard van zaken als artefacts. De enige geluidstrack is een Engelse Dolby Digital 5.1-track, en de actie en de ruimtelijke spreiding mocht vaak net wat geprononceerder zijn. De dialogen zijn echter goed verstaanbaar, en de soundtrack is prima. Onze Waalse en Franse vrienden zullen evenwel pissed zijn dat de Franse soundtrack en dito ondertitels die op de tweetalige hoes beloofd werden, nergens te bespeuren vallen.

Over de drie disks verspreid staan 8 verwijderde scènes (12:04) bij de respectievelijke afleveringen. De derde disk, die slechts 3 afleveringen bevat, herbergt de rest van het bonusmateriaal. From Outcasts to Leaders (6:01) bevat interviews met showrunner Jason Rothenberg en de cast over de manier waarop de personages volwassener zijn geworden, en dat is in deze reeks écht wel te merken. In Creating a Post-Apocalyptic World (6:27) worden ze aangevuld met productiedesigner James Philpott en speciale effecten-supervisor Michael Cliett, die vertellen over waar ze de inspiratie voor de sets vandaan hebben gehaald. In The 100: Jasper's Journey (6:44) wordt het personage van Devon Bostick, die een belangrijke rol in dit seizoen speelt, tegen het licht gehouden, en we vernemen dat die eigenlijk eerst in seizoen één, en dan in seizoen drie al had moeten sterven - vetzakje Rothenberg is er niet vies van om zijn meest geliefde protagonisten om zeep te helpen. In de laatste documentaire Battle Tested: The 100 Season 4 Stunts (9:40) vertelt stuntcoördinator Marshall Virtue over de vechtscènes in het algemeen en die van Marie Avgeropoulos in het bijzonder. Dan volgen er nog een gag reel (3:37) en de haast traditionele jaarlijkse reünie op Comic-Con San Diego in The 100: 2016 Comic-Con Panel (30:17) met als deelnemers Jason Rothenberg, Eliza Taylor, Henry Ian Cusick, Marie Avgeropoulos, Lindsey Morgan, Christopher Larkin en Richard Harmon.

In het vierde seizoen van The 100 worden enkele pertinente vragen gesteld over hoe ver men mag gaan om voor god te spelen en te beslissen over leven of dood. De cliffhanger laat er geen misverstand over bestaan dat het vijfde seizoen in de steigers staat. Warner: aanhoor onze smeekbede en breng deze reeks eindelijk op Blu-ray uit!

Regie: Dean White, Ed Fraiman, P.J. Pesce, Ian Samoil, John F. Showalter, Tim Scanlan, Omar Madha, Mairzee Almas, Henry Ian Cusick, Alex Kalymnios
Met: Eliza Taylor, Paige Turco, Bob Morley, Devon Bostick, Henry Ian Cusick, Christopher Larkin, Marie Avgeropoulos, Isaiah Washington, Lindsey Morgan, Richard Harmon, Zach McGowan, Adina Porter, Tasya Teles

8/10

4/10

7,5/10