DVDInfo.be >> Bespreking >> ASSASSIN, THE (POINT OF NO RETURN)
ASSASSIN, THE (POINT OF NO RETURN) (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-05-17
Maggie Hayward (Bridget Fonda) is een gevaarlijke drugverslaafde die er niet voor terugdeinst om bij een gewapende overval op een apotheker point blank een agent neer te schieten. Hiervoor krijgt ze de doodstraf. Alhoewel ze voor de buitenwereld letterlijk dood en begraven is, wordt ze gerekruteerd door een zekere Bob (Gabriel Byrne) van een geheime dienst, die in haar potentieel ziet om opgeleid te worden tot moordenares voor de overheid. Alhoewel ze inderdaad niet met de ogen knippert vooraleer ze schiet, schijnt haar nieuwe job niet zo te accorderen met een privéleven. Wanneer ze als opdracht naar Venice, Californië verkast, wordt ze daar verliefd op een fotograaf, J.P. (Dermot Mulroney), maar ze weigert pertinent openheid te verschaffen over haar verleden. Dan komt de opdracht om Fahd Bahktiar (Richard Romanus) te vermoorden, een schimmige zakenman die kernwapentechnologie verkoopt aan het Midden-Oosten. De zaak loopt helemaal fout, en de geheime dienst stuurt Victor (Harvey Keitel) om de boel op te kuisen, inclusief Maggie.

The Assassin, in het buitenland beter bekend als Point Of No Return, is een bijna letterlijke remake van Luc Besson's La Femme Nikita, die voornamelijk is gemaakt omdat Amerikanen intellectueel niet in staat zijn een Franse film te zien met ondertitels. De oorspronkelijke titel verkocht voor geen meter in Amerika, vandaar dat deze veranderd werd voor de Europese en Aziatische markt. En dat waren niet de enige titelperikelen. Oorspronkelijk zou de film gewoon Nikita heten, wat tijdens postproductie om de één of andere onduidelijke reden plts veranderd werd in The Specialist. Toen bleek een zekere Sylvester Stallone, u misschien niet geheel onbekend, een film met diezelfde titel te draaien, en werd het Point Of No Return. Regisseur John Badham, die onder meer bekend is van Blue Thunder en War Games, heeft hierdoor niet veel manoevreerruimte, en alhoewel The Assassin een routineuze thriller is, ontsnapt hij niet aan de vergelijking met het origineel. Bridget Fonda heeft een beetje de ondankbare taak om de film overeind te houden, en zit in een ongemakkelijke spreidstand tussen douleur de vie en bijtend sarcasme. Ze was overigens derde keus voor de rol, na Jodie Foster en Wynona Ryder, die allebei bedankten voor de eer.

Voor veel diepgang moet u overigens deze film niet tot u nemen. Basically is dit gewoon een film met een drie-of viertal actiesequenties waarin Bridget Fonda iedereen overhoop knalt. Een beetje als John Wick dus, met het verschil dat Keanu Reeves die inspanning twee of drie uur aan een stuk volhoudt. Wél willen we naar het einde toe heel wat krediet geven aan Harvey Keitel, die met zijn onderkoelde uitvoering van The Cleaner de kijker de stuipen op het lijf kan jagen, en eigenlijk onderbenut blijft. Hij en Bridget Fonda houden eigenlijk de film overeind, en de vraag werpt zich wel voor de zoveelste keer op waarom elke Franse film per se een Amerikaanse remake moet krijgen.

Dit is een gemiddelde beeldkwaliteit die het probleem illustreert wat er gebeurt als je een hele stapel talen en ondertitels op een single layer-schijf perst. ER zitten hier en daar wat witte puntjes in het beeld, occasioneel wat edge enhacement die stoort, en af en toe zelfs een kras op de beeldband. De kleuren zijn evenwel warm en gesatureerd, alhoewel er in de donkere scènes wat detail verloren gaat en het zwart niet heel diep gaat. Naast de vele dubbings is er een Engelse Dolby TrueHD 5.1-track die de goederen goed aflevert, met uiteraard gerichte schietpartijen doorheen de film met enkele spectaculaire scènes zoals Maggie die in een waskoker duikt om niet getroffen te worden door een raket. De subwoofer krijgt voldoende werk, en ook de score van Hans Zimmer zit naadloos in het geheel verwerkt.

Naast de gebruikelijke cross-promotionele trailers is er nog een trailer (1:56) van de film zelf. We zullen royaal zijn en een half puntje geven.

The Assassin of Point Of No Return is een bijna letterlijke remake van La Femme Nikita vna Luc Besson. Het is dat Bridget Fonda de film rechthoudt, of deze was voor de vergetelheid gedoemd.

Regie: John Badham