DVDInfo.be >> Bespreking >> AQUAMAN AND THE LOST KINGDOM
AQUAMAN AND THE LOST KINGDOM (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-05-08
Aquaman, alias Arthur Curry (Jason Momoa) is tegenwoordig getrouwd met Mera (Amber Heard) en heeft een zoontje, Arthur jr., die kennelijk de gave om met de vissen te kunnen praten van zijn vader heeft overgeërfd. Wie onder de radar is verdwenen, is Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II), die samen met marinebioloog dr. Shin (Randall Park) op zoek is naar archeologische vondsten van Atlantis, maar intussen nog altijd broedt op wraak. Zo stuit Manta op een drietand die hem mogelijk genoeg kracht zou kunnen geven om Arthur te vernietigen. Hij steelt een voorraad Orichalcum, het mineraal dat Atlanis nodig heeft om hun machines te laten draaien, en wendt die aan voor zijn eigen doeleinden, daarbij zoveel broeikasgassen uitstotend dat Greta Thunberg er spontaan een toeval van zou krijgen.

Tot overmaat van ramp kidnappen ze Arthurs zoon, omdat ze van plan zijn Kordax (Pilou Asbæk) vrij te laten, de broer van koning Atlan, die zich graag de troon wil toeëigenen. Hiervoor is echter het bloed van een Atlantiër van adel nodig, en Arthurs zoontje past perfect in het plaatje. Arthur bevrijdt zijn halfbroer Orm (Patrick Wilson) uit de gevangenis, als hij in ruil belooft om Arthur te helpen en zijn zoon terug te recupereren. Manta houdt zich echter verstopt op een eiland, waar door het Orichalcum de evolutie op hol is geslagen, en er bizar grote fauna en flora de tocht van onze helden bemoeilijkt.

Aquaman And The Lost Kingdom stond net als Blue Beetle al in de steigers vooraleer men had besloten om van eht DC-universum tabula rasa te maken en opnieuw te beginnen. De film kwam echter pas écht in production hell toen in de media de sappige zaak losbarstte over de echtscheiding van Johnny Depp en zijn ex Amber Heard, die haar man beschuldigde van mishandeling, waardoor Depp onder meer een miljoenencontract bij Disney misliep. De zaak draaide echter anders uit, en het bleek Heard te zijn die het meeste boter op haar hoofd had. In deze tijden van cancel culture betekende dat onder meer dat een film met Heard als de female lead niet meer kon, en deze film is dan ook danig herwerkt zodat de ex-mevrouw Depp amper nog een rol van betekenis heeft. De nodige reshoots waren aan de orde, en men mag dan nog van geluk spreken dat de meeste onderwaterscènes CGI zijn en makkelijk konden worden veranderd.

Maar is Aquaman 2 nu een goeie film? De eerlijkheid gebiedt me om te neigen naar het nee-kamp. Alhoewel het een visueel staaltje is dat twee uur lang de meest waanzinnige decors op de kijker afvuurt, is de inhoud op zijn zachtst gezegd mager. De humor moet komen van onder meer een paar CGI-sidekicks zoals de Brine King (John Rhys-Davies) en nog zo een handjevol personages die recht van bij de visboer komen, alsook van het alles onderplassende ettertje dat Arthur Curry zijn zoon mag noemen. De lat ligt deze keer dus wel érg laag, en ook het verhaal verzandt tegen het einde aan in een betweterig ecologisch pamfletje met vooral een vermanend opgestoken vingertje. Jason Momoa blijft goed gecast en amuseert zich nog het meest, maar we hadden de zwanenzang van het DC-universum iets anders voorgesteld...

Het beeld van deze film is scherp en aangenaam, en de kleuren steken goed af. Toch ziet het er bij momenten allemaal wat kunstmatig uit, en zijn de CGI-effecten iets te doorzichtig. Ergerlijk genoeg is het laatste artefact niet verdwenen, er is hier en daar wat sprake van macroblocking en dat stoort wel wat. We raden dan ook eerder aan de 4K UHD aan te schaffen. De geluidstrack is deze keer een Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track die goed klinkt en de actiescènes behoorlijk stevig uit de verf laat komen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat vooral de onderwaterscènes de speeltuin van de geluidsmixers is geweest. Dialogen en muziek blijven goed gescheiden

We krijgen een handjevol documentaires die niet allemaal even inhoudelijk overtuigend zijn. Eerst is er Finding the Lost Kingdom (21:22), een warmmakertje met acteur Jason Momoa, regisseur James Wan en een deel van cast en crew dat wat materiaal achter de scènes toont. Aquaman: Worlds Above and Below (9:39) toont enerzijds de gekozen locaties voor de scènes boven het wateroppervlak en de speciale effecten voor die eronder. We krijgen ook wat informatie over de strips. Atlantean Blood Is Thicker than Water (4:17) licht de niet-geïnformeerden in over de relatie tussen Aquama en zijn halfbroer Orm, dit aan de hand van enkele korte interviews met de beide acteurs. It's a Manta World (10:08) focust zich dan weer op Yahya Abdul-Mateen II die de slechterik van dienst speelt. In Necrus, the Lost Black City (5:51) vertellen James Wan en zijn crew één en ander over de titulaire verloren stad en hoe die visueel tot stand is gekomen. Escape from the Deserter World (8:05) en Brawling at Kingfish's Lair (4:07) zoomen in op de respectievelijke scènes en de visuele realisatie daarvan, en Oh, Topo! (2:12) doet hetzelfde voor de Jar Jar Binks van dienst, de octopus T.O.P.O.

Aquaman And The Lost Kingdom is licht materiaal, om me nog beleefd uit te drukken. We zullen net iets meer dan voldoende geven omwille van de goede speciale effecten. Qua beeld raden we eerder de UHD aan.

Regie: James Wan
Met: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Yahya Abdul-Mateen II, Randall Park, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Martin Short, Nicole Kidman

5,5/10