DVDInfo.be >> Bespreking >> BETTER CALL SAUL - SEIZOEN 2
BETTER CALL SAUL - SEIZOEN 2 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2018-06-13

In het eerste seizoen van Better Call Saul zagen we hoe Jimmy McGill (Bob Odenkirk) eindelijk een ernstige zaak in de schoot geworpen kreeg, toen hij uitploos dat de bejaardenhomes van het Sandpiper-concern hun bewoners systematisch hebben afgezet. De zaak is te groot voor Jimmy om alleen te behandelen, en hij heeft de zaak dan ook doorgespeeld aan Hamlin, Hamlin & McGill, het advocatenkantoor waar zijn vriendin Kim Wexler (Rhea Seehorn) werkt. Chuck McGill (Michael McKean), die een dédain voor zijn broer koestert, heeft echter laten verstaan dat Jimmy alleen maar over zijn lijk mag toetreden tot het kantoor. Als troostprijs krijgt Jimmy echter een baantje bij het kantoor Davis & Main, een kantoor dat ook betrokken is bij de zaak tegen Sandpiper en grote broer HH&M helpt bij het uitpluizen van het papierwerk. Jimmy wordt er met open armen ontvangen, maar het is duidelijk dat de man er niet aardt. Even daarvoor overwoog hij nog om zijn toga aan de haak te hangen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Jimmy's eigengereidheid brengt hem echter al snel in de problemen. Hij maakt, zonder te overleggen met de bazen van Davis & Main, een reclamefilmpje waarin hij klanten tracht te lokken voor het kantoor onder de gedupeerde bejaarden in homes van Sandpiper, en om een maximaal effect te bereiken, laat hij het op een lokaal televisiestation uitzenden tijdens een reclameonderbreking in het door ouden van dagen massaal bekeken Murder, She Wrote. De telefoon bij Davis & Main staat niet stil, maar Jimmy wordt op het matje geroepen voor de laag bij de grondse manier van klantenwerving. Ook Kim Wexler deelt in de klappen, en zij wordt bij Hamlin, Hamlin & McGill veroordeeld tot het napluizen van dossiers in de kelders van het gebouw.

Jimmy zint echter op wraak. Zijn grote droom is om zelf een advocatenkantoor te beginnen, samen met Kim. Wanneer Kim een grote klant binnenhaalt, de in New Mexico gevestigde bank Mesa Verde die wil uitbreiden naar Arizona, biedt een gedroomde kans zich aan. Als Kim en Jimmy in het opstartende kantoor alvast deze grote speler in hun klantenbestand kunnen opnemen, kunnen ze de eerstvolgende tijd de zaken groots zien. Hamlin, Hamlin & McGill snoepen echter de klant van Kim af. Jimmy gaat in de tegenaanval, maar zijn pad kruist dat van zijn broer Chuck, die, ondanks zijn bijzonder eigenaardige aandoening waardoor hij overgevoelig is voor elektriciteit, op het oorlogspad trekt. Eén en ander blijft niet zonder gevolgen...

Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) probeert intussen geld in het laatje te brengen om zijn schoondochter Stacey (Kerry Condon) en zijn kleindochter Kaylee (Abigail Zoe Lewis) een beter leven te bieden. Hij wordt echter benaderd door Nacho Varga (Michael Mando), die de psychotische neef Tuco (Raymond Cruz) van Hector Salamanca (Mark Margolis), zijn baas, uit de weg wil laten ruimen. Mike meent echter dat zoiets een hoop narigheid met zich mee zal brengen, en in de plaats daarvan beraamt hij een plannetje om Tuco voor langere tijd de doos te laten indraaien. Het plan loopt echter volledig uit de hand.

In het tweede seizoen van deze Breaking Bad-spinoff krijgen we vooral een uitdieping te zien van de complexe relatie die Jimmy McGill onderhoudt met zijn broer. Michael McKean trekt door de aparte obsessie van zijn personage veel van de aandacht naar zich toe, en dat is in de eerste plaats goed nieuws, want de manier waarop hij gestalte geeft aan Chuck is intrigerend. We komen vooral te weten hoe het komt dat het water tussen de twee broers zo diep is geworden. Anderzijds wordt ook de nodige aandacht besteed aan de relatie tussen Kim en Jimmy, die bij momenten danig verzuurd wordt omdat Jimmy het maar niet kan laten om buiten de lijntjes van de advocatuur te kleuren. De verhaallijnen tussen Jimmy en zijn kennissenkring enerzijds en Mike Ehrmantraut anderzijds hangen echter redelijk los aan elkaar, en bij momenten heb je soms het gevoel dat je naar twee reeksen tegelijkertijd aan het kijken bent.

Better Call Saul is echter vooral op filmtechnisch vlak een pareltje. Showrunner Vince Gilligan barst van de goede vondsten, speelt met tijdlijden dat het een lieve lust is, opent sommige afleveringen met scènes die er in eerste instantie niets toe lijken te doen, totdat de puzzelstukjes in elkaar vallen, en met bijzondere camerastandpunten, zoals time lapses of een scène waarin Chuck in een CAT-scanner wordt geschoven, blijft de reeks visueel fris. Het tweede seizoen van Better Call Saul is ook minder een éénmansshow van Bob Odenkirk geworden: Rhea Seehorn en Jonathan Banks dragen meer bij tot de gravitas, waar Odenkirk gewoonlijk de clown mag uithangen. Het geheel is wonderwel een goed uitgebalanceerde mix tussen drama en humor, en het diepmenselijke drama tussen Jimmy en zijn broer wordt in deze reeks op zijn scherpst gesteld. What's not to like?

Better Call Saul ziet er geweldig uit: de makers wisselen heel verschillende manieren van filmen tegen een moordtempo met elkaar af, maar al dat moois wordt meedogenloos scherp en helder in beeld gebracht. De éne keer is het kleurpalet overgesatureerd, de andere keer donker en grauw - Chuck leeft in een huis waar geen elektriciteit voorhanden is, en behelpt zich voor de verlichting met een olielamp. De textuur is uiterst fijn gedaan, en de zwarttinten zijn zeer geprononceerd, en laten veel detail toe. De huidtinten zijn griezelig acuraat, en artefacts zijn er compleet niet te bespeuren. De DTS-HD MA 5.1-track klinkt prima, en er wordt meer dan voldoende gebruik gemaakt van het subtielere potentieel van de surrounds, zoals in een scène waarin Mike in de woestijn plots in zijn bezigheden gestoord wordt door het getoeter van een auto. Ook wordt er af en toe al eens een pistoolschot gelost, dat mooi reverbereert, en als er door het beeld auto's rijden, dan hebben die zonder uitzondering een mooi gevoel van richting. De atmosfeer die geschapen wordt is ook prijzenswaardig, met op het hoofdkantoor van Hamlin, Hamlin & McGill onder meer het irritante omroepbelletje dat in het geroezemoes verweven zit, dat je ook te horen krijgt telkens je in de menuschermen van de schijven iets kiest.

Hail Sony! Opnieuw beschikt de set over een zeer mooie collectie bonusmateriaal, waarbij het enige probleem is dat de structuur een beetje wanordelijk is; de ene keer staan de extra's onder een special features-sectie, de andere keer bij individuele afleveringen. Maar we zullen maar niet te luid klagen. Alle afleveringen bevatten een audiocommentaartrack ingesproken door acteurs en crewleden, die een schat aan informatie bieden. Het overige bonusmateriaal overlopen we even schijf per schijf:

Disk 1:
Bij aflevering 1, Switch krijgen we een Table Read(40:28), voor de aflevring in kwestie, waarin we te zien krijgen hoe de cast het scenario overloopt.

Bij aflevering 2, Cobbler, krijgen we een video, HSC: Beaches 'n' Peaches (3:36), die in de aflevering in kwestie vermeldt wordt, maar niet getoond, waarbij één van de nevenpersonages een bizarre seksuele fetisj heeft: hij wordt opgewonden als hij in een taart mag gaan zitten.

Bij aflevering 3, Amarillo, krijgen we een faux reclamefilmpje Davis & Main Mesothelioma Commercial (1:05), waarin het fictieve advocatenkantoor blijkt vroeger al gebruik gemaakt te hebben van dubieuze commercials om klanten te winnen, in dit geval met een filmpje voor slachtoffers die zijn blootgesteld aan asbest. Het tweede reclamefilmpje, Who Stole My Nest Egg?! (1:01), is dan het omstreden filmpje dat Jimmy heeft laten maken in zijn strijd tegen Sandpiper.

Disk 2:

Bij aflevering 6, Bali Ha'i, krijgen we The Takedown (6:07), een kijkje achter de schermen bij een knokscène waarbij Mike het opneemt tegen twee acolieten van Hector Salamanca. Daarnaast krijgen we opnieuw een commercial, de Davis & Main Sandpiper Commercial (0:50), een reclamefilmpje in het verlengde van wat Jimmy met zijn filmpje trachtte te bereiken, maar dan meer in de huisstijl van Davis & Main.

Los van de afleveringen krijgen we een korte documentaire Jimmy and Kim: A Complicated Relationship (8:05) waarin Bob Odenkirk en Rhea Seehorn de personages beschouwen die ze spelen. Constructing Davis & Main (8:50) neemt ons mee bij de decors van het advocatenkantoor waar Jimmy in deze reeks werkt, en er is ook nog een gag reel (6:28) voorzien, met onder meer een geestig stukje waarin Jimmy op TV naar Breaking Bad aan het kijken is!

Disk 3:

Bij aflevering 8, Fifi, krijgen we het filmpje Landing "Fifi" (3:46), waarin we zien hoe men voor de show een echte B-29-bommenwerper heeft gebruikt. Daarnaast zien we in Building the Shot (4:45) de trucage die voor de openingsshot van deze aflevering is gebruikt.

Bij aflevering 10, Klick, licht componist Dave Porter in Original Music by Composer Dave Porter (7:25) toe, dat bij een scène uit de finale een stuk van zijn muziek werd weggelaten, maar in deze clip kan je de scène alsnog met de desbetreffende muziek bewonderen. Voor de laatste keer krijgen dan nog een faux reclamefilmpje, het door Jimmy in elkaar gedraaide "You're the Greatest!" Commercial (0:55), waarin hij zijn pijlen vooral richt op de ouden van dagen.

Los van de afleveringen krijgen we een lang interview In Conversation: Jonathan Banks & Mark Margolis (31:30) waarin de acteurs die Mike Ehrmantraut en Hector Salamanca spelen, lang en uitgebreid met elkaar over hun acteerervaringen praten, een beetje in dezelfde stijl als het filmpje op het eerste seizoen met Bob Odenkirk en Michel McKean.

Het is sympathiek dat Sony er nog een vierde bonusdisk bovenop heeft gedaan. The Regalo Helado Heist (3:30) toont ons de achtergrond van de scène waarin Mike een ijscokar overvalt, en Making the Case (11:10) behandelt de vertroebelde relatie tussen Jimmy en Chuck, nadat de eerste wraak heeft genomen op de laatste. Waarom deze twee relatief korte featurettes niet op één van de andere disks kon, is echter een mysterie.

En alsof dat nog niet genoeg was, bevat de schijf ook nog wat easter eggs.

Gimme Jimmy! Het tempo van dit tweede seizoen ligt misschien iets lager dan het briljante eerste seizoen, maar teleurgesteld zal u zeker niet ziet als u de neerwaartse spiraal ziet waarin Jimmy McGill verzeild geraakt. Vanwege Sony een schijvensetje zoals we er spijtig genoeg niet vaak meer zien, dat absoluut het topper-predicaat verdient!

Regie: Thomas Schnauz, Terry McDonough, Scott Winant, Adam Bernstein, John Shiban, Michael Slovis, Colin Bucksey, Larysa Kondracki, Peter Gould, Vince Gilligan
Met: Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Rhea Seehorn, Michael McKean, Patrick Fabian, Michael Mando, Mark Margolis, Raymond Cruz

9/10